1400 deelnemers Black Lives Matters Maastricht
MAASTRICHT (ANP) - Zo'n 1400 mensen hebben meegedaan aan de manifestatie tegen racisme in Maastricht. Dat liet de Veiligheidsregio Zuid Limburg weten. Een woordvoerster van de Veiligheidsregio zei dat de deelnemers zich goed aan de regels hielden.
De meeste mensen zaten op het gras, zoals door de organisatie was gevraagd. Er waren gele vlekken in ronde vorm met spuitbussen op de grond getekend, waarop mensen gingen zitten om de 1,5 meter afstand te bewaren. "We hopen mensen wakker te kunnen schudden en willen mensen in VS laten zien dat we hen steunen", zei een van de organisatoren.
De manifestatie op De Griend langs de Maas begon om 14.00 uur en verliep in een ontspannen sfeer. Rond 15.30 uur eindigde de bijeenkomst. De voertaal tijdens de manifestatie was Engels, slechts enkele mensen spraken de menigte in het Nederlands toe. Dat komt vooral omdat veel deelnemers buitenlandse studenten waren, die geen Nederlands verstaan.
Sprekers
"Je leerde ons Frans, Nederlands, Duits, Engels, Spaans, Portugees en jullie leerden niets!", hield een van de organisatoren, Magali, de menigte voor. Veel witte mensen voelen volgens haar geen enkele empathie voor zwarte mensen. "Ze begrijpen niet waar wij het over hebben."
"Haat is klaar. Genoeg", hield Mireille uit Brunssum de aanwezigen voor. Ze was met haar man Remco bij de actie om zich uit te spreken tegen racisme. Remco zag de demonstranten, zwart en wit, door elkaar zitten op het veld. "Ik roep alle witte Nederlanders op zich uit te spreken tegen racisme. Laat je horen." Als witte man vroeg hij vergeving voor wat zijn voorouders de voorouders van zijn gekleurde echtgenote Mireille hebben aangedaan tijdens de slavernij.
Vrijthof
De organisatie wilde de manifestatie aanvankelijk op het Vrijthof in het stadshart houden. Maar daarvan is afgezien omdat dat plein te klein is voor een te grote toeloop. In overleg met het stadsbestuur is daarom gekozen voor het park De Griend aan de Maas, waar meer uitwijkmogelijkheden zijn. Achteraan De Griend waren de toespraken niet te horen. Dit als gevolg van de drukte en de noodzaak anderhalve meter afstand te bewaren. Maar via een livestream konden mensen de sprekers via hun mobiele telefoon toch volgen.
Het was de tweede manifestatie tegen racisme in Maastricht. Afgelopen maandag deden zo'n honderd mensen mee aan een Black Lives Matter demonstratie. Die was toen op de Markt in Maastricht.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
55 minuten geledenBIERVLIET (ANP) - De Dorpsraad Biervliet in de gemeente Terneuzen maakt zich grote zorgen over de ontwikkelingen rond energieprojecten in Zeeuws-Vlaanderen. Het Rijk maakte vorige week bekend dat de Paulinapolder/Mosselbanken bij Terneuzen samen met de Groningse Eemshaven in beeld blijft voor de bouw van twee nieuwe kerncentrales. Daarnaast wil netbeheerder TenneT voor het aansluiten van windenergiegebieden op zee een nieuw hoogspanningsstation bij Terneuzen plaatsen.
58 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt in de hersteloperatie in Groningen en Noord-Drenthe en blijft tekortschieten, vindt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij deed vier onderzoeken naar de manier waarop de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) opereren en hoe ze omgaan met klachten. Sinds 2022 hebben meer dan vierhonderd Groningers bij de ombudsman geklaagd over die instanties.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Als Nederland migratie beter wil sturen, zal meer dan nu moeten worden ingezet op partnerschappen met landen van buiten de EU. Die samenwerkingen moeten dan ook voor de partnerlanden voordelig zijn. Dat stellen de Adviesraad Migratie (AM) en de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een advies.
14 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De Rotterdamse burgemeester Carola Schouten vindt het "krachtig" dat premier Rob Jetten zondag excuses heeft aangeboden aan de Molukse gemeenschap.
19 uur geledenROTTERDAM (ANP) - John Wattilete, president van de niet-erkende Republiek der Zuid-Molukken (RMS), heeft zondag opgeroepen tot de teruggave van het lichaam van een van zijn voorgangers, de Molukse jurist en vrijheidsstrijder Chris Soumokil. Dat deed hij in een toespraak voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
20 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Premier Rob Jetten heeft namens de regering excuses aangeboden voor de manier waarop Molukse migranten zijn behandeld na de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog. De minister-president deed dat voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
20 uur geleden