Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

mini-gateway connectie probleem

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

  • mini-gateway connectie probleem

    Ik heb een mini-gateway om mijn data van mijn slimme meter uit te lezen.
    Nu kan ik geen connectie meer krijgen.
    Doorloop de stappen van de handleiding maar na het verbinden met wifi maakt deze kort connectie met de router.
    Na een paar minuten gaat de gateway ofline.

    ook meerdere malen geprobeerd na een reset met een andere router naast de slimme meter maar dan heb ik hetzelfde probleem.
    het lampje blijft snel knipperen. Er is wel en connectie zichtbaar in deze andere router.

    heeft iemand een oplossing voor dit probleem?

  • #2
    Hallo Kcirtaprm, welkom op het forum

    Storingen of problemen met de mini gateway worden tegenwoordig afgehandeld door DELTA Energie. Die gegevens kan ik niet meer inzien. Je kan het beste even contact opnemen met DELTA Energie via 0118 - 22 55 00 als je dat nog niet gedaan hebt.

    Wanneer er mensen zijn die tips hebben, dan mogen die uiteraard wel hier gepost worden
    A prudent question is one-half of wisdom

    Reageer


    • #3
      Ik heb het zelfde probleem.
      Na ongeveer een minuut wordt de verbinding verbroken en verschijnt de volgende mededeling op het scherm:


      Momenteel is er geen actueel verbruik beschikbaar, controleer of uw mini-gateway nog verbonden is. Indien dit probleem blijft aanhouden neemt u dan contact op met onze klantenservice.

      Na verversen van het scherm is er weer verbinding maar die valt kort daarna weer uit.

      Reageer


      • #4
        Helaas, deze pagina is niet gevonden

        Reageer


        • #5
          Ik heb een bericht gestuurd naar de Klantenservice maar bij mij werkt het inmiddels weer.

          Reageer


          • #6
            Ik heb hetzelfde probleem. Sinds september is het uitgevallen en we krijgen het niet terug. Klantenservice internet zegt: het is een Delta energie probleem. Delta energie zegt: ja het zit in de computer dus moet je bij Internet zijn. Ik denk dat ik moet inloggen in de fythSmartplay netwerk klopt dat? Als ik dat doe kom ik nog niet verder meestal krijg ik een netwerkwissel en zit ik op me eigen wifi netwerk

            Reageer


            • #7
              Bij mij inmiddels al 2 stuk ik heb het opgegeven is gewoon een waardeloos apparaat, kan er wel weer 1 aanvragen maar hoelang gaat die mee?
              Lijkt me aan delta om eens een goed apparaat op de markt te brengen

              Reageer


              • #8
                Oorspronkelijk gepost door acj.dejonge Bekijk bericht
                Lijkt me aan delta om eens een goed apparaat op de markt te brengen
                Wat bedoel je met 'stuk'?
                Delta doet geen zaken meer met de betreffende leverancier ivm, zoals zij aangeeft, onbetrouwbare leveringstijden.
                Ongetwijfeld zal het ook met deze problematiek te maken hebben.
                Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

                Reageer


                • #9
                  Dit heeft bij mij vanaf het begin altijd feilloos gewerkt, https://www.delta.nl/files/2016-06/h...ltainzicht.pdf

                  Ik heb er al jaren niet naar om hoeven te kijken. (misschien heb ik geluk gehad)

                  Reageer


                  • #10
                    Oorspronkelijk gepost door Kennie-L Bekijk bericht
                    Dit heeft bij mij vanaf het begin altijd feilloos gewerkt
                    ... voor zover Delta (lees: dataserver) deze service beschikbaar/online heeft (had daar wel wat problemen mee).
                    Laatst bewerkt door Webkabouter; 17 Oct 2020, 11:28.
                    Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

                    Reageer


                    • #11
                      Wat ik vraag is een degelijk apparaat die ik kan uitlezen daarvoor heb ik gekozen voor digitale meter, was mijn enige redenen
                      als de gateway geen connectie meer kan maken na resetten(verschillende malen) ga ik er van uit dat deze stuk is, kan ik een nieuwe aanvragen maar hoelang gaat die meer
                      de gebruikersrapportages die ik kreeg van zeelandnet zijn niet actueel, heb zelf graag de vinger aan de pols
                      En om nou weer een half uur aan de lijn te hangen met een medewerker ( snap ook die doet ook zijn werk loopt lijstje af) heb ik het opgegeven.
                      met bijna 30 jaar ervaring in de ict kan ik toch wel zeggen of iets werkt of niet en of dat nou aan de kant van delta zit kan ik niet beoordelen.
                      Feit is dat het voor mij geen deugdelijk apparaat is.

                      Reageer


                      • #12
                        Oorspronkelijk gepost door acj.dejonge Bekijk bericht
                        Wat ik vraag is een degelijk apparaat die ik kan uitlezen
                        Ik heb in 2017 op dit forum een artikeltje geschreven over de Raspberry Pi icm Domoticz, incl. links waar te verkrijgen met de prijzen.
                        Voordeel van deze oplossing is dat je niet afhankelijk bent van een website van je leverancier om de data te kunnen bekijken. Je kunt dus, ook al switch je van leverancier, mbt Domoticz gewoon je gas- en electraverbruik blijven volgen.

                        Werkt nu, anno 2022, nog steeds als een tierelier. Ik haal er zelfs de voudten mee uit het maandelijks overzicht dat Delta ons toestuurt
                        Overigens, als Delta in staat is om mijn verbruik voor het maandelijkse energie-overzicht in een PDF te zetten (dus ook uit te lezen), waarom zouden wij dan nog een Delta mini-gateway moeten gebruiken om ook die standen (maar dan op dagelijkse basis) te kunnen bekijken? Daar kunnen we dan toch ook die functionaliteit voor gebruiken (dus zonder mini-gateway)? Maar goed, hierbij de informatie (artikel was verwijderd uit het forum).

                        --- Knip ---

                        Houd je energieverbruik in de gaten - Hoe doe je dat?

                        Ik gebruikte zoals velen in Zeeland de Mini Gateway van Delta (en Delta Inzicht om de gegenereerde data te kunnen bekijken). Dit apparaatje communiceert met je slimme meter en stuurt de date door naar Mijn Delta Inzicht, het online portaal van deze Zeeuwse energieleverancier. Hier wordt de data omgezet naar begrijpbare grafieken en kun je je verbruik in de gaten houden.

                        Maar wat als je wilt switchen naar een andere energieleverancier? Je kunt dan deze service niet meer gebruiken.
                        Dus ga je op zoek naar een alternatief. Wij zijn toen uitgekomen bij een eigen 'domotica' servertje; een kleine computer met daarop Windows (...) of Unix (stabiel en is gratis) waarbij je en je verbruik kunt opslaan/bijhouden en tegelijkertijd ook alle domotica in je huis kunt beheren. Als je dan toch bezig bent, dan maar gelijk een sprong naar anno 2017 :-)

                        Wat is domotica?
                        http://www.domotis.nl/Domotica.html

                        De basis
                        Ik ging op zoek naar hardware die (a) klein van afmeting en (b) energie-zuinig is. Omdat ik graag innovatief bezig ben en daarbij geen sloten geld aan computers uit kan/wil uitgeven, was mijn keus eigenlijk al snel gemaakt: de Raspberry Pi 3 - een mini computertje waar je zowel Windows als Unix varianten op kunt installeren en waarvan er een wereld aan forums en hardwaretoepassingen voor beschikbaar is (support!). Zelf werk ik al met FreeBSD, dus koos ik voor een variant die ook nog eens standaard bij de Raspberry wordt meegeleverd: Raspbian (een soort Debian on heels). Maar er is ook een Windows versie die je kunt installeren (wordt allemaal meegeleverd op het mini SD kaartje) zodra de Raspberry voor het eerst opstart.

                        Voor welk domotica programma kies je?
                        Allereerst ben ik op zoek gegaan naar domotica software (de centrale regelkamer) die ik op mijn Raspberry kon installeren. Via diverse computerbladen was ik al artikelen tegengekomen over het programma Domoticz (al dan niet in combinatie met Raspberry), dus heb daar de laatste versie van geïnstalleerd (gratis). Goede handleiding en (net zo belangrijk) een goed forum voor support.

                        Hoe communiceer je met je slimme meters?
                        Je hoeft tegenwoordig geen soldeerskills meer te hebben - er is een USB kabeltje te koop (EUR20) waar alles inzit om de communicatie tussen Domoticz en je slimme meter tot stand te brengen. Eenmaal aangesloten herkent Domoticz je slimme meter. Je moet wel twee apparaten toevoegen (electra en gas) maar dat staat goed beschreven in de handleiding van het programma.

                        Aanvankelijk was ik op zoek naar een vervanger van de Delta Mini-gateway maar de mogelijkheden zijn nu zo uitgebreid dat ik werkelijk alle apparaten die onder de noemer 'Domotica' worden verkocht, mbv of de app of via mijn browser kan beheren (van afwasmachine tot zonnescherm).

                        Natuurlijk moet je wel je kanttekening zetten bij dit soort innovaties: houdt er rekening mee dat je niet de enige in jouw buurt bent met dit soort innovatieve oplossingen. Jouw domotica apparaten zullen wellicht ook worden herkend bij andere Domoticz alike servers bij jullie in de buurt. Er zijn al verhalen bekend van mensen die het licht bij de buren aan konden doen omdat ze de frequentie konden achterhalen van de betreffende schakelaars. En dan heb ik het nog maar over een simpele AAN/UIT actie.
                        Domoticz beschikt per apparaat over de mogelijkheid om een gebruiker/toegangscode aan het apparaat te koppelen.

                        Waar kun je wat aanschaffen / downloaden (ik heb geen aandelen bij deze bedrijven)

                        - Raspberry Pi 3
                        Kiwi @ https://www.kiwi-electronics.nl/nl/z...arch=raspberry
                        Support: https://www.raspberrypi.org/community/

                        - Raspbian OS
                        Support: https://www.raspberrypi.org/forums/

                        - Slimme meter kabel (USB2 naar Raspberry USB)
                        https://www.sossolutions.nl/slimme-m...zwrTCh0XVgqJEA AYAiAAEgILmfD_BwE

                        - Domoticz (gratis - donatie wordt gewaardeerd)
                        http://domoticz.com/downloads/
                        Support:
                        https://www.domoticz.com/wiki/Domoticz_Wiki_Manual
                        https://www.domoticz.com/forum/

                        Wat ik als grote voordelen zie:
                        - Domoticz slaat de data lokaal op en toont deze zonder dat daar een leverancier gerelateerde opslag voor gebruikt wordt (natuurlijk kan een pi ook panne krijgen maar dan ligt het aan jezelf hoe snel e.e.a. wordt verholpen)
                        - In de opstelling zoals ik eerder heb beschreven kun je met behoud van funtionaliteit/historie zo overstappen naar andere energieleveranciers
                        Laatst bewerkt door Webkabouter; 5 Feb 2022, 18:59.
                        Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

                        Reageer


                        • #13
                          Oorspronkelijk gepost door acj.dejonge Bekijk bericht
                          Bij mij inmiddels al 2 stuk ik heb het opgegeven is gewoon een waardeloos apparaat, kan er wel weer 1 aanvragen maar hoelang gaat die mee?
                          Lijkt me aan delta om eens een goed apparaat op de markt te brengen
                          Hier hetzelfde....
                          Heb inmiddels al 2 van die Mini-Gateway's in de meterkast liggen. Bij beide brandt er niks meer......geen groen LED-je oid....

                          Worden ze nog wel nieuw uitgegeven als je er om vraagt?


                          Reageer


                          • #14
                            Oorspronkelijk gepost door Rolly Bekijk bericht
                            Worden ze nog wel nieuw uitgegeven als je er om vraagt?
                            Ben bang dat het einde verhaal is voor de mini-gateway. Hoewel dit nooit officieel is gecommuniceerd, schijnt het dat er leveringsproblemen zijn/waren bij Delta's leverancier (al een jaar of langer).

                            De datastroom is volgens mij nog wel actief, want we (en ook de mensen die geen mini-gateway in gebruik hebben) krijgen elke maand een verbruikersoverzicht gas/electra van Delta. Ik controleer dat met de data die ik dagelijks van mijn Raspberry krijg en dat komt redelijk overeen. Waarom dat mechanisme dat niet wordt gebruikt in bv een online / real time MijnDelta overzicht (dus zonder mini-gateway) is mij totop heden een raadsel...
                            Laatst bewerkt door Webkabouter; 21 Feb 2022, 22:16.
                            Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

                            Reageer


                            • #15
                              Oorspronkelijk gepost door Rolly Bekijk bericht

                              Hier hetzelfde....
                              Heb inmiddels al 2 van die Mini-Gateway's in de meterkast liggen. Bij beide brandt er niks meer......geen groen LED-je oid....

                              Worden ze nog wel nieuw uitgegeven als je er om vraagt?

                              Volgens Delta zal de mini gateway inderdaad niet meer gemaakt worden vanwege leveringsproblemen. Delta heeft wel al zeker ruim een jaar geleden aangegeven dat er een vervangende oplossing komt. Wanneer dit geregeld is kan met na zeker 1,5 nog steeds niet zeggen. Erg frustrerend..

                              Persoonlijk krijg ik nu eens per maand een PDF met het verbruik. Ik ben hier niet tevreden mee en zie liever het live verbruik. We zullen dus moeten wachten tot Delta met een vervangende mini gateway komt of zelf iets moeten knutselen met bijvoorbeeld een Raspberry Pi.

                              Reageer

                              Om te reageren, moet je eerst .

                              verwerken...
                              X