Aantal coronapatiënten in ziekenhuizen flink gestegen
ROTTERDAM (ANP) - Voor de derde dag op rij stijgt het aantal coronapatiënten in de Nederlandse ziekenhuizen. Zij behandelen momenteel 1984 mensen vanwege Covid-19, de ziekte die door het coronavirus wordt veroorzaakt. Dat is het hoogste aantal sinds 10 februari.
Het aantal coronapatiënten in de ziekenhuizen is afgelopen etmaal met 73 gestegen, de grootste toename in een dag sinds begin januari. Sinds zaterdag steeg het aantal opgenomen coronapatiënten met 175. "Dit komt op een moment dat de Britse variant van het coronavirus de overhand neemt. We verwachten daarmee dat het aantal patiënten in de ziekenhuizen de komende periode verder stijgt", meldt het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS).
Op de verpleegafdelingen liggen nu 1444 coronapatiënten, 69 meer dan maandag. De druk op de intensive cares is redelijk stabiel. Momenteel liggen daar 540 mensen met Covid-19, vier meer dan de voorgaande dag. Dat aantal schommelt al weken tussen de 500 en 550.
Ziekenhuizen hebben afgelopen etmaal 280 nieuwe coronapatiënten opgenomen. Dat is het hoogste aantal sinds 19 januari. In de afgelopen week zijn gemiddeld 208 mensen per dag opgenomen.
Nog 2264 bedden beschikbaar
Tegenover die opnames staat dat afgelopen etmaal 207 coronabedden zijn vrijgekomen. Hoeveel van deze patiënten zijn opgeknapt en hoeveel zijn overleden, is niet bekend.
In totaal behandelen ziekenhuizen nu meer dan 14.500 opgenomen mensen, duizend meer dan op maandag. Dit zijn zowel coronapatiënten als mensen met andere aandoeningen en ze liggen zowel op verpleegafdelingen als op intensive cares. Ziekenhuizen hebben nog 2264 bedden beschikbaar, wat neerkomt op bijna twintig bedden per ziekenhuis. Dat is het laagste aantal sinds half februari.
Vanwege de drukte worden coronapatiënten sinds september verspreid naar andere regio's. Afgelopen etmaal zijn zestien coronapatiënten overgebracht naar ziekenhuizen in andere delen van het land.
Meer uit Gezond
DEN HAAG (ANP) - Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) zag al vroeg dat de uitbraak van het coronavirus in de Chinese provincie Wuhan een stuk groter was dan China beweerde. Modelleurs van het RIVM constateerden dat door gegevens van lokale Chinese gezondheidsdiensten en andere Aziatische landen te analyseren, zei hoofdmodelleur Infectieziekten Jacco Wallinga tijdens een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie over het virus.
19 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Diederik Gommers is volgende week maandag als eerste aan de beurt in een nieuwe verhoorweek door de parlementaire enquêtecommissie corona. Hij was tijdens de pandemie lid van het Outbreak Management Team, voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care en afdelingshoofd Intensive Care in het Erasmus MC. De verhoorweek staat in het teken van impact op de zorg.
3 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Nederland is tijdens de coronapandemie "door het oog van de naald gekropen" waar het gaat om het overeind houden van de ziekenhuiszorg. Code zwart kon maar net aan worden afgewend, "ook met dank aan Duitsland", zei oud-premier Mark Rutte in een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona.
3 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - De coronacrisis riep, zeker in de beginfase in het voorjaar van 2020, ook in het kabinet "grote emoties" op. Dat zei toenmalig minister-president Mark Rutte vrijdag tijdens zijn eerste verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona.
3 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - De overheid heeft de groep mensen die kritisch waren op het corona- en vaccinatiebeleid niet weten te bereiken. Dat zei Dick Schoof, toen topambtenaar op het ministerie van Justitie en Veiligheid, tegen de parlementaire enquêtecommissie corona. Volgens hem is er onvoldoende energie gestoken in het contact met die groep, ook wel 'wappies' genoemd.
3 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Er was "geen alternatief" voor de manier waarop het kabinet in de beginfase van de coronacrisis beslissingen nam. Dat heeft Dick Schoof, destijds de hoogste ambtenaar op het ministerie van Justitie en Veiligheid, gezegd tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.
3 dagen geledenNIJMEGEN (ANP) - Een deel van de twaalf medewerkers van het Radboudumc die preventief in quarantaine zaten vanwege de kans op een besmetting met het hantavirus mogen vanaf donderdag weer uit quarantaine. Het gaat om medewerkers die hebben gewerkt met urine van een patiënt die besmet was met het hantavirus.
4 dagen geleden