1400 deelnemers Black Lives Matters Maastricht
MAASTRICHT (ANP) - Zo'n 1400 mensen hebben meegedaan aan de manifestatie tegen racisme in Maastricht. Dat liet de Veiligheidsregio Zuid Limburg weten. Een woordvoerster van de Veiligheidsregio zei dat de deelnemers zich goed aan de regels hielden.
De meeste mensen zaten op het gras, zoals door de organisatie was gevraagd. Er waren gele vlekken in ronde vorm met spuitbussen op de grond getekend, waarop mensen gingen zitten om de 1,5 meter afstand te bewaren. "We hopen mensen wakker te kunnen schudden en willen mensen in VS laten zien dat we hen steunen", zei een van de organisatoren.
De manifestatie op De Griend langs de Maas begon om 14.00 uur en verliep in een ontspannen sfeer. Rond 15.30 uur eindigde de bijeenkomst. De voertaal tijdens de manifestatie was Engels, slechts enkele mensen spraken de menigte in het Nederlands toe. Dat komt vooral omdat veel deelnemers buitenlandse studenten waren, die geen Nederlands verstaan.
Sprekers
"Je leerde ons Frans, Nederlands, Duits, Engels, Spaans, Portugees en jullie leerden niets!", hield een van de organisatoren, Magali, de menigte voor. Veel witte mensen voelen volgens haar geen enkele empathie voor zwarte mensen. "Ze begrijpen niet waar wij het over hebben."
"Haat is klaar. Genoeg", hield Mireille uit Brunssum de aanwezigen voor. Ze was met haar man Remco bij de actie om zich uit te spreken tegen racisme. Remco zag de demonstranten, zwart en wit, door elkaar zitten op het veld. "Ik roep alle witte Nederlanders op zich uit te spreken tegen racisme. Laat je horen." Als witte man vroeg hij vergeving voor wat zijn voorouders de voorouders van zijn gekleurde echtgenote Mireille hebben aangedaan tijdens de slavernij.
Vrijthof
De organisatie wilde de manifestatie aanvankelijk op het Vrijthof in het stadshart houden. Maar daarvan is afgezien omdat dat plein te klein is voor een te grote toeloop. In overleg met het stadsbestuur is daarom gekozen voor het park De Griend aan de Maas, waar meer uitwijkmogelijkheden zijn. Achteraan De Griend waren de toespraken niet te horen. Dit als gevolg van de drukte en de noodzaak anderhalve meter afstand te bewaren. Maar via een livestream konden mensen de sprekers via hun mobiele telefoon toch volgen.
Het was de tweede manifestatie tegen racisme in Maastricht. Afgelopen maandag deden zo'n honderd mensen mee aan een Black Lives Matter demonstratie. Die was toen op de Markt in Maastricht.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - De aanvallen die dit weekend hebben plaatsgevonden tussen Iran en de Verenigde Staten komen voor de Nederlandse Commandant der Strijdkrachten niet als een verrassing. "Het is niet onverwacht dat dit soort over en weer beschietingen gebeuren", zegt Onno Eichelsheim.
9 minuten geledenDE BILT (ANP) - Het KNMI heeft zaterdagavond vanaf 20.00 uur code oranje afgekondigd in de provincies Limburg, Noord-Brabant, Gelderland en Overijssel vanwege zware onweersbuien. Volgens het weerinstituut kunnen de buien met grote hagelstenen van 2 tot 5 centimeter, zware windstoten en veel regen in korte tijd op meerdere plaatsen voor overlast en schade zorgen. De waarschuwing geldt in ieder geval tot 01.00 uur 's nachts.
2 uur geledenEDE (ANP) - JA21-leider Joost Eerdmans stelt het kabinet voor de keuze: verdere samenwerking met zijn eigen partij of met het linkse PRO. "Met beide blijven samenwerken gaat niet", zei Eerdmans op het congres van zijn partij in Ede.
2 uur geledenMARACAY (ANP) - Het reddingsteam van het Nederlandse Urban Search and Rescue (USAR) is vrijdag op zaterdagnacht geland in Venezuela om daar te helpen na de verwoestende aardbevingen van deze week. Het team landde om 01.30 uur Nederlandse tijd in Maracay in het noorden van het Zuid-Amerikaanse land.
2 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De parkeergarage aan de Bas Paauwestraat in Rotterdam-Zuid waar zaterdagochtend brand woedde, blijft voorlopig dicht. Dat meldt een woordvoerder van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond. De afdeling Bouw- en Woningtoezicht van de gemeente onderzoekt de constructie van de begane grond van de garage, omdat die mogelijk instabiel is geworden.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Premier Rob Jetten heeft op Veteranendag in Den Haag het "zo erg" genoemd dat veteranen elkaar zaterdag niet als vanouds kunnen ontmoeten. Het programma van de traditionele dag is in verband met de hitte flink uitgekleed: het defilé en de bijbehorende manifestatie op het Malieveld zijn afgelast.
2 uur geledenELL (ANP) - Voor het eerst sinds 2020 is sprake van een regionale superhittegolf in Nederland, meldt Weeronline. De temperatuur kwam zaterdag rond 10.00 uur boven de 30 graden uit in het Limburgse Ell en daarmee werd aan de voorwaarde voor een superhittegolf voldaan.
4 uur geleden