Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Eigen modem | Glasvezel modems

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

  • #76
    Persoonlijk vind ik Draytek qua configureerbaarheid wat overkill, maar daar is de prijs dan ook naar. F!box is voor mij, met de nadruk op goedkoop bellen (VoIP) en portforwarding icm subnetten, een prima oplossing. Zowel voor kabel als glasvezel.

    Reageer


    • #77
      Vraag mij af of er in Zeeland ook gebieden zijn te vinden waarbij men zelf de ftu adapter moet monteren

      https://www.delta.nl/media/esmekmxo/...andleiding.pdf

      Is toch weer een extra handeling om de boel werkend te krijgen.

      Reageer


      • #78
        Eigenlijk voor zakelijk maar voor de rest wel een stukje achtergrondverhaal :

        https://www.delta.nl/zakelijk/nieuws...ezelnetwerken/

        Reageer


        • #79
          Oorspronkelijk gepost door driepinter Bekijk bericht
          Er is nog een device wat volgens Tweakers werkt op XGS-PON :

          OptiXstar HN8010Ts Quick Start

          Data Sheet HN8010Ts


          klopt Huawei HN8010Ts werkt perfect met 2 GIG glasvezel delta xgs-gpon

          Reageer


          • #80
            Er zitten toch nog wel wat haken en ogen aan het gebruik van een eigen router, zo is de Nokia XS-010X-Q min of meer afgevallen.

            https://gathering.tweakers.net/forum...32264#76132264

            Reageer


            • #81
              Ik heb meer vertrouwen in de SFP+ voor XGS PON: De CIG XG-99S SFP+, te koop onder het FS label bij fs.com (zelfde link al hierboven)

              Ik ga in ieder geval meedoen met de eerste batch als het werkt

              Reageer


              • #82
                Gebruikt Delta nu al voor particulieren een media converter zodat je zelf een eigen router kan aansluiten?
                Een zwager van mij heeft een abonnement bij Solcon afgesloten op het Deltafiber netwerk welke over een paar weken wordt opgeleverd.
                Hij krijgt een Fritzbox 7530 AX in bruikleen van Solcon, dus dan moet er een media converter tussen geplaatst worden.
                Er wordt iets veranderd aan zijn glasvezel aansluiting want Deltafiber stuurt een monteur, voordat Solcon aangesloten kan worden.
                Iemand een idee wat ze gaan veranderen? Hij heeft nu zon Attema NTU

                Reageer


                • #83
                  Oorspronkelijk gepost door Klapstoel Bekijk bericht
                  Gebruikt Delta nu al voor particulieren een media converter zodat je zelf een eigen router kan aansluiten?
                  Een zwager van mij heeft een abonnement bij Solcon afgesloten op het Deltafiber netwerk welke over een paar weken wordt opgeleverd.
                  Hij krijgt een Fritzbox 7530 AX in bruikleen van Solcon, dus dan moet er een media converter tussen geplaatst worden.
                  Er wordt iets veranderd aan zijn glasvezel aansluiting want Deltafiber stuurt een monteur, voordat Solcon aangesloten kan worden.
                  Iemand een idee wat ze gaan veranderen? Hij heeft nu zon Attema NTU
                  Type 9 of 10

                  Professionele hulp bij instellen met Solcon | Uitstekende service

                  of

                  Professionele hulp bij instellen met Solcon | Uitstekende service
                  Laatst bewerkt door driepinter; 5 Aug 2023, 10:04.

                  Reageer


                  • #84
                    Is een eigen modem beter of fijner?

                    Reageer


                    • #85
                      Oorspronkelijk gepost door Paddestoel Bekijk bericht
                      Is een eigen modem beter of fijner?
                      Deze situatie is ontstaan doordat DELTA geen bridge mogelijkheid op XGS-PON aanbiedt.

                      Zodat wel zo zijn dan is een eigen glasvezelmodem eigenlijk niet meer relevant.

                      Reageer


                      • #86
                        Oorspronkelijk gepost door driepinter Bekijk bericht
                        Deze situatie is ontstaan doordat DELTA geen bridge mogelijkheid op XGS-PON aanbiedt.
                        Ten dele waar. We vergeten wel eens dat 'bridgemode' ook moet worden ingesteld aan de kant van de ISP. Al zou je dus een (eigen) modem hebben dat daarmee kan omgaan, dan nog moet de ISP dat, technisch gezien, activeren.

                        Voor de gemiddelde abonnee zijn de voordelen van een eigen modem niet interessant: bij problemen wordt je niet geholpen door je ISP en bij panne moet je terug naar de leverancier. Dan is omwisselen een kwestie van weken, terwijl een modem van de ISP vaak binnen een paar dagen is geleverd (afgezien van de snelheid van administratieve verwerking van de omruil). Ook factor support is voor veel gebruikers met een modem van ISP geen zorg (en wat dat betreft dus ook fijner).

                        Een eigen modem biedt veel meer mogelijkheden dan een modem dat door de ISP wordt (mee)geleverd, omdat bij de laatste de configuratie min of meer is afgeknepen op verzoek van de eigenaar. En daar horen, naast 'bridgemode' ook nog andere functies die voor een echte techneut/bedrijf interessant kunnen zijn.

                        Een eigen modem beter? Voor techneuten wel (en dan met het oog op functionaliteit). Voor je gemoedsrust en portemonnaie niet :-)
                        Fijner is volgens mij afhankelijk van hoe je voelt bij het hierbovenstaande.

                        Ik denk maar mee - reactie is gebaseerd op 32 jaar IT-ervaring en frustratie (grin).
                        Laatst bewerkt door Webkabouter; 5 Aug 2023, 14:37.
                        Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

                        Reageer


                        • #87
                          Oorspronkelijk gepost door Webkabouter Bekijk bericht
                          Ten dele waar. We vergeten wel eens dat 'bridgemode' ook moet worden ingesteld aan de kant van de ISP. Al zou je dus een (eigen) modem hebben dat daarmee kan omgaan, dan nog moet de ISP dat, technisch gezien, activeren.

                          Voor de gemiddelde abonnee zijn de voordelen van een eigen modem niet interessant: bij problemen wordt je niet geholpen door je ISP en bij panne moet je terug naar de leverancier. Dan is omwisselen een kwestie van weken, terwijl een modem van de ISP vaak binnen een paar dagen is geleverd (afgezien van de snelheid van administratieve verwerking van de omruil). Ook factor support is voor veel gebruikers met een modem van ISP geen zorg (en wat dat betreft dus ook fijner).

                          Een eigen modem biedt veel meer mogelijkheden dan een modem dat door de ISP wordt (mee)geleverd, omdat bij de laatste de configuratie min of meer is afgeknepen op verzoek van de eigenaar. En daar horen, naast 'bridgemode' ook nog andere functies die voor een echte techneut/bedrijf interessant kunnen zijn.

                          Een eigen modem beter? Voor techneuten wel (en dan met het oog op functionaliteit). Voor je gemoedsrust en portemonnaie niet :-)
                          Fijner is volgens mij afhankelijk van hoe je voelt bij het hierbovenstaande.

                          Ik denk maar mee - reactie is gebaseerd op 32 jaar IT-ervaring en frustratie (grin).
                          Ten eerste hebben we het bij XGS PON niet meer over een modem maar over een ONT en router of bridge, er wordt immers geen data meer geMODuleer en weer geDEModuleerd zoals met coax of adsl. Mijn inziens is het grootste probleem momenteel met XGS PON dat het nog vrij nieuw is met de schaal waar het nu op wordt uitgerold en we tegen de eerste kinderziektes aanlopen hoe deze omgeving aangesloten maar vooral ook beheerd moet worden.

                          De huidige Nokia in de consumentmarkt ondersteund bij Delta enkel router mode en dit heeft niets te maken dat dit moet worden geactiveerd of ingesteld aan de kant van de ISP, dit is gewoon het eindpunt en het WAN adres aan het eindpunt van het glas. Uiteraard is het voor de meeste gebruikers eenvoudig als het beheer tot en met dit eind device in beheer is bij de ISP maar dit kan zowel in router als bridge mode.

                          Er worden nu op oa tweakers verschillende oplossingen getest om in ieder geval bridge mode de ondersteunen, momenteel lijkt de meest eenvoudige methode om een Huawei HN8010TS (ONT) te kopen waarbij het glas direct wordt in bridge wordt gezet naat een 10 Gb UTP aansluiting. Hiervoor is het enkel nodig de juiste gegevens zoals PON ID aan Delta door te geven. Bij een storing is het dan voldoende de Huawei weer te vervangen door de door Delta geleverde Nokia (< 24 uur). Dus geen paniek.

                          Ook wordt de Nokia XS-010X-Q getest doe door Delta wordt gebruikt voor zakelijke verbindingen, hier zit een uitgebreide beheerlaag in waarbij ook Delta end-to-end het beer doet inclusief firmware. Deze ONT heeft enkel bridge mode waarbij de klant dus zelf zijn router kan aansluiten. Het probleem is dus hier het grijze gebied qua beheer aangezien Delta hier dus eigen gekochte devices niet gaat ondersteunen en van nieuwe firmware gaat voorzien. Ook heeft he vert voeten in aarde welke firmware er wordt gebruikt en moet het profiel (vaak?) handmatig worden aangepast. Ook is deze firmware niet vrij verkrijgbaar en kan dit problemen in de toekomst geven.
                          Uiteindelijk kan hier ook altijd weer het originale geleverde device van Delta aangesloten worden mochten er zich issues voordoen.

                          De laatste mogelijkheid is om een speciale SFP+ module aan te schaffen wat eigenlijk een standaard aansluiting is voor uitgebreide routers maar met een ingebouwde ONT. Hiermee kan het glas direct worden aangesloten op de gewenste router en wordt de gehele stap van bridge overgeslagen. Dit heeft echt een zwaar hobbyisten en/of tweakers gehalte maar geeft de gebruiker wel de meeste mogelijkheden en controle over zijn internet aansluiting Deze mogelijkheid is werkend gekregen met een specifieke SFP+ module van fs.com (slecht leverbaar en duur) en de CIG XG-99S SFP+,die ikzelf binnenkort hoop te testen.

                          Sorry voor dit toch wel technische verhaal maar XGS PON heeft echt de toekomst en de kastanjes moeten nog even uit het vuur worden gehaald, laat je zeker niet bang maken met horror verhalen.

                          over het aantal jaren IT ervaring laat ik mij even niet uit (grin)

                          Toevoeging: de meest eenvoudige oplossing is dat de huidige Nokia zowel in router als in bridge mode kan worden ingesteld, de router ondersteund dit maar is een ander profiel voor nodig in de beheerlaag van Delta (geduld?)
                          Laatst bewerkt door reddwarf; 5 Aug 2023, 18:47. Reden: Toevoeging en dikke vinger typo’s

                          Reageer


                          • #88
                            Er is een nieuw deel 2 gestart op tweakers voor [Delta XGS-PON glasvezel] Eigen router installeren


                            https://gathering.tweakers.net/forum...ssages/2200880

                            Hier staan alle keuzes, aansluitingen en voor/nadelen mooi samengevat.

                            Reageer


                            • #89
                              Oorspronkelijk gepost door reddwarf Bekijk bericht
                              Ten eerste hebben we het bij XGS PON niet meer over een modem maar over een ONT
                              Klopt hoor, maar aangezien Delta de hardware zelf als glasvezelmodem betitelt houd ik me maar even bij die kretologie. Bedankt voor de uitleg.
                              Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

                              Reageer


                              • #90
                                Oorspronkelijk gepost door reddwarf Bekijk bericht
                                Ik heb meer vertrouwen in de SFP+ voor XGS PON: De CIG XG-99S SFP+, te koop onder het FS label bij fs.com (zelfde link al hierboven)

                                Ik ga in ieder geval meedoen met de eerste batch als het werkt
                                De combinatie MC220L en XGS-ONU-25-20NI werkt blijkbaar ook op (tot) 1 Gbps.

                                Username en wachtwoord van de SFP+ stick kun je bij FS opvragen

                                Je behoeft dan alleen nog het PON-ID op te vragen mbv Telnet.


                                #ONT/traffic/pon>show onu


                                Daarna natuurlijk wel VLAN 100 op je router instellen voor internet

                                Info

                                Althans zo zou het moeten werken.
                                Laatst bewerkt door driepinter; 10 Aug 2023, 13:25.

                                Reageer

                                Om te reageren, moet je eerst .

                                verwerken...
                                X