630 coronapatiënten overleden in New York
NEW YORK (ANP) - New York blijft met afstand de zwaarst door corona getroffen Amerikaanse staat. Gouverneur Andrew Cuomo maakte vrijdag bekend dat de afgelopen 24 uur 630 mensen zijn overleden, iets meer dan de dag ervoor. Het totale sterftecijfer staat nu volgens de site Worldometer op 16.736.
Cuomo had iets positiever nieuws over het aantal nieuwe patiënten dat moest worden opgenomen. Dat is met 2000 nog altijd aanzienlijk, maar het lijkt zich te stabiliseren. Er liggen nu 17.316 coronapatiënten in een ziekenhuis, voor de derde dag op rij een teruggang en het geringste aantal sinds 5 april.
Cuomo herhaalde nog eens dat New York de economie niet kan opengooien zonder een uitgebreid testprogramma voor corona. Dat vraagt om het benodigde materiaal en operationele capaciteit, die de staat nu niet heeft. "Het gaat ons niet lukken zonder federale hulp".
'Minder klagen'
Terwijl hij nog bezig was de bevolking toe te spreken, reageerde president Donald Trump al op Twitter met de woorden dat de gouverneur "meer tijd zou moeten besteden aan doen en minder aan klagen". Trump voegde eraan toe dat Washington al voor duizenden ziekenhuisbedden, die niet nodig waren, beademingsapparaten en tests heeft gezorgd, zonder een bedankje uit New York daarvoor.
Cuomo zei volgens The New York Times dat die aanvragen voor bedden en apparatuur waren gebaseerd op de ramingen van de centrale overheid zelf en van de coronawerkgroep van het Witte Huis. "Het waren uw toekomstverwachtingen, meneer de president. Als we zo stom zijn geweest naar u te luisteren dan moeten we ons schamen".
Cuomo zei al verscheidene keren zijn dank te hebben uitgesproken. "Ik weet niet wat ik anders had moeten doen, een bloemetje sturen?". Hij gaf Trump ook nog te verstaan dat die er goed aan doet evenveel aandacht te besteden aan de Amerikaanse staten als aan "uw grote bedrijven en luchtvaartmaatschappijen".
Meer uit Buitenland
ISLAMABAD (ANP/RTR) - Het Iraanse raketprogramma staat niet in het voorlopige akkoord met de Verenigde Staten en dat zal nooit veranderen, verklaart de Iraanse president Masoud Pezeshkian. Teheran zal volgens hem nooit met een ander land onderhandelen over zijn eigen defensiecapaciteiten.
25 minuten geledenPARIJS (ANP/AFP) - Frankrijk heeft dinsdag de warmste dag beleefd sinds het begin van de metingen in 1947, meldt de nationale weerdienst Météo France. De temperatuur liep gemiddeld op tot 29,8 graden. Die temperatuur is een gemiddelde van de dag- en nachttemperaturen van dertig weerstations verspreid over het land.
2 uur geledenLONDEN (ANP/AFP) - Zeker driehonderd scholen in het Verenigd Koninkrijk zijn woensdag en donderdag deels of volledig gesloten vanwege de hittegolf, meldt de BBC. Het werkelijke aantal ligt volgens de nieuwszender waarschijnlijk hoger, omdat niet alle sluitingen publiekelijk worden aangekondigd.
2 uur geledenKOPENHAGEN (ANP/AFP) - Denemarken sluit zich aan bij de Hormuz-coalitie die Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk hebben opgezet, maakte de regering dinsdag bekend. Volgens defensieminister Jeppe Bruus levert het land onder meer een groep tolken, drones en expertise op het gebied van cyberbeveiliging. Hij gaf geen verdere details over de omvang van de bijdrage.
2 uur geledenPARIJS (ANP/AFP) - De openingstijden van de Eiffeltoren en het Louvre in Parijs zijn aangepast vanwege de hitte in de Franse hoofdstad. Daar geldt momenteel code rood, de hoogste weerswaarschuwing die in Frankrijk kan worden afgegeven.
3 uur geledenTEHERAN (ANP/AFP) - De Iraanse autoriteiten hebben bepaald dat inwoners van Teheran drie dagen vrij krijgen voor de begrafenis van de omgekomen ayatollah Ali Khamenei. Hij was zo'n 37 jaar aan de macht in Iran toen hij eind februari werd gedood bij een Amerikaans-Israëlische aanval.
3 uur geledenBRUSSEL (ANP/RTR/AFP) - Een delegatie van de Taliban heeft in Brussel gesproken met vertegenwoordigers van de Europese Commissie, melden meerdere media. In het gesprek zijn consulaire zaken besproken, zoals de mogelijke hervatting van consulaire diensten voor Afghanen in de EU, de aanwezigheid van consulaten en "de noodzaak van vertrouwensopbouwende maatregelen". Dat meldt persbureau Reuters op basis van een verklaring van een woordvoerder van het Afghaanse ministerie van Buitenlandse Zaken.
3 uur geleden