Aandeel toerisme in Nederlandse economie neemt toe
DEN HAAG (ANP) - Het aandeel van toerisme in de Nederlandse economie is vorig jaar toegenomen tot 3,7 procent. Het jaar daarvoor was dit nog 2,5 procent. Na de magere coronajaren gaven toeristen weer flink meer uit en liepen de totale bestedingen op tot bijna 96 miljard euro. Ook de werkgelegenheid in de toeristische sector toonde herstel, meldde statistiekbureau CBS op basis van onderzoek voor het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK).
Zowel Nederlandse toeristen als buitenlandse toeristen in ons land gaven in 2022 meer uit. Samen hebben ze 36,5 miljard euro meer besteed dan in 2021. Daarmee waren de bestedingen hoger dan voor de coronapandemie. Ten opzichte van 2019 besteedden vooral Nederlandse toeristen meer.
Buitenlandse toeristen gaven vorig jaar 34,5 miljard euro uit. Dat is een groei van meer dan 90 procent ten opzichte van 2021, toen er nog coronamaatregelen van kracht waren. Buitenlandse toeristen waren daarmee goed voor ongeveer een derde van de totale toeristische bestedingen.
In 2022 was de werkgelegenheid in de toeristische sector hoger dan in 2021. Het aantal arbeidsjaren in het toerisme nam vorig jaar met bijna 20 procent toe naar 452.000. Hiermee was het aandeel van toerisme in de totale werkgelegenheid 5,5 procent. In 2019 was dit nog 4,8 procent.
De toename is in alle toeristische sectoren te zien. De werkgelegenheid in de luchtvaart, reisbureaus en reisbemiddeling nam het meest toe. Ook het aantal werkzame personen en banen nam toe. In het toerisme wordt relatief veel in deeltijd gewerkt, waardoor het aantal banen groter is dan het aantal werkzame personen.
De toegevoegde waarde van toerisme, de maatstaf die wordt gebruikt om het binnenlands product ofwel de economische groei van een land te berekenen, is eveneens fors gestegen. De toegevoegde waarde van de sector bedroeg in 2022 bijna 32 miljard euro. Dat is ruim 66 procent meer dan een jaar eerder. De bedrijfstakken horeca en luchtvaart, reisbureaus en reisbemiddeling groeiden het sterkst. De toegevoegde waarde was nog wel lager dan in 2019.
Meer uit Financieel
OSLO (ANP/RTR) - Tesla heeft een nieuw verkooprecord gevestigd in Noorwegen. Nog nooit verkocht een merk in het land zoveel auto's als het bedrijf van Elon Musk dit jaar, met ook nog een maand te gaan. Tesla profiteerde in november met een verdrievoudiging van de verkoop van een aanstaande belastingverhoging.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Chipmachinemaker ASML is verreweg de grootste investeerder in onderzoek en ontwikkeling (R&D) in Nederland. Maar een groot deel van de uitgaven hieraan in ons land komt slechts van een handvol bedrijven, meldt onderzoeksinstituut TNO.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Uitkeringsinstantie UWV verlengt de beslistermijn voor WIA-beoordelingen en herbeoordelingen met ingang van het nieuwe jaar tijdelijk van acht naar zestien weken. Het lukt de organisatie al langere tijd niet om mensen die mogelijk arbeidsongeschikt zijn binnen de gestelde termijn duidelijkheid te geven. Dat komt door een aanhoudende toename van beoordelingsaanvragen en een tekort aan verzekeringsartsen.
2 uur geledenSCHIPHOL (ANP) - Paul Terstegge wordt de nieuwe topman van Transavia. Begin oktober werd bekend dat de huidige topman Marcel de Nooijer de budgetmaatschappij verlaat. Terstegge volgt hem per 1 februari 2026 op, meldt Transavia.
2 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De verkoop van nieuwe elektrische auto's is afgelopen maand fors gestegen. Dat is waarschijnlijk een gevolg van een eerder plan om de bijtelling voor zakelijke rijders begin volgend jaar te verhogen, melden brancheorganisaties BOVAG en RAI Vereniging. Dat plan is inmiddels afgezwakt, maar de auto's waren al besteld.
3 uur geledenSINGAPORE (ANP/BLOOMBERG) - De prijs van de bitcoin is maandag weer gezakt tot het laagste niveau sinds april dit jaar. De grootste cryptomunt ter wereld leek zich de afgelopen dagen te handhaven boven de 91.000 dollar, maar viel op de eerste dag van december terug tot onder de 86.000 dollar (ruim 74.000 euro).
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Consumenten laten deze feestdagenperiode hun pakketjes liever bij een PostNL-punt of pakketautomaat bezorgen dan vorig jaar. Volgens het post- en pakketbedrijf, dat keek naar de doorgegeven voorkeuren in de eigen app, gaat het om een groei van 40 procent. Het gebruik van pakketautomaten steeg met 60 procent.
3 uur geleden