Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Aantal besmettingen stijgt met 1140

Aantal besmettingen stijgt met 1140

DEN HAAG (ANP) - Het aantal coronabesmettingen in Nederland is in de afgelopen 24 uur met 1140 gestegen. Dat zei zorgminister Hugo de Jonge in een vragensessie op YouTube. "Dat is natuurlijk wel heel veel hoger dan gisteren en eergisteren. Eigenlijk is dat het hoogste sinds een aantal maanden. Dus het gaat niet de goede kant op, er is wel reden voor zorg, met name in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam", aldus De Jonge.

Het is de eerste keer in lange tijd dat het aantal meldingen boven de 1000 uitkomt. Op dinsdag en zondag lag het dagelijkse cijfer boven de 900. Toen de coronacrisis op zijn ergst was, in april, waren de cijfers nog hoger. Bovendien werd toen lang niet iedereen getest, dus het werkelijke aantal patiënten lag waarschijnlijk nog hoger.

Met de 1140 van woensdag erbij, zijn in de afgelopen zeven dagen meer dan 5800 mensen positief getest. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu meldde dinsdag in zijn wekelijkse update dat 5427 gevallen waren geregistreerd in de zeven voorgaande dagen.

Minder ziekenhuisopnames

Ondanks het stijgende aantal besmettingen worden veel minder mensen met corona in het ziekenhuis opgenomen. De afgelopen drie dagen waren dat er volgens De Jonge gemiddeld zeven per dag. Het aantal opnamen is laag in verhouding tot het aantal besmettingen, omdat nu meer dertigers en veertigers besmet blijken en die worden meestal minder ernstig ziek dan de ouderen uit het begin van de crisis, zei De Jonge. Toch vindt hij dat "dit niet meevalt", omdat deze jongere mensen op hun beurt ook ouderen of andere kwetsbare mensen kunnen besmetten als ze daarmee in aanraking komen.

Tegelijk wees de minister erop dat in het begin niet duidelijk was hoeveel mensen er echt besmet waren, omdat er toen niet genoeg testen waren om te zien wie het virus had. In de zomer kwamen meer testen beschikbaar, maar nu staat die capaciteit weer onder druk. De Jonge wees op de plannen om de testcapaciteit uit te breiden én om meer testmethoden te gaan gebruiken. Daar worden nu proeven mee gedaan, onder meer met een ademtest.

Meer uit Gezond

Volgende coronaverhoorweek trapt af met Diederik Gommers

DEN HAAG (ANP) - Diederik Gommers is volgende week maandag als eerste aan de beurt in een nieuwe verhoorweek door de parlementaire enquêtecommissie corona. Hij was tijdens de pandemie lid van het Outbreak Management Team, voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care en afdelingshoofd Intensive Care in het Erasmus MC. De verhoorweek staat in het teken van impact op de zorg.

1 dag geleden
Rutte: Nederland ontsnapte in coronatijd maar net aan code zwart

DEN HAAG (ANP) - Nederland is tijdens de coronapandemie "door het oog van de naald gekropen" waar het gaat om het overeind houden van de ziekenhuiszorg. Code zwart kon maar net aan worden afgewend, "ook met dank aan Duitsland", zei oud-premier Mark Rutte in een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona.

1 dag geleden
Coronacrisis riep ook in kabinet 'grote emoties' op, zegt Rutte

DEN HAAG (ANP) - De coronacrisis riep, zeker in de beginfase in het voorjaar van 2020, ook in het kabinet "grote emoties" op. Dat zei toenmalig minister-president Mark Rutte vrijdag tijdens zijn eerste verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona.

1 dag geleden
Schoof: onvoldoende energie gestopt in bereiken coronacritici

DEN HAAG (ANP) - De overheid heeft de groep mensen die kritisch waren op het corona- en vaccinatiebeleid niet weten te bereiken. Dat zei Dick Schoof, toen topambtenaar op het ministerie van Justitie en Veiligheid, tegen de parlementaire enquêtecommissie corona. Volgens hem is er onvoldoende energie gestoken in het contact met die groep, ook wel 'wappies' genoemd.

2 dagen geleden
Geen alternatief voor aanvankelijke aanpak corona, zegt Schoof

DEN HAAG (ANP) - Er was "geen alternatief" voor de manier waarop het kabinet in de beginfase van de coronacrisis beslissingen nam. Dat heeft Dick Schoof, destijds de hoogste ambtenaar op het ministerie van Justitie en Veiligheid, gezegd tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.

2 dagen geleden
Radboudumc: deel van de twaalf medewerkers uit quarantaine

NIJMEGEN (ANP) - Een deel van de twaalf medewerkers van het Radboudumc die preventief in quarantaine zaten vanwege de kans op een besmetting met het hantavirus mogen vanaf donderdag weer uit quarantaine. Het gaat om medewerkers die hebben gewerkt met urine van een patiënt die besmet was met het hantavirus.

2 dagen geleden
Minister: zorgvilla's ExpertCare pas dicht bij goed alternatief

DEN HAAG (ANP) - Zorgaanbieder ExpertCare zal twee zorgvilla's voor ernstig gehandicapte kinderen voorlopig niet sluiten, tenzij voor de bewoners tijdig een andere plek wordt gevonden. Dat meldt minister Mirjam Sterk (Langdurige Zorg) in een brief aan de Tweede Kamer. De CDA-bewindsvrouw had eerder deze week een "heel stevig gesprek" met ExpertCare en zijn Duitse eigenaar, meldt haar woordvoerder.

3 dagen geleden