Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Geen 1000 mbps over glasvezel bij Delta

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

  • Geen 1000 mbps over glasvezel bij Delta

    Sinds kort overgestapt van een 500 mbps Caiway abonnement naar een 1000 mbps Delta abonnement.
    Nu zal menig mens denken "waar maakt die zich druk om, hij heeft voldoende snelheid" en dat klopt, maar als je 1000 mbps beloofd wordt dan ga je er ook van uit dat je het krijgt.
    Sinds ik ben overgestapt haal ik amper de snelheden die beloofd zijn. Download is slechts 1 keer rond de 900 mbps gekomen(gemiddeld 650), en upload maximaal rond de 450 mbps(gemiddeld 350).

    Overal gebruik ik CAT5E bekabeling.
    Het modem is een Genexis Platinum-7840

    Ik heb Delta gebeld en een uur met ze aan de lijn gezeten en van alles geprobeerd en de conclusie was dat bij Delta alles goed staat en dat er bij mij iets niet goed loopt. Er werd geroepen dat het eventueel malware zou kunnen zijn. Nu geloof ik dit niet als je kijkt naar wat we hebben getroubleshoot. Malware zou wel kunnen, maar dan zit het in hun modem.

    Het volgende hebben we geprobeerd:
    (WLAN gebruik ik niet van het Genexis modem)
    *Modem fabrieks-resetten.
    *Modem opstarten zonder UTP kabels verbonden en vervolgens 1 laptop aansluiten via UTP om een speedtest te doen (meerdere keren geprobeerd, max 900 down en 450 up).
    *Modem opstarten zonder UTP kabels verbonden en vervolgens mijn vaste computer aansluiten via UTP om een speedtest te doen(zelfde resultaten als met de laptop).
    *Modem opstarten zonder UTP kabels verbonden en vervolgens mijn laptop aangesloten via UTP en opgestart in veilige netwerkmodus om een speedtest te doen.(zelfde resultaten).
    *Speedtest proberen op verschillende netwerk porten van het modem.

    Betreft het malware-stukje, de medewerker en collega waren stellig overtuigd dat door het oplopende traffic statistiek een van de apparaten besmet moest zijn met malware(dus ook mijn laptop die solo werd aangesloten op modem). Toen ik vervolgens zei "komt die stijging niet door de speedtest" werd er stellig geantwoord dat het daar niet aan kon liggen.

    Om het malware stukje uit te sluiten heb ik via port mirror en wireshark netwerk verkeer gemonitord. Mijn conclusie is dat een speedtest de 'traffic-statistiek' in het modem verhoogt, gemiddeld per upload en download ieder 1.3 GB.

    Ik weet vrijwel zeker dat ik hier zelf vrij weinig invloed op heb, ik geloof ook niet dat er malware actief is. Bij Caiway haalde ik altijd snelheden van 550 up en 450 down. Medewerker aan de telefoon kon ook mijn modem niet bereiken op 1 bepaald onderdeel, dat was merkwaardig.

    Heeft iemand misschien de zelfde ervaring gehad met Delta en het weten op te lossen? Ik wil gewoon graag 1000/1000 hebben, de rede dat ik naar Delta ben overgestapt
    Laatst bewerkt door stevenm2919; 2 Jan 2023, 17:09.

  • #2
    Oorspronkelijk gepost door stevenm2919 Bekijk bericht
    Sinds kort overgestapt van een 500 mbps Caiway abonnement naar een 1000 mbps Delta abonnement.
    Nu zal menig mens denken "waar maakt die zich druk om, hij heeft voldoende snelheid" en dat klopt, maar als je 1000 mbps beloofd wordt dan ga je er ook van uit dat je het krijgt.
    Sinds ik ben overgestapt haal ik amper de snelheden die beloofd zijn. Download is slechts 1 keer rond de 900 mbps gekomen(gemiddeld 650), en upload maximaal rond de 450 mbps(gemiddeld 350).

    Overal gebruik ik CAT5E bekabeling.
    Het modem is een Genexis Platinum-7840

    Ik heb Delta gebeld en een uur met ze aan de lijn gezeten en van alles geprobeerd en de conclusie was dat bij Delta alles goed staat en dat er bij mij iets niet goed loopt. Er werd geroepen dat het eventueel malware zou kunnen zijn. Nu geloof ik dit niet als je kijkt naar wat we hebben getroubleshoot. Malware zou wel kunnen, maar dan zit het in hun modem.

    Het volgende hebben we geprobeerd:
    (WLAN gebruik ik niet van het Genexis modem)
    *Modem fabrieks-resetten.
    *Modem opstarten zonder UTP kabels verbonden en vervolgens 1 laptop aansluiten via UTP om een speedtest te doen (meerdere keren geprobeerd, max 900 down en 450 up).
    *Modem opstarten zonder UTP kabels verbonden en vervolgens mijn vaste computer aansluiten via UTP om een speedtest te doen(zelfde resultaten als met de laptop).
    *Modem opstarten zonder UTP kabels verbonden en vervolgens mijn laptop aangesloten via UTP en opgestart in veilige netwerkmodus om een speedtest te doen.(zelfde resultaten).
    *Speedtest proberen op verschillende netwerk porten van het modem.

    Betreft het malware-stukje, de medewerker en collega waren stellig overtuigd dat door het oplopende traffic statistiek een van de apparaten besmet moest zijn met malware(dus ook mijn laptop die solo werd aangesloten op modem). Toen ik vervolgens zei "komt die stijging niet door de speedtest" werd er stellig geantwoord dat het daar niet aan kon liggen.

    Om het malware stukje uit te sluiten heb ik via port mirror en wireshark netwerk verkeer gemonitord. Mijn conclusie is dat een speedtest de 'traffic-statistiek' in het modem verhoogt, gemiddeld per upload en download ieder 1.3 GB.

    Ik weet vrijwel zeker dat ik hier zelf vrij weinig invloed op heb, ik geloof ook niet dat er malware actief is. Bij Caiway haalde ik altijd snelheden van 550 up en 450 down. Medewerker aan de telefoon kon ook mijn modem niet bereiken op 1 bepaald onderdeel, dat was merkwaardig.

    Heeft iemand misschien de zelfde ervaring gehad met Delta en het weten op te lossen? Ik wil gewoon graag 1000/1000 hebben, de rede dat ik naar Delta ben overgestapt
    Via wifi of bekabeld?

    Reageer


    • #3
      Oorspronkelijk gepost door Bordewolf Bekijk bericht

      Via wifi of bekabeld?
      Lees jij uberhaubt wel? Wat zou er bedoeld worden met via utp aangesloten?

      Reageer


      • #4
        Oorspronkelijk gepost door reddwarf Bekijk bericht

        Lees jij uberhaubt wel? Wat zou er bedoeld worden met via utp aangesloten?
        Ik lees net nu ook. Modem wisselen lijkt me of een monteur laten komen.

        Een reset van het modem werkt alleen wanneer deze 2 minuten stroomloos is geweest (is overigens afhankelijk van welk modem)

        Reageer


        • #5
          Oorspronkelijk gepost door stevenm2919 Bekijk bericht
          Sinds kort overgestapt van een 500 mbps Caiway abonnement naar een 1000 mbps Delta abonnement.

          Heeft iemand misschien de zelfde ervaring gehad met Delta en het weten op te lossen? Ik wil gewoon graag 1000/1000 hebben, de rede dat ik naar Delta ben overgestapt
          Zijn al veel discussies over geweest en ja ‘meten is weten’ maar dit is ook weer zo afhankelijk van zoveel factoren, mijn eerste gedachte is wel dat je een punt hebt met de upload.
          - de max snelheid van 1 gbps utp komt met alle overhead en verschil theoretisch neer op een maximale snelheid van ~ 940 Mpbs, je gemeten snelheid van rond de 900 down zou ik mezelf niet teveel zorgen over maken.
          - welke speedtest gebruik je? Zijn nogal wat verscillen maar verklaren niet je te lage upload.
          - drivers en alles up to date? Lukt het wel om hogere snelheidte halen bij buurman of vriend?

          En ja kan ook het modem zijn, zie je daar nog veel errors of andere foutmeldingen? Ik ken (helaas) het genexis modem verder niet.

          Succes!

          Reageer


          • #6
            Deze minimum snelheden houdt Delta aan :

            Wat kan ik verwachten van de internetsnelheid op mijn adres? | DELTA Fiber Nederland BV

            Reageer


            • #7
              Bedraad meten rechtstreeks op een LAN poort van de 7840. Voor de zekerheid WiFi uit en de drie andere LAN poorten leeg laten.

              SpeedTest CLI versie downloaden: https://www.speedtest.net/apps/cli

              En aantal keren uitvoeren. Ik heb de beste ervaringen met WorldStream en I3DNet:

              speedtest -s 6554
              speedtest -s 21509

              Ik haal over een aantal metingen gemiddeld 940/930 (Caiway). Zie foto voor een zojuist gedane test naar I3DNet. Nog nauwkeuriger is iPerf naar WorldStream. Vaak als SpeedTest lagere snelheid aangeeft dan is de snelheid met iPerf wel goed, dus is het dan congestie op de gebruikte SpeedTest servers.
              Laatst bewerkt door Eucalypta; 2 Jan 2023, 22:58.

              Reageer


              • #8
                Je gebruikt CAT5E ik zou eens CAT6E nemen die komt wel hoger

                Heb ook even een testje gedaan via de coax

                Klik op de afbeelding voor grotere versie

Naam: Screenshot_15.png
Bekeken: 1154
Grootte: 16,9 Kb
ID: 250603
                Laatst bewerkt door onbekend__; 2 Jan 2023, 23:33.

                Reageer


                • #9
                  Oorspronkelijk gepost door stevenm2919 Bekijk bericht
                  Sinds kort overgestapt van een 500 mbps Caiway abonnement naar een 1000 mbps Delta abonnement.
                  Nu zal menig mens denken "waar maakt die zich druk om, hij heeft voldoende snelheid" en dat klopt, maar als je 1000 mbps beloofd wordt dan ga je er ook van uit dat je het krijgt.
                  Sinds ik ben overgestapt haal ik amper de snelheden die beloofd zijn. Download is slechts 1 keer rond de 900 mbps gekomen(gemiddeld 650), en upload maximaal rond de 450 mbps(gemiddeld 350).

                  Overal gebruik ik CAT5E bekabeling.
                  Het modem is een Genexis Platinum-7840

                  Ik heb Delta gebeld en een uur met ze aan de lijn gezeten en van alles geprobeerd en de conclusie was dat bij Delta alles goed staat en dat er bij mij iets niet goed loopt. Er werd geroepen dat het eventueel malware zou kunnen zijn. Nu geloof ik dit niet als je kijkt naar wat we hebben getroubleshoot. Malware zou wel kunnen, maar dan zit het in hun modem.

                  Het volgende hebben we geprobeerd:
                  (WLAN gebruik ik niet van het Genexis modem)
                  *Modem fabrieks-resetten.
                  *Modem opstarten zonder UTP kabels verbonden en vervolgens 1 laptop aansluiten via UTP om een speedtest te doen (meerdere keren geprobeerd, max 900 down en 450 up).
                  *Modem opstarten zonder UTP kabels verbonden en vervolgens mijn vaste computer aansluiten via UTP om een speedtest te doen(zelfde resultaten als met de laptop).
                  *Modem opstarten zonder UTP kabels verbonden en vervolgens mijn laptop aangesloten via UTP en opgestart in veilige netwerkmodus om een speedtest te doen.(zelfde resultaten).
                  *Speedtest proberen op verschillende netwerk porten van het modem.

                  Betreft het malware-stukje, de medewerker en collega waren stellig overtuigd dat door het oplopende traffic statistiek een van de apparaten besmet moest zijn met malware(dus ook mijn laptop die solo werd aangesloten op modem). Toen ik vervolgens zei "komt die stijging niet door de speedtest" werd er stellig geantwoord dat het daar niet aan kon liggen.

                  Om het malware stukje uit te sluiten heb ik via port mirror en wireshark netwerk verkeer gemonitord. Mijn conclusie is dat een speedtest de 'traffic-statistiek' in het modem verhoogt, gemiddeld per upload en download ieder 1.3 GB.

                  Ik weet vrijwel zeker dat ik hier zelf vrij weinig invloed op heb, ik geloof ook niet dat er malware actief is. Bij Caiway haalde ik altijd snelheden van 550 up en 450 down. Medewerker aan de telefoon kon ook mijn modem niet bereiken op 1 bepaald onderdeel, dat was merkwaardig.

                  Heeft iemand misschien de zelfde ervaring gehad met Delta en het weten op te lossen? Ik wil gewoon graag 1000/1000 hebben, de rede dat ik naar Delta ben overgestapt
                  ouwe zooi gebruik je...zou eerst maar eens cat8 gaan leggen... je modem eruit en eigen modem kopen ...ik met asus rtax89x 945mb up and down
                  eventueel met sfp module verbinden ....

                  Reageer


                  • #10
                    Oorspronkelijk gepost door dannyvdmoo Bekijk bericht

                    ouwe zooi gebruik je...zou eerst maar eens cat8 gaan leggen... je modem eruit en eigen modem kopen ...ik met asus rtax89x 945mb up and down
                    eventueel met sfp module verbinden ....
                    Ik heb hier CAT5E overal, ik haal netjes 950/950 Mbit. Dus geen oude zooi, CAT 5E voldoet gewoon.
                    CAT6E of zelfs 7E/8E wordt aanbevolen voor > 1 Gbit.

                    Fouten kunnen ook optreden door een oude netwerkkaart. Verder zou ik een modemomruil vragen wanneer ze die niet kunnen benaderen (tenzij je met eigen spul aan het testen bent, dan vraag je om moeilijkheden). Ik heb overigens beide modems in gebruik gehad en beide leveren normaal gesproken de volle snelheid.

                    Reageer

                    Om te reageren, moet je eerst .

                    verwerken...
                    X