Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Eigen modem | Glasvezel modems

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

• Webkabouter
    antwoordde
    Oorspronkelijk gepost door bartloon Bekijk bericht
    naar buiten kan alleen via native IPv4.
    Ik was er al bang voor. Maar goed, wat niet is kan nog komen.
    Btw: je schrijft 'Monteer de XGS-PON module in de 5590', maar deze SFP-module zit toch al in de ingebouwde aansluiting van de modem/router (1)?

Klik op de afbeelding voor grotere versie

Naam: 2023-03-20_13-24-07.jpg
Bekeken: 49
Grootte: 38,5 Kb
ID: 257892

Webkabouter in Hardware- en computervragen

Laat een reactie achter:

• bartloon
    antwoordde
    Oorspronkelijk gepost door Webkabouter Bekijk bericht
    Mooi! Heb je nu ook IPv6 en subnet?
    Ik neem aan dat je IPv6 via Delta bedoelt? Dat heb ik niet, op mijn interne netwerk kan ik het wel gebruiken maar naar buiten kan alleen via native IPv4.
    bartloon in Hardware- en computervragen

Laat een reactie achter:

• Webkabouter
    antwoordde
    Oorspronkelijk gepost door bartloon Bekijk bericht
    Activering Fritz!box 5590 Fiber XGS-PON
    Mooi! Heb je nu ook IPv6 en subnet?

Laat een reactie achter:

• bartloon
    antwoordde
    Activering Fritz!box 5590 Fiber XGS-PON
    Omdat het meegeleverde Nokia glasmodem instabiel is qua verbinding, de WiFi met de Deco M5 klappert en de router-instellingen minimaal zijn heb ik na wat zoekwerk besloten een poging te wagen met de Fritz!Box 5590. Hier onder in het kort de stappen die ik heb uitgevoerd om dit modem actief te krijgen. Overigens heb ik gelijk met dit modem wel de ATTEMA T01 (FTU-zijde SC-groen / SC-Blauw) besteld.

1. Off-line installatie van het laatste officiele Fritz!OS 7.30 op de 5590
    2. Off-line installatie van het Labor Fritz!OS 7.39 op de 5590 (dit is een beta versie)
    3. Monteer de XGS-PON module in de 5590 en verbind de 5590 middels de ATTEMA met de glasvezelaansluiting
    4. Ga na fritz.box en stel de Internet-toegang in op DELTA/Caiway
    5. Start een chat met Delta en geef aan dat je van je eigen modem gebruik wilt maken.
    6. De volgende gegevens heb ik doorgegeven aan de supportmedewerkster:
    - Modem : Fritz!Box 5590
    - PON ID OF Modem ID AVMGXXXXAXXX
    - MAC adres
    - serienummer P123.456.78.901.234
    7. Het modem blijft vervolgens in trainings-stand staan (de power-knop knippert), het kan tot 24 uur duren voordat de activering is uitgevoerd.
    8. Bij mij was de omzetting na 12 uur een feit.

Inmiddels is het modem anderhalve dag actief en draait stabiel, WiFi heeft nog niet geklapperd en mijn iUNGO verbruiksmonitor is keurig intern op naam aan te spreken.

Bijgevoegde bestanden
    bartloon in Hardware- en computervragen

Laat een reactie achter:

• Webkabouter
    antwoordde
    Oorspronkelijk gepost door driepinter Bekijk bericht
    Er bestaat een Zakelijk Pro abonnement
    Bedankt voor deze update - DFN zou dat eens in een nieuwsbrief moeten zetten.

Er is nu dus een concurrent voor het 2,5Gbps kabelabonnement.
    Tenzij dit ook weer een optelsom is van bv 4x 1Gbps en wat Wifi bandbreedtes.

Laat een reactie achter:

• jmaijers
    antwoordde

Volgens mij de Nokia XS-010X-Q maar die moet je wel apart erbij kopen.

Daar zit waarschijnlijk dan ook het verdienmodel waarom particulieren die niet krijgen.

U denkt het, ik hoop het.
    Maar ik zou het graag willen weten...

Voor € 159,- wil ik dit modem ook wel. En afgaande op de uitgebreidde topics hier en op tweakers.net denk ik dat ik niet de enige ben.
    Als het verdienmodel het argument is, mogen ze hem ook wel aan particulieren aanbieden.
    Die keuze zou ik graag zelf maken!
    jmaijers in Hardware- en computervragen

Laat een reactie achter:

• driepinter
    antwoordde
    Oorspronkelijk gepost door jmaijers Bekijk bericht

In Koudekerke is het ook niet beschikbaar, maar in Middelburg dan weer wel. Vind het maar vreemd.

Iemand enig idee, welk merk/type dat bridged modem je krijgt (koopt) bij dit abonnement?
    Volgens mij de Nokia XS-010X-Q maar die moet je wel apart erbij kopen.

Daar zit waarschijnlijk dan ook het verdienmodel waarom particulieren die niet krijgen.
    driepinter in Hardware- en computervragen
    Laatst bewerkt door driepinter; 1 week geleden.

Laat een reactie achter:

• jmaijers
    antwoordde
    Er bestaat een Zakelijk Pro abonnement dat voor € 159 (ex BTW) Bridge mode aanbied

https://www.delta.nl/zakelijk/zakelijk-pro/

Ik zie dat het op enkele plaatsen in Goes beschikbaar is maar lang niet overal, dus valt vooralsnog een beetje tegen.
    In Koudekerke is het ook niet beschikbaar, maar in Middelburg dan weer wel. Vind het maar vreemd.

Iemand enig idee, welk merk/type dat bridged modem je krijgt (koopt) bij dit abonnement?
    jmaijers in Hardware- en computervragen

Laat een reactie achter:

• driepinter
    antwoordde
    Hier kun je mooi zien dat die 8Gbps ook daadwerkelijk gehaald kan worden in de praktijk :

https://gathering.tweakers.net/forum...90430#74690430

Wanneer je het zelf wilt proberen moet je goed opletten dat je het juiste aantal threads (de -P switch) gebruikt, bij mij is dit 12

De -R switch is voor download (zonder -R meet je de upload)

https://iperf.fr/download/windows/iperf-3.1.3-win64.zip
    Bijgevoegde bestanden
    Laatst bewerkt door driepinter; 2 weken geleden.

Laat een reactie achter:

• driepinter
    antwoordde
    Er bestaat een Zakelijk Pro abonnement dat voor € 159 (ex BTW) Bridge mode aanbied

https://www.delta.nl/zakelijk/zakelijk-pro/

Ik zie dat het op enkele plaatsen in Goes beschikbaar is maar lang niet overal, dus valt vooralsnog een beetje tegen.
    Bijgevoegde bestanden
    Laatst bewerkt door driepinter; 2 weken geleden.

Laat een reactie achter:

• Eucalypta
    antwoordde
    Oorspronkelijk gepost door KBdemo Bekijk bericht
    Vraagje:

Gaat een draytek Vigor 3910 met een XGS-PON SFP+ ook werken volgens jullie.
    De authorisatie bi Delta gebeurt aan de hand van het MAC adres en de internet verbinding zit op VLAN 100 niveau en dat is een layer 2. Dit is volgens mij gewoon in te stellen op de firewall aan de WAN port kant.

Wat is jullie idee hierop??

Gr, Koos.
    Nee, 99% zeker van niet, want XGS-PON SFP+‘s met MAC zijn nergens beschikbaar en Delta zal een exemplaar dat je met heel veel moeite misschien vindt, niet registreren omdat deze niet op de BBF.247 lijst van gecertificeerde producten staat.

Bespaar je de moeite. Op Tweakers.net is hier veel info over te vinden. Er zijn wat aanbieders van SFP+‘s met MAC gevonden op internet maar niet verkrijgbaar of tegen een hele hoge prijs, denk aan 300 euro of meer, zonder enige garantie dat het zal werken.

De AVM oplossing is dat zij in de router de gehele XGS-PON protocol afhandeling doen, identificatie, autorisatie, encryptie, OMCI etc., hun SFP doet niet veel meer dan licht omzetten in elektrisch signaal en andersom.

Opties zijn de Nokia XS-010-X en Huawei HN8010Ts ONT en dan een ethernet verbinding naar een router zoals de Vigor.

Eucalypta in Hardware- en computervragen

Laat een reactie achter:

• Webkabouter
    antwoordde
    Denk zeker dat het zou werken, maar voor dat geld voor een router zonder Wifi en 1x 2,5Gbps meer zou ik toch voor Fritzbox product kiezen dat 70% goedkoper is en bovendien een prima telefoonoplossing biedt.

Staar je niet blind op één of ander 8 of 10 Gbps marketingverhaal, want dat komt (bij Delta) neer op een combinatie van 2,5Gbps en 1Gbps verbindingen.

Momenteel gaat glasvezel niet sneller dan 1Gbps en via de kabel zijn we aan het testen met 2,5Gbps echte bandbreedte.
    Laatst bewerkt door Webkabouter; 2 weken geleden.

Laat een reactie achter:

• KBdemo
    antwoordde
    Vraagje:

Gaat een draytek Vigor 3910 met een XGS-PON SFP+ ook werken volgens jullie.
    De authorisatie bi Delta gebeurt aan de hand van het MAC adres en de internet verbinding zit op VLAN 100 niveau en dat is een layer 2. Dit is volgens mij gewoon in te stellen op de firewall aan de WAN port kant.

Wat is jullie idee hierop??

Gr, Koos.
    KBdemo in Hardware- en computervragen

Laat een reactie achter:

• Webkabouter
    antwoordde
    Wel interessant om te zien welke snelheden er in de praktijk gehaald worden bij een 8Gbps verbinding en een eigen ONT.
    Ik vrees dat dat niet sneller zal zijn als de snelste combinatie modem/router/switch/netwerkkaart in je netwerk.
    De 8Gbps is slechts een optelsom van een aantal 1Gbps + aantal Wifi + evt 2,5 Gbps bedraad.
    Laatst bewerkt door Webkabouter; 3 weken geleden.

Laat een reactie achter:

• driepinter
    antwoordde
    Wel interessant om te zien welke snelheden er in de praktijk gehaald worden bij een 8Gbps verbinding en een eigen ONT.

https://gathering.tweakers.net/forum...41364#74641364

Laat een reactie achter:

Om te reageren, moet je eerst .

verwerken...
X