We gebruiken cookies voor persoonlijke content en advertenties, voor sociale media en om uw bezoek te analyseren. We delen informatie over het gebruik van onze site met onze sociale media, advertentie en analytische partners die het mogelijk delen met andere informatie die zij over u hebben verzameld. Meer over ons cookie beleid kunt u op onze speciale pagina lezen.
Door gebruik te blijven maken van deze website of door hiernaast op "Akkoord" te klikken, geeft u aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.
De Chinook transporthelikopter zet met veel lawaai de landing in.
De 11 zware Chinook CH-47D transporthelikopters kunnen grondtroepen snel verplaatsen. Ook vervoeren ze wapens, materieel, proviand en andere voorraden. Het laden en lossen gebeurt snel via de laaddeur aan de achterzijde. Grotere vrachten worden onder de romp vastgehaakt.
Specificaties
Lengte 15,88 meter
Hoogte 5,77 meter (draaiende achterste rotor), 4,99 meter (stilstaande achterste rotor)
Breedte 3,79 meter (zonder rotoren)
Rotordiameter draaiende rotor 30,18 x 18,29 meter. Rotor zowel voor als achterkant heeft 3 bladen, 218-227 tpm
Motoren 2, type turboshaft Honeywell T55-L-714A
Vermogen maximaal continue 3069 KW per motor; maximaal incidenteel gedurende 2,5 minuten 3704 KW per motor
Gewicht leeg 11.151 kg; maximaal 24.494 kg
Snelheid maximaal 315 km/uur
Vliegbereik referentie missie 250 km (minimaal vereist, dit is de heen- en terugafstand), zonder nuttige belasting 324 km. Het vliegbereik is ook afhankelijk van het gebruik van extra brandstoftanks in de cabine.
Registratienummers D-661 t/m D-667 (gemodificeerde helikopters); D-101 t/m D-106 (nieuwe helikopters) (de D-104 en D-105 zijn verloren gegaan)
Fabrikant Boeing Defense & Space Group
Kleur egaal bronsgroen of grijs (na 2008)
Brandstof maximaal 3822 liter in meerdere brandstoftanks (wanneer het maximum aan brandstof wordt meegenomen kan circa 10.200 kg lading worden vervoerd). Met extra tanks in de cabine kan de brandstofcapaciteit vergroot worden met circa 2800 liter.
Vlieghoogte 7.000 meter bij 2 motoren, maximaal vermogen; 2.400 meter bij 2 motoren inclusief maximaal gewicht; 3.300 meter service ceiling
Passagiers 33 volledig bepakte militairen. In operationele omstandigheden kunnen ook maximaal 24 personen zittend op de vloer worden meegenomen.
Lading extern onder de heli kan met behulp van 3 haken ook vracht worden vervoerd. Zowel de voorste als de achterste cargo-hook kan worden belast met maximaal 9.072 kg. De centrale cargo-hook kan maximaal 12.700 kg dragen (het totale gewicht zowel intern als extern inclusief brandstof mag niet meer zijn dan 13.343 kg)
2 reacties
piet23 October 2009
Zo dat is nog eens info over een foto, top. Weten we dat ook weer.
Wat een gevaarte en geluid denk ik!!
mooie foto.
2 reacties