Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Mogelijke poging tot oplichting via Prikbord

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

  • Mogelijke poging tot oplichting via Prikbord

    Vrij kort na het opnieuw plaatsen van een advertentie op het prikbord kreeg ik de vraag of het artikel nog te koop was. Nadat ik dit bevestigd had, kreeg ik de volgende reactie:

    "Bedankt voor je antwoord ik woon in Utrecht en als je bankoverschrijvingen accepteert, stuur ik de Geodis bezorgservice naar je huis zodra je je geld hebt ontvangen en alle verzendkosten zijn natuurlijk voor mijn rekening, vind je dit goed ?"

    Dat vond ik vreemd voor een artikel onder de 50 euro. Daarom even gegoogled en het blijkt een bekende methode tot oplichting te zijn, alleen wordt bij de info Geodis niet genoemd. Ook was de naam niet buitenlands.

    Toen ik zei dat ik niet akkoord ging, maar het artikel wel op zou willen sturen na betaling, met toezending van tracktrace-code kreeg ik de volgende reactie:

    "Wacht tot ik het u uitleg, ik ga naar het Geodis-bureau om uw betaling te doen, waarna zij contact met u opnemen om de verkoop af te ronden en het pakket bij u thuis op te halen om het bij mij te brengen".

    Daarop heb ik geschreven dat ik hier niet akkoord mee zou gaan en dat het riekte naar iets niet pluis.

    Ze heeft ineens geen belangstelling meer, neem ik aan, want ik hoor niets meer

    Ik dacht het even te melden in de Huiskamer om aan te geven dat in dit geval "Hermine Smets" op de loer ligt.

    Alhoewel mij (nog) niet werd gevraagd om een betaling te doen, vond ik het erg vreemd, dat je voor een artikel van onder 50 euro een koerier van Utrecht naar Zeeland en terug wilt sturen...

    Hier las ik de info: (zie link)
    Oplichters proberen je geld uit de zak te kloppen met automatische berichtjes op Facebook Marketplace. Als je iets verkoopt, duiken ze op je advertentie en beloven ze een koerier van UPS langs te sturen. Maar eerst moet jij betalen! Ze gaan als volgt te werk. 
    Laatst bewerkt door anomaly; 15 Nov 2022, 16:47.

  • #2
    Inderdaad direct afhaken als ze over een koerier beginnen, begint echt een plaag te worden op diverse verkoop sites, jammer verpesten weer de lol voor een hoop mensen en zal nog steeds een verdienmodel zijn.

    Reageer


    • #3
      Hopelijk lezen andere mensen dit ook, want deze methode over de bezorgservice/koerier staat niet onder het kopje Veilig Handelen op Prikbord genoemd.

      Reageer


      • #4
        Deze keer heet ze Marie Corine, met hetzelfde verhaal. De reactie kwam erg snel en van een heeeeeeeel vreemd email adres.
        U heeft weer attent gereageerd, Anomalie, dank daarvoor.

        Reageer


        • #5
          Ja, trap er niet in!
          Meld de naam van de afzender bij ons via [email protected]

          Reageer


          • #6
            Zelfde ervaring. Sowieso al raar, want koopster zei dat ze in Utrecht woonde en waarom zou zij op advertentie in Zeeland reageren als zelfde artikelen dichterbij ook te krijgen zijn.

            Reageer


            • #7
              Vandaag anna vermeulen19 met zelfde verhaal.
              "Bedankt voor je antwoord ik woon in Utrecht en als je bankoverschrijvingen accepteert, stuur ik de Geodis bezorgservice naar je huis zodra je je geld hebt ontvangen en alle verzendkosten zijn natuurlijk voor mijn rekening, vind je dit goed ?"

              Reageer


              • #8
                Wat zijn het toch irritante figuren en een plaag. Eigenlijk ook dieptriest dat je zo je (nou ja "jouw") geld wilt verdienen. De eerste die reageerde op de advertentie bracht een acceptabel bod uit, waarop ik heb gereageerd dat het bod geaccepteerd werd en verzonden of opgehaald kon worden. Daarna nooit meer contact mee gekregen (ook niet na een bericht te sturen of hij/zij nog belangstelling had). Dat is ook nog eens superlomp. Geef dan gewoon even een berichtje terug dat je het bod intrekt. Dan, omdat de advertentie over 3 dagen toch afliep de advertentie met het bod verwijderd, opnieuw geplaatst en vervolgens krijg je te maken met zo'n figuur als Hermine/Anna 😡

                Reageer


                • #9
                  Ja, inderdaad een plaag. Zojuist reactie gehad op mijn advertentie met hetzelfde verhaal, wonende in Utrecht, bezorgdienst/koerier etc. Maar nu onder de naam Julie Smets. Heb in chat bedankt. Was voldoende gewaarschuwd door deze berichten en op Prikbord zelf. Daarna nog een chat gestuurd met de volgende mededeling: "Wel Julie Smets, Hermine Smets, Marie Corine, Anna Vermeulen19 etc. etc. Je staat al bekend als zijnde zeer verdacht en mogelijke poging tot oplichting. Als je de regels kent van Prikbord wordt er niet gehandeld met bezorgdiensten/koeriers. Dat maakt je al verdacht. Als ik jou was zou ik maar ophouden met deze praktijken want er is al een onderzoek gaande naar je. En je bent overal bekend onder welke naam dan ook." Hopelijk helpt het, maar dit soort figuren zullen doorgaan op een andere plek. In ieder geval iedereen bedankt voor de waarschuwingen.

                  Reageer


                  • #10
                    Heb zowaar antwoord op mijn chat gekregen vanmorgen. Kreeg 2 smileys knipogend met uitgestoken tong. Ben toch benieuwd wie hier achter zit. Laten we hopen dat het hiermee gedaan is.

                    Reageer


                    • #11
                      Een paar dagen geleden kreeg ik weer bericht van degene, die als eerste op de oorspronkelijke advertentie had gereageerd en waar ik daarmee geen contact meer kreeg, met excuses en de vraag of het artikel (bij naam genoemd) nog steeds te koop was. Ik heb weer geantwoord met ja en wederom geen reactie. Wie quindio is en waar hij of zij zit geen idee, maar ik heb er wel genoeg van zo langzamerhand. Ik verkoop het artikel voor iemand anders, maar als het aan mij lag ging het naar de kringloop, zodat zij nog een zakcentje kunnen verdienen. Een klein museum heeft ook interesse, dus van mij zou het ook gratis daarnaartoe mogen, maar ja... ik ben de eigenaar niet.
                      Laatst bewerkt door anomaly; 24 Nov 2022, 09:42.

                      Reageer


                      • #12
                        Oorspronkelijk gepost door vangeene Bekijk bericht
                        Heb zowaar antwoord op mijn chat gekregen vanmorgen. Kreeg 2 smileys knipogend met uitgestoken tong. Ben toch benieuwd wie hier achter zit. Laten we hopen dat het hiermee gedaan is.
                        Dat geeft wel aan met wat voor soort volk je te maken hebt. Dat ze hiervan schrikken lijkt me te hoog gegrepen. Ze zullen er eerder nog een schepje bovenop gooien. Voor die lui is het een spel. Als je het vaak genoeg speelt win je allicht een keer en dan is het kassa. Die andere keren kost het ze alleen wat tijd, waar ze blijkbaar toch genoeg van hebben.

                        Reageer


                        • #13
                          Kreeg bericht van de webmaster. Deze persoon is inmiddels geblokkeerd.

                          Reageer


                          • #14
                            Oorspronkelijk gepost door vangeene Bekijk bericht
                            Heb zowaar antwoord op mijn chat gekregen vanmorgen. Kreeg 2 smileys knipogend met uitgestoken tong. Ben toch benieuwd wie hier achter zit. Laten we hopen dat het hiermee gedaan is.
                            Alle energie die je er aan besteedt meer dan doorgeven aan webmaster is verspild.

                            Reageer


                            • #15
                              space cars is nu actief met dezelfde mail!!! Heb het doorgegeven

                              Reageer

                              Om te reageren, moet je eerst .

                              verwerken...
                              X