Aanklager wil twee duels FC Den Bosch zonder deel publiek
ZEIST (ANP) - De aanklager betaald voetbal wil dat FC Den Bosch twee thuiswedstrijden zonder een deel van het publiek speelt. De aanklager stelde die straf voor bij de behandeling van de racismezaak voor de tuchtcommissie. "De pijn moet gevoeld worden waar die veroorzaakt is", aldus de aanklager.
Hij stelde voor de tribunevakken in stadion De Vliert waar op zondag 17 november de racistische bejegeningen richting Excelsior-aanvaller Ahmad Mendes Moreira vandaan kwamen, bij de komende twee thuiswedstrijden van Den Bosch leeg te houden. De supporters met een seizoenkaart op de betreffende vakken van de fanatieke oosttribune (M5, M6 en M7) mogen het stadion dan niet in.
Bovenop de twee thuiswedstrijden met deels lege tribunes stelde de aanklager ook nog een voorwaardelijke straf voor. Als een dergelijk incident in de toekomst nog eens gebeurt, moet Den Bosch nog één wedstrijd zonder een deel van het publiek spelen.
Fouten
Volgens de aanklager heeft Den Bosch zowel voor, tijdens als na de wedstrijd fouten gemaakt. Zo liet de club vijf zwarte pieten toe op de tribune, terwijl Den Bosch volgens de aanklager de gevoeligheid daarvan wist in het weekeinde dat Sinterklaas aankwam in Nederland. Ook zou de club tijdens het duel op een verkeerde manier hebben ingegrepen toen Mendes Moreira door een deel van het publiek racistisch werd bejegend. De aanvaller liep na een half uur heftig geëmotioneerd van het veld. De wedstrijd werd tijdelijk stilgelegd.
De aanklager verwijt Den Bosch ook dat het na afloop in eerste instantie het racisme bagatelliseerde. "In plaats van olie op de golven, werd er juist olie op het vuur gegooid.'
De tuchtcommissie buigt zich donderdag over de zaak en doet waarschijnlijk binnen twee weken uitspraak. De clubleiding van Den Bosch liet al voor de zitting weten iedere uitspraak te accepteren en zeker niet in beroep te gaan.
Meer uit Voetbal
EAST RUTHERFORD (ANP) - Engeland is als eerste van groep L door naar de zestiende finales op het WK voetbal in de Verenigde Staten, Canada en Mexico. Het elftal van bondscoach Thomas Tuchel won in East Rutherford in de nacht van zaterdag op zondag met 2-0 van Panama. Jude Bellingham en Harry Kane scoorden.
15 minuten geledenTIJUANA (ANP) - Het nationale elftal van Iran is in het Mexicaanse Tijuana in afwachting van het vervolg voor het land op het WK voetbal. De ploeg van bondscoach Amir Ghalenoei eindigde met 3 punten als derde in groep G. Iran plaatst zich mogelijk als een van de beste acht nummers 3 voor de laatste 32, maar is daarbij afhankelijk van de resultaten in de andere groepen. "Wij verdienen het meer dan ieder ander team. Voor de mensen in Iran", zei international Ramin Rezaeian na afloop van het 1-1-gelijkspel tegen Egypte in de nacht van vrijdag op zaterdag in Seattle.
4 uur geledenGUADALUPE (ANP) - De Braziliaanse scheidsrechter Wilton Sampaio heeft in de Nederlandse nacht van maandag op dinsdag de leiding over de WK-wedstrijd tussen het Nederlands elftal en Marokko. Het duel in de zestiende finales vindt plaats in het Monterrey Stadium in het Mexicaanse Guadalupe.
5 uur geledenSEATTLE (ANP/AFP) - De Iraanse voetballers hebben op het WK na de laatste groepswedstrijd tegen Egypte (1-1) opnieuw een brief achtergelaten in de kleedkamer, waarin ze speelstad Seattle bedanken "voor de gastvrijheid". De ploeg deed dat eerder ook na de tweede groepswedstrijd tegen België (0-0) in Los Angeles op dezelfde wijze.
8 uur geledenENSCHEDE (ANP) - Wout Weghorst verruilt Ajax voor FC Twente. De Eredivisieclub uit Enschede heeft met de 33-jarige spits een akkoord bereikt voor twee jaar. De aanvaller had een aflopend contract in Amsterdam.
14 uur geledenGUADALAJARA (ANP/AFP) - Bondscoach Luis de la Fuente van Spanje baalde na de zege op Uruguay in de laatste groepswedstrijd van het WK voetbal van de blessures bij zijn spelers Nico Williams en Yéremy Pino. De Europees kampioen versloeg Uruguay met 1-0 in Guadalajara en plaatste zich als groepswinnaar voor de volgende ronde.
14 uur geledenSEATTLE (ANP) - De Iraanse internationals halen na afloop van de laatste groepswedstrijd tussen Iran en Egypte hard uit naar de wijze waarop ze worden behandeld tijdens het WK. "Het WK is een ramp voor ons", zei Mehdi Taremi in het Seattle Stadium na het 1-1-gelijkspel tegen Egypte. "Het gaat om zaken buiten het voetbal. Zoals wij worden behandeld, kunnen we niet optimaal presteren. En dat is niet goed. Want ook wij leven onze droom."
15 uur geleden