Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Waarom Deco M5 mesh wifi snelheidsverlies 2e en 3e wifi punt?

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

  • Waarom Deco M5 mesh wifi snelheidsverlies 2e en 3e wifi punt?

    Ik heb Deco M5 mesh wifi met korting van Delta gekocht.
    Installatie ging goed: alle instellingen precies volgens de bijgeleverde Delta handleiding uitgevoerd.
    1e wifi punt direct gekoppeld met modem volgens handleiding. 2e wifi Deco punt op 1e verdieping; 3e op zolder.
    Echter ik heb wel snelheidsverlies (abonnement=250 Mb/s):
    1e punt 250 MB/s is goed.
    2e punt is gemiddeld ca. 150 Mb/s; 3e punt ook zoiets.
    De wifi ontvangst symbooltjes in de Deco M5 app geven 1 streepje minder dan maximaal voor punt 2 en 3.
    Ik heb in Deco M5 op 2,5 GHz uitgeschakeld om met 5 GHz altijd een zo snel mogelijke verbinding te hebben.

    Het wifi symbooltje op bijv. phone en PC's zijn maximaal: de verbinding lijkt dus goed.

    Hoe kan dat en is dat te verbeteren: zonde van de snelheid

  • #2
    Zie ook het screenshot van Deco M5 app.

    Reageer


    • #3
      Zoek maar eens op backhaul (dit is de onderlijke WiFi verbinding tussen de satellieten zelf) en je zult zien dat er altijd verliezen optreden.


      Bij een ethernet (bedraade) backhaul heb je dit niet. Maar dat valt in de praktijk natuurlijk weer moeilijker te verwezenlijken.

      Verder is het van belang dat de Deco's in Acces Point mode staan (zie stap 7 van handleiding).
      Bijgevoegde bestanden
      Laatst bewerkt door driepinter; 15 May 2021, 12:25.

      Reageer


      • #4
        Daarnaast heeft TP-Link zelf nog een aantal tips om je snelheid te verbeteren, maar ik betwijfel of dat gaat helpen als het alleen om je 2e en 3e punt gaat. Dan nog denk ik dat de snelheid niet verkeerd is, je 250 Mbit/s is toch bedoeld om met meerdere apparaten te delen.

        Reageer


        • #5
          Oorspronkelijk gepost door erikreijn Bekijk bericht
          1e punt 250 MB/s is goed.
          Dag Eric, dat zou ook moeten want die is, als het goed is met een UTP kabel aan je modem/router verbonden.

          Oorspronkelijk gepost door erikreijn Bekijk bericht
          2e punt is gemiddeld ca. 150 Mb/s; 3e punt ook zoiets.
          Dat is dus Wifi waarbij het 2e punt het signaal doorkrijgt van het 1e punt (de zgn. node). In advertenties van Deco wordt verteld dat
          • Een set van 1 stuks Deco M5 geeft een Wifi dekking tot wel 185 vierkante meter en als dat nog niet genoeg is kan je eenvoudig uitbreiden door meer stations aan je netwerk toe te voegen.
          • Het verbeterde 11AC protocol zorgt voor stabiele verbindingen met snelheden tot 1267Mbps.
          Bij dit soort problematiek zijn een aantal zaken van belang:
          - Hoger dan je basisbandbreedte zul je _nooit_ halen (dus max 250Mbit in dit geval).
          - Zet Wifi op je modem/router UIT; die M5 hardware creeert een eigen Wifi netwerk (backhaul) dat gestoord kan worden door andere wifi-netwerken (en zelfs ook het wifi netwerk van de buren).
          - Kunnen jouw hardware (netwerkkaarten) dit 11AC protocol aan? Anders verval je inderdaad door een ander protocol naar verlies in bandbreedte (20%).
          - Als je niet aan de vereiste bandbreedte komt (100Mbit download minder is inderdaad veel), stuur dan de hardware terug met de melding dat het systeem niet voldoet aan je verwachting.

          Oorspronkelijk gepost door erikreijn Bekijk bericht
          Het wifi symbooltje op bijv. phone en PC's zijn maximaal: de verbinding lijkt dus goed.
          Daar gaat het niet echt om; wat voor cijfer dat M5 netwerk geeft aan zijn eigen hardware is niet belangrijk. Het gaat er om dat je mobiel en PC's etc. deze 250Mbit ook halen. Je kunt volgens bv je mobiel 100% signaalsterkte hebben maar toch 100Mbit download tot je beschikking hebben.
          Mocht je alsnog verder willen zoeken, kijk dan bijvoorbeeld even @
          https://webwereld.nl/how-to/algemeen...ellen-3764980/

          succes!
          Laatst bewerkt door Webkabouter; 30 May 2021, 11:57.
          Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

          Reageer


          • #6
            Bedankt mensen voor al jullie info en tips!

            Reageer


            • #7
              Laat ons nog even weten of je uiteindelijk een oplossing hebt kunnen vinden, ok?
              Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

              Reageer


              • #8
                Ik heb alles tips en instellingen nagekeken: alles is mijns inziens ok.
                Ik had, al dan niet terecht, meer snelheid verwacht op het 2e en 3e punt. Er zitten wel een dik betonnen plafond tussen...
                Van de vorige bewoners nog loopt er een oude videokabel van begane grond door het plafond naar 1e verdieping. Ik ga die vervangen door een UTP kabel (mogelijk moet ik het gat wat vergroten ivm het vaste connectortje aan die kabel).
                Bedankt.

                Reageer


                • #9
                  Oorspronkelijk gepost door erikreijn Bekijk bericht
                  Ik heb alles tips en instellingen nagekeken: alles is mijns inziens ok.
                  Ik had, al dan niet terecht, meer snelheid verwacht op het 2e en 3e punt. Er zitten wel een dik betonnen plafond tussen...
                  Van de vorige bewoners nog loopt er een oude videokabel van begane grond door het plafond naar 1e verdieping. Ik ga die vervangen door een UTP kabel (mogelijk moet ik het gat wat vergroten ivm het vaste connectortje aan die kabel).
                  Bedankt.
                  Laatst bewerkt door reddwarf; 16 May 2021, 19:13.

                  Reageer


                  • #10
                    Oorspronkelijk gepost door erikreijn Bekijk bericht
                    Ik heb alles tips en instellingen nagekeken: alles is mijns inziens ok.
                    Ik had, al dan niet terecht, meer snelheid verwacht op het 2e en 3e punt. Er zitten wel een dik betonnen plafond tussen...
                    Van de vorige bewoners nog loopt er een oude videokabel van begane grond door het plafond naar 1e verdieping. Ik ga die vervangen door een UTP kabel (mogelijk moet ik het gat wat vergroten ivm het vaste connectortje aan die kabel).
                    Bedankt.
                    Een utp kabel met stekker krijg je niet door een leiding heen, ik neem aan dat die videokabel door een leiding loopt, kies wel gelijk voor een goede utp kabel.

                    Zelf een stekker er aan zetten is vrij simpel.

                    https://www.elektramat.nl/kennisbank/utp-kabel-maken/

                    https://www.elektramat.nl/kennisbank...luiting-maken/

                    Laatst bewerkt door Guest01; 17 May 2021, 07:14.

                    Reageer


                    • #11
                      De Deco M5 kent geen " Dedicated Backhaul ", dit houdt dus in dat er geen extra 5GHz radio is toegevoegd voor de link tussen de nodes (Wifi punten) onderling.

                      Dit gaat dus af van je totale beschikbare bandbreedte, daarom is de snelheid bij het tweede Wifi punt een stuk minder.

                      Andere merken zoals Netgear en Linksys kennen wel een aparte (extra) 5Ghz radio voor dit probleem.

                      Reageer


                      • #12
                        Oorspronkelijk gepost door driepinter Bekijk bericht
                        De Deco M5 kent geen " Dedicated Backhaul ", dit houdt dus in dat er geen extra 5GHz radio is toegevoegd voor de link tussen de nodes (Wifi punten) onderling.

                        Dit gaat dus af van je totale beschikbare bandbreedte, daarom is de snelheid bij het tweede Wifi punt een stuk minder.

                        Andere merken zoals Netgear en Linksys kennen wel een aparte (extra) 5Ghz radio voor dit probleem.
                        Ik heb daar nog een filmpje over gevonden.

                        https://youtu.be/g35zMeh1uYI

                        Reageer


                        • #13
                          Bedankt iedereen.
                          Bedankt driepinter: ik heb wat opgezocht en er van geleerd: een dedicated backhaul is een apart kanaal (naast de wifi 5 en 2,5 GHz) voor de data overdracht van hoofd Deco naar 2e en 3e Deco's. Nu weet ik waarom er zoveel verlies aan snelheid is: de Deco M5 heeft geen dedicated backhaul (de Deco M9 bijvoorbeeld wel-is wel duurder-misschien kan Delta die voortaan aanbieden/promoten-sorry delta).
                          Ik heb inmiddels de LAN kabel gelegd van hoofd Deco (begane grond) naar 1e Deco (1e verdieping). Snelheid 1e (en 2e verdieping) is nu veel hoger: bijna ons abonnement 250 MBs!
                          Gat in plafond zat er al van vorige bewoners (voor tv kabel).

                          Reageer

                          Om te reageren, moet je eerst .

                          verwerken...
                          X