Bregenzerwaldbahn + 009

Communities

ZeelandNet

Bregenzerwaldbahn + 009

Welkom op de community Bregenzerwaldbahn !

39.448 bezoekers 5 leden Log in

1. Het voorbeeld / The real railway


Het voorbeeld: de Bregenzerwald Bahn, tegenwoordig Wälderbähnle.

In de tijd voor de grote wereldoorlogen groeide de behoefte aan sneller vervoer dan met paard en wagen. In 1899 kwam ook in het westen van Oostenrijk, Vorarlberg, een spoorlijn om de boerendorpjes met elkaar en de buitenwereld te verbinden.

Gekozen werd voor een 760mm smalspoornetwerk met beginpunt Bregenz, een havenstad aan het Bodenmeer. Vanaf hier ging de lijn eerst door een stuk vlakland naar Vorkloster waar de lijnwerkplaats was opgezet. Hierna begon de klim naar de eerste tunnel, de Riedentunnel. Deze tunnel was de eerste van vele kunstwerken die nodig waren om de lijn via het dal van de rivier "Bregenzer Ache" naar het eindstation Bezau te brengen, ruim 34km verderop en 240m hoger gelegen.

Met tunnels, keermuren en vele andere kunstwerken in de vorm van stalen vakwerkbruggen en stenen viadukten en veel waterkeringen van gemetselde steen werd naast de rivier een smalle strook vrijgemaakt voor de smalspoorlijn. De spoorlijn moest daarbij elke meander in de rivier volgen.

In het rivierdal werden halte's en waar mogelijk kleine stations gemaakt die de dorpen in de omtrek van benodigde waren moest voorzien. Bijna altijd was het naamgevende dorp een flink eind weg en moest er na het verlaten van de trein nog een stevig eind gemarcheerd worden om in de plaats te komen die de naam droeg van het bordje bij de halte. Sommige halte's hadden zelfs een hangbrug als toegang naar het naamgevende dorp.

Een Bergwerk bij "wirtatobel" had een eigen laad en losspoor voor erts en mijnwerkbenodigdheden en diverse andere plaatsen langs de lijn bezaten een eigen laad en losspoor om bos en landbouwproducten uit de omliggende dorpen te kunnen verhandelen.

The real railway:
In the time prior to the first worldwar, the demand of fast transportation was rapidly growing. Eventually in 1899 a railway was built to enclose Vorarlberg, the western region of Austria. Because of the need of probable use of rolling stock at wartime they choose for 760mm narrowgauge.

The railway started at Bregenz, a harbourcity at the Bodenlake, which was also the border with Switserland and Germany. From there it travelled through the river delta of the Bezau river towards Vorkloster, where the workshops where situated. Passing Vorkloster the line started to climb towards the Riedentunnel, the first of many structures needed to get the railway up to Bezau, 35km further and 240m higher.

The railway was supported on narrow dams alongside the river, supportwalls protecting it from falling rocks and landslides. Tunnels, a lot of bridges and stone archetype viaducts where needed because the line followed every meander in the river.

In the rivervalley where small stationbuildings which where connected to the small towns in the countyside around it. Most of the time those stations where litterally miles away from the towns and even hanging bridges where built to reach the stations. The "wirtatobel" mine also had its own siding and so had some other industrie. Also each railway station had a spur for loading and unloading cars so that farmers from the towns could transport their stock and cattle to the market.

  

Foto: Böhringer Friedrich.

Bij het dorp "Egg" verlaat het spoor het dal van de Bregenzer Ache via een grote gemetselde boogbrug en loopt verder tussen de weide's en boerenbedrijven in het vooralpenlandschap naar Schwarzberg, waar tegenwoordig de museumspoorlijn begint. 

Vanaf Schwarzberg loopt het spoor nog een klein stuk langs de Bregenzer Ache en steekt tenslotte het rivierdal over met bovenstaande brug om vervolgens na een stukje het eindstation Bezau binnen te lopen.

De lijn werd in de bestaansjaren tussen 1900 en 1980 diverse keren gekweld door buitensporig natuurgeweld wat delen van de lijn verwoestte of deed meespoelen met de rivier. Uiteindelijk toen bij herstelwerkzaamheden in 1980 een deel van een bergrug naar beneden kwam is de reparatie gestaakt en uiteindelijk in 1985 de lijn deels opgeheven. Het deel schwarzberg-Bezau is een museumspoorweg geworden en zelfs deze heeft nog steeds te lijden onder weggespoelde bruggen en andere tegenspoed.

4 juli 2010 ben ik met de motor zelf even bij de Bregenzerwald Bahn langs gereden om het baantje (of wat er van over is) met eigen ogen te zien. Het enige stuk wat nog rest is het gedeelte tussen Schwarzenberg en Bezau, net een kleine 5 km. Wat me opviel waren de afmetingen van het materieel; het is allemaal piepklein..

At Egg the line appears from the river valley by a stone archeviaduct and continues its way between rich alpine grasslands and belonging farmers houses to Schwarzenberg, where the Museumline, which is still in operation, begins. From there on the line crosses the "sporenegg" bridge on the photo above to reach Bezau within a few more miles.

In it's lifespan the line has suffered from quite a lot of major problems. Landslides, high waters and even mountains collapsing on the track often made operation impossible. In 1980 when during repairs after a huge landslide another landslide ruined the repairs they decided to stop operation on the line. The parts which where undamaged where still used for a few years, but in 1985 the Bregenzerwald Bahn was history. 

The Museum railway started operating shortly after closure, but even they have suffered huge problems, like the collapsed Sporeneggbrückeafter a flood. I've visited the Museumrailway myself by motorbike to see what is left from the original railway. The thing which I thought was the most typicall is the small size of rolling stock; everything is tiny..

De 2091.08 in Bezau.. 

The 2091.08 in Bezau

De werkplaats van de BWB van binnen gezien. De Uh102 wordt nog even uitgemest en gereed gemaakt voor het zomerseizoen.

Achterin de diesellok "Hilde" (In het klein is er in het assortiment van Bemo een soortgelijke lok te vinden).

The workshop of the BWB inside. The Uh102 has its pipes blown to prepare for the season. In the back the dieselloco "Hilde". (a lookalike is made by Bemo)

De U25, deze had de dag ervoor dienst gedaan en was nog warm. Er komt in het najaar van 2010 van Liliput een model van deze lok op de markt.

The U25, it had been on service the day before, so still warm. Liliput promised to release a model of it in 2010, but I guess it will be 2011 somewhere..

De sporenegg brücke in het echt. Met mijn eigen trouwe stalen ros op de voorgrond.

The Sporeneggbridge in real life, my own steal horse posing in front.

De 2091 bij de uitrit van Schwarzenberg. In vergelijking met de auto's is goed te zien hoe klein het lokje eigenlijk is.

The 2091 at Schwarzenberg. In compearance to the cars you can see the small size of it. 

Nogmaals de uitrit bij Schwarzenberg. Op beide stations staan de oude 3 assige goederenwagons nog op een opknapbeurt te wachten.

Again leaving Schwarzenberg. On both stations there are some old 3 axle cars waiting for better times..

En op station Schwarzenberg. De 2091 is een heel vreemd lokje met een 1-B0-1 asindeling. Voor en achter de 2 aangedreven assen loopt een disselas mee ter onderteuning van de motor aan de ene zijde en de bagageruimte aan de andere zijde. De hele lok is assymetrisch van opbouw..

The 2091 is a strange locomotive in 2-4-2 axle arrangement. At the front and the back a support axle is placed in front of 2 driven axles. In one compartement there is the dieselengine, in the other compartement is a luggage space. The whole loco is completely asymetrily built..

Omhoog