BALI * The Morning Of The World *

Communities

ZeelandNet

BALI * The Morning Of The World *

Welkom bij de community Bali *The Morning Of The World*

211.477 bezoekers 9 leden Log in

Dans, Drama & Muziek




Dans, Drama & Muziek


Anders dan veel Javaanse dansen, kenmerkt de Balinese dans zich door temperament en expressie. Elegant blijft het altijd, maar er wordt meer met de ogen gewerkt en de bewegingen van de handen, vingers en voeten zijn dynamischer. De kleding is werkelijk oogstrelend en ook de begeleidende muziek is anders. Het geluid van het Balinese Gamelanorkest klinkt dramatischer, feller en helderder dan op Java (zie ook de geschiedenis en uitleg hieronder van de Gamelan in Java).

Naast de sacrale en religieuze dansen zoals de Mendet, de Rejang en de Baris Gede, die op het binnenste tempelhof (jero dalem) worden opgevoerd ter ere van de goden, zijn er dansen die zich tussen het goddelijke en het profane ophouden. Deze dansen zijn het theatrale aspect niet vreemd. De Ramayana en de Mahabharata zijn hier voorbeelden van en dienen vaak als inspiratiebron. Een voorbeeld daarvan is de meer dan 400 jaar oude hofdans de Gambuh. Andere dansvormen voor het middenhof (jaba tengah) zijn de Topeng Pajegan en de Balinese Wayang Wong.

Wil je Videobeelden bekijken van diverse Balinese dansen klik dan op onderstaande foto !

De profane dansen (die ver in de minderheid zijn) vinden in de buitenste tempelhof (jaba) plaats. De sierlijke Legong en de Kebyar (waarvan de laatste in zittende houding wordt gedanst) behoren tot deze categorie. De Kecak vindt meestal plaats bij zonsondergang en wordt door ruim 100 mannen gedanst,die het apenleger van Hanoman voorstellen. Met ontbloot bovenlijf en in zwart-wit geblokte lendedoeken gehuld vormen zij een magische cirkel. De zwarte kleur symbolissert het kwade terwijl de witte blokken het goede vertegenwoordigen. Zij worden niet begeleid door een gamelanorkest maar stoten geluiden en toverspreuken uit en raken vervolgens in trachche. Een priester (Pedanda of Pemangku) haalt hen daar weer uit.
De Barongdans is voor de toeristen het meest populair. Het verhaal uit de Mahabharata-epos stelt de eeuwige strijd tussen goed en kwaad voor. Ondanks zijn afschrikwekkende, demonische masker, huist in de Barong een goede geest. De heks Rangda verpersoonlijkt het kwaad. De dans eindigt in een Krisdans waarbij de dansers zich met een heilige kris (Keris Pusaka) doorsteken en de opkomst van een priester, die door het besprenkelen van heilig water, de harmonie in de kosmos weer herstelt.
Toppunt van verfijnde vrouwelijke gratie is de Legong Keraton (ook op de foto hierboven afgebeeld) die meestal bij feesten en gewoonlijk in de namiddag wanneer de grootste warmte voorbij is, wordt gedanst.
De Tari Baris Solo is het summum van mannelijke danskunst en stelt een edelman voor die, voorafgaande aan de strijd van morgen, zijn gehele leven voorbij laat trekken; van zijn geboorte tot aan het moment van sterven. Deze dans vereist een langdurige, zware opleiding; een goede Barisdanser is dan ook een zeldzaamheid.

Als je eenmaal gefascineerd wordt door deze dans- en dramatiek en je wilt er meer over weten, bezoek dan eens het Artcentre & Dansacademi STSI in Denpasar aan de Jalan Nusa Indah.

Dans, muziek en drama, of je het begrijpt of niet.......... ga er heen en laat het als een geschenk van de Goden op je neerdalen !

Gamelan uit Java

Geschiedenis van de gamelan

Toonschalen : Slendro en Pelog

Omhoog