Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Poort 443 geblokkeerd door Delta

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

  • Poort 443 geblokkeerd door Delta

    hallo beste forumleden,

    zijn er hier meer mensen die problemen hebben met het openen van poort 443 op het Zeelandnet glasvezel modem (Nokia XS-2426G-)?

    Op een thuisserver draai ik een lokale e-mailserver waarvoor verschillende poorten open moeten staan, waaronder poort 443 voor de ssl certificering.
    Op de lokale server zijn de juiste poorten geopend (zie afbeelding 1.)
    Op mijn unifi gateway staan de forward poorten ingesteld (zie afbeelding 2.)
    In de Nokia modem/router is de DMZ ingeschakeld en daarin is de unifi gateway geplaatst. (zie afbeelding 3.)

    Als ik via portchecktool.com vervolgens controleer of de poorten open staan, staan ze allemaal open, behalve poort 443. (zie afbeelding 4 en 5)
    Certbot krijgt dan ook niet een ssl certificaat gedownload voor mijn domeinnaam (wat logisch is als 443 niet open is)

    volgens de klantenservice van Delta worden poorten niet geblokkeerd, maar ik twijfel serieus aan of dat waar is.
    Vandaar mijn vraag hier, zijn er meer mensen die problemen hebben met poort 443, of ben ik de enige?

    Ook tips/suggesties/ideeen zijn meer dan welkom!

    Hoor het graag,

    met groet,

    JWM
    Bijgevoegde bestanden

  • #2
    Lees pagina 125 - 8.37 Configuring access control

    https://fcc.report/FCC-ID/2ADZRXS2426GB/5593067.pdf

    Wie weet heb je er misschien iets aan
    Laatst bewerkt door driepinter; 5 Mar 2023, 22:00.

    Reageer


    • #3
      hoi drieprinter,

      bedankt voor de (snelle!) reactie.

      Die handleiding gaat niet over de Nokia XS-2426G-B modem/router die ik van Zeelandnet heb gekregen.
      De handleiding gaat over de G-2426GB.
      Ook heb ik geen acces control menu in de Nokia zitten. Dus hier heb ik helaas weinig aan.
      Wel bedankt voor het mee zoeken/denken.

      Overigens zit er wel een port forwarding en port triggering menu in de modem/router. In theorie hoef je die niet in te stellen omdat de Unifi Gateway in de DMZ geplaatst is.
      Maar goed, uiteraard wel geprobeerd. Maar met of zonder die port forwarding in de Nokia ingesteld, werkt het helaas niet.

      In het verleden achter een Delta kabelmodem als meer recent achter een DSL aansluiting met dit soort port forwarding regels gewerkt. Was nooit een probleem.
      Ik snap er echt geen hout van waarom het nu niet werkt...

      Reageer


      • #4
        poort 119 en 443 en 568 zijn van de nieuws servers

        Reageer


        • #5
          Poort 443 is een standaard poort die door verschillende diensten gebruikt word.
          Het zou kunnen dat ook nieuwsservers deze poort gebruiken, al dacht ik hier op het forum gelezen te hebben dat Delta Fiber geen nieuwsserver meer aanbied?
          https://www.zeelandnet.nl/forum/stel...sgroepen/page2


          Meer over poort 443
          https://www.ptindustrieelmanagement....ver-poort-443/

          Maar wat heeft dat te maken met mijn vraag over een gesloten poort 443?
          Heeft delta die poorten uit voorzorg dan dicht gezet?

          Reageer


          • #6
            Poort 443 is gewoon te gebruiken, echter blokkeert zeelandnet wel standaard poorten die gebruikt worden door mailservers.

            Ik heb poort 443 oa gewoon open staan, wel heb ik geen zeelandnet modem ertussen maar de glasvezel van Zeelandnet direkt in mijn dreammachine gestoken.

            Reageer


            • #7
              Hoi Gizmor,

              bedankt voor je reactie.
              maar ik denk dat wat je zegt niet klopt.
              poorten die nodig zijn voor mailserver (ik heb er inderdaad eentje draaien) staan gewoon open, poort 25 (smtp), 143, 993, 465, 587 (IMAP) enz, die staan juist wel allemaal open.
              Mijn mailserver doet het dan ook, maar ik krijg een melding dat mijn ssl certificaten niet geldig zijn. Dat klopt want poort 443 staat dicht waardoor Certbot de certificaten niet kan ophalen.

              Overigens ben ik wel jaloers op je.
              ik heb het nieuwe type glasvezel aansluiting, een zogeheten XGS-PON aansluiting. Deze kun je niet rechtstreeks op de Unifi aansluiten, maar moet een modem/router (Nokia) van Delta tussen. Delta bied hier nog geen modemoplossing voor, waardoor je vastzit aan de router functionaliteit van de Nokia.

              Als bij u poort 443 wel openstaat, zou het weleens kunnen dat het in Nokia modem router zit.
              Vandaar mijn vraag, zijn er meer mensen met een Nokia XS-2426G-B Modem Router, bij wie poort 443 geblokkeerd is?

              Hoor het graag!

              Reageer


              • #8
                Ik heb ook problemen met poort 443 (https) forwarden.
                Alle andere poorten werken wel, maar deze niet.

                Zit ook met een Nokia XS-2426G-B en een router.

                Reageer


                • #9
                  Je kunt nog eens proberen een e-mail te sturen naar : [email protected] met uitleg van je verhaal (link naar dit topic) misschien weet die een oplossing.

                  Reageer


                  • #10
                    Oorspronkelijk gepost door jmaijers Bekijk bericht
                    zijn er hier meer mensen die problemen hebben met het openen van poort 443 op het Zeelandnet glasvezel modem (Nokia XS-2426G-)?
                    !info: Helaas is er op dit moment een BUG waardoor port 443 helaas niet geforward kan worden, hiervoor is Nokia wel al in onderzoek om het op te lossen. Helaas is er nog niet bekend wanneer dit precies is.
                    Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

                    Reageer


                    • #11
                      Oorspronkelijk gepost door Webkabouter Bekijk bericht
                      !info: Helaas is er op dit moment een BUG waardoor port 443 helaas niet geforward kan worden, hiervoor is Nokia wel al in onderzoek om het op te lossen. Helaas is er nog niet bekend wanneer dit precies is.
                      Dat is mij ook verteld.
                      Bij mij werkt echter geen enkele port forward en ook dmz werkt niet.
                      Ik ben zwaar teleurgesteld aangezien ik enkele services lokaal draai die ik wil benaderen via het internet.

                      Er wordt gerefereerd aan het dan maar gebruiken van een eigen modem.
                      Zou wel willen koppelen direct aan de sfp poort van mijn ubiquiti udm pro.
                      Dan nog wel ook nog telefonie aan de praat krijgen.

                      Reageer


                      • #12
                        Oorspronkelijk gepost door Webkabouter Bekijk bericht
                        !info: Helaas is er op dit moment een BUG waardoor port 443 helaas niet geforward kan worden, hiervoor is Nokia wel al in onderzoek om het op te lossen. Helaas is er nog niet bekend wanneer dit precies is.
                        Yep, dit bericht heb ik ook gekregen.
                        Ik was van de week de Delta winkel in Middelburg maar eens binnengelopen met dit probleem. Na wat uitzoekwerk werd ik door de medewerker teruggebeld, met precies deze mededeling. Een bug in het Nokia XS-2426G-B modem. Delta heeft een request open staan bij Nokia om het op te lossen. Maar goed dit kan nog wel even duren.

                        Overige poorten werken bij mij (gelukkig) wel.
                        Ik heb de DMZ ingeschakeld en mijn Unifi Gateway in de DMZ geplaatst. Met uitzondering van poort 443 werkt bij mij alles naar behoren. Ook mijn mailserver werkt nu zonder problemen, die heeft wel wat open poorten nodig.

                        Dat refereren naar een eigen modem, is een beetje een wassen neus. Als je een recente glasvezel aansluiting hebt, heeft Delta de XGS-PON techniek uitgerold.
                        Hier zijn in de praktijk nog helemaal geen modems voor verkrijgbaar. Ook het Nokia modem XS-010X-Q, wat in theorie een goede vervanger voor de huidige modem/router zou zijn, is domweg nergens verkrijgbaar.

                        We zijn dus afhankelijk van de snelheid van Nokia om de bug op te lossen. Gelukkig hebben ze met de bridge-functionaliteit al aangetoond een heel goed track-record te hebben. (not!)

                        Reageer


                        • #13
                          Oorspronkelijk gepost door jmaijers Bekijk bericht

                          Yep, dit bericht heb ik ook gekregen.
                          Ik was van de week de Delta winkel in Middelburg maar eens binnengelopen met dit probleem. Na wat uitzoekwerk werd ik door de medewerker teruggebeld, met precies deze mededeling. Een bug in het Nokia XS-2426G-B modem. Delta heeft een request open staan bij Nokia om het op te lossen. Maar goed dit kan nog wel even duren.

                          Overige poorten werken bij mij (gelukkig) wel.
                          Ik heb de DMZ ingeschakeld en mijn Unifi Gateway in de DMZ geplaatst. Met uitzondering van poort 443 werkt bij mij alles naar behoren. Ook mijn mailserver werkt nu zonder problemen, die heeft wel wat open poorten nodig.
                          Een eigen mailserver om te testen? Niets mee te maken is gewoon een antwoord maar gewoon benieuwd waarom je nog zelf een server zou draaien.

                          Reageer


                          • #14
                            Oorspronkelijk gepost door jmaijers Bekijk bericht
                            Dat refereren naar een eigen modem, is een beetje een wassen neus. Als je een recente glasvezel aansluiting hebt, heeft Delta de XGS-PON techniek uitgerold.
                            Hier zijn in de praktijk nog helemaal geen modems voor verkrijgbaar. Ook het Nokia modem XS-010X-Q, wat in theorie een goede vervanger voor de huidige modem/router zou zijn, is domweg nergens verkrijgbaar.

                            We zijn dus afhankelijk van de snelheid van Nokia om de bug op te lossen. Gelukkig hebben ze met de bridge-functionaliteit al aangetoond een heel goed track-record te hebben. (not!)
                            Er zijn op dit moment twee opties : de Nokia XS-010-X en Huawei HN8010Ts

                            Hiervoor kun je een prijsalert instellen bij Tweakers zodat je een mail krijgt wanneer deze te koop is.

                            Huawei HN8010Ts kopen? - Prijzen - Tweakers
                            Nokia XS-010X-Q kopen? - Prijzen - Tweakers

                            De Huawei HN8010Ts is te koop in Polen en kan worden verzonden naar Nederland.

                            Huawei HN8010Ts XGS-PON ONT terminal 1x 10GE 1x SC/APC (cdr.pl)

                            Reageer


                            • #15
                              Laten we het op een uit de hand gelopen hobby houden.

                              Heb een nieuwe thuisserver gebouwd, met flink wat rekencapaciteit en werkgeheugen.
                              ik gebruik al een paar jaar betaalde mailservers en domeinnamen voor mijn e-mail. Nu ga ik dat allemaal in eigen beheer doen.

                              Scheelt in de kosten, je kunt zelf alles configureren (gebruik van domeinen en aliassen) en ja het begon ooit eens als wat knutselen om van een oude pc een eigen nas te bouwen.

                              Dat is wel gelukt trouwens!

                              Reageer

                              Om te reageren, moet je eerst .

                              verwerken...
                              X