Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

3M verscheepte miljarden mondmaskers in crisisjaar

3M verscheepte miljarden mondmaskers in crisisjaar

ST. PAUL (ANP) - Het Amerikaanse industriële conglomeraat 3M heeft afgelopen jaar twee miljard medische mondkapjes en andere ademhalingsmaskers verscheept. Dat meldde de onderneming in een toelichting op de jaarcijfers. Het bedrijf heeft er het afgelopen jaar van alles aan gedaan om de ontwikkeling en productie van coronavaccins en therapieën mogelijk te maken. Het leverde naar eigen zeggen meer persoonlijke beschermingsmiddelen dan ooit.

Om de grote vraag naar maskers aan te kunnen sloot 3M overeenkomsten af met de regeringen van de Verenigde Staten, Canada, Duitsland en Singapore. Dat was ook om extra productiecapaciteit voor ademhalingsapparatuur te creëren. Daarnaast ging de aandacht uit naar investeringen en groei in andere sectoren waarin het actief is.

In het slotkwartaal van 2020 was de vraag naar de sterk uiteenlopende reeks producten van 3M groot. De crisis had volgens het bedrijf nauwelijks of geen vat op de vraag naar producten op het gebied van persoonlijke veiligheid, woninginrichting, schoonmaakbenodigdheden, halfgeleiders, datacenters en biofarmacie. Daartegenover was de vraag naar consumentenelektronica, horeca- en kantoorbenodigdheden minder, vooral door de impact van de crisis.

3M sloot het jaar af met een omzet van 32,2 miljard dollar. Dat was een fractie meer dan een jaar eerder. Daarnaast steeg de winst van de onderneming naar 5,4 miljard dollar tegen 4,6 miljard dollar in 2019.

Meer uit Financieel

Amsterdamse AEX sluit licht lager, Philips grootste daler

AMSTERDAM (ANP) - De AEX-index op de aandelenbeurs in Amsterdam is donderdag met een kleine min gesloten na de plus een dag eerder. Zorgtechnologieconcern Philips was de grootste daler bij de hoofdfondsen op het Damrak en zorgde voor koersdruk op de hoofdindex.

2 uur geleden
Albert Heijn berispt om vage duurzaamheidsclaims zuivelproducten

AMSTERDAM (ANP) - Albert Heijn heeft consumenten misleid met vage duurzaamheidsclaims op zuivelverpakkingen van zijn huismerk en moet ze aanpassen. Dat maakte de Reclame Code Commissie (RCC) donderdag bekend na een klacht van Wakker Dier.

2 uur geleden
Salesforce iets hoger op Wall Street na sterke vooruitzichten

NEW YORK (ANP) - Salesforce behoorde donderdag tot de winnaars op de beurzen in New York. Het softwareconcern boekte afgelopen kwartaal meer winst dan verwacht. Ook verhoogde het bedrijf de omzetverwachting voor het hele jaar. Het aandeel Salesforce, dat deel uitmaakt van de Dow-Jonesindex, steeg licht.

5 uur geleden
Schiphol halveert aantal grondafhandelaren in 2027

SCHIPHOL (ANP) - Het duurt tot 2027 voordat het aantal grondafhandelaren op Schiphol is teruggebracht naar drie, in plaats van de huidige zes. Dat maakte de luchthaven bekend bij het begin van de aanbesteding voor bedrijven die verantwoordelijk worden voor de bagageafhandeling en werkzaamheden rond vliegtuigen. Het is al jaren de wens van de politiek en Schiphol om het aantal afhandelaren te beperken.

6 uur geleden
ING: economie groeit door ondanks handelsstrijd en spaarwoede

AMSTERDAM (ANP) - De Nederlandse economie groeit voorlopig door ondanks de handelsstrijd van Donald Trump en andere geopolitieke spanningen, voorspellen economen van ING. Voor 2026 voorzien zij daarbij een stevige koopkrachtstijging, al blijft de consument voorzichtig en wachten grote dossiers als het overvolle stroomnet en de stikstofproblematiek nog altijd op aanpak.

7 uur geleden
Brussel onderzoekt Meta om misbruik marktpositie AI op WhatsApp

BRUSSEL (ANP) - Brussel heeft een onderzoek geopend naar Meta's beleid rondom AI-functies in WhatsApp. De Europese Commissie gaat beoordelen of het Amerikaanse techbedrijf mogelijk in strijd handelt met Europese mededingingsregels door het concurrerende bedrijven moeilijker te maken om klanten via WhatsApp te bereiken.

9 uur geleden
Verzekeraars beloven hogere premie voor trouwe klant te voorkomen

AMSTERDAM (ANP) - Nederlandse verzekeraars hebben actie beloofd om te voorkomen dat trouwe klanten onnodig hogere premies betalen dan nieuwe. Een aantal van hen controleert het verzekeringenaanbod blijvend om deze prijsverschillen te voorkomen, melden het Verbond van Verzekeraars en de Autoriteit Financiële Markten (AFM).

9 uur geleden