Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Wel 2Gb upload maar download blijft laag bij glas 2Gb internet

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

  • Wel 2Gb upload maar download blijft laag bij glas 2Gb internet

    Ik heb sinds kort een 2Gb glasvezel verbinding en zou verwachten een down- en upload van max 2Gb maar helaas is dit voor de download niet het geval.

    Ik heb dit gemeten direct op de modem zelf met een 2,5Gb port op mijn PC een CAT6 kabel daartussen op de Nokia 2,5Gb port.

    Nu heb ik een switch aangeschaft die ook 2,5Gb max kan halen en vertoond (als ik die ertussen zet) het zelfde gedrag. 1Gb download en 2Gb upload.

    Iemand die mij in de goeie richting kan duwen waar ik dit moet zoeken?

    Hardware:
    - Nokia XS-2426G-B glasmodem van Delta
    - TP-Link TL-SG105-M2 2,5Gb netwerk switch
    - Windows 11 pro desktop met 2,5Gb ethernet poort
    - CAT6/CAT7 bekabeling beide kabels exact dezelfde snelheden.

    settings op alle apparaten waar dit kan op full duplex 2,5Gb gezet (automatisch geeft dezelfde resultaten)

  • #2
    Hoe doe je de snelheid testen? Probeer anders eens via speedtest.dfn.nl.

    Andere oorzaak zou nog kunnen zijn dat je achter CGNAT zit, dit kun je in het Nokia modem controleren.

    Reageer


    • #3
      ik ga er eens naar kijken thx

      Reageer


      • #4
        Andere speedtest gebruikt dfn.nl, feitelijk dezelfde snelheden als een andere speedtester met CAT6, CAT7 direct op het modem, nu standaardIP naar DynamicIP aangepast in mijndelta wellicht dat dit helpt. Of ik werkelijk achter een CGNAT zit weet ik niet, zou een ip moeten hebben startend met 100.x.x.x. Dit was niet het geval dus toch maar even de aanpassing DynamicIP proberen. Dank voor het meedenken!!

        Reageer


        • #5
          Oorspronkelijk gepost door Mauzze Bekijk bericht
          Andere speedtest gebruikt dfn.nl, feitelijk dezelfde snelheden als een andere speedtester met CAT6, CAT7 direct op het modem, nu standaardIP naar DynamicIP aangepast in mijndelta wellicht dat dit helpt. Of ik werkelijk achter een CGNAT zit weet ik niet, zou een ip moeten hebben startend met 100.x.x.x. Dit was niet het geval dus toch maar even de aanpassing DynamicIP proberen. Dank voor het meedenken!!
          Paar dingen;

          Cat6 of 7 maakt niet uit: als je ethernet kaart op je PC en de router of switch verbinden op gigabit, dan heb je die gigabit. Dat spreken ze af tijdens de handshake bij inpluggen of aanzetten apparaat. Als de afstand kort genoeg is (2 a 3 meter) zou zelfs een cat5e of cat5 goed genoeg zijn. Maar Cat6 is meer dan prima

          De switch die je gebruikt is WEL 2,5Gbit maar unmanaged. Betekent dat alle poorten al het verkeer krijgen; unicast en eventuele muticast. Als op het ogenblik van speedtest iets in je netwerk veel verkeer heeft, zal dat invloed hebben op je test. Zeg een PS5 of XBOX die een COD update downloaden op de achtergrond.

          Als je PC direct op de Nokia Router/WiFi/ONT aangesloten is en je trekt nog steeds niet je volle snelheid, en je upload is wel goed wat suggereert dat de hardware van die Nokia een flow van 2Gbit aankan, kan het te maken hebben met je instellingen op de Nokia zelf.

          Ik ken die features niet, maar vaak als er iets aan staat van Firewall of DoS Protection, kan dat de performance flink beïnvloeden. Op de uitgaande flow word niets gedaan maar inkomend kunnen die instellingen op piek belasting van de capaciteit, je uiteindelijke flow redelijk indammen. Als je al je firewalling en protection enzo uitzet, heb je dan wel een 2Gbit flow? Zo ja, dan is het een compromis vinden tussen firewall en flow.

          MvG

          Reageer


          • #6
            Oorspronkelijk gepost door Mauzze Bekijk bericht
            Ik heb sinds kort een 2Gb glasvezel verbinding en zou verwachten een down- en upload van max 2Gb maar helaas is dit voor de download niet het geval.

            Ik heb dit gemeten direct op de modem zelf met een 2,5Gb port op mijn PC een CAT6 kabel daartussen op de Nokia 2,5Gb port.

            Nu heb ik een switch aangeschaft die ook 2,5Gb max kan halen en vertoond (als ik die ertussen zet) het zelfde gedrag. 1Gb download en 2Gb upload.

            Iemand die mij in de goeie richting kan duwen waar ik dit moet zoeken?

            Hardware:
            - Nokia XS-2426G-B glasmodem van Delta
            - TP-Link TL-SG105-M2 2,5Gb netwerk switch
            - Windows 11 pro desktop met 2,5Gb ethernet poort
            - CAT6/CAT7 bekabeling beide kabels exact dezelfde snelheden.

            settings op alle apparaten waar dit kan op full duplex 2,5Gb gezet (automatisch geeft dezelfde resultaten)
            Het is waarschijnlijk de realtek ethernet poort met oude drivers. De standaard windows drivers zijn oud en installeer nieuwe drivers welke bij de desktop geleverd zijn.

            Reageer

            Om te reageren, moet je eerst .

            verwerken...
            X