Oude Fleischmann modeltreinen + LGB

Communities

ZeelandNet

Oude Fleischmann modeltreinen + LGB

Oude Fleischmann modeltreinen + LGB

20.211 bezoekers 1 lid Log in

5. Rangeergedeelte


Rangeergedeelte.

Boven het kleine schaduwstation van de baan was nog ruimte om wat te rangeren. Met een lange oprit kan een rangeerlok met een paar wagens omhoog rijden tot een gedeelte met rangeersporen en fabrieksgebouwen. De baan heeft inmiddels een geografische ligging ergens in de vogezen, dit omdat het materieel wat ik heb (duits, frans en zwitsers) dan allemaal een beetje "uit de buurt" komt..

Het rangeergedeelte is een aangepaste "timesaver" rangeerpuzzel, met 6 plaatsen waar wagons weggezet kunnen worden. De trein die via de oprit het rangeergedeelte op komt rijden, heeft 2 of 3 wagons bij zich die door middel van een dobbelsteen een plaats krijgen toegewezen op het terrein. De rangeerlok moet de wagons plaatsen en de wagons die er staan weer in een nieuwe trein mee terug nemen.

Beneden aangekomen komt de rangeertrein in een zogenaamde "inglenook" rangeerpuzzel, waarbij de rangeerlok de wagons wegzet en een nieuwe rij wagons meeneemt. Als de rangeertrein weer de oprit op is, kan een doorgaande trein de wagons van de rangeersporen oppikken en andere achterlaten. Ook hier weer op aanwijzing van de dobbelsteen.

Er zijn 3 fabrieken: achterin zit "Perrisnard, Pignons et Engrenages" (vrij vertaald "perrisnard, tandwielen en overbrengingen"), tussenin zit "Débit de Gargaison" (goederenoverslag) en daarnaast "Agricom.SA".De CA op de toren staat voor "Commercie Agricole" (agrarische handelsonderneming)

 

 


De gebouwen zijn gemaakt van hout en beplakt met een soort dunne schuimplaten waar steentjes in zijn gedrukt. Daarna geschilderd en voorzien van details. De schoorsteen is een bezemsteel die op de houtdraaibank even een profieltje heeft meegekregen.

Een rondje rangeren:

Bij het bepalen waar de wagens naartoe moeten maak ik gebruik van een soort "rad van fortuin. Deze heeft de mogelijkheid onafhankelijk te kiezen tussen 1t/m 6, even of oneven en je kunt selecties van cijfers groeperen, bv 1t/m 3 en 4t/m 6 of 1+2, 3+4, 5+6 om allerlei verschillende rangeeropdrachten er mee te kunnen genereren.

Op het rangeerterrein zijn 6 lokaties waar wagons naartoe kunnen. 1 straatspoor, 2 sporen bij de tandwielfabriek, 1 goederenoverslag en 2 bij de landbouwgroothandel.
Hierdoor kun je dmv de cijfers op het rad de eindlokatie van een wagon kiezen, maar ook welke wagons uit een lange trein op de baan moeten worden uitgerangeerd voor het rangeerterrein.
Op de onderstaande plaatjes volgen we een paar wagons zodat de rangeerbewegingen duidelijk worden..

Uit het schaduwstation komt de goederentrein de baan op rijden..

En rijdt het station binnen op het goederenspoor, waarna de sneltrein naar Duitsland kan vertrekken..

Nadat de sneltrein weg is wordt de trein op het lange spoor naar de draaischijf geplaatst en ontkoppeld. Om de koppelingen los te maken heb ik een soort ontkoppelrailtje op een stukje staf gemaakt, zo hoef ik de wagons niet op te tillen. Dit werkt ook bij andere soorten en typen (kort) koppelingen..

De lok rijdt naar het spoor ernaast om de daar gereedstaande wagons aan te koppelen..

..en neemt uiteindelijk ook de wagons van het spoor wat daar naast ligt mee. De nieuwe trein rijdt het emplacement af richting schaduwstation.

Vanaf het rangeerterrein komt een trein met beladen wagons naar het station rijden.

Deze plaatst zijn wagons op één van de kleine sporen en splitst de zojuist binnengekomen oederentrein op het draaischijfspoor in 2 delen, waarvan 1 deel op het andere korte rangeerspoor wordt gezet. De andere helft neemt de rangeerlok mee naar het rangeerterrein.

De rangeerlok gaat met de wagons uit de goederentrein naar het rangeerterrein..

..en loopt binnen op het kopspoor. Hier wordt voor elke wagon een plaats bepaald aan de hand van het "rad van fortuin" waarbij de op die plaats al aanwezige wagon meegenomen moet worden in de nieuw te vormen trein die straks weer naar het station terugrijdt.

De eerste goederenwagon moet op het straatspoortje gezet worden, de daar aanwezige "haus zu haus" containerwagon wordt weggerangeerd en op een ander spoor geparkeerd.

Daarna wordt de goederenwagon op het straatspoortje gezet.

De platte wagen moet bij de loopkraan worden geplaatst, de hier aanwezige rongenwagen moet dus eerst van zijn plek.. Beide wagons zijn overigens geheel van metaal.

Omdat de rongenwagen lang is, moet er eerst even ruimte gemaakt worden. Het spoor voor de goederenloods is hier prima voor geschikt en de "haus zu haus" containerwagon wordt hier, samen met de rest van de wagons, opgezet.

Daarna kan de rongenwagen op het 2e fabrieksspoor gezet worden en de platte wagen kan naar het spoor bij de overloopkraan.

De eerste 2 wagons van de trein staan nu op hun plek.

Nu wordt de rongenwagen opgehaald en op een ander vrij spoor gezet totdat hij met de trein mee naar beneden kan.

De "haus zu haus" wagon wordt weer op het fabrieksspoor gezet en de chiquitawagon komt bij de goederenoverslag te staan. De andere wagon wordt meegenomen.

Nu rijdt de lok om het losspoor heen en pikt de "haus zu haus" wagon op waarna ook de rongenwagen wordt aangekoppeld.

Deze nieuw samengestelde trein rijdt weer naar het kopspoor en het wissel naar de afrit wordt omgelegd, waarna de trein naar het station kan rijden.

Hier wordt de trein op het spoor naar de draaischijf geplaatst..

..en de lok rijdt naar de volgende rits wagons die klaarstaat en koppelt die aan..

..waarna hij met die nieuwe trein de wagons van het draaischijfspoor wegrangeert en op het spoor zet waar zojuist de andere wagons van weggehaald zijn.

Terwijl de rangeerlok met de nieuwe trein naar het rangeerterrein rijdt komt de sneltrein uit Duitsland aan in het station.

Even later volgt een goederentrein uit Basel..

..die zijn wagons komt plaatsen op het spoor naar de draaischijf..

..en de andere wagons weer meeneemt. Dan begint het verhaaltje weer van voor af aan.

De goederentrein van het hoofdspoor kun je zelfs dmv het rad ook nog gaan verdelen, waardoor niet elke wagon uitgerangeerd moet worden en er dus ook wagons in de trein blijven. Dan wordt de situatie nog interessanter. Er zijn zoveel mogelijkheden, dat het bij elkaar hebben van een trein waarin bv alleen "haus zu haus" wagons zitten, of alleen gesloten goederenwagons van eenzelfde type, erg zeldzaam is. Ook hier kun je een sport van maken om zo'n trein bij elkaar te krijgen..

Wat meer bomen neergezet, zodat de overgang tussen de verschillende achtergronddelen beter aansluit.

De masten van de franse elektriciteitsmaatschappij staan ook weer overeind, er staan bloemetjes en grasjes tussen de rails.

Ook de Franse brandweer is er voor de halfjaarlijkse keuring van de installaties in de tandwielfabriek.. Dat gaat natuurlijk met de franse slag..

Er zijn ook arbeiders bezig met het verladen van de inhoud van de goederenwagen.

Rondom de oprit is landschap erbij gemaakt en de oprit is in de rotsen ingebedt.

Hierbij hoort een soort kaart. Dit is een combinatie tussen Waybill en Carcard operation, Rangeeropdrachtkaarten en een dobbelsteen. Allereerst heb je bij waybill en Carcards de envelopjes die bij elke wagon horen. Ik heb dit teruggebracht tot elke soort wagon. Dus koelwagen, open wagen etc. Dan zij er de waybills, die ik in plaats van op kaartjes, onder de variaties aan wagons heb geschreven. Voor de waybill staat een code, simpelweg welke "worp" van de "dobbelsteen" tot welke opdracht leidt.

Dan heb ik een oud lokje en een paar oude wagonnetjes op een plankje geschroefd. Normaal staat er altijd een lok met 3 wagons op het inrijspoor. Onder de wagons zitten haakjes, hier kan een kaartje aan wat correspondeerd met het spoor waar de wagon volgens het schema naartoe moet.

De dobbelsteen hangt in het midden. Een wiel met cijfers met een motortje erachter. Een knopje bij de trafo geeft de motor een zwieper en omdat een 3 polige motor 6 vaste punten heeft om op te stoppen, kun je hier prima de cijfers 1t/m 6 op kwijt.

De carcard en waybil, staan uitgeschreven op het schema, waarmee je met het getallenwiel een keuze maakt tussen mogelijke bestemmingen. Vervolgens maak je mbv de kleine trein een rijopdracht voor de rangeerlok waar de wagons naartoe moeten. Zo blijft ook op een kleine baan een leuke variatie en een verrassingselement aanwezig. Dat is iets wat eigenlijk in elke baan wel ingebouwd moet worden, anders wordt het al vrij snel saai rondjes rijden..

Omhoog