Oude Fleischmann modeltreinen + LGB

Communities

ZeelandNet

Oude Fleischmann modeltreinen + LGB

Oude Fleischmann modeltreinen + LGB

17.421 bezoekers 1 lid Log in

Moose Creek Division


Moose Creek Division.

Naar voorbeeld van de Amerikaanse Shelf-layouts (boekenplank baantjes) heb ik in een stuk van het schuine dak een lange, maar smalle baan gebouwd naar Canadees/ Noordamerikaans voorbeeld. Een shelf layout is vooral bedoeld als rangeerpuzzel waarbij de lol er in zit om wagens bij en van industrieaansluitingen te rangeren.

In mijn geval wil ik daar nog wat extra jus aan geven door allerlei handelingen die normalitair nodig zijn bij het rangeren ook na te doen, zoals het op slot zetten van wissels, overdracht van sleutels en papieren en het beveiligen van onbewaakte overwegen met personeel. Elke wagon heeft een eigen vrachtbrief (carcard) waarop de lading staat en waar deze lading naar toe moet: welk stukje industrie, welke losplaats of deur en hoe lang de wagon er moet blijven staan.

Aan de hand van de foto's wordt op deze pagina de baan voorgesteld en een zogenaamde operating session (een speelsessie) als een soort stripverhaal uitgebeeld.



We beginnen de operating session op de fiddle yard. Vrij vertaald het klooiveld. Hier staan de niet gebrukte wagons opgesteld en wordt de trein samengesteld. Rechtsboven een klein plaatje van de walk-around regelaar. Ik rijd analoog, maar wel met een pulsbreedteregeling zodat er heel langzaam gereden kan worden.



Als de trein is samengesteld, rijdt je de trein de baan op. Oprijden tot aan de spoorwegovergang, deze is niet beveiligd. Daarom moet er een guard mee op de voetplaat, die af stapt en het verkeer tegenhoudt.



De lok mag nu de overweg oprijden en als deze de overweg helemaal heeft afgesloten mag de guard weer opstappen. Hij krijgt nog een rood vlaggetje in zijn handen later..



De trein rijdt nu via de hoofdlijn achter het industriegebiedje door. Dit gebied is een soort algemene bevoorrading voor het stadje Moose Creek, waar wegens de slechte bereikbaarheid via de weg alles wordt aangevoerd en afgevoerd via de spoorlijn. Er is een goederenoverslagplaats, een koelcel, een oliedepot, een teamtrack (dat is een plaats waar wagons overgeladen kunnen worden in een vrachtwagen) een silopark en een hopper voor bulkgoederen zoals erts.



Na het passeren van het silopark via een tunnelspoor, moet de lok voor de 2e overweg stoppen. Hier moet de guard zich aanmelden bij de areamanager (de terreinchef).



De areamanager overhandigd de guard de vrachtpapieren van de wagons die meegenomen moeten worden en de sleutels van de wissels die een stukje verderop liggen. De guard brengt deze naar de trainmanager (soort conducteur, maar dan voor vrachttreinen).



Daarna wordt het terrein door de areamanager en de overweg door de guard beveiligd en de trein mag verder rijden. De trainmanager sorteert de vrachtpapieren voor de nieuw samen te stellen trein en maakt een rangeerplan zodat de wagons efficient uitgewisseld kunnen worden. Ook kijkt hij welke wagons er nog niet weg mogen en dus eventueel na verplaatsing terug op hun plek gezet moeten worden.



Linksboven in het inzetplaatje zie je een poppetje aan een slot hangen. Dit is geen strafwerktuig, maar dit slot blokkeert het eerste wissel zodat dit niet omgelegd kan worden. Deze moet eraf voordat de lok het rangeerterrein op kan rijden en het poppetje wat aan het slot hangt is de switchoperator. (wisselsteller) Zonder deze persoon kan het wissel niet omgelegd worden, want het zijn handwissels.



De lok is volgens het rangeerplan afgekoppeld van de trein en rijdt het wissel over waarna de switchoperator het wissel omlegt en vrijgeeft.



De trein mag vervolgens doorrijden tot het ontspoorwissel. Dit is een wissel die voorkomt dat er losgeraakte wagons door wind de hoofdbaan op geblazen kunnen worden. Ook deze ligt op slot en ook hier zit een mannetje aan vast. Dit mannetje is de operator voor het 2e wissel.



In de linkerbovenhoek staat weer een plaatje van het poppetje aan het slot, na openmaken kan ook deze meneer op zijn post en kan ook het 2e wissel bediend worden. Na het verwijderen van het slot mag het ontspoorwissel ook omgelegd worden.



Omdat bij deze sessie alle wagons weggehaald mogen worden en er 4 wagon zijn die weg mogen en nieuw gespot moeten worden (spotten is op de juiste plaats zetten, die juiste plaats staat op de waybill), trekt de lok eerst alle wagons op 1 spoor bij elkaar die weg moeten. Zo is er ruimte om de andere wagons van de hoofdbaan op het andere spoor te zetten en zo de weg vrij te maken voor de wagons die mee terug moeten.



De lok haalt eerst de boxcar en de reefer op (een reefer is een koelwagon)..



En zet vervolgens deze op het spoor onder de silo's zodat het andere spoor vrij komt.



Rijdt vervolgens terug naar het hoofdspoor..



En haalt de eerste 2 wagons van de hoofdbaan op. Om een extra uitdaging in het spel te maken, mag er niet in de tunnel gerangeerd worden, dus er kunnen maximaal 2 wagons achter de lok voorbij het wissel rijden.



Als je 4 wagons het rangeerterrein op moet krijgen, moet je dus een paar keer heen en weer..



De laatste 2 wagons worden opgehaald..



Een detailfoto van de roadswitcher die ik gebruik. Het is een Alco RS2 van Kato. De motor is een schuingewonden 5 polige motor met 2 grote vliegwielen. Hij is analoog, maar door de pulsbreedtesturing kan de lok echt kruipen. Heel soepel en goed regelbaar is deze lok ideaal voor dit soort werk. Natuurlijk heb ik de lok vervuild, op dit soort baantjes kun je niet met een brandschone lok aan komen, het zijn de B en C klasse railsecties van het grootbedrijf waar de oudjes nog een boterham verdienen..



Dan worden de wagons opgehaald van het andere spoor en de hoofdbaan op gereden..



De gehele trein wordt tot voorbij de overweg geschoven zodat eventueel wegverkeer er weer langs kan.



En dan worden de wagons opgehaald die op het rangeerterrein een nieuwe plaats moeten krijgen.



De zoutwagen komt zout lossen bij de silo's zodat de wegen berijdbaar blijven in de winter die er aan komt.



Er is een reefer geplaatst bij het vrieshuis achterin en een boxcar met levensmiddelen bij de 2e deur van de overslag. Dit is de achterzijde van een groot gebouw waarvan aan de straatzijde vrachtwagens de lading overnemen en in de buurt afleveren bij de eindbestemming.


uiteindelijk is ook de boxcar met machineonderdelen op zijn plaats gezet om overgeladen te worden op de vrachtwagen. Daarmee is het werk op dit terrein gedaan.



De lok rijdt nu achteruit het terrein af tot net voorbij het ontspoorwissel.



Deze wordt in de ontspoorstand gelegd en op slot gezet. Het poppetje bij de 2e wissel gaat weer naar zijn kantoor (aan het slot) tot de volgende sessie.



Dan rijdt de lok verder tot voorbij het wissel in de hoofdlijn, ook deze gaat in de afbuigende stand en op slot, zodat het treinverkeer weer veilig kan passeren. Ook mannetje 2 gaat terug naar zijn kantoor..



En daar hangen ze dan weer, op die manier heb ik toch een reden om de sloten open te maken, ik heb de wisselstellers nodig, anders kan er geen wissel om gelegd worden.



Dan rijdt de lok naar de trein, koppelt aan en voert een remtest uit. (stukje achteruit rijden). Dan moet de guard de sleutels weer bij de areamanager inleveren, samen met de vrachtpapieren van de geplaatste wagons. Ook de areamanager gaat sterug naar zijn kantoor (zie linksboven in beeld) en neemt de sleutels mee.



Nadat de guard de 1e overweg nog heeft beveiligd om de trein door te laten stapt deze op de lok en rijdt de trein weer de baan af richting fiddleyard. Overigens is de fiddleyard afneembaar en is de baan achter deurtjes weg te bergen, het is een logeerkamer tenslotte. De baan zit dan veilig opgeborgen en niemand heeft er last van..
Omhoog