Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

  • 13
smartmini

Phoenix Challenge in Axel XIII

De Chinook transporthelikopter zet met veel lawaai de landing in. De 11 zware Chinook CH-47D transporthelikopters kunnen grondtroepen snel verplaatsen. Ook vervoeren ze wapens, materieel, proviand en andere voorraden. Het laden en lossen gebeurt snel via de laaddeur aan de achterzijde. Grotere vrachten worden onder de romp vastgehaakt. Specificaties Lengte 15,88 meter Hoogte 5,77 meter (draaiende achterste rotor), 4,99 meter (stilstaande achterste rotor) Breedte 3,79 meter (zonder rotoren) Rotordiameter draaiende rotor 30,18 x 18,29 meter. Rotor zowel voor als achterkant heeft 3 bladen, 218-227 tpm Motoren 2, type turboshaft Honeywell T55-L-714A Vermogen maximaal continue 3069 KW per motor; maximaal incidenteel gedurende 2,5 minuten 3704 KW per motor Gewicht leeg 11.151 kg; maximaal 24.494 kg Snelheid maximaal 315 km/uur Vliegbereik referentie missie 250 km (minimaal vereist, dit is de heen- en terugafstand), zonder nuttige belasting 324 km. Het vliegbereik is ook afhankelijk van het gebruik van extra brandstoftanks in de cabine. Registratienummers D-661 t/m D-667 (gemodificeerde helikopters); D-101 t/m D-106 (nieuwe helikopters) (de D-104 en D-105 zijn verloren gegaan) Fabrikant Boeing Defense & Space Group Kleur egaal bronsgroen of grijs (na 2008) Brandstof maximaal 3822 liter in meerdere brandstoftanks (wanneer het maximum aan brandstof wordt meegenomen kan circa 10.200 kg lading worden vervoerd). Met extra tanks in de cabine kan de brandstofcapaciteit vergroot worden met circa 2800 liter. Vlieghoogte 7.000 meter bij 2 motoren, maximaal vermogen; 2.400 meter bij 2 motoren inclusief maximaal gewicht; 3.300 meter service ceiling Passagiers 33 volledig bepakte militairen. In operationele omstandigheden kunnen ook maximaal 24 personen zittend op de vloer worden meegenomen. Lading extern onder de heli kan met behulp van 3 haken ook vracht worden vervoerd. Zowel de voorste als de achterste cargo-hook kan worden belast met maximaal 9.072 kg. De centrale cargo-hook kan maximaal 12.700 kg dragen (het totale gewicht zowel intern als extern inclusief brandstof mag niet meer zijn dan 13.343 kg)

2 reacties

piet 23 oktober 2009
Zo dat is nog eens info over een foto, top. Weten we dat ook weer. Wat een gevaarte en geluid denk ik!! mooie foto.
marco.p 22 maart 2010
Indrukwekkend !