Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Warmtepomp

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

  • #31
    Oorspronkelijk gepost door driepinter Bekijk bericht
    Ik heb ook zo mijn twijfels of het wel geschikt is voor mijn huis, ik heb kleine radiatoren die dan op 50 graden moeten zouden kunnen werken.

    Dat geloof ik dus niet zo heel erg, dan moet je dus eerst van de winter een verwarmingstest doen :

    Verwarmingstest: doe jij mee? | Milieu Centraal
    Die test hoef ik niet te doen, dan zit ik in de kou. Ik heb nog oude radiatoren uit de jaren 70. Dus geen hoogrendement-radiatoren.
    Ga ik de temperatuur van het water verlagen dan zit ik gegarandeerd in de kou.
    Vergeet daarbij niet: mijn huis is inmiddels volledig geisoleerd, daar ligt het niet aan.

    In mijn situatie moet ik:
    * Alle radiatoren vervangen door Hoog rendement de de warmte beter vast houden. De afmeting van de nieuwe zijn niet gelijk aan de oude, dus andere positie dus schilder- en reparatiewerk. Maar wellicht zelfs nieuwe vloerbedekking.
    * Oude buizen die in zicht zijn verwijderen, gaten opvullen, plafonds bijwerken en sausen. Bovenverdieping nieuwe vloerbedekking.
    * Nieuwe leidingwerk komt in het zicht en zijn van die plastic geisoleerde buizen. Zeer lelijk. Die wil je normaal gesproken in de muur wegwerken. Kortom hak- en breekwerk, sauswerk.
    * Alle ondergrondse leidingwerk past niet op de nieuwe radiatoren, dus ook vervangen door de nieuwe plastic witte geisoleerde buizen.

    Alternatief:
    Vloerverwarming, echter dan zit ik nog steeds met de bovenverdieping..... Kortom ook geen alternatief. Daarnaast houten vloer die dan ook vervangen moet worden voor beton.
    Wie gaat dat betalen?

    Dan heb ik vervolgens nog niets: een situatie waarbij mijn huidige ketel die nog geen 5 jaar oud is minder gas gaat verbruiken, maar ik verdien alle kosten niet terug.
    Dan moet ik vervolgens nog eens een warmtepomp gaan aanschaffen a minimaal € 5.000, maar in de situatie met radiotoren heb je een veel duurdere variant nodig.

    Zoals ik het zie moet ik bij de eerstvolgende renovatie er rekening mee houden dat ik eerst stap 1 ga doen en dan stap 2 een aantal jaar later. Neemt niet weg dat dit nooit terug verdient kan worden.

    Reageer


    • #32
      Oorspronkelijk gepost door Bordewolf Bekijk bericht

      Die test hoef ik niet te doen, dan zit ik in de kou. Ik heb nog oude radiatoren uit de jaren 70. Dus geen hoogrendement-radiatoren.
      Ga ik de temperatuur van het water verlagen dan zit ik gegarandeerd in de kou.
      Vergeet daarbij niet: mijn huis is inmiddels volledig geisoleerd, daar ligt het niet aan.

      In mijn situatie moet ik:
      * Alle radiatoren vervangen door Hoog rendement de de warmte beter vast houden. De afmeting van de nieuwe zijn niet gelijk aan de oude, dus andere positie dus schilder- en reparatiewerk. Maar wellicht zelfs nieuwe vloerbedekking.
      * Oude buizen die in zicht zijn verwijderen, gaten opvullen, plafonds bijwerken en sausen. Bovenverdieping nieuwe vloerbedekking.
      * Nieuwe leidingwerk komt in het zicht en zijn van die plastic geisoleerde buizen. Zeer lelijk. Die wil je normaal gesproken in de muur wegwerken. Kortom hak- en breekwerk, sauswerk.
      * Alle ondergrondse leidingwerk past niet op de nieuwe radiatoren, dus ook vervangen door de nieuwe plastic witte geisoleerde buizen.

      Alternatief:
      Vloerverwarming, echter dan zit ik nog steeds met de bovenverdieping..... Kortom ook geen alternatief. Daarnaast houten vloer die dan ook vervangen moet worden voor beton.
      Wie gaat dat betalen?

      Dan heb ik vervolgens nog niets: een situatie waarbij mijn huidige ketel die nog geen 5 jaar oud is minder gas gaat verbruiken, maar ik verdien alle kosten niet terug.
      Dan moet ik vervolgens nog eens een warmtepomp gaan aanschaffen a minimaal € 5.000, maar in de situatie met radiotoren heb je een veel duurdere variant nodig.

      Zoals ik het zie moet ik bij de eerstvolgende renovatie er rekening mee houden dat ik eerst stap 1 ga doen en dan stap 2 een aantal jaar later. Neemt niet weg dat dit nooit terug verdient kan worden.
      Dat is het punt , ga je ooit je investering terug verdienen , en nog maar te zijgen over al het werk , zelf doen of waarschijnlijk tegen een behoorlijk hoog uurloon.
      En is het comfortabel ?
      Alleen voor de milieufreak zijn de kosten misschien bijzaak.
      Moet je wel een dikke bankrekening hebben.

      Reageer


      • #33
        Oorspronkelijk gepost door Bordewolf Bekijk bericht

        Krankzinnig beleid waarin de overheid gaat verplichten een warmtepomp aan te schaffen. Te idioot voor woorden.
        Veel woningen zijn uberhaupt niet geschikt. Daarin moeten ook radiatoren en het hele leidingenwerk vervangen worden alvoren je uberhaupt kan gaan denken aan een warmtepomp.
        Dan nog is het rendement niet hoog genoeg. Feitelijk werkt het alleen met vloerverwarming.

        Het vervangen van leidingen en radiotoren gaat gepaard met grote ingrepen aan plafonds, vloeren etc. Dus ook Behang/saus en schilderwerk en nieuwe vloerbedekking als je pech hebt.
        Of een nieuwe vloer met vloer verwarming, maar ook daar geldt voor: veel meer extra kosten dan dan warmtepomp alleen.

        Dit plan is totaal niet over nagedacht. Dit gaat echt niemand doen, ook niet wanneer het verplicht is. Gewoonweg onhaalbare kaart.
        Het kost veel geld maar er bestaan schijnbaar ook lage temperatuur radiatoren :

        https://www.radson.com/nl-nl/product...atuur-radiator

        https://www.jaga.nl/producten/strada/

        Maar ben het met je eens wanneer je al je radiatoren moet vervangen, dit een klein vermogen gaat kosten en eigenlijk niet haalbaar.
        Laatst bewerkt door driepinter; 25 Oct 2023, 08:00.

        Reageer


        • #34
          Warmtepomp gaan wij (voorlopig) zeker nog niet doen.
          Onze ketel is vijf jaar oud en gaat het hopelijk nog een hele tijd volhouden.
          De kosten voor een warmtepomp zijn (nu) nog veel te hoog, zeker betreft alle aanpassingen die daarbij gedaan moeten worden.
          Als we nog eens jaren verder zijn is alles waarschijnlijk weer anders en zijn er misschien wel goedkopere en betere oplossingen..

          Reageer


          • #35
            Oorspronkelijk gepost door driepinter Bekijk bericht

            Het kost veel geld maar er bestaan schijnbaar ook lage temperatuur radiatoren :

            https://www.radson.com/nl-nl/product...atuur-radiator

            https://www.jaga.nl/producten/strada/

            Maar ben het met je eens wanneer je al je radiatoren moet vervangen, dit een klein vermogen gaat kosten en eigenlijk niet haalbaar.
            Hier ben ik van op de hoogte, maar:
            1) dit is geen beproefd concept
            2) De kosten van aanpassingen zijn uiteindelijk gigantisch. Veel huizen in de jaren 60/70- hebben alle verwarmingsbuizen in zicht, deze gaan er uit.
            Dat zijn je eerste kosten al. De nieuwe buizen (witte geisoleerde) wil je echt niet meer in zicht, komen dan ook op een plek waar je ze niet hebben wil. Dus muren frezen etc.
            Daarna opnieuw stucen en/of behangen. Plafonds aanpassen en opnieuw sauzen.
            3) De gaten voor de nieuwe radiatoren in de vloeren zitten net even anders tov de oude. Kortom ook daar werk aan de winkel. Vloerbedekking vervangen, vloeren aanpassen.

            Dan heb ik ondertussen nog geen warmtepomp geïnstalleerd en ben ik met alle grappen al zeker € 15.000 tot € 20.000 verder.
            En dan heb je zo'n ding: dan mag je voor de zonnepanelen die je hebt extra gaan betalen en gaat de salderingsregeling er af.

            Hier wil geen hond op blaffen, tenzij je een huis net hebt gekocht en toch alles wil omgooien.

            Groengoeroe Timmermans en Jongetje Jetten moeten zich beide schamen met al die lulpraatjes. Ze zijn voor de "gewone man" maar per saldo is het gewoon niet mogelijk voor jantje modaal. Wel voor de volgevreten Timmersmans met zijn wachtgeld.

            Reageer

            Om te reageren, moet je eerst .

            verwerken...
            X