Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

KPN stelt huurverlaging glasvezel voor. Leidt dat tot lagere consumentenprijzen?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

• KPN stelt huurverlaging glasvezel voor. Leidt dat tot lagere consumentenprijzen?

Dit artikel gaat over de wholesaletarieven die alternatieve partijen aan KPN betalen om van zijn odf- of vula-aanbod op het ftth-netwerk gebruik te kunnen maken. Nee, niet snel wegklikken vanwege deze termen. Dit is belangrijker dan je denkt. Indirect gaat het om hoeveel jij als consument straks wellicht moet betalen voor glasvezelinternet en de aanbiedingen van glasvezelaanbieders waaruit je kunt kiezen.

KPN is niet de enige partij die een glasvezelnetwerk in Nederland aanlegt. T-Mobile, Open Dutch Fiber, Delta Fiber Network, E-fiber en een aantal kleinere partijen doen dat ook. Dat heeft nog niet tot lage prijzen voor breedbandinternet geleid. De Europese Commissie, de ACM, het Belgische BIPT, De Consumentenbond en Test-Aankoop: allemaal komen ze tot de conclusie dat breedbandinternet in Nederland relatief duur is. Nederlandse huishoudens betalen voor 100Mbit/s met een looptijd van minimaal 2 jaar gemiddeld 41 euro per maand. Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: "KPN en Ziggo hebben het netwerk grotendeels in handen, dus zij beheersen zo’n beetje de markt. Echte concurrentie is er veel te weinig. En dat is slecht voor consumenten."

Niet alleen praktisch gezien, maar ook vanuit economisch oogpunt is het niet verstandig als elke provider zijn eigen glasvezelkabels in de grond stopt. Volgens KPN kost de aansluiting op glas zo'n 750 tot 850 euro per huis, afhankelijk van de regio. Waarom dat niet proberen terug te verdienen door ook andere providers diensten te laten aanbieden op je netwerk? Dat is precies waarom KPN NetwerkNL, Glaspoort, T-Mobile, Open Dutch Fiber en Delta Fiber Network zogenoemde open netwerken aanleggen, waartoe andere providers tegen betaling toegang hebben.
    https://tweakers.net/reviews/10010/k...niet-blij.html
    Laatst bewerkt door Koeba; 22 Apr 2022, 08:14.

De prijzen voor vast internet zijn in Nederland nog veel te hoog.

Reageer

Oorspronkelijk gepost door stofdoek Bekijk bericht
      De prijzen voor vast internet zijn in Nederland nog veel te hoog.
      Gelukkig hebben we jou (en serieuze reageerders)...om dat aan te kaarten. (tis vrijdag he)
      Laatst bewerkt door Koeba; 22 Apr 2022, 10:50.

Reageer

Oorspronkelijk gepost door Koeba Bekijk bericht

Gelukkig hebben we jou...om dat aan te kaarten.
        Ze zakken aanzienlijk. Bij T Mobile 1 Gbps voor 40 euro per maand, zonder actietarief.

Reageer

Oorspronkelijk gepost door Bordewolf Bekijk bericht

Ze zakken aanzienlijk. Bij T Mobile 1 Gbps voor 40 euro per maand, zonder actietarief.
          Dat is wel een fijne prijs hoor.

Reageer

Niet dat ik opmerkingen heb over Delta ,omdat ik dit plaats
            ik kreeg dit doorgestuurd via een oude collega
            Dus niet bedoeld om Delta een trap na te geven, maar wilde het even delen
            ik ben tevreden zo als het nu is
            In al onze straten zijn ze glasvezel aan het aanleggen , bij ons zit de kabel al aan de voorgevel,
            eind van het jaar wordt de kabel overgezet van koper naar glasvezel , van 100mbps naar 1000 mbps
            supersnel en storingsvrij , het is een KPN netwerk, bij de info van KPN zat een lijst met providers
            na enig speurwerk heb ik de meest geschikte en voordeligste gekozen, dat is budget alles in 1.nl , budgetthuis.nl
            kan ik eindelijk van Delta af
            het prijs voordeel in het eerste jaar is €630, 00 euro , het 2e jaar €290,00 , het is een 2 jarig contract.

Reageer

Oorspronkelijk gepost door koekeroe Bekijk bericht
              Niet dat ik opmerkingen heb over Delta ,omdat ik dit plaats
              ik kreeg dit doorgestuurd via een oude collega
              Dus niet bedoeld om Delta een trap na te geven, maar wilde het even delen
              ik ben tevreden zo als het nu is
              In al onze straten zijn ze glasvezel aan het aanleggen , bij ons zit de kabel al aan de voorgevel,
              eind van het jaar wordt de kabel overgezet van koper naar glasvezel , van 100mbps naar 1000 mbps
              supersnel en storingsvrij , het is een KPN netwerk, bij de info van KPN zat een lijst met providers
              na enig speurwerk heb ik de meest geschikte en voordeligste gekozen, dat is budget alles in 1.nl , budgetthuis.nl
              kan ik eindelijk van Delta af
              het prijs voordeel in het eerste jaar is €630, 00 euro , het 2e jaar €290,00 , het is een 2 jarig contract.
              Ik heb wel het idee dat Delta dit weet. Ze zijn vorig jaar al aanzien gezakt met de prijzen van kaal internet. En dat zullen ze waarschijnlijk blijven doen wanneer je kijkt naar de prijzen van T-Mobile. Ze kijken toch echt naar de concurrentie en ze gaan niet meer vragen dan de concurrenten.

Gaat Delta niet zakken en moet ik na mijn jaarabo heel veel meer betalen dan stap ik weer over naar Caiway met weer een nieuwe aanbieding.
              Een hoop gedoe is het wel, maar ook iets wat ze zelf in de hand werken. Zelfde modems weer omruilen, zelfde decoders omruilen etc.

Reageer

Niet noodzakelijk lagere consumentenprijzen. Beschikbaar stellen van de diensten van conculega's over die infrastructuur, leidt tot inkomsten die vervolgens weer kunnen worden gebruikt om het netwerk verder te moderniseren. Is een verdienmodel dat populair is bij aandeelhouders (die toch alleen maar aan rendementen denken en niet aan abonnees).
                Wat mij wel verbaast, is dat volgens het artikel ook Delta Fiber Network (red: het is volgens mij òf Delta Fiber Nederland òf Delta Netwerk) zogenaamde 'open netwerken' aanleggen, waartoe andere providers tegen betaling toegang hebben. Dat dit nu officieel wordt uitgeroepen komt voor mij als een verrassing.

@ https://www.deltanetwerk.nl/over-ons/
                @ https://www.deltafibernederland.nl/nl/
                Laatst bewerkt door Webkabouter; 22 Apr 2022, 14:34.
                Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

Reageer

Oorspronkelijk gepost door Webkabouter Bekijk bericht
                  Niet noodzakelijk lagere consumentenprijzen. Beschikbaar stellen van de diensten van conculega's over die infrastructuur, leidt tot inkomsten die vervolgens weer kunnen worden gebruikt om het netwerk verder te moderniseren. Is een verdienmodel dat populair is bij aandeelhouders (die toch alleen maar aan rendementen denken en niet aan abonnees).
                  Wat mij wel verbaast, is dat volgens het artikel ook Delta Fiber Network (red: het is volgens mij òf Delta Fiber Nederland òf Delta Netwerk) zogenaamde 'open netwerken' aanleggen, waartoe andere providers tegen betaling toegang hebben. Dat dit nu officieel wordt uitgeroepen komt voor mij als een verrassing.

@ https://www.deltanetwerk.nl/over-ons/
                  @ https://www.deltafibernederland.nl/nl/
                  Mij niet aangezien Delta minimaal 10 providers heeft aangekondigd, alleen is nog niet duidelijk welke.

Reageer

Mij niet aangezien Delta minimaal 10 providers heeft aangekondigd, alleen is nog niet duidelijk welke.
                    Waar kan ik die aankondiging terugvinden? Heb ik gemist denk ik...

Reageer

Er is hier al een filmpje van Omroep Zeeland voorbij gekomen in gesprek met Delta over de aanleg van glasvezel.
                      Daar werd het genoemd.

Reageer

https://www.zeelandnet.nl/forum/stel...ge7#post215789

Reageer

Daar werd het genoemd.
                          Zie @ https://www.youtube.com/watch?v=WaaGVLuDCtk op 11:40 van 12:21. Daarin heeft men het wel over 10 providers, maar dat zou Delta zelf moeten verduidelijken en dat is dus nog niet gebeurd.
                          Laatst bewerkt door Webkabouter; 22 Apr 2022, 17:28.

Reageer

Nog maar eens; (dubbel genaaid houdt beter): Het netwerk van DFN heeft gewoon nog niet genoeg 'homes passed' om echt interessant te zijn voor aanbieders. Dus ze komen vanzelf mee als ze lekker veel klanten kunnen bereiken. Geduld. Maar dat is hier wel eens een dingetje geloof ik

Reageer

Oorspronkelijk gepost door Koeba Bekijk bericht
                              Nog maar eens; (dubbel genaaid houdt beter): Het netwerk van DFN heeft gewoon nog niet genoeg 'homes passed' om echt interessant te zijn voor aanbieders. Dus ze komen vanzelf mee als ze lekker veel klanten kunnen bereiken. Geduld. Maar dat is hier wel eens een dingetje geloof ik
                              geduld is een schone zaak!

Reageer

Om te reageren, moet je eerst .

verwerken...
                              X