Bregenzerwaldbahn + 009

Communities

ZeelandNet

Bregenzerwaldbahn + 009

Welkom op de community Bregenzerwaldbahn !

39.448 bezoekers 5 leden Log in

5. Lokomotieven / Locomotives


Lokomotieven

Het interessante van deze spoorweg is dat hij tot in de jaren 80 in bedrijf is geweest. Er is dus diesel en stoomtractie geweest, waarbij diverse loks o.a. naar het eiland Rügen en oostduitsland zijn verkocht na het stilleggen van de lijn.

Op mijn model wil ik me niet volledig vastleggen op tijdperk,naast de loks is er in de loop van de tijd weinig op de lijn verandert, dus een tijdperk gebonden bedrijf is niet echt noodzakelijk. Doordat bij mij de spoorweg niet is stilgelegd, heb ik de situatie omgekeerd en daarmee de mogelijkheid dat de BWB materieel van andere stilgelegde lijnen heeft overgenomen. Daardoor kunnen ook vrij exotische loks, wagons en rijtuigen gebruikt worden.

Interesting about the BWB isa that it has been in service untill the '80's, so Diesel and Steamtraction has been known to the line. A lot of loco's where sold on when the line closed and the locomotives normally have a longer life then normalgauge railways. I feel no need to mimic a specific era of the line, roughly my era is between the early 60's untill closure. Because of the long lifespan of the trains a short timeframe isn't needed here. I use the fact that my BWB has never been shut down and therefore has the possibility to buy trains from other railways which did. This gives the oppertunity to run exotic trains with a vast variety of rolling stock.

Liliput Uh102

 

Dit is een Uh102 lok, de opvolger van de U. Officieel zit de disselas achter de drijfwielen niet achter het chassis maar eronder omdat de Uh een hogere vuurkist heeft dan de U. Liliput heeft echter gewoon het U chassis gebruikt en daardoor heeft deze lok een leuk prijsje. Lok was al voorzien van een Kühn decoder.

It's an Uh102 locomotive, evolved from the U version. Officially the backaxle behind the drivewheels is not behind the chassisplates because the Uh has a higher firebox, but Liliput uses the U frame for this loco as well in order to keep the price down. Because of that this locomotive has a fair price. It has a Kühn Decoder

Liliput 2095

Van Liliput is er een kleine diesel bijgekomen; eentje van de Oostenrijkse 2095 serie en wel nummer 2095.04, een lok die vanaf levering tot aan het opheffen van de BWB daar in dienst is geweest. Met een mooi decodertje (met 2tonige hoorn en oordopjesluidsprekertje) en een paar baanruimers die er bij Liliput nooit op hebben gezeten, kan deze lok de zwaardere treinen trekken..

Liliput's small Diesel; 2095.04 originates to the BWB also. untill the line closed down the locomotive has been in service there. A decoder not only runs the motor, but also makes hornsounds. I added a few snowshovels which the real ones also have. The engine is capable of pulling heavy freighttrains.

Door een mooie decoder rijdt deze lok met een driepolige motor zonder vliegwiel toch soepel op kruipsnelheid..

By means of a nice decoder this engine with 3 pole motor without flywheel does run smooth and slow.

                           

Lokje bij de Rickenbachbrug..

Liliput D11

Een klein dieseltje van de Zillertalbahn is het team komen versterken. Past bijna in een luciferdoosje, maar rijdt behoorlijk goed. Vereist wel schone rails, maar dat is met een asstand van 2cm ook normaal. Er zit zelfs voor en achter licht in!!

Liliput heeft zijn best gedaan; schitterend lokje!!!

Liliput did it's best when building the small engine. Another engine made by Liliput it the 2091. I saw these engines in reality on the museumtracks and I really wanted one of these too. They are ugly as anything, but the term "cute" can be used to describe them too. In the low hood a dieselengine is housed, the big hood holds an loading space. The idea was that this loco didn't need a luggagecar in the train, but it turned out that the small space in the locomotive was too dirty and moist to transport anything in.

Liliput 2091

En er is weer een nieuwe lok.. De 2091 die ik in Bezau in het echt gezien heb moest er natuurlijk ook bij. Die dingen zijn eigenlijk spuglelijk, maar daarom best leuk. Aan de lage kant zit er een kleine dieselmotor onder de kap, aan de hoge kant was een bagageafdeling. De bedoeling was dat hierdoor het postrijtuig niet meer met de trein meehoefde. In de praktijk bleek de bak nogal te lekken en snel vies te worden..

De Ã?B opschriften moeten nog vervangen worden in BWB met het nummer 2091.08

The Ã?B needs to be replaced by BWB2091.08

Alles aan het lokje is assymetrisch. De beide neuzen, de stand van de assen ten opzichte van de cabine, de stand van de voorloopassen, zelfs de cabine is aan beide kanten volledig verschillend..

the whole locomotive is a-symetrical. Both hoods, the axleposition in comparison to the cabine, the positioning of the ponytrucks, even the cabine itself is on both sides completely different.

Aan de andere zijde slechts 1 zielig raampje en een enorme neus om overheen te kijken.

Ondanks dat er op fora verschillende ervaringen zijn met de aandrijving van dit model rijdt het lokje van mij als een zonnetje. De aandrijving heeft een enorme vertraging (richting 1:50) waardoor het lokje niet echt hard rijdt en goed kan rangeren. 

On the longhooded side only one small window and a giant hood make seeing where you went a big problem. On fora on the internet the experiences with this model are different the I have, the model drives quitly and nice, but due to it's 1:50 gearratio it isn't fast. An ideal shunting engine.

Roco D2099 (verdieselde 1099)

Door het wegvallen van de hf110 en de U40 ontstond er een gat in het tractiematerieel. Van de Mariazellerbahn kon een 1099 electrische lok aangekocht worden waar de transformator van uitgebrandt was. Opbouw, regeleenheid en tractiemotoren waren echter zojuist gereviseerd.

Because the hf110 and the u40 failed, ther was a gap in tractionmaterial. A 1099 electrical locomotive from the mariazellerbahn could be boughtfrom which the transformerpart had been burned. The cab, controls and tractionmotors just had been rebuilt.

De hoofdingenieur van de lijnwerkplaats heeft via de internationale 2e handsmarkt een onderzeebootje gevonden met waterschade en het dieselaggregaat hieruit is ingebouwd in de lok als stroomvoorziening voor de tractiemotoren. Op de plaats van de pantograaf is een rooster geplaatst waaronder de radiator en de turbokoeling zitten, luchthappers zijn aangebracht achter de koelroosters van de oude electrische installatie. De lok heeft door 6 assen aandrijving en een hoog eigengewicht een prima trekkracht en is omgenummerd tot D2099.

The chiefengineer of the Vorkloster workshop found a submarine with waterdamage on the internet and the dieselmotor with generator has been built in the 1099 body. The place of the pantograph has been used for the radiator and turbocooling, the airintake has been placed behind the old coolingintakes of the transformers and the exhaust is placed on the roof. because of the 6 axledrive and high weight the locomotive has a solid power and is renumbered to D2099.

Shapeways

Een nieuwe dimensie in de modelbouw is het 3d printen. Je maakt een tekening in solidworks, 3d autocad of een ander 3d tekenprogramma compatible met de printer en je laat je tekening printen. Deze prints zijn na te bestellen en dus via de site van shapeways gewoon te koop. Ik heb een paar stootblokjes en een sneeuwschuiver (die ook op de BWB dienst heeft gedaan) gekocht en met delen uit de rommeldoos opgebouwd tot een modelletje van deze vreemde machine..

Shapeways snowplow.

A new dimension in modelbuilding is 3d printing. You can make a drawing in solidworks, 3d cad or any other compatible program and then print it. These prints are reproducable and therefore can be ordered via Shapeways site. I've bought a couple of 009 buffers and a snowplow which had been in service on the BWB, which I've build up to a model using bits and pieces from the scrapbox.

Schilderen is een drama met dit spul. Omdat het niet glad is moet het geschuurd worden, maar het materiaal zelf is ook erg poreus waardoor je eigenlijk niet mooi dekkend kan schilderen. Ik heb geen grondverf gebruikt en het resultaat is duidelijk niet al te best. Moet dus over als het goed is uitgehard..

Painting is a drama with this material. Because it isn't smooth on the surface it needs to be sanded, but the material itself is also not solid which causes the paint to differ in colour. I didn't use a primer and the result of the painting isn't that nice. It has to be redone after the paint has set.

De schuiver zat er ook bij, maar het onderstel niet. Ik heb van styreen een onderstel gebouwd met wielen uit een oud h0 draaistel. Nadeel is dat de flenzen afgedraaid moesten worden. Ook is de verf niet mooi strak te krijgen met een stukje afplakband, want doordat het materiaal poreus is, zuigt de verf alle kanten op. Ook dat moet dus over.

The kit included the plow, but the chassis wasn't included. I've made a chassis out of styrene with wheels of an old h0 truck. The flanges needed to be lowered however. Also is seen that the paint isn't nice and straight where colours meet. Because the material is sucking the paint, even if you use tape, it simply sucks under the tape and ruins the paintwork. Needs to be redone also.

 

Waarom ik het dingetje dan toch laat zien: Shapeways is een geheel nieuwe manier van vormen en bouwen. Ik heb er weinig ervaring mee en weinig over kunnen vinden, maar het geeft de mogelijkheid om relatief simpel een speciaal model te maken wat weinige anderen hebben en die specifiek bij een bepaalde omgeving hoort. Het schilderen is iets wat je helemaal opnieuw moet leren, ik denk dat je het model voor het schuren het beste eerst helemaal vol grondverf kunt laten zuigen, laten uitharden en dan pas gaan schuren en schilderen.. De porien in het materiaal moeten eerst dicht zijn voordat je de finish kunt aanbrengen..

Why I show the model this way: Shapeways is a complete new way of modelling. I don't have any experience with this and couldn't find a lot about it on the web, but it gives an enourmous possibility to build something special in an easy way. Painting is something which needs to be learned on a different way, my guess is that it's best to soak the model in primer, let it dry and then sand it and paint it, since the pores have to be closed before you can finish the model.

 

Een ander modelletje van shapeways. Ik heb hier niks aan gedaan behalve geschilderd. Door het poreuze materiaal waar de verf intrekt ziet het er enorm echt uit alsof er een dikke laag roest op vastgekoekt zit. Hier werkt het poreuze oppervlak juist als voordeel omdat roestige delen nooit mooi glad zijn.

Another model by shapeways. I didn't do anything except painting it. Because of the structure of the material the paint looks enourmously real, like it's a thick crust of rust. The pores of the material here have the advantage that it really makes the paint look rusty because it's not nice and flat.

Eggerlokje en ombouw

 

Dit eggerbahn lokje heb ik na een tijdje en ettelijke pogingen tot verbeteren omgebouwd naar een Minitrix onderstelletje. Als donor is de "dockside switcher" van Minitrix gekozen, hetzelfde onderstel als de bekende T3 uit de startsetjes, maar met een andere kap erop. Deze kap is ook van gegoten metaal, maar de ketel en watertanks lijken als 2 druppels water op die van het eggerlokje. De ombouw is dus erg eenvoudig; een beetje snijden en vijlen aan de Eggerkap, wat reststukjes polystyreen, kooltjes, fineer en verf. Avondje prullen en klaar is klara.

This Eggerbahn loco has been rebuilt on a Minitrix chassis after a few failed attemts to give it decent drivingcharacteristics. As donorlocomotive I choose the Minitrix dockside switcher, since the cast body of this Loco looks much like the original Egger. I cut the cab to fit, added some wastepieces styreen sheet, coal, strips of wood and paint to finish it off. One evenings easy job.

Waldbahn Triebwagen

Een vreemde eend in de bijt. Van een oude Liliputwagon en een onderstel van een N-spoor lok (lifelike C-liner van Ebay) heb ik een zogenaamde waldbahn triebwagen gebouwd. Dit soort gemotoriseerde wagons werden vroeger vaak gebruikt op kleine bosspoorwegen om de passagiers een zitplaatsje te bieden op lijnen die normaal enkel voor houttransport werden gebruikt. Ik heb echter de cabines iets aangepast zodat het wat meer op een motorwagen lijkt zoals deze in de jaren 70 op reguliere smalspoorlijnen werden gebruikt.

This is a strange one. An old Liliput passengercar has been converted to a so calle waldbahntriebwagen with use of a life-like N gauge C-liner. These kind of motorised units where often used as passenger transportation on railways used for forestry. However, I redesigned the cabfronts in order to mimic the more commonly used motorcars of the 70's.

Er zit een Kühn N25 decoder in, die behalve de motor ook de verlichting aanstuurt. Deze is gemaakt met gele 1,5mm leds die in krimpkous ingepakt zijn en vervolgens vastgelijmd zitten achter de koplampjes. Deze heb ik gemaakt van in plakjes geslepen aluminium buis van een oude antenne. In het interieur heb ik ook wat LEDs gemaakt, maar deze zitten gewoon op de railspanning aangesloten.

A kühn n25 decoder is added and it also controlls the 1,5mm LED headlights of the motorcar. I've made the headlights with slices of an old radioantenna. Inside the motorcar interiourlights are added, which are connecter to trackpower.

Door de dubbele vliegwielen in de lifelike lok rijdt het modelletje enorm rustig en gelijkmatig. Een van de best rijdende modelletjes die ik heb. Doordat het een metalen frame heeft en alle assen aangedreven zijn is het nog een vrij sterk lokje ook..

Due to the double flywheel drive of the lifelike C-liner I used as a donor, this motorcar runs very smooth, one of the best running models on the layout. Because it has a metal splitframe design with all axles driven it really is a puller as well..

Liliput U25

Tot mijn verbazing had ik de U25 er nog niet bij gezet. Liliput heeft dit jaar een model gemaakt van de lok van de BWB, met een heel nieuwe aandrijving, nieuwe motor en nieuwe kap. Het motortje is een soort mashimamotor met een vliegwieltje, de assen zijn in bronzen bussen gelagerd waardoor het model een heel stuk beter rijdt dan de vorige versie. Langzaam rijden gaat prima, ook met een decodertje. 2 nadeeltjes: geen NEM stekker en de verwisselbare koppelingen steken, behalve de standaardkoppeling, erg ver uit.

To my surprise I didn't add the U25 to my list. Liliput came with a new model this year of the BWB U25. It has a new motor, a small mashima, axles have bronze bearings and the model works a lot bsmoother than the old model. Slow running is excellent with a decoder. 2 drawbacks though: it has no NEM plug for decoders and the couplers which can be added are too big..

Mallet Lok

Bovenstaand bouwsel is het eerste begin van de Malletlok. Ik had op een ruilbeurs 3 Minitrix lokjes gekocht voor 5 euro per stuk, even gekeken of er enig teken van leven in zat en een avondje besteed aan het reanimeren van de mechaniek ervan. Eén van de lokjes is gebruikt voor het Eggerbahnlokje die eerder genoemd staat op de pagina, de andere 2 waren van de bekende T3 startsetlokjes en daarvan is de kap niet bruikbaar in h0e. 

Above "thing" is de first start of a Malletlocomotive. I'd bought 3 junk Minitrix 0-6-0 loco's and rebuilt de drives of them. One of them was used fot the Eggerbahnloco on this page, the other 2 where used in this little monster since the casting of the T3 version is not usable for h0e.

Een Malletlok is een aparte verschijning. De lok bestaat uit 2 drijfwerken, de achterste zit vast in het hoofdframe, de voorste scharniert daarin. Vanuit de ketel wordt hogedrukstoom naarhet achterste drijfwerk gebracht, waarna de stoom die daar uit komt bij het voorste drijfwerk wordt hergebruikt. De voorste cylinders zijn dus flink groter dan de achterste omdat de hoge druk een veel kleiner oppervlak nodig heeft om eenzelfde kracht op te brengen als de lagedrukstoom met een grote doorsnede. 

A Malletloco is a strange machine. It has 2 separate engines, the back one fixed in the main chassis and the front one pivotting in it. From the boiler high pressure steam is fed to the back engine, it's exhaust is used in the lowpressure front engine. In order to keep the engines running in balance, the back highpressure steamcylinders are much smaller than the front lowpressure ones. 

  

Een lastig detail is dat in het echt de assen allemaal afgeveerd zijn en dus het gewicht van de lok verdeeld wordt. Maak ik de kleine variant op dezelfde manier, dan staat de lok op het achterste draaistel en heeft het voorste draaistel nauwelijks gewicht erop staan. Ik heb daarom het gat voor de motor achterin te smal gemaakt om te kunnen draaien, maar het is verder wel vastgemaakt als draaistel. Hierdoor leunt de lok hier slechts voor de helft op, de andere helft leunt op het voorste draaistel, waar een sleufgat in de bodem de vrije beweging van het draaistel bepaald en de aan elkaar gelijmde N koppelingen het draaipunt vormen. De bodemplaat rust aan de achterzijde op 2, op de voorzijde op 1 punt, daardoor ligt deze stabiel. Een veer houdt het draaistel op zijn plek in het sleufgat. Verder is de opbouw standaard van styreenplaat, ijzerdraadjes en als gewicht dik soldeerdraad en wat oude stukjes ijzer uit de rommelbak. Verlichting is heel simpel met 1 LED per kant. Sierrandjes zijn uit de hand geschilderd, helemaal stak lukt dat niet, maar als de lok op de baan staat valt dat niet zo erg op. Voorlopig dus goed genoeg.

A difficult detail is that in the real one all axles are sprung, so it's weight is equally spread between the front and back chassis. If I would build the small one the same way, it's weight would rest on the back chassis and the front hardly would have any. I therefore made the clearance for the back motor too small to pivot in, but it is in fact a boogie and only half the weight of the locomotive rests on it. The other half rests on the front boogie, which is guided by a slot in the footplate and the glued together N-gauge couplers act as pivotpoint. The footplate rests on 2 points on the back and one in the front, as result is follows the angle of the back chassis and is stable because a spring presses it down on the 3rd point. Styreensheet and wire is used to built the cab, Wheigt is made with scrap pieces and solderwire. Both ends received LED lights. I painted the lines by hand, it looks a bit shebby, but that isn't too obvious when on track. So far it's good enough for me.

 

Schienen Tiefl :

Vrij vertaald: Railduveltje. Een klein werklokomotiefje in de vorm van een gemotoriseerde schaftkeet wat gebruikt werd bij onderhoudswerkzaamheden op de baan. Gemotoriseerd met een oud onderstel van een 0-6-0 atlas switcher waar een mashinma motortje ingezet is en waar de middelste as is weggehaald.

                                         

Een opbouw van styreenplaat geeft het lokje de benodigde looks. Een Kühn N025 decodertje geeft de lok een identiteit op mijn lokmaus.

  

  

  

Translation of Schienentiefl is raildevil. A small locomotive designed like a mobile canteen used with repairs along the line. Motorised by an ancient 0-6-0 Atlasmechanism and a mashima canmotor. Wheels on the middel axle removed. The boxcab is made with styreen sheeting.

  

Een lang gewenst lokje is aan de verzameling toegevoegd. Een kleine Bemo V51, gekocht van de 009 society in Engeland en voorziet van een Kühn N025 decodertje die ik heb geplaatst in een uitgefreesde ruimte in het frame waardoor je door de raampjes kunt blijven kijken. Het dingetje draait mooi langzaam en ziet er goed uit..

A long wanted locomotive has been added to the array of motive power. A small bemo v51, bought from the 009 society in England. A Kühn n025 decoder has been built in a small space I milled in the metal frame. This way the windows stay open. The little beast runs nice and slow and looks great..

Omhoog