50PLUS-leider Den Haan fel over partijbestuur in evaluatie
DEN HAAG (ANP) - "We zijn gesaboteerd, gepest en geïntimideerd." Zo kenschetsen 50PLUS-lijsttrekker Liane den Haan, haar woordvoerder Bernadet Naber en campagneleider Renée de Vries de manier waarop de verkiezingscampagne van de partij verliep, in een interne evaluatie in handen van het ANP.
Twee weken geleden nam het hoofdbestuur Den Haan op de korrel. Datzelfde bestuur moet het ontgelden in de evaluatie. Het zou haar niet hebben gesteund. Toen er bijvoorbeeld conflicten ontstonden tussen Den Haan enerzijds en voormalig Kamerlid Corrie van Brenk en senator Martin van Rooijen anderzijds greep het bestuur onder leiding van Jan Nagel niet in, zeggen de drie.
"De sfeer in de programmacommissie is door de dwingende wijze waarop Jan Nagel de inhoud probeert te manipuleren zeer onaangenaam", valt verder te lezen in het rapport. Ook bleven leden lekken naar journalisten, klagen ze in de evaluatie.
Vicevoorzitter Gerard van Hooft, die Den Haan in eerste instantie steunde, zou zich later tegen haar hebben gekeerd "en zet zich actief in om haar uit de partij te werken. Werkelijke reden: de vicevoorzitter heeft een blauwtje gelopen bij de lijsttrekker".
Verdrietig
Het huidige bestuur hoopt, minus Jan Nagel, komend weekend te worden herkozen op een algemene ledenvergadering. "Het is verdrietig dat het hoofdbestuur niet de reflectie toont die de partijvoorzitter van het CDA wel heeft laten zien, maar voor een groot deel zichzelf weer verkiesbaar stelt en voordraagt", schrijven Den Haan en haar twee medestanders.
Ze concluderen dat 50PLUS "zich na 11 jaar nog steeds in de pioniersfase bevindt en bekend staat als de Ruziepartij. Bij het eerste gesprek heeft Den Haan aangegeven dat de partij nu moet gaan professionaliseren en dat de partij zich moet ontdoen van het label ruzie, roddel, lekken en ego’s. Het hoofdbestuur en met name de partijvoorzitter zijn echter onderdeel en debet aan deze - zeer ongezonde, ziekmakende - partijcultuur".
Enkele weken geleden haalde het bestuur al uit naar Den Haan. De leden beschuldigen haar ervan te weigeren samen te werken. Ook zou ze meermaals hebben gedreigd uit de partij te stappen. Ze heeft "een volstrekt onwerkbare situatie" veroorzaakt, aldus het bestuur.
50PLUS verloor in de verkiezingen in maart drie van haar vier Kamerzetels. Den Haan is het enige Kamerlid voor de partij.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Een meerderheid van de Tweede Kamer wil dat het ongebreideld verzamelen van data door bedrijven online wordt aangepakt. Bedrijven verdienen geld aan het verzamelen en doorverkopen van data die worden verzameld via cookies en accountgegevens.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Coalitiepartijen D66, VVD en CDA zouden het mooi vinden als Moerdijk kan blijven, maar willen dan wel zeker weten dat op een later moment de discussie over het Brabantse dorp niet opnieuw begint. Net als de oppositie is de coalitie ontevreden over het proces.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Meerdere partijen blijven kritisch over het plan van minister Sophie Hermans (VVD) voor het verbeteren van vrouwengezondheid. De gezondheidsminister publiceerde donderdag de uitwerking ervan, maar volgens Lisa Vliegenthart van PRO en Sarah Dobbe ontbreken het geld en de concrete aanpak om de problemen echt aan te pakken.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Progressief Nederland (PRO) wil geen voorkeur uitspreken over de toekomst van Moerdijk. "Die vraag vind ik te makkelijk," zegt Kamerlid Ani Zalinyan als andere Kamerleden van zowel oppositie als coalitie er in een debat over doorvragen. "Het helpt niet om te debatteren over behoud of niet. Dat kunnen we allemaal niet beloven." Het Kamerlid wil wel dat er "snel duidelijkheid" komt over het vervolgproces.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Eelco Eerenberg (Belastingen) noemt geen cijfers over kosten en compensatie voor de gewenste aanpassing van de vermogensbelasting (box 3). De discussie over de inkomstentegenvallers voor de staatskas is volgens de D66-bewindsman "het politieke gesprek van het najaar."
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer vindt "zonder twijfel" dat het kabinet tijdens de coronapandemie kinderrechten heeft geschonden, onder meer door de scholen te sluiten. Vooral de argumentatie daarbij verbijsterde haar, zei zij tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Nieuwe regels die ingrepen tegen wolven makkelijker maken, komen er hoe dan ook voor de zomer. Staatssecretaris Silvio Erkens (Natuur) wil er graag over praten met de Kamer, maar ook zonder debat zet hij zijn maatregelen door. "Ik vind het onverantwoord om het over de zomer heen te tillen", zei hij woensdag.
1 dag geleden