Aantal coronapatiënten in ziekenhuizen loopt verder op
ZEIST (ANP) - Het aantal coronapatiënten in de ziekenhuizen stijgt verder. Ziekenhuizen behandelen momenteel 629 mensen vanwege Covid-19, de ziekte die door het coronavirus wordt veroorzaakt. Dit is het hoogste aantal sinds 15 juni. Vergeleken met dinsdag steeg het aantal opgenomen patiënten met 13.
Het is de vijftiende achtereenvolgende dag dat de bezetting in de ziekenhuizen toeneemt. Half juli lagen iets meer dan 200 coronapatiënten op een intensive care of verpleegafdeling.
Op de verpleegafdelingen liggen nu 465 coronapatiënten, 8 meer dan op dinsdag. Het aantal patiënten op de ic's steeg met 5 naar 164.
Intensive care
Op de intensivecareafdelingen liggen ook 555 mensen met andere aandoeningen, de zogeheten non-Covid-patiënten. Dit zijn bijvoorbeeld mensen die een operatie hebben ondergaan vanwege kanker of ernstige hartklachten, of die het slachtoffer zijn geworden van een ernstig ongeluk. In totaal behandelen de ic-artsen en -verpleegkundigen dus 719 mensen. Dat is het hoogste aantal sinds 25 juni. Ziekenhuizen hebben in totaal nog ongeveer 200 vrije ic-bedden beschikbaar.
Ook het aantal nieuwe opnames blijft stijgen. In de afgelopen 24 uur belandden 119 mensen vanwege corona op een intensive care of verpleegafdeling. Dat is het hoogste aantal sinds eind mei.
Toenemende druk
Volgens de cijfers van het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS) zijn in de afgelopen zeven dagen 660 nieuwe coronapatiënten opgenomen, gemiddeld ongeveer 94 per dag. Dat gemiddelde stijgt voor de twintigste dag op rij.
Vanwege de toenemende druk op de ziekenhuizen zijn maandag de eerste twee coronapatiënten verplaatst naar andere regio's, na een pauze van meer dan een maand. Op dinsdag volgden nog eens vier mensen, meldde het LCPS woensdag. Spreiding moet de druk op de zorg gelijkmatig verdelen en voorkomen dat de zorg vastloopt. Het LCPS begon in april vorig jaar met de "bovenregionale verplaatsingen", tijdens de eerste golf, en hervatte het bij de tweede golf in september vorig jaar. In totaal zijn meer dan 4000 coronapatiënten zo verspreid over het land en naar Duitsland.
Premier Mark Rutte verwacht dat de druk op de ziekenhuizen volgende week stopt. Dat komt doordat het aantal positieve coronatests sinds vorige week daalt.
Meer uit Gezond
DEN HAAG (ANP) - Het is volgens oud-minister Arie Slob "onbegrijpelijk" dat het vorige kabinet de pandemische paraatheid heeft afgebouwd en dat het huidige kabinet die bezuiniging niet volledig heeft teruggedraaid. Als dat niet gebeurt, dan spelen dezelfde problemen weer op bij een volgende crisis, denkt hij.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Vijf keer werden er besluiten genomen over onderwijs tijdens de coronacrisis die niet in lijn waren met het OMT-advies. Dat zei oud-onderwijsminister Arie Slob tijdens zijn verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. Volgens hem is het beeld ontstaan dat het kabinet blindelings achter het OMT aanliep, maar hij benadrukte dat dit op onderwijs zeker niet het geval was.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Topwetenschappers Hermen Overkleeft en Karin Roelofs krijgen dit jaar een Spinozapremie. Dat is de belangrijkste wetenschappelijke onderscheiding in Nederland en wordt daarom ook wel de Nederlandse Nobelprijs genoemd. Overkleeft is chemisch bioloog aan de Universiteit Leiden, Roelofs is als neurowetenschapper en klinisch psycholoog verbonden aan de Radboud Universiteit in Nijmegen.
14 uur geledenTILBURG (ANP) - Ziekenhuizen door heel het land laten weten dat de zorg vrijdag doorgaat, ondanks code rood vanwege de hitte. Ook afspraken gaan veelal gewoon door.
23 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Bij een toekomstige pandemie zal het kabinet zich niet alleen laten adviseren door virologen en medici, maar ook door experts die de maatschappelijke impact van maatregelen als lockdowns kunnen inschatten. Dat valt te lezen in het Landelijk Crisisplan Infectieziekten dat het kabinet naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. In de nieuwe crisisstructuur wordt het Maatschappelijk Impact Team (MIT) een van de vaste adviseurs van het kabinet.
1 dag geledenBILTHOVEN (ANP) - Minder mensen gingen vorig jaar naar de Centra Seksuele Gezondheid voor een consult vanwege een mogelijke soa. Tegelijkertijd steeg het aantal vaststellingen van gonorroe, syfilis en hiv. En die combinatie baart Soa Aids Nederland zorgen.
1 dag geledenMIDDELBURG (ANP) - De Zeeuwse commissaris van de Koning Hugo de Jonge kijkt er in "zekere zin" naar uit om voor de parlementaire enquêtecommissie corona verantwoording af te leggen voor de keuzes die destijds zijn gemaakt. Als voormalig zorgminister is hij uitgenodigd om op 10 juli en 3 september voor de commissie te verschijnen. "We kunnen ervan leren", zegt De Jonge. "Want het is niet de laatste crisis die ons gaat overkomen. Dat kan weer een pandemie zijn, maar ook iets heel anders."
3 dagen geleden