50PLUS-leden komen toch tot lijst: Gerard van Hooft lijsttrekker
DEN HAAG (ANP) - 50PLUS doet mee aan de komende Tweede Kamerverkiezingen. Even was het de vraag of de ouderenpartij wel voor de Kiesraad-deadline op maandag tot een kandidatenlijst kon komen, maar dat is toch gelukt. In een onlinevergadering hebben leden niet bestuurskandidaat Ellen Verkoelen, maar de recent geroyeerde Gerard van Hooft tot lijsttrekker benoemd.
"Ik ben hier heel blij mee", zegt Van Hooft tegen het ANP. Vorig weekeinde werd hij nog door de politie verwijderd uit de fysieke ledenvergadering van 50PLUS, dat bekendstaat om interne conflicten. De partij had Van Hoofts lidmaatschap afgenomen, maar de rechter maakte dat royement recent ongedaan. De Brabander ligt in de clinch met het bestuur, dat Verkoelen naar voren had geschoven. De ledenvergadering werd afgebroken, en is zaterdag online voortgezet.
De kersverse lijsttrekker erkent dat "het op een ongebruikelijke manier is gebeurd", maar benadrukt dat er nu een door de leden vastgestelde lijst is. Van Hooft bevestigt dat hij een kleine meerderheid (51 procent) achter zich kreeg, tegenover Verkoelens 48 procent. Ook de nummers twee en drie zijn gewijzigd ten opzichte van de conceptlijst.
Eensgezindheid
"Ik hoop dat mensen zich achter de democratisch gekozen lijst gaan scharen", zegt Van Hooft. Het is de bedoeling dat er eensgezindheid komt en dat het niet meer om de poppetjes gaat, vindt hij. 50PLUS wordt al jaren geplaagd door interne ruzies en afsplitsingen, die vaak draaien om posities binnen de partij. Bij de vorige verkiezingen haalde de ouderenpartij één zetel, maar na het vertrek van oud-partijleider Liane den Haan verdween de partij uit de Kamer. Op 22 november doet 50PLUS weer een poging een Tweede Kamerzetel of meer te bemachtigen.
Vroegtijdig afzwaaiend voorzitter Jorien van den Herik was nog niet bereikbaar voor commentaar.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Eelco Eerenberg (Belastingen) noemt geen cijfers over kosten en compensatie voor de gewenste aanpassing van de vermogensbelasting (box 3). De discussie over de inkomstentegenvallers voor de staatskas is volgens de D66-bewindsman "het politieke gesprek van het najaar."
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer vindt "zonder twijfel" dat het kabinet tijdens de coronapandemie kinderrechten heeft geschonden, onder meer door de scholen te sluiten. Vooral de argumentatie daarbij verbijsterde haar, zei zij tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Nieuwe regels die ingrepen tegen wolven makkelijker maken, komen er hoe dan ook voor de zomer. Staatssecretaris Silvio Erkens (Natuur) wil er graag over praten met de Kamer, maar ook zonder debat zet hij zijn maatregelen door. "Ik vind het onverantwoord om het over de zomer heen te tillen", zei hij woensdag.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De basisschool van Forum voor Democratie in Almere heropent in augustus haar deuren. Twee jaar geleden werd de Renaissanceschool gesloten, omdat deze de financiering niet rondkreeg. De organisatie draaide alleen op private financiering van ouders en donateurs. Maar nu is het gelukt om financiering te krijgen van het Rijk, meldt FVD-oprichter Thierry Baudet op de website van de partij. Een woordvoerder van het ministerie van Onderwijs bevestigt dat.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderen stonden volgens Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer "niet bovenaan het prioriteitenlijstje" tijdens de coronapandemie. Kalverboer zei tegen de parlementaire enquêtecommissie corona dat het belang van kinderen niet genoeg werd meegenomen in de besluitvorming.
7 uur geledenMOERDIJK (ANP) - Het alternatieve scenario voor Moerdijk waarin het dorp blijft bestaan en uitbreiding van het stroomnet rondom het dorp plaatsvindt, is totaal ongeloofwaardig, vindt gemeenteraadslid Jolijn Koevoets van de VVD. Burgemeester Aart-Jan Moerkerke vindt dat deze optie te weinig garanties biedt voor het dorp. "Er blijft nog te veel boven de markt hangen."
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer snapt niet goed waarom van tevoren al is vastgelegd hoeveel lokale omroepen er nog mogen overblijven na een hervorming. Dinsdagavond debatteert de Kamer over een wetswijziging die de lokale omroepen moet versterken. Onderdeel daarvan is dat het aantal lokale omroepen wordt teruggebracht van ruim tweehonderd lokale omroepen naar tachtig streekomroepen.
19 uur geleden