Bregenzerwaldbahn + 009

Communities

ZeelandNet

Bregenzerwaldbahn + 009

Welkom op de community Bregenzerwaldbahn !

39.881 bezoekers 5 leden Log in

3.6 Egger Viaduct, Egg


Eggerviaduct, Egg

In het echt:

Vlak voor het station Egg, het eerste station na het dal van de Bregenzer Ach, klimt de lijn via een lage gemetselde boogbrug langs een steile rotswand het dal uit. Deze brug is ook al eens het toneel geweest van een stevig ongeluk waarbij een diesellok pardoes de brug afreed en in de rivier terecht kwam.Na de brug wordt het landschap vriendelijker en zie je ineens dat je niet meer in de buurt van de Bodensee bent, maar er bergmassieven zichtbaar worden boven de bomen. Egg is een station waar ook het dorp zelf bijligt en het landschap is wat vriendelijker met weide's en mooie vergezichten.

In reallife:

Just before entering Egg village, the first station outside the rivervalley of the Bregenzer Ache, the line climbs out of the valley by means of a huge stone viaduct alongside steep cliffs. On this bridge once happened a huge accident where the diesellocomotive derailed on the bridge and tumbled down into the riverbed. Both enginedriver and engine where heavily damaged, but both got into service again after a while of revalidation. After this bridge is passed, the landscape grows more friendly and you'll notice here that you are not close to the Bodenlake anymore because high mountain massives can be seen in the distance behind the forest. Here the station actually is in the village midst in a farmer area with grasslands and nice views..

In Model:

De grote boogbrug voor Egg telt in het echt 9 bogen, die van mij maar 4. De lijn klimt hier flink, het is de plaats die de maximale treinlengte heeft bepaald. Langere treinen blijven steken als er geen flinke diesellok voorstaat. De tenderlokjes en de hf110 kunnen hier 10 tot 12 assen hebben voordat de loks blijven staan.

The model:

The arcbridge at Egg has 9 arcs, mine only 4. The track has a steep gradient to reach the egg stationheight, this place was the bottleneck for the trainlength since the gradient is 4cm / m. Longer trains stall if the engine is too small. The little steamengines can have 10 to 12 axles here before the locos start to loose traction and stall.

 

Dit is het eerste station na het rivierdal waar de horizon niet wordt gedomineerd door de steile wanden van het uitgesleten dal, dus de bergmassieven in de verte zijn hier zichtbaar..

This is the first station outside the rivervalley where the horizon isn't dominated by forest and the steep slopes of the valley, so here the mountains of the Alps can be seen in the far distance.. 

   

Een begin van het Egger Viadukt. Is een lastig klusje omdat de lijn zo stevig buigt zijn binnen en buitenzijde van de brug volledig anders qua formaat van de bogen. Ook opvallend is het ontbreken van een rand langs de bovenzijde van de brug, hier zit een hekje op van buis, maar die is enkel voor de show en houdt echt geen ontsporingen tegen.

In de tussentijd is hier ook het een en ander aangepast. Met dun triplex is de voorzijde van de baan afgewerkten van piepschuim, lijm en stukjes hout is er een onderconstructie neergezet voor de rotsen die achter het viaduct zitten. Deze boogbrug gaat namelijk niet over een kloof, maar langs een steile rotsplaat.

A start with the egger viadukt. It's a tricky job since the track bends rather sharp at this spot and inside and outside dimensions of the bridge are signifficantly different. The viaduct has no supportwalls, only a thin tubing on top of it which can only be there for showuse, since it won't stop any disrailed train.. In the time being this part has evolved too with a triplex fascia and landscape base for the rockwalls the viaduct crosses.

   

Over de piepschuim draagconstructie zit nu een dikke laag rotband, deze heb ik met een spatel een beetje gladgestreken. Hier is, lang voordat het Viaduct gebouwd werd een zogenaamde "bergsturz" geweest, dat is een grote lawine waarbij een deel van de berg wegbreekt, waardoor de rotsplaat op deze plaats vrij glad is afgesleten. De 9 bogen van het echte viaduct heb ik tot 4 gereduceerd.. Nu moet de prut drogen voordat ik verder kan..

En inmiddels zit er verf op. De brug wordt later met steentjes bekleedt, maar voor nu is een grijs verfje al heel welkom.

The styrofoam supportstructure has received a thick layer of plaster, which I smoothened out a bit with a spatula. Before this viaduct was built there had been a so called "bergsturz"which made the rocks to instable to cut out a ridge for the train. Now I've to wait untill it's set..                   

   

Wat begroeiing aangebracht, hier heb ik zo'n zak pijperagerbomen gebruikt omdat het aan moet sluiten bij de soort bomen op de achtergrond. Misstaat niet in elk geval. De bomen hier staan niet op zichzelf en dus is detail niet zo belangrijk. Wel blijkt dat het geverfde gras op de achtergrondplaten veel te donker is, staat voor geen meter en moet dus over met een veel geligere tint groen.

I added some scenery, because the trees are further away here I used a cheaper version. They also fit in nicely with the painted ones on the background which I have to partially repaint since the grass is too green.

                      

De verkeerde kleur gras op de ahctergrondplaat is wel erg duidelijk te zien zo..

De juiste kleur is heel veel geel, beetje blauw en een drup bruin..

The wrong colour can be seen easily. The right colour is a lot of yellow, a drop of blue and some brown.

Een plaatje van het andere stuk van de achtergrond. Het bos bij het viaduct van Egg is ook gegroeid.

A picture showing the other part of the background. The forest near the viaduct also has grown a bit..

                

Het bos scheidt visueel het gedeelte van Lingenau Hittisau met Egg. Het is een dun rijtje bomen wat aan beide kanten de bosrand van een groter bos moet voorstellen.

This forest visually splits the Lingenau-Hittisau part with the Eggpart. It's a thin row of trees which on both ways mimics the outside of what should be a big forest.

                

Van de andere kant ziet dat er dus zo uit..

This way it looks if seen from the other side..

    

Vanaf "preiserperspectief" gezien is het echt een bosrand en loopt het landschap niet zomaar door.

Als straks de achtergrond van Bezau op zijn plaats staat is ook de blauw-witte achtergrond verdwenen.

En Egg heeft ook zijn station gekregen. Hetzelfde recept als de andere stations, maar vanaf de achterzijde gezien en dus aan de achterkant wat verder gedetailleerd dan de andere modelletjes..

From Presierperspective it really is a forest and the landscape doesn't just move into Egg. If Bezau receives it's background later on the odd colours in the back also will be gone. Egg eventually also got it's own stationbuilding, since it's seen at the back normally I added a bit more detail here..

   

   

In de groene omgeving komt het gebouwtje leuk tot zijn recht..

The environment really adds up to this stationbuilding..

 

 Inmiddels is het viaduct af. Met kartonstukjesheb ik steentjes gemaakt en deze geschildert, vervolgens van polystyreenstrips het hekwerk gemaakt en gespoten.

The viaduct is finished now. With cardboard strips I made stones which I then painted. Next I made 70 supports for the railing on the bridge.

                 

Door het hekwerk is de brug echt af. In het echt staat dit er ook en net als in het echt zitten er vluchtstukjes in waardoor een voetganger uit de buurt van de trein kan gaan staan.

The railing really gives the bridge a finished look. The real bridge also has this type of railing and as the real one, I also have the balconys where one can stand if a train passes by.

   

Een gemengde goederentrein met tegenlicht..

A mixed freighttrain 

   

   

 

  

                        

De rotswand was nog niet naar mijn zin. Veel te glad en niet steil genoeg vergeleken met het voorbeeld. Graag wilde ik er een bergpaadje bij, dus dat hier ook meteen maar bijgemaakt.

The rocksurface in this curve didn't look like the real one and I wanted to have a small mountainpath somewhere, which I made also here.

 

Ik heb er gewoon piepschuimstukken opgeplakt, dichtgesmeerd en vervolgens gekeken hoe ik er wat moois van kon maken.

I just plastered some styrofoam on the surface, made a rockimitation on it and then looked how I could make it into something worthwile.

                                                                                                      

Met kattengrit, zand, een bankje, wat hekjes en een paar boompjes ontstaat er een echt bergpaadje. Natuurlijk mogen details zoals de wit-rood-wit routemarkeringen niet ontbreken..

With catlitter, sand, a seat, some girders and a few trees a real mountainpath starts to come alive. Of course the white-red-white routemarks also are there.

                                             

 

 

Op deze manier is er een echt rotsgedeelte gekomen die het viaduct een reden geeft om te bestaan en een leuk stukje sfeer brengt aan dit hoekje van de baan..

With this part a reason for the bridge has been made and it also created a nice atmosphere on this corner of the layout.

  

Op de brug heb ik van messing profieltjes nieuwe electriciteitsmastjes gesoldeerd. De oude waren veel simpeler van opzet en van polystyreen strips, dus al vrij snel weer kapot.

On the bridge I made new powerlinepoles from Brass profile. The old ones where made very simply from polystyrene stripmaterial and much too fragile. 

Omhoog