Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Ook Delta-klanten gaan voor zonnepanelen betalen: ‘Daardoor gaat stroomprijs voor iedereen omlaag’

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Oorspronkelijk gepost door Bordewolf Bekijk bericht

Dat is het kromme. De airco staat bij mij nu ook vaker aan.Het hele idee zonnepanelen was electriciteit besparen, nu ga ik juist weer meer verbruiken om onder te betalen vergoedingen uit te komen. Krankzinnig beleid!

AMSTERDAM - Essent gaat als laatste grote energieleverancier klanten met zonnepanelen terugleverkosten in rekening brengen. Daarmee kan het stroomtarief vanaf 1 juli voor alle variabele contracten met 35% omlaag, stelt Essent. Een klant zonder panelen gaat er €250 per jaar op vooruit

Reageer

Als laatste grote energieleverancier heeft nu ook Essent aangekondigd vanaf 1 juli kosten in rekening te gaan brengen aan huishoudens die elektriciteit terugleveren met zonnepanelen. Zeven vragen en antwoorden over ‘terugleverkosten’ voor zelf opgewekte stroom.
      https://www.volkskrant.nl/economie/z...room~b895669c/

Reageer

Naast de zonnepanelen mag je de rest van de verduurzaming ook helemaal zelf gaan betalen :

Laadpaal, zonnepanelen en warmtepomp? Dan wil de netbeheerder veel meer geld van je | Economie | pzc.nl (archive.is)

Reageer

Weet iemand hoe het btw verhaal nu in zijn werk gaat?
          Betalen we dit dan over de terugleververgoeding en over de kosten die de energieleverancier gaat rekenen?

Reageer

Dat zou wel grof zijn als ze bewust hiervoor de netspanning verhogen :

https://www.nu.nl/tech/6315001/zonne...eheerders.html
            Bijgevoegde bestanden
            Laatst bewerkt door driepinter; 1 Jun 2024, 10:05.

Reageer

Oorspronkelijk gepost door driepinter Bekijk bericht
              Dat zou wel grof zijn als ze bewust hiervoor de netspanning verhogen :

https://www.nu.nl/tech/6315001/zonne...eheerders.html
              Schandalig natuurlijk.
              Erg kortzichtig van (vroegere) beleidsmakers: nooit beseft dat het systeem/netwerk eerst aangepast had moeten worden..🫣
              De 'gewone man' draait er weer voor op...🤢
              [B][SIZE=12px][FONT=Verdana][COLOR=#000000][SUP]Er staat niémand op míjn banlist, dus jullie hoeven er ook geen rekening mee te houden.[/SUP][/COLOR][/FONT][/SIZE][/B]

Reageer

Oorspronkelijk gepost door Rinus Bekijk bericht

Schandalig natuurlijk.
                Erg kortzichtig van (vroegere) beleidsmakers: nooit beseft dat het systeem/netwerk eerst aangepast had moeten worden..🫣
                De 'gewone man' draait er weer voor op...🤢
                En dan óók nog van het (eigen) gas af....
                De boorputten afdichten met beton etc.....
                Én de komende tijd vrijwel volledig afhankelijk van het buitenland, omdat windenergie, warmtepompen en zonnepanelen niét voldoen aan huidige én toekomstige behoefte.
                Kerncentrale's zijn nodig, maar stuiten op té veel zinloze bezwaren, die deze oplossing ónnodig vertragen...

Reageer

Oorspronkelijk gepost door Duster Bekijk bericht

Én de komende tijd vrijwel volledig afhankelijk van het buitenland, omdat windenergie, warmtepompen en zonnepanelen niét voldoen aan huidige én toekomstige behoefte.
                  Kerncentrale's zijn nodig, maar stuiten op té veel zinloze bezwaren, die deze oplossing ónnodig vertragen...

Nou de voorwaarde dat er niet op een zondag aan een kerncentrale gebouwd mag worden is natuurlijk compleet irreëel.

Reageer

Oorspronkelijk gepost door Duster Bekijk bericht

Je had het niet beter kunnen vertalen

Reageer

Dat er betaald moet gaan worden voor teruglevering zat er wel aan te komen, vind alleen de uitwerking die Delta nu toepast erg vreemd.

Stel dat ik het perfect heb uitgemeten met een pakket zonnepanelen die 2000 KWh opbrengst hebben op 1 jaar. Als mijn totale verbruik dan ook 2000 KWh is, dan is met de salderingsregeling mijn netto jaarverbruik 0.
                      Echter met de terugleverboete val ik dan in schaal 21 en mag ik alsnog 161,90 gaan betalen.

Mensen die een stroomoverschot hebben en meer terugleveren dan ze op jaarbasis zelf verbruiken wordt de rekening alleen maar duurder. Ik behoor ook tot deze groep. Destijds voor zonnepanelen gekozen om duurzaam te doen en waar mogelijk ook stroom te besparen. Die vlieger gaat nu niet meer op, hoe meer ik van mijn overproductie kan 'verkwisten' hoe lager mijn teruglever boete. Dus in de zomer zal bv veel vaker de airco aan staan, of ik nu thuis ben of niet. Steek ik die stroom op het net dan kost het mij alleen maar extra geld.

Het zou mij veel logischer en eerlijker lijken om de terugleverboete alleen toe te passen op het overschot aan zonnestroom na salderen.
                      Dus bv bv een opbrengst van 2500 KWh aan zonnestroom en een eigen verbruik van 2000 KWh de terugleverboete enkel toepassen op de 500 KWh.

Enige zinvolle oplossing die ik momenteel zie is het plaatsen van een thuisbatterij. De overproductie kan dan in de batterij, en als de panelen niets meer produceren dan kan de batterij het huis van stroom voorzien. Een volledige oplossing is dit uiteraard niet, echter het eigen verbruik van zonnestroom zal er wel door omhoog gaan.
                      Echter zolang er op politiek vlak nog niks duidelijk is wacht ik vooralsnog eerst rustig af.

Reageer

Oorspronkelijk gepost door Werner M. Bekijk bericht
                        Dat er betaald moet gaan worden voor teruglevering zat er wel aan te komen, vind alleen de uitwerking die Delta nu toepast erg vreemd.

Stel dat ik het perfect heb uitgemeten met een pakket zonnepanelen die 2000 KWh opbrengst hebben op 1 jaar. Als mijn totale verbruik dan ook 2000 KWh is, dan is met de salderingsregeling mijn netto jaarverbruik 0.
                        Echter met de terugleverboete val ik dan in schaal 21 en mag ik alsnog 161,90 gaan betalen.

Mensen die een stroomoverschot hebben en meer terugleveren dan ze op jaarbasis zelf verbruiken wordt de rekening alleen maar duurder. Ik behoor ook tot deze groep. Destijds voor zonnepanelen gekozen om duurzaam te doen en waar mogelijk ook stroom te besparen. Die vlieger gaat nu niet meer op, hoe meer ik van mijn overproductie kan 'verkwisten' hoe lager mijn teruglever boete. Dus in de zomer zal bv veel vaker de airco aan staan, of ik nu thuis ben of niet. Steek ik die stroom op het net dan kost het mij alleen maar extra geld.

Het zou mij veel logischer en eerlijker lijken om de terugleverboete alleen toe te passen op het overschot aan zonnestroom na salderen.
                        Dus bv bv een opbrengst van 2500 KWh aan zonnestroom en een eigen verbruik van 2000 KWh de terugleverboete enkel toepassen op de 500 KWh.

Enige zinvolle oplossing die ik momenteel zie is het plaatsen van een thuisbatterij. De overproductie kan dan in de batterij, en als de panelen niets meer produceren dan kan de batterij het huis van stroom voorzien. Een volledige oplossing is dit uiteraard niet, echter het eigen verbruik van zonnestroom zal er wel door omhoog gaan.
                        Echter zolang er op politiek vlak nog niks duidelijk is wacht ik vooralsnog eerst rustig af.
                        en dus worden we zoals gewoonlijk weer eens belazerd, die thuisbatterij geven ze toch ook niet weg, dus je blijft op kosten gejaagd worden. eerst willen ze dat we groener gaan leven door oa zonnepanelen te nemen. wij hebben ze oktober vorig jaar aangeschaft en niks geen subsidie....gewoon bam 9600 euri, en nu moeten we er voor gaan betalen, oplichterij....want het stroomnet kan het niet aan, hoezo lopen we achter??? en de opwarming van de aarde snap ik nu ook wel, al de stroomkabels onder stoep en wegdek staan natuurlijk rood gloeiend....

Reageer

Natuurlijk worden we belazerd. Als je er iets van zegt locken ze je topic.

Reageer

De huishoudens zonder zonnepanelen hebben jaren meebetaald aan de terugleverkosten van zonnepanelen.

De huishoudens zonder zonnepanelen zijn juist jaren belazerd en bestolen.

Reageer

Oorspronkelijk gepost door Smulpaap Bekijk bericht
                              De huishoudens zonder zonnepanelen hebben jaren meebetaald aan de terugleverkosten van zonnepanelen.

De huishoudens zonder zonnepanelen zijn juist jaren belazerd en bestolen.
                              Wat zijn deze terugleverkosten dan? Ik lees dat vaker, maar blijft vaag. Moeten de kabels in de grond harder werken of is er ineens meer personeel nodig, om de zonneenergie in goede banen te leiden?
                              Laatst bewerkt door PrackeR; 2 Jun 2024, 10:16.

Reageer

De terugleveringskosten waren er altijd al.
                                Alleen tot nu toe werden deze kosten bij de huishoudens zonder zonnepanelen gelegd.

Aan deze onrechtvaardigheid komt eindelijk een einde.

De reden dat energiebedrijven kosten invoeren is dat er steeds meer momenten komen waarop er meer wind- en zonne-energie geproduceerd wordt dan waar vraag naar is. Dat komt deels door de groei van wind- en zonne-energie, deels doordat bedrijven nog niet gewend zijn hun elektriciteitsvraag daarop aan te passen en deels doordat een deel van de traditionele energiecentrales, zoals kerncentrale Borssele, doordraaien ongeacht de vraag naar stroom.

Het gevolg hiervan is dat energiebedrijven stroom van salderende klanten afnemen op momenten dat stroom goedkoop is, terwijl ze stroom terug moeten leveren op momenten dat stroom duurder is (bv in de winter of in de avond). Als energiebedrijven de stroom die in de zomer over is bij klanten met zonnepanelen af weten te zetten bij klanten zonder zonnepanelen draaien ze op z’n best quitte. In de avond en winter zullen ze echter stroom bij moeten kopen. Om een voorbeeld te geven, wij hebben in 2023 voor Euro 300 gesaldeerd. Als we tegen uurtarieven hadden afgerekend was deze
                                stroom slechts Euro 75 waard geweest. Het verschil van Euro 225 plus de kosten voor inkoop van stroom in de avond en nacht is verlies voor een energiebedrijf.
                                Laatst bewerkt door Smulpaap; 2 Jun 2024, 11:37.

Reageer

Om te reageren, moet je eerst .

verwerken...
                                X