Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

50-jarige Vakantiebeurs nog springlevend

50-jarige Vakantiebeurs nog springlevend

UTRECHT (ANP) - Zelfs in tijden waar reizen massaal via het internet worden geboekt, blijft de Vakantiebeurs een publiekstrekker. Het evenement dat altijd midden januari op de agenda staat, trekt jaarlijks ruim 100.000 bezoekers naar de Utrechtse Jaarbeurs. En dat is best een prestatie voor een beurs die in 2020 vijftig jaar bestaat bestaat, vindt beursmanager Bart Meijer van de Vakantiebeurs. Dit jaar vindt die plaats van 16 tot en met 19 januari.

Waar grote tentoonstellingen als de AutoRai al jaren zijn verdwenen, blijft de Vakantiebeurs voor veel mensen een nuttige en prettige bron van inspiratie, zo stelt hij. De beurs begon in 1970, destijds niet veel meer dan een verzameling standjes met folderrekken waar bestemmingen als Frankrijk en Spanje als bijzonder exotisch golden, schetst Meijer. "Sportvisserij Nederland was bijvoorbeeld een van de exposanten in 1970."

Met de opkomst van het massatoerisme in de jaren tachtig groeide de Vakantiebeurs explosief om vervolgens door de opkomst van het internet weer te krimpen. "De hoge bezoekersaantallen bewijzen dat de beurs in moderne vorm nog altijd bijzonder relevant is. Voor veel mensen is een bezoek een dag zomervakantie in de winter."

Interactie

De folders zijn er nog steeds, maar standaardstands zijn verdwenen. Exposanten zetten veel meer in op interactie. Bij de Vakantiebeurs moet het voelen alsof je op vakantie bent, zegt Meijer. "Beleving. Daar draait het om. Een dagje uit voor het hele gezin. Zo zijn er achttien theaters met tientallen optredens, twintig eetpleinen en themaroutes voor kinderen. Ook kun je de hoogte in op een klimmuur en kun je leren zeilen.

In totaal zijn er dit jaar 124 bestemmingen vertegenwoordigd. Enerzijds zijn dat bekende landen als Griekenland en Kroatië, anderzijds zijn er minder voor de hand liggende bestemmingen. "Denk aan Georgië of Colombia, populair geworden door Wie is de Mol. Maar ook ook een land als Namibië in Afrika is met een grote stand aanwezig."

Dat de beurs ook in e-commercetijdperk populair blijft, verbaast Meijer niet. "Op het internet zie je soms door de bomen het bos niet meer. De Vakantiebeurs geeft objectieve én commerciële informatie. Het wordt voor de bezoekers al gefilterd. Op de beurs word je echt verrast. Livecontact wordt weer steeds belangrijker bij het boeken of het oriënteren op reizen. Niet voor niets zie je het aantal reisadviseurs dat bij de mensen thuis komt explosief groeien."

Meer uit Binnenland

Generaal speelt liefdeskoerier voor uitgezonden militairen

RZESZOW (ANP) - Nederlands hoogste militair heeft vier dagen voor kerst opgetreden als 'postillon d'amour' voor twee uitgezonden militairen. Commandant der Strijdkrachten Onno Eichelsheim bezorgde hoogstpersoonlijk een romantische boodschap voor een luitenant die helpt het Poolse luchtruim te verdedigen. Eichelsheim kreeg het kaartje mee van diens vriendin, die in Bosnië dient.

1 uur geleden
Verdachte steekpartij Amsterdam is 29-jarige Amsterdammer

AMSTERDAM (ANP) - De verdachte die zaterdag is opgepakt na een steekincident in Amsterdam is een 29-jarige Amsterdammer, meldt de politie zondag. In een appartementencomplex aan de Menadostraat (wijk Zeeburg) zijn zaterdagmiddag drie mensen neergestoken. Ze zijn naar het ziekenhuis gebracht en verkeren niet in levensgevaar.

1 uur geleden
Vogelgriep in Ysselsteyn, ook gevolgen voor veel andere bedrijven

YSSELSTEYN (ANP) - Op een kalkoenenbedrijf in het Limburgse Ysselsteyn is vogelgriep vastgesteld. Alle circa 23.000 kalkoenen worden gedood om verdere verspreiding van het besmettelijke virus te voorkomen.

6 uur geleden
ProRail: vandalisme op stations kost miljoenen

UTRECHT (ANP) - Jaarlijks kost het ruim 3 miljoen euro om bekladdingen en vernielingen op Nederlandse stations te herstellen. Dat becijfert spoorbeheerder ProRail. Er komen per jaar gemiddeld 4300 meldingen van vandalisme binnen. Het gaat dan om kapotte liften, ingegooide ruiten, bekladde muren, gesloopte wachtruimtes, kapotte prullenbakken en vernielde fietsenstallingen.

6 uur geleden
Westrik wint jubileumseizoen Wie is de Mol?, Rutjes was de mol

AMSTERDAM (ANP) - Merel Westrik is de winnaar van het jubileumseizoen van Wie is de Mol?. Zij wist Nathan Rutjes te onthullen als de mol, de saboteur in het spel. De ontknoping vond zaterdagavond live plaats vanuit De Hallen in Amsterdam.

18 uur geleden
Serious Request breekt ook op dag 2 record: bijna 6 miljoen euro

DEN BOSCH (ANP) - De teller van de actie Serious Request van 3FM staat na twee dagen op 5.931.644 euro. Dat is zaterdag gemeld door de NPO. Nog nooit eerder was er na twee dagen al zoveel geld ingezameld bij de jaarlijkse actie van de zender. Het goede doel is dit jaar Spieren voor Spieren, een stichting die zich inzet voor kinderen met een spierziekte.

19 uur geleden
INT: manosfeer 'verschijnwoord', graaiflatie 'verdwijnwoord'

LEIDEN (ANP) - Manosfeer is dit jaar het 'verschijnwoord' en graaiflatie het 'verdwijnwoord', volgens het Instituut voor de Nederlandse Taal (INT). Dat instituut volgt continu hoe het Nederlands zich ontwikkelt, welke woorden winnen aan populariteit en welke stilaan verdwijnen.

1 dag geleden