Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Thuisnetwerk

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

  • Thuisnetwerk

    Wat is de goede configuratie voor het thuisnetwerk dat gedeeltelijk bedraad en gedeeltelijk WiFi verbonden is?

    Ik heb een Nokia glasvezel modem van Delta met 3 TP-Link M5 meshpoints. De apparaten met een vaste plek op zolder en beneden zijn verbonden met een bedraad netwerk.
    Er staat 1 mesh-point op zolder. De WiFi verbinding tussen de meshpoints op zolder en beneden zijn slecht. De bekabelde aansluiting van meterkast naar TV-installatie is met een UTP-wandcontact ertussen niet erg stabiel. De internetverbinding valt regelmatig uit,

    1. Moet ik het modem beter in bridge mode zetten en de hoofd-meshpoint van TP-link M5 als router in gaan zetten?
    Bij TP-link wordt gezegd of a) als switch, maar dan geen bedraad netwerk er op aan sluiten of b) als router, dan wel bedraad netwerk er op aan sluiten, maar dan moet het modem in bridge mode gezet worden.
    2. Moeten de UTP kabels naar elders in het huis in de meterkast op het model of beter op het TP-link M5 meshpoint?
    3. Is het dan beter om de kabels via een switch met het TP-link verbinden, er zit immers maar 1 extra UTP poort op?
    4. Is het verstandig in de woonkamer meteen na het UTP wandcontact eerst een switch te plaatsen, is de totale afstand van 20+ meter te lang?
    5. Kan ik de TP-link M5 op zolder beter bedraad aansluiten naar de TP-link M5 in de meterkast? (Dat las ik op andere fora)

    Ik ben al een paar maanden aan het klooien. Alle UTP kabels zijn getest met kabeltester en zonodig opnieuw stekkers erop.
    Ik krijg bij storingen allerlei wisselenden adviezen, die vaak niet ter zake doen (dingen met wifi als het internet uit gevallen is, en andersom).
    De combinatie van het Nokia modem met de TP-link M5 meshpoints is duidelijk niet al te stabiel (geeft ook delta toe) ...

    Er is al twee keer een monteur geweest die alleen even glasvezel test, die het al dan niet toevallig doet. Maar niet helpt om de stabiliteit in huis goed te krijgen.

    Wat echt zou helpen is een duidelijk advies vanuit delta/zeelandnet over de aansluiten van het thuisnetwerk in combinatie met de modeminstelling (bridge/router).
    Als er geen soelaas is in de configuratie van de netwerkspullen, dan is het misschien toch eerlijker om betere modems te leveren, over de tp-link M5 lees ik goede dingen.

  • #2
    Ik zou eerst zeker weten of de verbinding tussen de Nokia en de vast aangesloten apparaten wel stabiel is.

    Want als ik het zo lees gaat het daar al fout, je schrijft immers dat de verbinnding tussen de tv-onvanger en de Nokia niet erg stabiel is.

    Verder kun je de Nokia niet in bridge zetten.

    https://www.zeelandnet.nl/forum/stel...n-3e-wifi-punt

    Wanneer je dus niet specifiek van WiFi 6 gebruikt maakt zou ik de WiFi op het glasvezelmodem uitschakelen en de Deco M5 in Acces Point mode zetten.
    Laatst bewerkt door driepinter; 20 Jun 2023, 09:29.

    Reageer


    • #3
      Oorspronkelijk gepost door Martijn_Driebergen Bekijk bericht
      1. Moet ik het modem beter in bridge mode zetten en de hoofd-meshpoint van TP-link M5 als router in gaan zetten?
      Bij TP-link wordt gezegd of a) als switch, maar dan geen bedraad netwerk er op aan sluiten of b) als router, dan wel bedraad netwerk er op aan sluiten, maar dan moet het modem in bridge mode gezet worden.
      Bridge mode op Nokia kan niet

      Oorspronkelijk gepost door Martijn_Driebergen Bekijk bericht
      2. Moeten de UTP kabels naar elders in het huis in de meterkast op het model of beter op het TP-link M5 meshpoint?
      De kabels elders in huis kunnen beter naar de meterkast

      Oorspronkelijk gepost door Martijn_Driebergen Bekijk bericht
      3. Is het dan beter om de kabels via een switch met het TP-link verbinden, er zit immers maar 1 extra UTP poort op?
      Dan kan eventueel indien nodig

      Oorspronkelijk gepost door Martijn_Driebergen Bekijk bericht
      4. Is het verstandig in de woonkamer meteen na het UTP wandcontact eerst een switch te plaatsen, is de totale afstand van 20+ meter te lang?
      Dat kan eventueel en 20 meter is niet lang

      Oorspronkelijk gepost door Martijn_Driebergen Bekijk bericht
      5. Kan ik de TP-link M5 op zolder beter bedraad aansluiten naar de TP-link M5 in de meterkast? (Dat las ik op andere fora)
      Ja dat zal je een snelheids voordeel opleveren

      Reageer

      Om te reageren, moet je eerst .

      verwerken...
      X