Webmail Log in

Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Modem Cisco EPC3925 en slechte verbinding

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

• Modem Cisco EPC3925 en slechte verbinding

Hoi allemaal, ik stel hier even een vraag namens mijn ouders. Het is een beetje een lang verhaal.

Het werkt eigenlijk al jaren slecht. Speedtest voor wifi geeft toch ruim 56mb/s aan, maar het internet blijft traag. Bekabeld rechtstreeks aan het modem geeft +/- 100 mb/s aan, via het stopcontact ook maar +/- 60mb/s (ik weet dat er hier iets verlies kan ontstaan, maar dit is erg veel). Ik ben benieuwd wat ik hiermee kan doen. Er is al eens contact geweest met de klantenservice, maar het bleek niet mogelijk om (tegen betaling) een monteur te sturen om de boel eens goed na te kijken. Dit modem heeft voor zover ik weet ook alleen de mogelijkheid tot 2.4Ghz en geen 5Ghz.
    Het wifisignaal verzwakt wel iets doordat het door een muur moet (modem staat in de gang). Verplaatsen is nog een uitdaging, maar ook zonder dit zou het moeten werken.
    Om de verbinding ook naar het zomerhuis te laten reiken hebben we er een wifiversterker tussen geplaatst, maar die verbinding is helemaal een giller. Het _EXT netwerk werkt gewoon niet. Niet in het gewone huis en niet in het zomerhuis, afstand is zo’n 10 meter.
    Een nieuwe aansluiting gaat ook niet, omdat het zomerhuis geen eigen adres heeft. Zeelandnet gaf aan dat we een kabel moeten leggen, maar 'even' 10 meter geul graven om een kabeltje te leggen vind ik zelf wat overdreven zonder eerst andere oplossingen te proberen.
    Ik overweeg nu om via het stopcontact (ik heb deze: https://www.bol.com/nl/p/tp-link-tl-...0000017831152/) een verbinding naar het zomerhuis te leggen (elektra komt vanuit het grote huis) en hier een router te plaatsen voor wifi. Stopcontactverbinding is inmiddels getest en lijkt te werken (ook voor het instellen van digitale tv was dit blijkbaar nodig). Router heb ik nog niet geprobeerd. Probleem blijft echter dat zowel wifi als kabel te weinig mb/s geven. Dus ook al lijkt dit een fijne oplossing, nog steeds komt er te weinig binnen.

Omdat er geen monteur kan komen (waarom eigenlijk niet?) stel ik de vraag hier.

Wie o wie heeft een idee? Is dit modem gewoon verouderd of zou er iets anders aan de hand zijn?
  • 9 Reacties

Rechtstreeks bekabeld aangesloten maar 100 Mbps?
    Welk abonnement heb je dan eigenlijk?
    Beschikt de eigen hardware wel over snelle netwerkkaarten( 1GBps) evenals de wifi hardware die hogere snelheden aan kunnen?

Ook al eens een nieuwe ethernetkabel geprobeerd?

Reageer

Welkom op het serviceforum, David

Ik zou de vraag voor een monteur nogmaals stellen. Dat kan ook via een mailtje naar forumbeheer@zeelandnet.nl. Ik vertrouw erop dat er dan alsnog een monteur naar zowel je modem als naar wifi-versterkers kan kijken.

Een extra router plaatsen raad ik af, omdat maar één apparaat de routerfunctie moet hebben.

Reageer

Oorspronkelijk gepost door davidwisse
        Hoi allemaal, ik stel hier even een vraag namens mijn ouders. Het is een beetje een lang verhaal.

Het werkt eigenlijk al jaren slecht. Speedtest voor wifi geeft toch ruim 56mb/s aan, maar het internet blijft traag. Bekabeld rechtstreeks aan het modem geeft +/- 100 mb/s aan, via het stopcontact ook maar +/- 60mb/s (ik weet dat er hier iets verlies kan ontstaan, maar dit is erg veel). Ik ben benieuwd wat ik hiermee kan doen. Er is al eens contact geweest met de klantenservice, maar het bleek niet mogelijk om (tegen betaling) een monteur te sturen om de boel eens goed na te kijken. Dit modem heeft voor zover ik weet ook alleen de mogelijkheid tot 2.4Ghz en geen 5Ghz.
        Het wifisignaal verzwakt wel iets doordat het door een muur moet (modem staat in de gang). Verplaatsen is nog een uitdaging, maar ook zonder dit zou het moeten werken.
        Om de verbinding ook naar het zomerhuis te laten reiken hebben we er een wifiversterker tussen geplaatst, maar die verbinding is helemaal een giller. Het _EXT netwerk werkt gewoon niet. Niet in het gewone huis en niet in het zomerhuis, afstand is zo’n 10 meter.
        Een nieuwe aansluiting gaat ook niet, omdat het zomerhuis geen eigen adres heeft. Zeelandnet gaf aan dat we een kabel moeten leggen, maar 'even' 10 meter geul graven om een kabeltje te leggen vind ik zelf wat overdreven zonder eerst andere oplossingen te proberen.
        Ik overweeg nu om via het stopcontact (ik heb deze: https://www.bol.com/nl/p/tp-link-tl-...0000017831152/) een verbinding naar het zomerhuis te leggen (elektra komt vanuit het grote huis) en hier een router te plaatsen voor wifi. Stopcontactverbinding is inmiddels getest en lijkt te werken (ook voor het instellen van digitale tv was dit blijkbaar nodig). Router heb ik nog niet geprobeerd. Probleem blijft echter dat zowel wifi als kabel te weinig mb/s geven. Dus ook al lijkt dit een fijne oplossing, nog steeds komt er te weinig binnen.

Omdat er geen monteur kan komen (waarom eigenlijk niet?) stel ik de vraag hier.

Wie o wie heeft een idee? Is dit modem gewoon verouderd of zou er iets anders aan de hand zijn?
        Beste davidwisse,

Welkom op ons Serviceforum!

Je kunt met het modem dat je nu hebt (EPC3925) via de WiFi een maximale snelheid van 60 Mbps halen. Via de kabel is dit maximaal 340 Mbps. Dit is natuurlijk afhankelijk van jouw abonnement.

Ook geef je aan dat het modem alleen een 2.4 GHz verbinding heeft. Dit klopt. Indien je een nieuw modem wenst en eventuele adviezen van één van onze monteurs, wil ik voor je kijken naar de mogelijkheden. Stuur hiervoor een e-mail naar forumbeheer@zeelandnet.nl met je relatienummer en verzoek. Ik wil je ook vragen om te verwijzen naar dit topic.

Ik wil je ook eens adviseren om de ethernetkabel eens te controleren. Sommige kabels kunnen niet meer doorgeven dan 100 Mbps, ook is het zo dat sommige apparaten de hoge snelheden ook niet aankunnen. Dus de bekabelde internetsnelheid kun je wellicht niet behalen door één van deze 2 redenen. Dit mag je ook benoemen in jouw e-mail naar ons toe.

Ik verwacht dat we er samen uitkomen.

Reageer

Hoi allemaal,

Hier weer de dochter van... Bedankt voor de reacties!

@Ptrol: Nieuwe kabel heb ik nog niet geprobeerd, maar deze loopt vanuit de gang door het plafond naar boven naar de pc, dus is ook niet heel eenvoudig gedaan. Er zitten wel nieuwe kabels aan de powerline adapters via het stopcontact. Daarmee was het bekabeld nog minder. Maar ik zal de laptop eens direct met een nieuwe kabel aan het modem hangen.
          Hardware op de pc zal ik even moeten checken (die is al wat ouder, maar om nou een nieuwe pc te gaan kopen..), maar de nieuwe laptop van mijn moeder pakt ook een vrij langzame verbinding (wifi). Ik ben er donderdag weer, zal dan even een rondje doen.

@GoeRoe: Ik ga zeker een mailtje sturen, zodra ik er achter ben wat voor abonnement ze precies hebben. Ik begrijp wat je zegt over de router, maar ik zie niet hoe ik anders een wifiverbinding kan aanleggen in het zomerhuis, zonder de halve tuin af te moeten graven. De router zou dan 10 meter verderop komen te staan, een afstand die het modem niet haalt. Echt een verstoring van het signaal van het modem zou dat niet moeten geven toch? Of haal je dan weer de helft van het signaal eraf? :8
          Is het ook aan te raden om de wifi-extender eraf te halen? Die haalt het toch ook niet naar het zomerhuis :’)

@Anette: Bedankt voor het welkom!
          Die 56Mbps is dan eigenlijk zo slecht nog niet, blijft wel het feit dat het internet traag is. Pagina's laden slecht, e-mails verzend hij niet. Op mijn laptop van 10 jaar oud is dat nog enigszins te begrijpen, maar een nieuwe laptop zou toch wel moeten werken (en de oudere pc bekabeld ook).

Ik kan zo gauw even niet vinden welk abonnement ze hebben, kun je me zeggen waar dit staat? Zodra ik het weet zal ik een mail sturen naar het forumbeheer, zodat we het eindelijk eens écht goed kunnen krijgen. Dit speelt al een behoorlijke tijd.
          Ik zal deze week de hardware en kabels even controleren, maar zoals ik eerder zei is het wel een uitdaging om de lange kabel ‘even’ te vervangen.
          Via het stopcontact zou het wel moeten werken, maar ook hier is de bekabelde snelheid gewoon te laag, ook al kan er wat verlies optreden. Maar goed, dit moeten we dan t.z.t. met jullie bespreken en uitzoeken.

Reageer

Oorspronkelijk gepost door davidwisse
            @Anette: Bedankt voor het welkom!
            Die 56Mbps is dan eigenlijk zo slecht nog niet, blijft wel het feit dat het internet traag is. Pagina's laden slecht, e-mails verzend hij niet. Op mijn laptop van 10 jaar oud is dat nog enigszins te begrijpen, maar een nieuwe laptop zou toch wel moeten werken (en de oudere pc bekabeld ook).

Ik kan zo gauw even niet vinden welk abonnement ze hebben, kun je me zeggen waar dit staat? Zodra ik het weet zal ik een mail sturen naar het forumbeheer, zodat we het eindelijk eens écht goed kunnen krijgen. Dit speelt al een behoorlijke tijd.

Ik zal deze week de hardware en kabels even controleren, maar zoals ik eerder zei is het wel een uitdaging om de lange kabel ‘even’ te vervangen.
            Via het stopcontact zou het wel moeten werken, maar ook hier is de bekabelde snelheid gewoon te laag, ook al kan er wat verlies optreden. Maar goed, dit moeten we dan t.z.t. met jullie bespreken en uitzoeken.
            Welk abonnement je ouders hebben kun je terug vinden via MijnDELTA, als ze daar inloggegevens voor hebben. Indien hun zelf niet kunnen achterhalen welk abonnement ze hebben, kun je ook e-mail sturen met hun klantnummer of postcode en huisnummer in combinatie met de naam en geboortedatum van de contractant doorsturen naar forumbeheer@zeelandnet.nl. Als je daar de vraag stelt, kan ik je voorzien van een antwoord.

We zien je bericht graag te gemoed.

Reageer

Dag dochtervan

Je haalt een paar soorten netwerkapparatuur door elkaar.

- Router: die zorgt voor het coördineren van de verkeersstromen. Daar wil je er maar één van hebben.
              - Switch: een kastje met meerdere netwerkaansluitingen, die speelt alleen doorgeefluik.
              - Accesspoint: een Wi-Fi apparaat, dat je bekabeld aansluit (dus met een netwerkkabel). Is eigenlijk een switch met een antenne eraan.
              - Repeater: een soort verleng-apparaat voor je Wi-Fi signaal. De meeste exemplaren kunnen niet tegelijk zenden en ontvangen. Dan luisteren ze naar je apparaat (in het zomerhuis), stoppen met luisteren, verzenden het naar binnen, wachten weer, geven het antwoord terug enzovoort.

Kortom, je hebt nu een minder optimale installatie. Dat kun je oplossen door:
              - een accesspoint aan te sluiten die wél het zomerhuis kan halen
              - via het stroomnet te werken, dan kun je bij het modem én in het zomerhuis een aansluiting maken. De gegevens daartussen worden via het stroomnet verstuurd. Hoe snel dit werkt zul je in de praktijk moeten testen.

De repeater die je nu hebt vertraagt de boel inderdaad, want je Wi-Fi is zo snel als het langzaamste apparaat.

Ik denk niet dat ik hiermee al helder genoeg heb uitgelegd om je het helemaal te laten begrijpen, maar misschien komt het een eind in de richting. In elk geval zou een DELTA monteur eens langs mogen komen en je ouders hiermee helpen

Reageer

Je verhaal klinkt bij mij als een bandbreedte probleem vanwege veel te veel andere wifi signalen op de 2.4 GHz band. Omdat de 2.4 GHz kanalen elkaar overlappen blijven er effectief maar 3 kanalen over die naast elkaar te gebruiken zijn. Zodra kanalen elkaar gaan storen geeft je tablet oid nog aan dat hij prima signaal heeft, maar moeten toch gaat je snelheid omlaag.
                Als je dat op wil lossen moet je eigenlijk overgaan op 5 GHz wifi, maar dan moeten je tablets, telefoons en laptops daar ook geschikt voor zijn. Er zijn ook routers die 2.4 en 5 tegelijk uitzenden.
                Als je je kabelmodem in "bridge mode" zet of laat zetten, dan wordt je modem een ordinair doorgeefluik van internet en kun je een eigen wifi router erop aansluiten en die eat meer centraal neerzetten in huis zodat er ook in de zomerwoning dekking is. Als dat niet lukt kun je alsnog via het stopcontact gaan werken. Een wifi extender vertraagd de boel alleen maar meer.

Reageer

@Anette: Yes, ik heb het gevonden (175 mbps downloadsnelheid en 15 mbps up), dat is heel wat meer dan de 12mbps die ik nu met wifi op mijn laptop haal (nu is die ouder) en de 10 die mijn telefoon haalt. Bericht stuur ik morgen, dan kunnen we echt aan de gang!

@GoeRoe: ik denk dat ik het wel ongeveer begrijp hoor. Tenminste, dat denk ik.. Zo’n accesspoint zou dan een oplossing kunnen zijn inderdaad. Via het stroomnet ook, maar de bekabelde verbinding is daarmee ook niet wat hij zou moeten zijn, dus dat moet eerst opgelost worden. En in het zomerhuis willen ze wel wifi hebben, dus zul je daar ter plaatse nog iets moeten aansluiten. Een router is dan volgens jou geen goede optie?
                  Die repeater/extender ga ik er morgen inderdaad afhalen. Die fungeert dus als stoorzender, wellicht lost dat ook al een deel van het probleem op.
                  Bedankt voor je uitleg hoor. Ben er niet supergoed in thuis, maar heb zelf met Ziggo ook al genoeg ervaring om e.e.a. zelf te kunnen thuis (hoewel ik pas wel een gloednieuw modem heb gekregen, iets met powerpromiss :’)). Maar hier is het iets complexer en ik vind dat er gewoon service geleverd mag worden natuurlijk. Maar dat wordt morgen in gang gezet, dus ik vertrouw erop dat het in orde zal gaan komen.

@ejanse: ik vermoed zelf ook dat het wellicht meespeelt. Niet alle apparaten hier zullen geschikt zijn voor 5GHz vermoed ik, maar een modem wat beide uitzendt zal dat kunnen oplossen. Kanalen wisselen kan ik zelf, maar het probleem zit hem niet alleen in het wifisignaal natuurlijk. Ook bekabeld werkt niet voldoende. Morgen ga ik Delta mailen en dan komen we vast tot een oplossing, eigenlijk moet de boel gewoon eens doorgelicht worden om wel het optimale eruit te kunnen halen, want goedkoop is het natuurlijk ook niet. Dan moet het wel werken

Reageer

Op en rond het huis is toch per ongeluk geen draadloze bewakingscamera (op 2.4 GHz) aanwezig? Ook niet bij de buren? Die zou het wifi signaal kunnen storen, al vaker meegemaakt.
                    Voor wifi in het zomerhuis zou je van een Powerline combi gebruik kunnen maken. Van het modem naar het zomerhuis via Powerline, in het zomerhuis een Powerline adapter die daar weer een wifi signaal in de lucht zet. Zoiets dus:
                    https://www.devolo.nl/producten/dlan...kit-powerline/

Reageer

Om te reageren, moet je eerst .

verwerken...
                    X