13 besmettingen met Omicron-variant in Nederland, aldus RIVM
DE BILT (ANP) - Bij dertien van de vrijdag uit Zuid-Afrika op Schiphol aangekomen reizigers die positief op corona hebben getest, is tot nu toe de Omicron-variant van het virus aangetroffen. Dat meldt het RIVM. Het onderzoek naar alle 61 positief geteste personen is nog niet afgerond. Mogelijk wordt de nieuwe variant in meer testmonsters aangetroffen, aldus het RIVM.
Minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid gaf zondagmiddag een toelichting aan de pers op het nieuws. Daarin zei hij onder meer dat er een quarantaineplicht geldt voor mensen die uit zuidelijk Afrika ons land binnenkomen. Hij zei ook dat alle mensen die uit een hoogrisicoland aankomen in Nederland gebeld worden door de GGD. Verder vroeg hij gemeenten om de mensen in quarantaine ook aan de voordeur te controleren.
Volgens De Jonge is het nog onduidelijk wat de gevolgen zijn van de nieuwe coronavariant. "Wat we zeker weten is dat die besmettelijker is dan de Delta-variant", aldus De Jonge. Of de variant ook invloed heeft op het ziekteverloop van Covid-19 of de gevolgen voor de vaccins, dat wordt nog onderzocht.
Quarantainehotel
In totaal zijn 624 passagiers die vrijdag uit Zuid-Afrika op Schiphol arriveerden door de GGD getest op corona, van wie 61 positief. Zij werden overgebracht naar een quarantainehotel bij Schiphol. Zij mogen daar alleen weg om thuis in isolatie te gaan, als ze met beschermd vervoer kunnen worden opgehaald, aldus De Jonge.
Het RIVM zei zaterdag al dat vermoedelijk de Omicron-variant rondging bij de reizigers, maar de definitieve uitslag moest nog volgen. Eerder op zondag meldden Noorse media al, op basis van informatie van de directeur van de Noorse organisatie voor infectiebestrijding, dat er dertien besmettingen met de nieuwe variant in Nederland waren vastgesteld.
De Omicron-variant van het coronavirus werd ontdekt in Zuid-Afrika. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) noemt deze variant "zorgelijk".
Meer uit Gezond
DEN HAAG (ANP) - Het is volgens oud-minister Arie Slob "onbegrijpelijk" dat het vorige kabinet de pandemische paraatheid heeft afgebouwd en dat het huidige kabinet die bezuiniging niet volledig heeft teruggedraaid. Als dat niet gebeurt, dan spelen dezelfde problemen weer op bij een volgende crisis, denkt hij.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Vijf keer werden er besluiten genomen over onderwijs tijdens de coronacrisis die niet in lijn waren met het OMT-advies. Dat zei oud-onderwijsminister Arie Slob tijdens zijn verhoor door de parlementaire enquĂȘtecommissie corona. Volgens hem is het beeld ontstaan dat het kabinet blindelings achter het OMT aanliep, maar hij benadrukte dat dit op onderwijs zeker niet het geval was.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Topwetenschappers Hermen Overkleeft en Karin Roelofs krijgen dit jaar een Spinozapremie. Dat is de belangrijkste wetenschappelijke onderscheiding in Nederland en wordt daarom ook wel de Nederlandse Nobelprijs genoemd. Overkleeft is chemisch bioloog aan de Universiteit Leiden, Roelofs is als neurowetenschapper en klinisch psycholoog verbonden aan de Radboud Universiteit in Nijmegen.
1 dag geledenTILBURG (ANP) - Ziekenhuizen door heel het land laten weten dat de zorg vrijdag doorgaat, ondanks code rood vanwege de hitte. Ook afspraken gaan veelal gewoon door.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Bij een toekomstige pandemie zal het kabinet zich niet alleen laten adviseren door virologen en medici, maar ook door experts die de maatschappelijke impact van maatregelen als lockdowns kunnen inschatten. Dat valt te lezen in het Landelijk Crisisplan Infectieziekten dat het kabinet naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. In de nieuwe crisisstructuur wordt het Maatschappelijk Impact Team (MIT) een van de vaste adviseurs van het kabinet.
2 dagen geledenBILTHOVEN (ANP) - Minder mensen gingen vorig jaar naar de Centra Seksuele Gezondheid voor een consult vanwege een mogelijke soa. Tegelijkertijd steeg het aantal vaststellingen van gonorroe, syfilis en hiv. En die combinatie baart Soa Aids Nederland zorgen.
2 dagen geledenMIDDELBURG (ANP) - De Zeeuwse commissaris van de Koning Hugo de Jonge kijkt er in "zekere zin" naar uit om voor de parlementaire enquĂȘtecommissie corona verantwoording af te leggen voor de keuzes die destijds zijn gemaakt. Als voormalig zorgminister is hij uitgenodigd om op 10 juli en 3 september voor de commissie te verschijnen. "We kunnen ervan leren", zegt De Jonge. "Want het is niet de laatste crisis die ons gaat overkomen. Dat kan weer een pandemie zijn, maar ook iets heel anders."
3 dagen geleden