Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Weinig aanbieders op Delta-netwerk?

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

  • #76
    Het is een bericht van 4 maart maar zegt mij eigenlijk weinig nieuws.

    Het is dhcp of PPPoE en Delta gebruikt zoals we weten dhcp dus het zal lang duren voor dat hiervoor een oplossing komt.
    Laatst bewerkt door driepinter; 9 Mar 2022, 17:11.

    Reageer


    • #77
      Oorspronkelijk gepost door driepinter Bekijk bericht
      Het is dhcp of PPoE
      PPPoE (PADI, PADO, PADR, PATS) heeft in principe niets met DHCP te maken. De eerste is een protocol om twee adressen met elkaar te _verbinden_ en DHCP is een NAT oplossing dat is gebaseerd op het _verkrijgen_ van IPv4 adressen. Wat dat betreft komt IPv6 dichter bij PPPoE, maar Delta heeft er voor gekozen om op IPv4 te blijven met glasvezel. Op zich iewat vreemd omdat kabel wel IPv6 ondersteunt. Weet iemand waarom dat zo is?
      Laatst bewerkt door Webkabouter; 9 Mar 2022, 15:14.
      Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

      Reageer


      • #78
        Oorspronkelijk gepost door Webkabouter Bekijk bericht
        PPPoE (PADI, PADO, PADR, PATS) heeft in principe niets met DHCP te maken. De eerste is een protocol om twee adressen met elkaar te _verbinden_ en DHCP is een NAT oplossing dat is gebaseerd op het _verkrijgen_ van IPv4 adressen. Wat dat betreft komt IPv6 dichter bij PPPoE, maar Delta heeft er voor gekozen om op IPv4 te blijven met glasvezel. Op zich iewat vreemd omdat kabel wel IPv6 ondersteunt. Weet iemand waarom dat zo is?
        Volgens mij ben je zelf nu ook wel wat zaken door elkaar aan het halen, PPPoE is inderdaad een protocol om twee devices met elkaar te verbinden over Ethernet maar DHCP heeft niets met NAT (Network Adress Translation) te maken, DHCP deelt gewoon een IP adres uit na een request en dit kan zowel DHCPv4 zijn maar ook DHCPv6, dat er meestal wel een private netwerk wordt gebruikt ism NAT heeft niets met DHCP te maken.
        Bij de kabel krijg je zowel een IPv4 adres uitgedeeld als een /48 IPv6 netwerk en ik neem aan dat ze dit in de nabije toekomst ook gaan uitrollen op glas, de ipv4 adressen zijn echt aan het opraken en vroeg of laat krijgen we toch een hybride vorm.

        Reageer


        • #79
          Oorspronkelijk gepost door reddwarf Bekijk bericht
          DHCP heeft niets met NAT (Network Adress Translation) te maken
          Er is zeker wel een verband tussen NAT en DHCP:
          - NAT zorgt ervoor dat een router altijd een uniek IPv4-adres kan toekennen aan een apparaat dat verbinding wil maken met het internet (lees: interne netwerk via gateway naar buiten).
          - DHCP is daar een onderdeel van (je computer wil, als onderdeel van je interne netwerk (en dus met een ip adres dat behoort bij dat interne netwerk en verkregen via DHCP) via je gateway een sessie naar buiten wil opzetten.
          Laatst bewerkt door Webkabouter; 9 Mar 2022, 18:04.
          Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

          Reageer


          • #80
            Oorspronkelijk gepost door Webkabouter Bekijk bericht
            Hold you horses. DHCP maakt het mogelijk om 1 ip adres (het adres van je gateway) te koppelen aan meerdere andere ip adressen. Dat is een puur IPv4 verhaal omdat IPv6 direct adresseerbaar is (daar heb je dus geen NAT voor nodig). IPv4 gebruikt het DHCP protocol om adressen automatisch uit te delen aan machines.

            IPv6 heeft 2 methodes om IP adressen uit te delen: Stateful Address Autoconfiguration en Stateless Address Autoconfiguration. SLAAC is een technologie om computers snel en efficiƫnt van een IPv6 adres te voorzien. Daar heb je dus echt geen DHCP voor nodig hoor.
            Is een discussie die al langer gaande is. Laat IPv4 los en denk IPv6
            Je kan ook in het rijtje van vermoeiende types hier op het forum, je haalt echt technieken en protocollen door elkaar. Het klopt dat IPV6 direct adresseerbaar is maar het hoeft niet (je maakt zaken wel nodeloos ingewikkeld). Mijn ipv6 adres wordt ook dynamisch uitgerold door Delta door DHCPv6 samen met het /48 subnet.

            Reageer


            • #81
              Oorspronkelijk gepost door reddwarf Bekijk bericht

              Je kan ook in het rijtje van vermoeiende types hier op het forum, je haalt echt technieken en protocollen door elkaar. Het klopt dat IPV6 direct adresseerbaar is maar het hoeft niet (je maakt zaken wel nodeloos ingewikkeld). Mijn ipv6 adres wordt ook dynamisch uitgerold door Delta door DHCPv6 samen met het /48 subnet.
              En Delta is ook stappen aan het zetten met IPV6. Ik zou ook wel willen weten of de abonnees op het XGPON netwerk IPV6 hebben.

              Reageer


              • #82
                Oorspronkelijk gepost door Bordewolf Bekijk bericht
                En Delta is ook stappen aan het zetten met IPV6. Ik zou ook wel willen weten of de abonnees op het XGPON netwerk IPV6 hebben.
                Bij mijn weten ondersteund Delta nog geen IPv6 op glas en ook niet bij XGS GPON, maar het laatste is een aanname. Ze gaan dit zeker in de nabije toekomst gaan implementeren aangezien je anders bepaalde websites straks niet meer zou kunnen bereiken die enkel IPv6 zijn. Ik vermoed een technisch issue maar dat kan enkel Delta vertellen.

                Ook voor mij een reden om nog even de kat uit de boom te kijken wat XGS GPON betreft, kabel steekt hier uit de grond :-)

                Reageer


                • #83
                  Oorspronkelijk gepost door reddwarf Bekijk bericht
                  Je kan ook in het rijtje van vermoeiende types hier op het forum, je haalt echt technieken en protocollen door elkaar
                  Daarin verschillen we dan van mening, bedankt.

                  Oorspronkelijk gepost door reddwarf Bekijk bericht
                  Het klopt dat IPV6 direct adresseerbaar is maar het hoeft niet (je maakt zaken wel nodeloos ingewikkeld)
                  Klopt helemaal - in feite help je de juist sterke functie van IPv6 met DHCPv6 om zeep. Hoe mooi zou het zijn als je iemand een e-mail kunt sturen, rechtstreeks van A naar B zonder dat daar die overbodige sh*t tussenzit?

                  Oorspronkelijk gepost door reddwarf Bekijk bericht
                  Mijn ipv6 adres wordt ook dynamisch uitgerold door Delta door DHCPv6 samen met het /48 subnet
                  Ben zelf met een IPv6 mailserver aan de slag (voordat glas mijn ruiten ingooit, haha) en ben er wel achter dat voor communiceren puur op IPv6 nog bitter weinig animo is.
                  Laatst bewerkt door Webkabouter; 9 Mar 2022, 18:27.
                  Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

                  Reageer


                  • #84
                    Oorspronkelijk gepost door reddwarf Bekijk bericht
                    Ze gaan dit zeker in de nabije toekomst gaan implementeren aangezien je anders bepaalde websites straks niet meer zou kunnen bereiken die enkel IPv6 zijn
                    Zolang IPv4 bestaat, zal elk, zich respecterend bedrijf dual stack werken.
                    Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

                    Reageer


                    • #85
                      Oorspronkelijk gepost door Webkabouter Bekijk bericht
                      Zolang IPv4 bestaat, zal elk, zich respecterend bedrijf dual stack werken.
                      Je hebt helemaal gelijk, mea culpa, dat ik dit niet wist

                      Reageer

                      Om te reageren, moet je eerst .

                      verwerken...
                      X