Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Aanleg glasvezel DELTA en KPN samenwerkingsverband, rol voor gemeente?

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

  • #16
    Ik heb wel de indruk dat het bij Delta veel sneller ging dan bij KPN.
    In Vlissingen waren voor Delta diverse ploegen tegelijk bezig eind vorig jaar, die maakten echt meters (letterlijk en figuurlijk).
    KPN is er nu bezig en daar zie je de werkzaamheden in een straat soms dagen stil liggen, echt voortgang maken die volgens mij niet.

    Reageer


    • #17
      KPN geeft meestal redelijk vroeg bij gemeentes aan dat ze willen aanleggen. Maar ze treden pas naar buiten als er een getekende samenwerkingsovereenkomst is. En omdat ze dat met heel wat gemeentes tegelijk doen, kan het best even duren voor er duidelijkheid over aanleg door KPN is. Van Borsele weet ik dat KPN de intentie heeft aangegeven. Ze hebben nog geen vergunningaanvragen gedaan. Zo zullen ze met (veel) meer gemeentes bezig zijn en dat is geen klein bier om al die aanvragen te coördineren. Hoop doet leven.

      Radar spreekt diverse insiders in de telecombranche. En die bevestigen allemaal dat KPN een landelijk glasvezelnetwerk wil en bezig is met 'handdoekje leggen'. Zodra een andere partij interesse heeft om glasvezel aan te leggen, sluit KPN snel een intentieovereenkomst met de gemeente om hun eigen uitrol veilig te stellen. En gemeenten kunnen geen keiharde eisen stellen wanneer het glasvezelnetwerk wordt opgeleverd. Veel wethouders zijn al blij dat de aanleg in de meeste gevallen gratis is voor bewoners. Dagblad Trouw wist in 2020 de hand te leggen op een interne analyse van KPN. De krant kon dit stuk lezen, doordat een KPN-monteur zijn laptop vergat bij een klant. Hierin staat dat KPN de uitrol van glasvezel door derde partijen ziet als 'hoog risico'. Vooral in regio’s waar consumenten traag internet hebben, is KPN 'kwetsbaar'. Klanten stappen daar over naar nieuwkomers die supersnel glasvezel aanbieden.
      1 miljoen huishoudens 'verglazen'


      KPN ontkent in Radar dat ze 'handdoekje leggen'. Volgens de telecomgigant is de uitrol van glasvezel een complex project. Je hebt een goede planning nodig met aannemers, gemeenten en de medewerking van bewoners wanneer je waar kunt graven en aansluiten. KPN plant wel drie jaar vooruit. KPN is op dit moment op 80 plekken in Nederland met 30 bouwploegen van 60 man personeel glasvezel aan het uitrollen. De investering van honderden miljoenen komt uit de zak van KPN. Die investering kan KPN terugverdienen door het leveren van abonnementen aan de klant. Of door hun netwerk open te stellen voor andere serviceproviders, die moeten vervolgens een vergoeding betalen voor het gebruik van het glasvezelnetwerk. KPN wil 1 miljoen huishoudens 'verglazen'. Glasvezel is van levensbelang voor KPN. Hun koperen netwerk is achterhaald. En wil de telecomaanbieder een grote speler blijven in de telecomsector, dan moeten ze in rap tempo glasvezel aanleggen. Zeker nu er zoveel interesse is van private investeerders die glasvezel zien als een goede belegging.
      https://radar.avrotros.nl/uitzending...van-glasvezel/
      Laatst bewerkt door Koeba; 18 Feb 2022, 09:18.

      Reageer


      • #18
        Oorspronkelijk gepost door JDN Bekijk bericht
        Ik heb wel de indruk dat het bij Delta veel sneller ging dan bij KPN.
        In Vlissingen waren voor Delta diverse ploegen tegelijk bezig eind vorig jaar, die maakten echt meters (letterlijk en figuurlijk).
        KPN is er nu bezig en daar zie je de werkzaamheden in een straat soms dagen stil liggen, echt voortgang maken die volgens mij niet.
        Nou "snel", ik wacht al een maand of drie tot ze die groene spriet bij de voordeur naar binnen komen brengen....
        Als je dan vraagt of het nog lang gaat duren is het antwoord: De aannemer is momenteel niet in uw buurt aan het werk!

        Reageer


        • #19
          Oorspronkelijk gepost door Jos Bekijk bericht

          Nou "snel", ik wacht al een maand of drie tot ze die groene spriet bij de voordeur naar binnen komen brengen....
          Als je dan vraagt of het nog lang gaat duren is het antwoord: De aannemer is momenteel niet in uw buurt aan het werk!
          Die "groene sprieten" die je op sommige plekken uit de stoep ziet komen begrijp ik ook niet helemaal. In die gevallen had men kennelijk problemen om de kabel bij het huis te krijgen. In veel gevallen is de glasvezelkabel wel doorgetrokken naar de buitenmuur van het huis (zoals bij mij), een installateur hoeft dan bij het maken van de huisaansluiting niet veel werk te doen.
          Bij de groene sprieten die uit de stoep komen moet er dan toch weer een andere ploeg langskomen om die kabel naar het huis te krijgen, dat gaat de installateur van de huisaansluiting niet doen neem ik aan.
          Ik denk dat de gemakkelijke huisaansluitingen, waar dus de kabel bij de buitenmuur van het huis is uitgekomen, voorrang krijgen. Die waar de kabel nog uit de stoep komt, daar zal toch eerst nog een andere ploeg voor langs gaan komen, om de kabel naar het huis te krijgen.

          Reageer


          • #20
            Oorspronkelijk gepost door Jos Bekijk bericht

            Nou "snel", ik wacht al een maand of drie tot ze die groene spriet bij de voordeur naar binnen komen brengen....
            Als je dan vraagt of het nog lang gaat duren is het antwoord: De aannemer is momenteel niet in uw buurt aan het werk!
            Volgens Delta kan het dus wel 12 weken duren nadat het is aangelegd :

            https://twitter.com/deltanl/status/1...C94Y6Ik4oqAAAA

            Maar ja drie maanden, dan zit je ook al op twaalf weken volgens mij.

            De HAS (Huis Aansluit) ploeg is niet zomaar beschikbaar.
            Laatst bewerkt door driepinter; 18 Apr 2022, 17:45.

            Reageer


            • #21
              Oorspronkelijk gepost door driepinter Bekijk bericht

              Volgens Delta kan het dus wel 12 weken duren nadat het is aangelegd :

              https://twitter.com/deltanl/status/1...C94Y6Ik4oqAAAA

              Maar ja drie maanden, dan zit je ook al op twaalf weken volgens mij.

              De HAS (Huis Aansluit) ploeg is niet zomaar beschikbaar.
              3 maanden of 3 jaar....ik heb nog steeds niemand gezien of gehoord, maar wel steeds in meer plaatsen beginnen! Maar ja, het is (namens) Delta hè, het zal er bij horen dat het niet echt allemaal soepel verloopt!

              Reageer


              • #22
                Oorspronkelijk gepost door Jos Bekijk bericht

                3 maanden of 3 jaar....ik heb nog steeds niemand gezien of gehoord, maar wel steeds in meer plaatsen beginnen! Maar ja, het is (namens) Delta hè, het zal er bij horen dat het niet echt allemaal soepel verloopt!
                Ik wacht ook al 9 jaar op KPN :-)

                Voorlopig blij met wat Delta mijn kan bieden. Maar meer keuze zou ik toejuichen.
                Er zijn meer providers aangekondigd, maar daar zien je nog niet veel van.

                Reageer

                Om te reageren, moet je eerst .

                verwerken...
                X