Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

630 coronapatiënten overleden in New York

630 coronapatiënten overleden in New York

NEW YORK (ANP) - New York blijft met afstand de zwaarst door corona getroffen Amerikaanse staat. Gouverneur Andrew Cuomo maakte vrijdag bekend dat de afgelopen 24 uur 630 mensen zijn overleden, iets meer dan de dag ervoor. Het totale sterftecijfer staat nu volgens de site Worldometer op 16.736.

Cuomo had iets positiever nieuws over het aantal nieuwe patiënten dat moest worden opgenomen. Dat is met 2000 nog altijd aanzienlijk, maar het lijkt zich te stabiliseren. Er liggen nu 17.316 coronapatiënten in een ziekenhuis, voor de derde dag op rij een teruggang en het geringste aantal sinds 5 april.

Cuomo herhaalde nog eens dat New York de economie niet kan opengooien zonder een uitgebreid testprogramma voor corona. Dat vraagt om het benodigde materiaal en operationele capaciteit, die de staat nu niet heeft. "Het gaat ons niet lukken zonder federale hulp".

'Minder klagen'

Terwijl hij nog bezig was de bevolking toe te spreken, reageerde president Donald Trump al op Twitter met de woorden dat de gouverneur "meer tijd zou moeten besteden aan doen en minder aan klagen". Trump voegde eraan toe dat Washington al voor duizenden ziekenhuisbedden, die niet nodig waren, beademingsapparaten en tests heeft gezorgd, zonder een bedankje uit New York daarvoor.

Cuomo zei volgens The New York Times dat die aanvragen voor bedden en apparatuur waren gebaseerd op de ramingen van de centrale overheid zelf en van de coronawerkgroep van het Witte Huis. "Het waren uw toekomstverwachtingen, meneer de president. Als we zo stom zijn geweest naar u te luisteren dan moeten we ons schamen".

Cuomo zei al verscheidene keren zijn dank te hebben uitgesproken. "Ik weet niet wat ik anders had moeten doen, een bloemetje sturen?". Hij gaf Trump ook nog te verstaan dat die er goed aan doet evenveel aandacht te besteden aan de Amerikaanse staten als aan "uw grote bedrijven en luchtvaartmaatschappijen".

Meer uit Buitenland

Aardbeving van 6.0 in Afghanistan

KABUL (ANP/RTR/AFP) - Het noorden van Afghanistan is getroffen door een aardbeving met een kracht van 6.0, meldt het Europees-Mediterraans Seismologisch Centrum (EMSC). Het is nog niet duidelijk hoe groot de schade is en of er slachtoffers zijn, maar de beving werd in elk geval gevoeld in de hoofdstad Kabul en het noorden van Pakistan.

9 minuten geleden
Hezbollah-leider verwerpt Israëlisch-Libanees akkoord

BEIROET (ANP/RTR) - Hezbollah-leider Naim Qassem verwerpt het raamakkoord tussen Israël en Libanon over het beëindigen van de oorlog in Zuid-Libanon. Hezbollah zal zijn verzet tegen Israël voortzetten, kondigt Qassem aan.

28 minuten geleden
Aantal buitenlandse slachtoffers door bevingen Venezuela stijgt

CARACAS/ROME (ANP/AFP) - Het aantal omgekomen buitenlandse slachtoffers van de aardbevingen in Venezuela is gestegen tot 45. Ambassades en ministeries van verscheidene landen hebben melding gemaakt van omgekomen landgenoten. Portugal meldde het grootste aantal: 28. Daarbij zijn ook mensen die op grond van herkomst nauwe banden met Portugal hebben. Portugal is op zoek naar 85 landgenoten.

2 uur geleden
Staatspersbureau: Israëlische drone-aanval in Zuid-Libanon

BEIROET (ANP/RTR) - Een Israëlische drone heeft zaterdag een gebied rond Nabatieh in Zuid-Libanon getroffen, zo meldt het Libanese staatspersbureau NNA.

2 uur geleden
Agentschap UKMTO meldt weer schade door projectiel in Hormuz

LONDEN/TEHERAN (ANP/RTR) - De Britse maritieme organisatie UKMTO heeft weer melding gemaakt van een incident met een projectiel in de Straat van Hormuz. De brug van een tanker is beschadigd door een onbekend projectiel, maar er zijn geen gewonden en er wordt geen milieuschade gevreesd. De regeringsinstantie UKMTO noemt de situatie in de zeestraat nu behoorlijk gevaarlijker. Het zou mogelijk om de olietanker KIKU gaan die onder Panamese vlag vaart.

3 uur geleden
Autoriteiten Beijing bevestigen crash vliegtuigje in torenflat

BEIJING (ANP/RTR) - De autoriteiten in Beijing hebben bevestigd dat een vliegtuigje vrijdag is gebotst op de hoogste torenflat van de stad en dat daar een dode en dertien gewonden bij zijn gevallen. Het voorval werd door ooggetuigen en sommige media gemeld. De politie begon onmiddellijk mensen uit de buurt te houden van de bijna 530 meter hoge wolkenkrabber Citic Tower die ook bekend is als China Zun.

5 uur geleden
Iran meldt aanvallen op Amerikaanse doelen na aanval VS

TEHERAN/MANAMA (ANP/RTR) - Iran heeft volgens staatsmedia zaterdag Amerikaanse doelen in de regio beschoten na een Amerikaanse aanval op het land. De VS hebben volgens het Amerikaanse leger Iraanse opslagplaatsen van raketten en drones aangevallen als reactie op de beschieting van een vrachtschip in de Straat van Hormuz. Het is niet bekend welke doelen Iran precies heeft bestookt.

5 uur geleden