Webmail Log in

Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Geen 2.4Ghz ontvangst met Wifi-Modem 3940

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

  • Geen 2.4Ghz ontvangst met Wifi-Modem 3940

    Enkele jaren geleden hebben wij een nieuwe WIFI modem ontvangen, de EPC3940.
    Sindsdien regelmatig ellende met ontvangst gehad, maar met behulp van de helpdesk en een soms een monteur konden we weer even vooruit.

    Afgelopen zomer hadden we ineens geen 2.4G ontvangst meer, maar via telefonisch contact met een helpdesk medewerker werd dit probleem netjes opgelost en hadden weer prima ontvangst.

    Tot afgelopen zaterdag, weer geen ontvangst via 2.4G, maar wel op 5G, de DeltaWifiSpot en rechtstreeks via de kabel.
    Maar weer eens de helpdesk gebeld en tot mijn grote verbazing kreeg ik de melding dat het te druk is op 2.4G en dat ik maar een dongel voor de laptop moest aanschaffen of anders een laptop waar een 5G ontvangst op zat.
    Ik vertelde dat mijn buren en overburen geen problemen hebben met hun 2.4g ontvangst, maar wij hadden gewoon pech, wel probeerde hij het nog via een ander kanaal maar daar hadden we helemaal geen ontvangst op.

    Ook vertelde ik dat het ontvangst op de 5 G niet optimaal was, ik heb maar 2 a 3 streepjes ontvangst, terwijl ik op nog geen 5 meter afstand van de router zit, nou ik moest maar blij zijn want dat was best veel!
    Ik heb het gesprek maar beƫindigd voordat ik nog bozer werd.

    Weet iemand een oplossing, zodat ik weer gewoon 2.4G draadloos kan ontvangen of zijn er nog mensen met hetzelfde probleem?


  • 5 Reacties

  • #2
    Als je rechtstreeks bekabeld aansluit op het modem, haal je dan wel de snelheid die bij je abonnem hoort?
    Dat is namelijk de enige garantie waar je vanuit kan gaan.
    Iets huis is wat bouw betreftr anders, de hardware is ook overal.
    De netwerkkaarten verschillen per apparaat.
    In elk huis kunnen er andere storende apparaten staan.
    Daarom worden er geen garanties m.b.t. wifi door Delta gegeven.

    Daarom allereerst eens controleren of de bekabelde netwerkverbinding rechtstreeks op het modem wel ok is.

    Je hebt gecontroleerd of er geen werkaamheden bij je in de buurt zijn.
    Ook je modem al eens herstart of zelfs naar de fabrieksinstellingen teruggebracht?

    Aaan de achterzijde zit een reset pinnetje dat je dedurende een tiental seconden ingedrukt moet houden.
    Ook kan je de klantenservice vraghen je modem eens naar de fabrieksinstellingen terug te brengen.
    Wel moet je dan zaken als beveiligingbijv. weer opnieuw invoeren.

    Laatst bewerkt door Ptrol; 5 dagen geleden.

    Reageer


    • #3
      Op zich klopt de bewering van de helpdesk medewerker wel dat de 2.4 GHz band overbelast is doordat er feitelijk maar 3 kanalen storingsvrij naast elkaar kunnen werken en bijna iedereen in je omgeving wel een 2.4 GHz AccessPoint heeft. De 5 GHz band bied veel meer kanalen en is ook nog een stuk rustiger omdat die band nog niet zo heel lang in gebruik is.

      Heb je de storing op meerdere apparaten op 2.4 GHz? Hoe ervaar je de storing? Maakt je apparaat wel verbinding met het 2.4 GHz netwerk, maar wordt er niks geladen? Of kun je zelfs geen verbinding met het netwerk maken?

      Heb je misschien een apparaat toegevoegd in of rond de woning die ook draadloos werkt en in dezelfde 2.4 GHz band werkt? Sommige analoge draadloze kamera's maken ook gebruik van de 2.4 GHz band om de videobeelden te verzenden en kunnen op die manier je ontvangst storen.
      Iemand van je naaste buren kan bijvoorbeeld ook nog van WiFi kanaal gewisseld zijn en op die manier de storing veroorzaken.

      Heb je al eens met een WiFi analyser programma gekeken naar de 2.4 GHz situatie in je woning? Bijvoorbeeld met https://www.vistumbler.net

      Reageer


      • #4
        Ilex, ik vind het maar een raar verhaal. Want WifiSpots zendt alleen op 2.4 GHz uit voor zover mij bekend. Dus dan zou het niet aan stoorsignalen in je buurt moeten liggen.

        Als dit probleem er is, zou je eens kunnen inloggen op het modem (http://192.168.11.1) en controleren of je 2.4 GHz WiFi wel ingeschakeld staat.
        Ben dan ook benieuwd of je 2.4- en 5-GHz netwerk een andere naam hebben?

        Heb je ook nog andere apparaten die draadloze signalen uitzenden (WiFi versterkers en dat soort spul)?

        Reageer


        • #5
          Dank je wel voor alle tips, ik heb ze allemaal doorgenomen en daar lag het probleem niet.
          Het blijkt dus dat er in een naastgelegen kantoorpand een flinke internetstoring is
          geweest die nu opgelost is en jawel, mijn 2.4 GHz doet het weer.

          Jammer dat ze dit niet kunnen zien bij Delta

          Reageer


          • #6
            Er is alleen maar zichtbaar dat er interferentie optreed, niet waar deze vandaan komt. Daarom is Wifi vaak ook zo'n lastig signaal want er kan vanuit ons geen invloed uitgeoefend worden op factoren van buitenaf.
            A prudent question is one-half of wisdom

            Reageer

            Om te reageren, moet je eerst .

            verwerken...
            X