'1,5 meter afstand houden is moeilijk in de horeca'
ALMERE (ANP) - 1,5 meter afstand houden tussen bediening en gasten in de horeca is een uitdaging. Dat maakt FNV Horeca op uit het eerste twintigtal meldingen dat de bond binnenkreeg op zijn horeca-meldpunt. Horecamedewerkers kunnen daar hun ervaringen en klachten over hun werkomstandigheden delen.
"Er heerst nog veel onduidelijkheid bij medewerkers of zij ook van elkaar 1,5 meter afstand moeten houden", zegt een woordvoerder van FNV Horeca. "We willen via deze meldingen de overheid vragen duidelijker te maken wat wel en niet mag, zodat er geen onrust ontstaat onder medewerkers. Wij kunnen niet goed voorlichten als niemand precies weet hoe het in elkaar steekt."
Ook het erop toezien dat gasten onderling 1,5 meter afstand houden, blijkt lastig. "Sommige gasten laten merken dat ze geen zin hebben om afstand te houden en zeggen dan maar dat ze uit hetzelfde huishouden komen. Als horecamedewerker kun je niet veel meer doen de gasten op hun blauwe ogen geloven", aldus de woordvoerder.
FNV Horeca gaat de meldingen nog een week monitoren en wil met een aanvullend onderzoek meer informatie boven tafel krijgen. De bond hoopt dat met behulp van het meldpunt bevindingen worden meegenomen in de besluitvorming over de situatie vanaf 1 juli, wanneer in de horeca het maximale gastenaantal verhoogd wordt van dertig naar honderd.
Meer uit Binnenland
DE BILT (ANP) - Vanaf woensdag 12.00 uur geldt in het midden en zuiden van Nederland de waarschuwing code oranje vanwege extreme hitte, meldt het KNMI. De waarschuwing geldt voorlopig voor meerdere dagen. In die periode worden dagelijks temperaturen boven de 34 graden verwacht.
4 uur geledenMEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
5 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
7 uur geledenDELFT (ANP) - Bij de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek mag de Technische Universiteit Delft studieplaatsen gaan reserveren voor vrouwelijke studenten. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Doordat de instroom van vrouwen bij die studie erg laag is, mag nu 30 procent van de studieplaatsen worden vrijgehouden voor vrouwen. Vrouwen worden niet automatisch toegelaten, maar moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden.
9 uur geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
11 uur geledenBIERVLIET (ANP) - De Dorpsraad Biervliet in de gemeente Terneuzen maakt zich grote zorgen over de ontwikkelingen rond energieprojecten in Zeeuws-Vlaanderen. Het Rijk maakte vorige week bekend dat de Paulinapolder/Mosselbanken bij Terneuzen samen met de Groningse Eemshaven in beeld blijft voor de bouw van twee nieuwe kerncentrales. Daarnaast wil netbeheerder TenneT voor het aansluiten van windenergiegebieden op zee een nieuw hoogspanningsstation bij Terneuzen plaatsen.
11 uur geleden