Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Warmtepomp

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

  • #16
    Oorspronkelijk gepost door driepinter Bekijk bericht
    Leuke tool om de energiebesparing van je warmtepomp te berekenen :


    https://tools.milieucentraal.nl/Warmtepomp


    Je kunt dus ook eenvoudig de terugverdientijd berekenen door de aanschafprijs te delen door de energiebesparing.


    Er komt een tabel uit :

    Kosten €
    Subsidie €
    Besparing in gas m3
    Extra stroomverbruik kWh
    Besparing CO2 uitstoot kg
    Besparing energiekosten €


    de technische levensduur is iets van 15 jaar maar de economische levensduur 10 jaar.

    De economische levensduur is zeg maar de garantie die je krijgt op onderdelen en reparatie.

    Het extra stroomverbruik kan dan voor een deel weer opgevangen worden met zonnepanelen.


    Zo kun je dus eenvoudig berekenen of de aanschaf van een warmtepomp wel aantrekkelijk en/of rendabel is.
    Dank Driepinter. Handige tool en klopt ook behoorlijk v.w.b. de uitkomsten van de tool vergeleken met berekeningen van bedrijven t.b.v. mijn woning. Handig is ook dat de tool kan berekenen welke maatregelen je moet treffen voor de soort van woning waarin men resideert.

    Reageer


    • #17
      Oorspronkelijk gepost door Bordewolf Bekijk bericht

      Laat men eerst maar beginnen met een tool die uberhaupt laat zien of het huis geschikt is. 70 tot 80% van de bestaande woningen is totaal ongeschikt vanwege:
      * Onvoldoende isolatie
      * Ontbreken van vloerverwarming
      * Oude radiatoren die niet "even" te vervangen zijn

      In die situaties kan beter gekozen worden voor een Airco die ook de luchtvochtigheid reguleert.
      Warmtepompen zijn bovendien veel te duur, investering is er moeilijk uit te halen.
      Warmtepompen zijn een mooi D66-praatje, ze gaan alleen maar werken in nieuwbouwwoningen die overigens door het plaatsen van die dure warmtepompen behoorlijk in prijs zijn gestegen.
      Als je de tool had bekeken Bordewolf dan had je gezien dat de tool ook kan aangeven óf en in welke mate welke isolatie maatregelen te nemen zijn voor welke woning. Het kan allemaal berekend worden met de tool. Die tool geeft ook aan dat warmtepompen kunnen werken in 'oudbouw', dat kost dan wel een paar centen; de tool laat zien hoeveel centen. De tool is handiger en ook zinvoller dan al die aannames van jou.

      Reageer


      • #18
        Oorspronkelijk gepost door spunsjketa Bekijk bericht

        Als je de tool had bekeken Bordewolf dan had je gezien dat de tool ook kan aangeven óf en in welke mate welke isolatie maatregelen te nemen zijn voor welke woning. Het kan allemaal berekend worden met de tool. Die tool geeft ook aan dat warmtepompen kunnen werken in 'oudbouw', dat kost dan wel een paar centen; de tool laat zien hoeveel centen. De tool is handiger en ook zinvoller dan al die aannames van jou.
        Je zit dicht tegen de Banlijst bij de bewoner uit het woeste dieren bos Hij is niet misselijk vandaag

        Reageer


        • #19
          Oorspronkelijk gepost door koekeroe Bekijk bericht

          Je zit dicht tegen de Banlijst bij de bewoner uit het woeste dieren bos Hij is niet misselijk vandaag
          Nou ik vertrouw er op dat dit een aanname is. Ik mis ook de onderbouwing. Als de bewoner uit het dierenbos wel misselijk zou zijn had ik een advies: Tanden op elkaar en de grote brokken terugslikken.

          Reageer


          • #20
            Oorspronkelijk gepost door copilot Bekijk bericht
            Waarom zo een duur ding ik gebruik een multi split airco ongeveer 5000 euro in aanschaf en als je het goed doet met alle onderhoud gaat die zeker 20 jaar mee.

            https://www.airconditioning-expert.nl/multi-split-airco
            Ook dit wordt hier in dit huishouden overwogen.

            Reageer


            • #21
              https://www.tubantia.nl/berkelland/z...ding~a6a44333/

              Reageer


              • #22
                en waar blijft nu de moderator, met zn dreigingen over ingrijpen?????
                wordt het echt niet eens tijd om wat te doen aan dat moddergooien ???

                Reageer


                • #23
                  Dan kan men nog gebruik maken van Milieu Centraal zonnepanelen tool. Handige tool ook. En nog altijd beter dan aannames, wel of niet onderbouwd.

                  Reageer


                  • #24
                    Oorspronkelijk gepost door copilot Bekijk bericht
                    Waarom zo een duur ding ik gebruik een multi split airco ongeveer 5000 euro in aanschaf en als je het goed doet met alle onderhoud gaat die zeker 20 jaar mee.

                    https://www.airconditioning-expert.nl/multi-split-airco
                    Zal dan toch ook een beetje aanliggen hoe grote ruimte inhoud men hiermee aankan, ik bedoel ik heb vier vertrekken zowel op de onder verdieping als de boven verdieping die dan verwarmd moeten worden.

                    Dus zal het wellicht toch wel meerdere airco's worden dan.
                    Laatst bewerkt door driepinter; 26 Sep 2023, 19:04.

                    Reageer


                    • #25
                      Oorspronkelijk gepost door driepinter Bekijk bericht

                      Zal dan toch ook een beetje aanliggen hoe grote ruimte inhoud men hiermee aankan, ik bedoel ik heb vier vertrekken zowel op de onder verdieping als de boven verdieping die dan verwarmd moeten worden.

                      Dus zal het wellicht toch wel meerdere airco's worden dan.
                      Twee onder één kap woning. Multisplit airco deze zomer geïnstalleerd. Eén grote unit in de huiskamer/openkeuken (ca 60m2) en twee kleinere units boven in twee slaapkamers,
                      Géen zonnepanelen, geen warmtepomp. Wel rolluiken op vrijwel alle ramen. We gaan een winter kijken hoe eea wat betreft kosten gaat verlopen.
                      Voorlopig hebben we het idee, wat warmte betreft, hadden we jaren terug al moeten doen.
                      Laatst bewerkt door Rinus; 26 Sep 2023, 21:18.
                      [B][SIZE=12px][FONT=Verdana][COLOR=#000000][SUP]Er staat niémand op míjn banlist, dus jullie hoeven er ook geen rekening mee te houden.[/SUP][/COLOR][/FONT][/SIZE][/B]

                      Reageer


                      • #26
                        Oorspronkelijk gepost door Rinus Bekijk bericht

                        Twee onder één kap woning. Multispit airco deze zomer geïnstalleerd. Eén grote unit in de huiskamer/openkeuken (ca 60m2) en twee kleinere units boven in twee slaapkamers,
                        Géen zonnepanelen, geen warmtepomp. Wel rolluiken op vrijwel alle ramen. We gaan een winter kijken hoe eea wat betreft kosten gaat verlopen.
                        Voorlopig hebben we het idee, wat warmte betreft, hadden we jaren terug al moeten doen.
                        Ok, bedankt Rinus.

                        Reageer


                        • #27
                          VEH: Miljoenen huiseigenaren onterecht verplicht tot hybride warmtepomp (anp.nl)

                          Reageer


                          • #28
                            Krankzinnig beleid waarin de overheid gaat verplichten een warmtepomp aan te schaffen. Te idioot voor woorden.
                            Veel woningen zijn uberhaupt niet geschikt. Daarin moeten ook radiatoren en het hele leidingenwerk vervangen worden alvoren je uberhaupt kan gaan denken aan een warmtepomp.
                            Dan nog is het rendement niet hoog genoeg. Feitelijk werkt het alleen met vloerverwarming.

                            Het vervangen van leidingen en radiotoren gaat gepaard met grote ingrepen aan plafonds, vloeren etc. Dus ook Behang/saus en schilderwerk en nieuwe vloerbedekking als je pech hebt.
                            Of een nieuwe vloer met vloer verwarming, maar ook daar geldt voor: veel meer extra kosten dan dan warmtepomp alleen.

                            Dit plan is totaal niet over nagedacht. Dit gaat echt niemand doen, ook niet wanneer het verplicht is. Gewoonweg onhaalbare kaart.

                            Reageer


                            • #29
                              Dit was weer typisch zo’n overhaast besluit zonder rekening te houden of alle huizen daar wel geschikt voor zijn.

                              Reageer


                              • #30
                                Ik heb ook zo mijn twijfels of het wel geschikt is voor mijn huis, ik heb kleine radiatoren die dan op 50 graden moeten zouden kunnen werken.

                                Dat geloof ik dus niet zo heel erg, dan moet je dus eerst van de winter een verwarmingstest doen :

                                Verwarmingstest: doe jij mee? | Milieu Centraal

                                Reageer

                                Om te reageren, moet je eerst .

                                verwerken...
                                X