Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

ftp-poort 21

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

• ftp-poort 21

Websitebeheerder Mart-in:
    Sinds mijn overstap naar delta kan ik niet meer uploaden naar de clubsite
    Delta:
    Ftp-Poort 21 is een onveilige poort en staat standaard dicht
    Host:
    Helaas is ftp het enige wat werkt op dit hosting account. Het blokkeren van deze port is niet gebruikelijk, daarom werkt het vanuit Ziggo en Kpn wel.
    Delta:
    Mocht u poort 21 toch willen gebruiken, dan zal Port Forwarding ingesteld moeten. Wij kunnen dan geen garantie bieden en geven daarom geen ondersteuning.
    Websitebeheerder:

Uitgeprobeerd m.b.v. https://wifi-helpcenter.nokia.com/hc...VRrygF8y0iwQYA
    Ik weet niet welk getal tussen 1 en 65535 ik in moet vullen bij interne poort (LAN-Poort)
    Prompt > cmd > netstat –a is geeft mij geen begrijpbare info.
    Help!

ROC-leraar van de opleiding ICT:
    Port Forwarding heeft geen zin. Dat zou alleen werken als jij de website host en er verkeer vanaf het internet bij jou de website komt bezoeken.

Heb ik het bovenstaande goed begrepen?
    • KPN en Ziggo hebben het dataverkeer op ftp-poort 21 voldoende beveiligd, Delta niet
    • Poort 21 kun je op je eigen laptop openen met Port Forwarding, deze poort openen op de server van Delta kan niet
    • De enige mogelijkheid om te publiceren is, telkens naar een adres gaan met een KPN- of Ziggo-abonnement.
    Wie is deskundig genoeg om min te helpen?

Dan zit je dus op glasvezel XGS-PON als ik het goed begrijp ?

Wat is het verschil tussen FTP, FTPS en SFTP? | TransIP

Dan zouden mensen die hier een people pagina hebben (
    ftp://people.zeelandnet.nl/) ook niet meer werken wanneer zij overstappen naar glasvezel.
    Laatst bewerkt door driepinter; 30 Dec 2022, 15:42.

Reageer

Ik heb glasvezel met modem XS-2426G-B. De .link is interessant, maar ik weet nog steeds niet waarom publiceren bij KPN en Ziggo wel lukt en bij Delta niet. Ook geeft het niet concreet aan hoe ik het probleem bij Delta kan oplossen

Reageer

Als Delta zegt dat FTP niet werkt op glasvezel, vrees ik dat je zult moeten overstappen op een ander protocol zoals FTPS of SFTP.

FTP werkt hier bij Delta op de kabel ook gewoon nog wel.

Reageer

Het gaat hier over uploaden via ftp naar een externe ftp server neem ik aan?
          In dat geval is port forwarding totaal niet relevant (zoals de ROC-leraar ook terecht aangeeft is dat alleen als je zelf een ftp server host).

Uploaden naar een externe ftp server moet gewoon lukken hoor met Delta, dat wordt zover ik weet niet geblokkeerd. Dat uploaden doe ik zelf ook geregeld naar een externe ftp server (met WinSCP).
          Welk upload programma gebruik je dan?

Reageer

Delta zegt niet dat FTP niet werkt op glasvezel, maar dat ze FTP-poort 21 gesloten houden vanwege veiligheidsrisico’s. Blijkbaar zijn die veiligheidsrisico’s er niet bij Ziggo, KPN en Delta-kabel. Mijn Host zegt dat FTP het enige is dat werkt op dit account.
            Ik gebruik het programma Microsoft Office Frontpage 2003 en de site is http://...
            Waarschijnlijk ouderwets, maar het werkt al 15 jaar perfect en nog steeds bij Ziggo, KPN en vermoedelijk ook bij Delta-kabel. Verder mogen ze van een 78-jarige niet verwachten dat die op de hoogste is van zaken die blijkbaar te moeilijk zijn voor de technische afdeling van Delta.

Wat me dwars zit is dat Delta geen ondersteuning biedt, behalve de foute suggestie van Port-Forwarding. Ik hoop nog steeds dat er forumleden zijn die wel duidelijk kunnen aangeven of er nog andere mogelijkheden zijn dan buitenshuis uploaden via de concurrentie.

Reageer

Je kunt nog eens proberen een e-mail te sturen naar : [email protected] met uitleg van je verhaal misschien weet die een oplossing.

Reageer

Standaard FTP-verbindingen zijn niet voorzien van encryptie.
                Waardoor de verstuurde gegevens gemakkelijk kunnen worden uitgelezen door hackers.
                Dus is het voor de veiligheid beter dat je die blokkeert.
                Dat zal wel zijn gebeurt na diversen aanvallen van buitenaf bij zeelandnet. (recent mobiele data lek mobiele dienst)
                Tegenwoordig heb andere dingen die ook werken FTP is uit de tijd.

Reageer

Het lijkt me toch sterk dat Delta een blokkade zet op je uitgaande FTP connectie, want je verbindt met een externe FTP server.
                  Ik upload al jaren naar een FTP server; ooit via KPN, toen Telfort, toen Delta coax en nu Delta glasvezel. Ik heb nooit wat moeten aanpassen omdat een provider moeilijk deed met de uitgaande FTP connectie, ook Delta niet.
                  Zelf denk ik dat je het eerder moet zoeken bij een blokkade die bij jou lokaal actief is, de Windows firewall bijvoorbeeld. Maar dan is het vreemd dat die ineens actief wordt bij de overstap naar glasvezel. Mogelijk heb je ongeveer gelijktijdig met die overstap wat op je pc opnieuw ingesteld / geïnstalleerd. Of er is wat in de router ingesteld wat voor die blokkade zorgt? Misschien heb je een gebruikt glasvezelmodem ontvangen, waar iemand een blokkade heeft ingesteld, en die niet gereset is. Nou ja... gaat wat ver, maar in theorie zou het kunnen.

Heb je de FTP verbinding al eens op een andere pc geprobeerd? Of disable de Windows firewall (of een andere als je die hebt) eens.

Nog een idee: is je oude IP-adres bij die FTP host mogelijk ge-whitelist? Zodat je nu, met je nieuwe IP-adres geblokkeerd wordt, en je dus je nieuwe IP-adres moet doorgeven aan de FTP host?
                  Laatst bewerkt door JDN; 31 Dec 2022, 11:49.

Reageer

Hier werkt ftp ook gewoon maar zit wel via coax aangesloten. Wel met JDN eens dat het ook de windows firewall of uitgebreide virusscanner met firewall zou kunnen zijn, de uitgaande verbinding naar poort 21 op de externe server zou gewoon moeten werken.

Wat ik zou testen:
                    - opdracht venster openen -> via start -> 'cmd' intypen
                    - open een ftp test site, bijvoorbeeld ftp.dlptest.com door in het cmd venster 'ftp ftp.dlptest.com' in te typen
                    - eventueel inloggen met dlpuser/rNrKYTX9g7z3RgJRmxWuGHbeu

Als dit wel lukt kan het aan de hosting provider liggen, zelfde testen doen met firewall uitgezet.
                    Laatst bewerkt door reddwarf; 31 Dec 2022, 17:14. Reden: Verduidelijking dat het naar poort 21 is

Reageer

Driepinter; Bedankt voor het e-mailadres. Dat ga ik zeker nog proberen

4454at27: Het verhaal over de veiligheid van ftp-poort 21 is bekend. In het ergste geval kan bij mij een hacker lezen wat hij ook op de site kan vinden. Het probleem speelt blijkbaar niet bij Ziggo, KPN. Naar ik begrijp ook niet bij Delta-kabel, terwijl het voor de veiligheid niets uitmaakt of data verstuurd wordt via glasvezel of coax. Bedankt voor de reactie, maar het brengt me helaas niet dichter bij en oplossing.

JDN: Een sevicemedewerker schreef mij dat FTP-poort 21 gesloten was vanwege veiligheid. Het verwondert mij daarom dat je schrijft dat jij wel via Delta glasvezel kunt uploaden naar een FTP-server. Hij adviseerde Port-Forwarding, maar dat is volgens andere deskundigen helemaal niet van toepassing. Mijn host heeft laten weten dat mijn IP-adres niet op hun blacklist staat. Disable firewall helpt niet. Een lokale blokkade naar Delta en niet naar KPN en Ziggo lijkt me hoogst on waarschijnlijk

Reddwarf: Dit zal ik later eens goed kijken naar wat je schrijft. Nu gaan we boodschappen doen voor oud en nieuw.

Ik kan van alles uitproberen, maar ik weet zeker dat mijn host en ook mijn laptop niet discrimineren tussen Delta-glas, Delta-coax, KPN en Ziggo

Reageer

Er is toch wat miscommunicatie merk ik over de richting van de connectie. Als je enkel een FTP-site benadert om er gegevens naar te uploaden (jij bent dus de client, niet de host) is port forwarding helemaal niet van toepassing, en evenmin blokkade van een poort 21 (tenzij je dat bewust in je lokale firewall vastlegt). Als jij de host bent, en er worden dus vanuit de boze buitenwereld verbindingen naar jouw FTP-server gemaakt, dan speelt dat allemaal wel.
                        Maar volgens mij gaat het gewoon om simpelweg verbinden naar een FTP-server.
                        Het is dan erg vreemd dat dit met een andere provider wel lukte en met Delta glasvezel niet. Zoals ik al aangaf heb ik daar met Delta glasvezel geen problemen mee.

Tot waar geraak je dan eigenlijk? Krijg je nog wel een login prompt, of komt die al helemaal niet? Heb je al eens met een andere FTP-client geprobeerd (WinSCP werkt altijd). Een andere FTP server al geprobeerd, bijvoorbeeld de test in CMD die reddwarf beschrijft, kun je die wel doorlopen?
                        Laatst bewerkt door JDN; 31 Dec 2022, 14:56.

Reageer

JDN

Mag ik vragen wat voor type glasvezelmodem je hebt, een Nokia of een Genexis ?

Reageer

Genexis

Reageer

Ik heb een Nokia XS-2426G-B
                              In Windows 10 is ingesteld dat de map ‘Mijn websites’ niet meer gescand wordt door een firewall
                              Bijgevoegd een Print Screen van na het inloggen
                              De rest zoek ik volgend jaar wel uit. Driepinter en JDN een prettige jaarwisseling.

Reageer

Om te reageren, moet je eerst .

verwerken...
                              X