Oude Fleischmann modeltreinen + LGB

Communities

ZeelandNet

Oude Fleischmann modeltreinen + LGB

Oude Fleischmann modeltreinen + LGB

18.576 bezoekers 1 lid Log in

1. Het Engelse baantje


Het baantje.

Het baantje wat ik gemaakt heb nodigt vooral uit om even flink gas te geven met de loks. De baan loopt langs de muur, rondom de bedieningsplaats, waardoor je niet meteen ziet waar de trein naartoe gaat. Het bestaat ruwweg uit 2 delen: één helft station, de andere helft een in de berg verborgen inhaalspoor. Verbonden worden beide helften met een paar stukjes landschap met een grote brug erin die over een rivier loopt.

Het station is opgezet als een rangeerpuzzel (inglenook) en een aantal inhaalsporen om wat treinen te kunnen wegzetten. Er is erg weinig ruimte in het kamertje (1,80 bij 1,80 meter), maar op deze manier zijn grote stoomloks met een 6 tal rijtuigen mogelijk.

Ik heb er een eenvoudige draaischijf bijgebouwd om te zorgen dat er wat meer loks op de baan kunnen en dat er ook wat loks gedraaid kunnen worden. De grootste stoomloks passen er echter niet op, de ruimte is erg beperkt.. De winkelhaak voorin verdwijnt nog, want de plank voorin wordt later vervangen voor een bruggedeelte wat weggehaald kan worden.

Railmateriaal is Piko A, ik wilde graag nieuwe rails gebruiken. Met wat ik nu weet zou ik het niet opnieuw zo doen, de puntstukken van de wissels zijn onvoldoende ver geïsoleert waardoor de oude wielen met brede flenzen vaak kortsluiting maken. De "tafel" is gemaakt van panlatten (kopmaat 2,5x5cm) met daarop 5cm piepschuimplaten. Met een soldeerbout kan ik hier gaten in maken en makkelijk nabewerken. Boompjes kan ik er later makkelijk in prikken, er is goed op te gipsen, te plakken enzovoorts.

Randen van de baan zijn afgewerkt met tuinhout, die had ik nog over van de BWB (net als al het hout voor de onderbouw trouwens).

Een heel simpel draaischijfje; rond gezaagd plankje, een brug, wat oude wieltjes van een lokje en een railsje erop. Er kan nog een aandrijving in later, maar ik kan er zelf makkelijk bij, dus voorlopig is het net als de wissels, handbediening.

De besturing is analoog, 2 grote Fleischmann trafo's van een serie uit de jaren 60 voorzien de baan van stroom.

De schakelkastjes hebben een 20 tal aan-uit-aan schakelaartjes (dus middenstand uit) waarmee ik kan kiezen uit de linker- of rechtertrafo. Hierdoor kan ik rangeren terwijl er een sneltrein rondknettert en kan er eventueel een 2e lok voorgekoppeld worden bij een zware trein. Het geeft net even wat meer te doen..

De grote Temsitrafo heeft het veld moeten ruimen voor originele Fleischmann trafo's. Ik kwam toevallig 2 dezelfde zware trafo's tegen die goed te betalen waren en een veel fijner regelbereik hadden in het onderste bereik.

 

Boven het schaduwstation heb ik de berg afgebroken en een rangeerstuk geplaatst. Een tekening van hoe het sporenplan nu is, staat hierboven.

Vanuit het rangeerterrein op het station gaat een spoor met een lus naar het nieuwe gedeelte, dat 7cm hoger ligt. De helling is ongeveer 4%, dus best steil, maar de treinen die er rijden zijn maar 3 wagons lang. Het rangeertereein boven is gemaakt naar voorbeeld van een timesaver (dat is een rangeerpuzzel).

Een mooi klein lokje, dat de Märklinisten al lang kennen, is een DHG500 van Trix. Ik was benieuwd wat te verwachten van een lokje van 35 euro, maar het valt me erg mee.

Om te beginnen: veel metaal. Een motortje met vliegwiel en metalen tandwieltjes voor de aandrijving. Nadeel is de aandrijving op slechts 1 as. Veel trekkracht heeft het niet..

Om te kunnen koppelen met de haakkoppelignen van Fleischmann heb ik tussen de buffers een draadje gespannen. Ziet er beter uit dan zo'n enorme haak op de lok..

Voorzijde

Achterzijde

Tot slot de onderzijde. Te zien is dat ik elke plaats rond de aangedreven as heb voorzien van lood en soldeerdraad, om zoveel mogelijk gewicht op de aandrijfas te krijgen. Best een leuk dingetje wat heel netjes rijdt.

Omhoog