'DEnK_A@N_JeZeLF'' VerZorging,VoeDing,ZiekTen,enZ'

Communities

ZeelandNet

'DEnK_A@N_JeZeLF'' VerZorging,VoeDing,ZiekTen,enZ'

eeN CoMMuNiTy MeT VaNaLLeS oVeR Je GeZoNDHeiD

349.746 bezoekers 80 leden Log in

3. Dieet-produkten


     

 

Afslankmarkt is dood

 

Produkten voor dieet uit gratie

artikel zaterdag 6 augustus 2005

 

 

 

De Nederlandse consumenten hebben het compleet gehad met afslank- en dieetprodukten.

 

Het bekende Dr. Atkins-dieet is failliet en de produkten
van het merk Slim Fast verkopen niet meer. Tegelijkertijd
dringt bij steeds meer consumenten het besef door dat ze
meer moeten bewegen om een gezond gewicht te behouden
of te bereiken.
Dit zeggen trendwatchers en onderzoekers naar consumentengedrag. Heel veel mensen zijn teleurgesteld
in allerlei diëten, ze bemerkten dat het uiteindelijk toch
niet helpt. Het besef dat je simpelweg meer moet
bewegen om gezond te blijven, lijkt nu echt door te
dringen. Mensen gaan niet meer naar de sportschool
omdat ze moeten, maar omdat ze willen.
Voedingsfabrikant Unilever (ondermeer Lipton, Ola en
Knorr) presenteerde de afgelopen week opnieuw de
dramatische omzetdaling van zijn dieetmerk Slim Fast.
Het concern heeft van de waarde van het merk in twee
jaar tijd ruim een miljard euro afgeboekt. Slim Fast staat
nu in de boeken voor de helft van de overnameprijs die
Unilever er in 2000 voor neertelde.

Begin deze week werd verder het faillisement van het
- tot voor kort zeer populaire - Dr. Atkins-dieet bekend
gemaakt. Unilever-topman Patrick Cescau bevestigde de
neergang van de afslank- en dieet markt. De categorie
van de dieetprodukten is volgens hem compleet dood.

 

 

 

Slim Fast ligt nu zwaar op de maag

 

Merkenreus Unilever (ondermeer Bertolli, knorr, Dove) zit in de maag
met de dieetprodukten van Slim Fast. De omzet daalt dramatisch want
de consument heeft geen zin meer om af te slanken. Tegelijkertijd vliegen
de shampoos en crèmes van Dove de winkel uit. Vrouwen waarderen het
dat we geen slanke modellen meer gebruiken in de reklame.

De consument lijkt het even helemaal gehad te hebben met produkten en
diëten die een strakke lijn beloven. Na het faillisement van het tot voor
kort razend populaire Atkins-dieet, eerder deze week, meldt voedingsgigant
Unilever opnieuw een dramatische daling van de omzet bij afslankmerk
Slim Fast.
Het geloof in Slim Fast lijkt verdwenen. Het merk werd in 2000 gekocht
voor 2.4 miljard euro en staat nu nog maar voor vierhonderd miljoen euro
in de boeken. Toch wil Unilever-topman Slim Fast geen miskoop noemen.
De markt voor dieet-produkten is dood, ook omdat veel consumenten
teleurgesteld zijn door Atkins, legt hij de schuld deels bij de
concurrent. En teleurgestelde klanten komen niet terug.
Desondanks gelooft hij nog steeds in de opleving van deze categorie.
We moeten de produkten verbeteren. De verpakkingen en reklame moeten
ook beter. Voorlopig zit hij er behoorlijk mee in zijn maag. Unilever presen-
teerde deze week een winstdaling van 26 procent over het tweede kwartaal.
En dat komt vooral door Slim Fast, dat als merk amper nog iets waard
is. Een succesnummer is Dove. Het shampoo- en zalfjesmerk lanceerde
een nieuwe reklamecampagne waarin gewone vrouwen zich bloot geven.
Zeventig procent van de mensen die een modeblad doorbladeren, leggen
het gefrusteerd weg omdat ze zich niet meer zo mooi vinden. Het leek ons
goed om eens niet die modellen onze shampoo te laten gebruiken, maar
vrouwen met normale vormen. We hebben heel veel, soms emotionele,
reacties gekregen van vrouwelijke consumenten. Dove laat een tweecijferige
groei zien.

 

 

 

Dieet en afslanken zijn uit, bewegen is in

 

De consument lijkt het gehad te hebben met afslank- en dieetprodukten.
Dr. Atkins is failliet en Slim Fast verkoopt niet. Steeds meer mensen
beseffen dat ze simpelweg normaal moeten eten en meer moeten bewegen.

Nog niet zo heel lang geleden zag je mensen in een sportschool futloos aan
de apparaten hangen. Ze deden het omdat het moest. Van de dokter of zo.
Nu puilen de fitness-scholen uit met mensen die serieus en zeer gemotiveerd
met hun lichaam bezig zijn. Ze willen conditie hebben en echt fit zijn. Steeds
meer mensen haken aan.
Heel veel mensen zijn teleurgesteld in allerlei diëten, ze zagen dat het
uiteindelijk toch niet hielp. Lijnen betekende veelal hongeren en dan ook
nog zonder resultaat. Dat willen mensen niet meer. Montignac was de
eerste die stelde dat lekker eten en een gezond gewicht heel goed samen
kunnen gaan. Dat begint nu breed door te dringen.
Maar dan moet er wel bewogen worden. Een voorlopige, maar wel al opvallende
uitkomst is dat steeds meer mensen aangeven dat beweging daarin een
belangrijke rol speelt. Dat is een intressante ontwikkeling, want het is niet
zo dat we de afgelopen jaren meer zijn gaan eten. Het aantal calorieën is
sinds 1998 gelijk. Het probleem is dat we minder verbranden, omdat we
steeds minder gaan bewegen. Dat besef sijpelt nu door. Fitness-scholen
groeien als kool. Daar past ook de opkomst van de zogeheten slow food-gedacht
in. Slow food betekent niet direct langzaam, maar slaat op de behoefte om
meer aandacht aan het eten te besteden. Sinds de jaren negentig moest
je elke dag kunnen verwennen. Je ziet nu langzaam een tegendraadse trend:
je mag je af en toe verwennen, maar dan op een verfijnde manier. Niet meer
het vetste, zoetste of grootste, maar het beste van iets wat je heel lekker
vindt. En dan maar af en toe, één keer per week ofzo. En op andere dagen
weer terug naar eerlijk, eenvoudig en net zo goed lekker eten. We zien
dit nu in enkele voorlopersgroepen en over een jaar of 10 tot 15 is dit op
z'n hoogtepunt.
Waarom bewust eerlijke voeding? Sinds de industriële revolutie zijn
voedingsproducenten er op gericht om zoveel mogelijk produkten te maken
voor zoveel mogelijk mensen. Dat heeft geleid tot smaakvervlakking, maar
ook tot minder voedingsrijke produkten. Het moest makkelijk weghappen,
zonder dat het lichaam daar al te veel moeite mee heeft. Neem het witbrood
van tien jaar geleden, dat was bijna kauwgom. De industrie moet alle ingrediënten
die ze, bijvoorbeeld, de afgelopen decennia uit een brood hebben gehaald, er
weer terug in stoppen. Dan is het automatisch voedzamer en gezonder. Ook
daarin neemt de druk van de consument toe.

 

 

Omhoog