Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

DHCP instellingen EPC3940AD

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

  • DHCP instellingen EPC3940AD


  • #2
    in het modem kun je het bereik van de DHCP-server instellen.
    standaard begint dit bereik bij 192.168.11.10 (als ik me goed herinner)
    apparaten, waarvan je vindt dat ze een vast ingesteld ip-adres moeten hebben, kun je dus 192.168.11.2 -- 192.168.11.9 geven.
    is dit stukje te klein, dan moet je de DHCP-server hoger laten beginnen.
    ook kun je boven het bereik van de DHCP-server gaan zitten, dat staat standaard ingesteld op 192.168.11.100 (als ik me niet vergis)

    op het moment, dat je met jouw laptop wel verbinding hebt, maar geen internet, kun je dan de router pingen ??
    dat doe je in een terminal venster, waar je in zet: ping 192.168.11.1
    als dat werkt, dan kun je proberen om naar buiten te pingen, met bijv. ping www.yahoo.com

    als je het probleem kunt oplossen door de DNS van de laptop te flushen, dan zit het waarschijnlijk in de laptop zelf en niet in de modem/router o.i.d.

    Reageer


    • #3
      Ha Fred,
      Dank voor je reactie. Vwb het bereik van de DHCP, dat kan dus niet. Hij begint standaard bij 11, echter... als ik een waarde voor de 11 (of na het bereik van de DHCP) invul krijg ik een foutmelding dat deze niet binnen het bereik valt.
      Pingen gaat ook niet.

      Reageer


      • #4
        Oorspronkelijk gepost door axzel Bekijk bericht
        als ik een waarde voor de 11 (of na het bereik van de DHCP) invul krijg ik een foutmelding dat deze niet binnen het bereik valt.
        waar vul je dat in dan ??

        Reageer


        • #5
          Om het wat transparanter te maken (zeker in geval van problemen), zou ik in dit geval beginnen met twee verschillende SSID's. Reden daarvan is dat je dan exact kunt zien op welke router het fout gaat (bij inloggen op een netwerk). Vervolgens:

          1. Defineer op de ene router een DHCP range van 192.168.11.10 - 192.168.11.20 en op de andere 192.168.11.30 -192.168.11.40 (het zijn maar nummertjes)
          2. Definieer de DNS servers op beide routers naar 8.8.8.8 en 8.8.4.4
          3. Voer uit op alle Windows hardware het commando 'ipconfig /renew /all' en kijk dan of je e.e.a. werkend krijgt.


          Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

          Reageer


          • #6
            Oorspronkelijk gepost door Webkabouter Bekijk bericht
            1. Defineer op de ene router een DHCP range van 192.168.11.10 - 192.168.11.20 en op de andere 192.168.11.30 -192.168.11.40 (het zijn maar nummertjes)
            Webkabouter je gaat er dus vanuit dat er 2 routers zijn, maar is dat wel zo ??
            de TP- Link WPA7510 is een Power-line range exender en daar zit geen DHCP-server in.

            afgezien daarvan is het niet handig om 2 routers in een particulier netwerk te zetten.
            natuurlijk kan dat wel, maar dan moet je wel precies weten, hoe dat ingesteld moet worden.
            en met alleen wat instellingen op het gebied van DHCP ben je er niet.
            Laatst bewerkt door fred44nl; 4 Nov 2018, 11:31.

            Reageer


            • #7
              Oorspronkelijk gepost door fred44nl Bekijk bericht

              Webkabouter je gaat er dus vanuit dat er 2 routers zijn, maar is dat wel zo ??
              Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

              Reageer


              • #8
                Fred bij pre-assigned DHCP devices, kortom als ik een apparaat een vast ip adres wil geven moet het binnen de range vallen.

                Reageer


                • #9
                  Oorspronkelijk gepost door axzel Bekijk bericht
                  Fred bij pre-assigned DHCP devices, kortom als ik een apparaat een vast ip adres wil geven moet het binnen de range vallen.
                  als je een ip-adres wil reserveren in de DHCP-server, op basis van mac-adres, dan moet het ip-adres binnen de range vallen.
                  wil je daarentegen in een apparaat een vast ip-adres instellen, dan moet je buiten de range blijven.
                  er zijn dus 2 verschillende manieren om een apparaat altijd hetzelfde ip-adres te geven.

                  Reageer


                  • #10
                    Oorspronkelijk gepost door axzel Bekijk bericht
                    Fred bij pre-assigned DHCP devices, kortom als ik een apparaat een vast ip adres wil geven moet het binnen de range vallen.
                    Dat is niet nodig. Een vast IP adres werkt altijd, of dat nu binnen of buiten de range valt. Om zaken makkelijk te _houden_ defineer je een vast ip adres altijd buiten de DHCP range.
                    Reden daarvan is dat je dan in geval van problemen gelijk kunt zien of het je DHCP service is of dat er een probleem van het apparaat met het vaste IP adres.

                    Btw, "pre-assigned DHCP devices" zijn altijd devices die werken met een ip adres dat ze krijgen uit de DHCP pool. Daar horen dus geen apparaten bij die een _vast_ ip adres hebben. Waarom niet? Omdat die apparaten qua instelling afwijkende DNS servers of gateways kunnen hebben. DHCP ip's verwijzen altijd naar een en dezelfde DNS server en gateway.

                    KIS
                    Laatst bewerkt door Webkabouter; 4 Nov 2018, 19:33.
                    Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

                    Reageer

                    Om te reageren, moet je eerst .

                    verwerken...
                    X