Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

A-merken na LUBACH-uitzending: prijzen gelijk met buurlanden

A-merken na LUBACH-uitzending: prijzen gelijk met buurlanden

DEN HAAG (ANP) - A-merkfabrikanten stellen dat in Nederlandse supermarkten veel promoties en aanbiedingen zijn, waardoor consumenten aan de kassa ongeveer net zoveel betalen voor hun boodschappen als in omringende landen. Ze reageren daarmee op een uitzending van het programma LUBACH. Daarin zei presentator Arjen Lubach dat A-merkfabrikanten allemaal "keihard misbruik maken" van de Nederlandse consument.

Volgens het programma hebben grote fabrikanten veel macht en rekenen zij hogere prijzen aan Nederlandse supermarkten dan aan Duitse. Ook gebruiken ze trucs zodat Nederlandse supermarkten hun producten niet uit goedkopere landen kunnen halen, stelt het populaire programma.

Directeur Cees-Jan Adema van de brancheorganisatie van voedingsmiddelenfabrikanten FNLI begrijpt de zorgen van consumenten over de stijgende boodschappenprijzen. "Maar als wordt gezegd dat het in Nederland heel veel duurder is dan in landen om ons heen: de feitelijkheid is anders."

Wekelijkse acties

"Nederland is een land dat zich kenmerkt door promoties in de supermarkt met wekelijkse acties en aanbiedingen", legt Unilever uit. Het moederbedrijf van onder meer Dove, Knorr en Hellmann's benadrukt dat veel A-merken vaak in de aanbieding zijn, waardoor de prijs aan de kassa een stuk lager ligt dan in het schap.

Supermarkten stellen de prijzen in de supermarkt en hun promotiebeleid bovendien zelf vast, aldus Adema. Onder de "belemmeringen" die zouden worden opgeworpen door fabrikanten ligt "geen goed onderzoek" ten grondslag, vindt hij ook.

Chipszakken

In de uitzending wordt ook gesteld dat chipszakken in Duitsland een andere kleur hebben, zodat ze hier niet meer verkocht kunnen worden. Dat is volgens PepsiCo, het moederbedrijf van Lay's, onzin en heeft te maken met de geschiedenis van de chipsproducenten in Europa.

"Wij hebben geen enkel belang dat producten onnodig duur worden", voegt fabrikant Nestlé eraan toe.

Inkoopmuren

Topman Michiel Muller van onlinesupermarkt Picnic brengt daar tegenin dat A-merken inkoopmuren opwerpen en vindt dat een productprijs voor alle landen binnen de Europese interne markt moet gelden.

Meer uit Financieel

Bedrijf achter Illy-koffie gaat volgend jaar produceren in de VS

TRIËST (ANP/BLOOMBERG) - De Italiaanse koffiebrander Illycaffè, het bedrijf achter de koffie van Illy, start volgend jaar met de productie in de Verenigde Staten. Het bedrijf wil volgens topvrouw Cristina Scocchia profiteren van de groei in deze belangrijke markt.

3 uur geleden
Duitse winkeliers vinden kerstverkopen dit jaar tegenvallen

BERLIJN (ANP/DPA) - De kerstverkopen in Duitsland zijn tot nu toe teleurstellend. Dit komt naar voren uit een enquête van de Duitse winkeliersorganisatie HDE die zondag werd gepubliceerd.

5 uur geleden
Duitse bedrijfsleven blij met terugkeer VK in Erasmusprogramma EU

LONDEN (ANP/DPA) - Het Duitse bedrijfsleven heeft de terugkeer van het Verenigd Koninkrijk in het EU-uitwisselingsprogramma voor studenten Erasmus+ verwelkomd. Eurocommissaris Maroš Šefčovič (Handel) en de Britse minister Nick Thomas-Symonds maakten de herintrede vanaf 2027 eerder deze week bekend. Het hoofd van de Duits-Britse Kamer van Koophandel noemde de beslissing "een zeer belangrijke stap" en hoopt dat het leidt tot een versoepeling van de visumvereisten.

6 uur geleden
Schiphol en KLM 'continu' druk met nabrengen koffers na storing

SCHIPHOL (ANP) - Schiphol is ook zondag samen met luchtvaartmaatschappijen "continu" bezig om alle koffers die vrijdag op de luchthaven zijn achtergebleven na te brengen, zegt een woordvoerster. Een zegsvrouw van KLM meldt dat de vliegmaatschappij inmiddels "al de nodige koffers" heeft bezorgd en hier "dag en nacht volop aan wordt gewerkt".

7 uur geleden
AI en Trump ook in 2026 belangrijkste thema's voor beleggers

AMSTERDAM (ANP) - De hooggespannen verwachtingen rond kunstmatige intelligentie (AI) en de onvoorspelbaarheid van het beleid van de Amerikaanse president Donald Trump blijven de belangrijkste thema's voor beleggers in 2026. Dat jaar dreigt volgens kenners opnieuw een bewogen beursjaar te worden, maar biedt ook kansen.

10 uur geleden
Uitgeverij laat spullen met Nederlandse tekeningen van Temu halen

AMSTERDAM (ANP) - Het Chinese verkoopplatform Temu heeft op verzoek van Nederlandse uitgeverijen tientallen producten van de website verwijderd met afbeeldingen uit populaire Nederlandse kinderboeken. Singel Uitgeverijen, dat onder meer boeken over Jip en Janneke en Woezel & Pip uitgeeft, heeft zaterdag een bericht hierover van De Grote Vriendelijke Podcast bevestigd.

23 uur geleden
Duitsland op schema met waterstof, Nederland worstelt

BERLIJN (ANP/DPA) - Anders dan in Nederland verloopt de aanleg van een groot waterstofleidingennetwerk in Duitsland volgens plan. De Duitsers begonnen dit jaar met de bouw van het landelijke netwerk en tot nu toe worden de bouwdeadlines gehaald, meldde de Duitse gasbrancheorganisatie FNB Gas.

1 dag geleden