Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Sagemcom F@ST 3890V3 DELTA - Alternatieve DNS instellingen werken niet goed

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

  • Sagemcom F@ST 3890V3 DELTA - Alternatieve DNS instellingen werken niet goed

    Goedemiddag,

    ik wil graag internet domein restricties instellen op mijn thuis netwerk, aangezien dit modem hier geen opties voor heeft, zal ik dus een alternatieve DNS server moeten gebruiken.

    Ik wil hiervoor Cloudflare for Teams (CfT) gebruiken, waarin je blacklists kunt instellen voor websites. Ook wordt alle verkeerd gemonitored en gelogd.

    CfT heeft de volgende dns servers:

    IPv4: 172.64.36.1
    172.64.36.2
    IPv6: 2a06:98c1:54::5575

    Deze heb ik exact zo overgenomen en in m'n modem ingesteld. Na een herstart, zie ik bij "My Homebox" => "General"=> "Device Info" het IPv6 wel staan van CfT, maar bij de IPv4 staan gewoon nog de DNS servers van Delta:

    Primary DNS Address: 83.128.0.4
    Secondary DNS Address: 62.45.45.89
    DNS server IPv6 Address: 2a06:98c1:54::5575

    Hoe krijg ik het werkend zodat zowel mijn IPv4 als IPv6 DNS settings worden gebruikt op mijn LAN ?

    graag uw advies en hulp bij het oplossen van dit probleempje aub.

  • #2
    Misschien heb je er nog iets aan :

    Static DNS Server Configuration op Sagemcom 3890V3 modem - ZeelandNet Serviceforum

    Reageer


    • #3
      Oorspronkelijk gepost door ZyKlOn_242 Bekijk bericht
      ik wil graag internet domein restricties instellen op mijn thuis netwerk, aangezien dit modem hier geen opties voor heeft, zal ik dus een alternatieve DNS server moeten gebruiken.
      Doe dat bij voorkeur in de netwerkkaartsetting (lingo) van de hardware in je netwerk, dat is het handigste.
      Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

      Reageer


      • #4
        Oorspronkelijk gepost door driepinter Bekijk bericht
        Die had ik gezien. Daar ging het over het feit dat niet beide ipV4 en ipv6 waren ingevuld, en sommige apparaten IPV4 voorrang geven en het daardoor niet werkt. Dit is volgens mij hier niet het geval, want ik heb zowel IPv4 als IPV6 ingevoerd. Maar IPv4 wordt niet gebruikt op het modem blijkbaar, dat is het probleem. Dus de apparaten die IPv6 voorrang geven, worden wel goed gefiltered. Maar andere apparaten in m'n netwerk, zoals een smarttv, geeft IPv4 voorrang en wordt dus niet gefilterd.

        Ik lees ook iets over een bug in de firmware van het modem. Hoe weet ik wat de laatste firmware is voor dit modem en of ik deze heb ?

        Reageer


        • #5
          Oorspronkelijk gepost door Webkabouter Bekijk bericht
          Doe dat bij voorkeur in de netwerkkaartsetting (lingo) van de hardware in je netwerk, dat is het handigste.
          Webkabouter, dat is een idee maar dan moet je dus op ieder apparaat in je netwerk (en dat zijn er veel tegenwoordig) dat apart gaan instellen.

          Ook zit je dan met het feit dat je web filtering gewoon omzeild kan worden als iemand de DNS instellingen weer aanpast of reset.

          Ik zoek 1 globale oplossing voor alle apparaten in m'n netwerk.

          Wil gewoon monitoren wat er allemaal gebeurt en domeinen kunnen blacklisten.

          Reageer


          • #6
            Oorspronkelijk gepost door ZyKlOn_242 Bekijk bericht
            Ik zoek 1 globale oplossing voor alle apparaten in m'n netwerk
            Dan ben je aangewezen op de gateway die je gebruikt voor in- en uitgaand dataverkeer(modem in de bridgemode met daarachter een slimme router die dat voor je mogelijk maakt). Maar ook dan kan een client op netwerknivo aanpassingen doen die (een gedeelte van) je gateway instellingen om zeep helpen. Dat is wel af te vangen met policies maar dan moet je ook over een lokale netwerkserver (of een remote server in jouw domein) beschikken.

            Voor een bedrijfsmatige oplossing zijn er genoeg mogelijkheden voorhanden (Cisco managed network + web-gebaseerde gebruikers interfaces). Daar zit alles in wat je nodig hebt, alleen gaat je dat wel wat pegulanten kosten.

            E.e.a. natuurlijk wel met oog voor behoud van privacy voor de personen die van dat netwerk gebruik maken.
            Laatst bewerkt door Webkabouter; 28 Jan 2021, 17:26.
            Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

            Reageer


            • #7
              Ik heb het nog even getest hier. De functie werkt wel, maar de alternatief ingesteld dns wordt niet juist weergegeven onder 'Device info'.

              Wanneer je een alternatieve DNS server instelt (voor zowel ipv4 als ipv6) worden deze wel gebruikt voor apparaten op het LAN. (tenzij die apparaten een eigen dns server ingesteld hebben staan)

              Reageer


              • #8
                Oorspronkelijk gepost door deltacpe Bekijk bericht
                Ik heb het nog even getest hier. De functie werkt wel, maar de alternatief ingesteld dns wordt niet juist weergegeven onder 'Device info'.
                De DNS die staat ingesteld op je modem/router werkt in/voor een heel ander segment dan de DNS die jij en ik gebruiken voor het gebruik van internet. Eerstgenoemde maakt namelijk deel uit van een intern (Delta/Zeelandnet)netwerk waar de modem/router in is geconfigureerd.

                Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

                Reageer


                • #9
                  Het is vreemd, sommige apparaten zoals laptops gebruiken wel de alternatieve DNS instellingen, en andere apparaten zoals smart TV niet. Mijn vermoeden was dat de laptops met windows 10 IPv6 DNS gebruiken, en de Smart TV IPv4.

                  Hoe kan ik ervoor zorgen dat AL mijn apparaten binnen mijn LAN gebruik maken van een alternatieve DNS server?

                  als ik op mijn windows 10 machine kijk naar de DNS instellingen van mijn netwerkkaart (ipconfig /all) zie ik dit staan:

                  -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
                  DNS Servers . . . . . . . . . . . : 2a06:98c1:54::5575
                  172.64.36.1
                  172.64.36.2
                  2a06:98c1:54::5575
                  -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

                  172.64.36.1 en 172.64.36.2 zijn de IPv4 adressen en 2a06:98c1:54::5575 is het IPv6 adres van mijn alternatieve DNS.

                  Dus in Windows 10 werken deze instellingen prima.

                  Waarom werkt dit niet op mijn SmartTV dan? Neemt een smartTV niet automatisch de ingestelde DNS settings over van de router?

                  Reageer


                  • #10
                    Oorspronkelijk gepost door ZyKlOn_242 Bekijk bericht
                    Waarom werkt dit niet op mijn SmartTV dan? Neemt een smartTV niet automatisch de ingestelde DNS settings over van de router?
                    Dat hangt er maar net van af wat er in de netwerksetup van je TV staat.
                    Zet op je TV daarom DHCP uit en configureer hem handmatig. Het zou wel heel vreemd zijn als je zonder DHCP toch het DNS ip van je modem/router krijgt.
                    Laatst bewerkt door Webkabouter; 30 Jan 2021, 12:37.
                    Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

                    Reageer


                    • #11
                      Oorspronkelijk gepost door Webkabouter Bekijk bericht
                      Dat hangt er maar net van af wat er in de netwerksetup van je TV staat.
                      Zet op je TV daarom DHCP uit en configureer hem handmatig. Het zou wel heel vreemd zijn als je zonder DHCP toch het DNS ip van je modem/router krijgt.
                      Maar dan moet je de DNS settings ook handmatig invoeren neem ik aan? Dus dan moet ik dit op alle niet-windows apparaten handmatig gaan doen. En dit kan dus ook ongedaan worden door iemand die weet hoe dit moet. ...

                      Reageer


                      • #12
                        Heb net ook m'n GSM gecontroleerd, die pakt via Wifi (Mobile data uitgeschakeld) netjes de alternatieve DNS settings over die ik in m'n router heb ingesteld, maar toch kan ik geblokkeerde sites gewoon browsen. Ik zie ook geen aanvragen voor het geblokkeerde domein in m'n alternatieve dns log. Dus het lijkt erop dat de ingestelde DNS servers toch niet gebruikt worden, hoe kan dit in godsnaam?

                        Reageer


                        • #13
                          Dit zijn de door DHCP verkregen instelling op m'n Windows 10 PC van m'n Delta router, waar alles goed werkt. Verkeer wordt goed gefilterd en gemonitord. Blacklisted domeinen zijn niet beschikbaar:

                          Reageer


                          • #14
                            En dit zijn de door DHCP verkregen instellingen op m'n Android GSM van m'n Delta router. Alle verkeerd gaat door, geen filtering of monitoring. Blacklisted domeinen zijn gewoon beschikbaar:

                            Reageer


                            • #15
                              Oorspronkelijk gepost door ZyKlOn_242 Bekijk bericht
                              Maar dan moet je de DNS settings ook handmatig invoeren neem ik aan? Dus dan moet ik dit op alle niet-windows apparaten handmatig gaan doen. En dit kan dus ook ongedaan worden door iemand die weet hoe dit moet. ...
                              In mijn eerdere reacties heb ik je aangegeven dat je dan met policies met gaan werken. Niets is 100% idiot proof, maar het handmatig fine-tunen van je netwerkcomponenten komt daar wel in de buurt.

                              Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

                              Reageer

                              Om te reageren, moet je eerst .

                              verwerken...
                              X