Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Docsis 4.0

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

  • #16
    Zou Ziggo nog geïnteresseerd zijn om de toekomst coax netwerken over te nemen van andere kabelaars nu glasvezel zo in opmars is?

    Reageer


    • #17
      Oorspronkelijk gepost door stofdoek Bekijk bericht
      Zou Ziggo nog geïnteresseerd zijn om de toekomst coax netwerken over te nemen van andere kabelaars nu glasvezel zo in opmars is?
      Daar komt Ziggo weer. Volgens mij schrijf ik dat op de langere termijn (dan spreek ik echt over een aantal jaren van nu) Delta een keuze gaat maken voor wat betreft COAX.
      Afstoten of verkopen. Ze zijn echt niet zo gek twee netwerken naast elkaar te onderhouden.

      Daarmee zeg ik niet dat een klein deel in stand gehouden kan worden, daar waar geen glasvezel aanwezig is.

      Wat Ziggo gaat doen is ook maar de vraag. Wie weet verglazen ze het coax-netwerk. Ze zijn al bezig met IPTV.

      Reageer


      • #18
        Lees net dat er bij Docsis 4.0 geen plaats meer is voor DVB-C dat zou jammer zijn want dit is natuurlijk net het sterke punt van kabel.

        Dan wordt alles dus IPTV in de toekomst.
        Laatst bewerkt door driepinter; 31 Jul 2022, 15:36.

        Reageer


        • #19
          Oorspronkelijk gepost door driepinter Bekijk bericht
          Lees net dat er bij Docsis 4.0 geen plaats meer is voor DVB-C dat zou jammer zijn want dit is natuurlijk net het sterke punt van kabel.

          Dan wordt alles dus IPTV in de toekomst.
          Ziggo heeft al getest met IPTV ontvangers. Hoe interessant is Coax dan nog ? Ziggo kan beter als provider op dd glasvezelnetwerken gaan opereren.

          Reageer


          • #20
            Oorspronkelijk gepost door Bordewolf Bekijk bericht
            Hoe interessant is Coax dan nog?
            Dat fungeert dan puur als signaaldrager voor internet (waaronder iptv). Is helemaal niets mis mee, werkt prima.
            Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

            Reageer


            • #21
              Oorspronkelijk gepost door driepinter Bekijk bericht
              Lees net dat er bij Docsis 4.0 geen plaats meer is voor DVB-C dat zou jammer zijn want dit is natuurlijk net het sterke punt van kabel.
              Heb je daar een link van, want die bewering klopt volgens mij niet:
              - Docsis werkt twee kanten op (down- en upload, gescheiden via T/CDMA) en maakt gebruik van een _aantal_ DVB-C kanalen.
              - DVB-C (TV) werkt maar één kant op (download).
              Volgens mij is de laatste juist het zwakke punt van de kabel, dus geen noodzaak om te handhaven.
              Dat houdt dan inderdaad in dat IPTV een voor de hand liggend alternatief wordt (met de nadruk op het verdienmodel van Delta/DFN).

              De sterke punten van de kabel zijn volgens mij nog steeds de grote bandbreedte (met dank aan Docsis), stabiel signaal en het zonder problemen actief zijn naast DVB-C (old school kabelTV voor de liefhebbers). Hoezeer we ook worden gekgemaakt in de media om toch vooral maar op glas over te stappen
              Laatst bewerkt door Webkabouter; 1 Aug 2022, 01:38.
              Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

              Reageer


              • #22
                Oorspronkelijk gepost door Webkabouter Bekijk bericht
                Heb je daar een link van, want die bewering klopt volgens mij niet:
                - Docsis werkt twee kanten op (down- en upload, gescheiden via T/CDMA) en maakt gebruik van een _aantal_ DVB-C kanalen.
                - DVB-C (TV) werkt maar één kant op (download).
                Volgens mij is de laatste juist het zwakke punt van de kabel, dus geen noodzaak om te handhaven.
                Dat houdt dan inderdaad in dat IPTV een voor de hand liggend alternatief wordt (met de nadruk op het verdienmodel van Delta/DFN).

                De sterke punten van de kabel zijn volgens mij nog steeds de grote bandbreedte (met dank aan Docsis), stabiel signaal en het zonder problemen actief zijn naast DVB-C (old school kabelTV voor de liefhebbers). Hoezeer we ook worden gekgemaakt in de media om toch vooral maar op glas over te stappen
                Ziggo-eigenaar Liberty Global zet focus op glasvezel | Totaal TV

                Een nadeel hiervan is echter dat Ziggo in dat geval moet stoppen met het aanbieden van televisie via DVB-C, dat juist wordt gezien als een groot voordeel van kabel ten opzichte van glasvezel.

                Wat ik er van begrijp is dat heel de bandbreedte noodzakelijk is om de upload van 6Gbps te kunnen behalen dus geen plaats meer is voor een DVB-C signaal.

                Voor Docsis 3.1 upload is immers het analoge signaal ook al afgeschaft.

                Bladzijde 9 :

                https://www.nctatechnicalpapers.com/...d-pie/download

                For our analysis, the timeframe is extended out 15 years, to 2035. The network starts with 300 MHz of legacy video spectrum and 30 bonded DOCSIS 3.0 SC-QAM channels. By 2033, the legacy video spectrum is removed in favor of IPTV over DOCSIS.
                Laatst bewerkt door driepinter; 1 Aug 2022, 07:42.

                Reageer


                • #23
                  Oorspronkelijk gepost door driepinter Bekijk bericht

                  Ziggo-eigenaar Liberty Global zet focus op glasvezel | Totaal TV

                  Een nadeel hiervan is echter dat Ziggo in dat geval moet stoppen met het aanbieden van televisie via DVB-C, dat juist wordt gezien als een groot voordeel van kabel ten opzichte van glasvezel.

                  Wat ik er van begrijp is dat heel de bandbreedte noodzakelijk is om de upload van 6Gbps te kunnen behalen dus geen plaats meer is voor een DVB-C signaal.

                  Voor Docsis 3.1 upload is immers het analoge signaal ook al afgeschaft.

                  Bladzijde 9 :

                  https://www.nctatechnicalpapers.com/...d-pie/download

                  For our analysis, the timeframe is extended out 15 years, to 2035. The network starts with 300 MHz of legacy video spectrum and 30 bonded DOCSIS 3.0 SC-QAM channels. By 2033, the legacy video spectrum is removed in favor of IPTV over DOCSIS.
                  Daarmee is de noodzaak voor coax verdwenen… je kan dan beter het laatste stukje verglazen of als grote provider een andere opkopen of je diensten via glasvezel aanbieden.

                  Ik zie Delta deze upgrade sowieso niet meer doen wanneer dit klopt.

                  Reageer


                  • #24
                    Oorspronkelijk gepost door driepinter Bekijk bericht
                    Wat ik er van begrijp is dat heel de bandbreedte noodzakelijk is om de upload van 6Gbps te kunnen behalen dus geen plaats meer is voor een DVB-C signaal. Voor Docsis 3.1 upload is immers het analoge signaal ook al afgeschaft.
                    Eens, maar dat is een keuze die de provider maakt - is geen beslissing die sec te maken heeft met Docsis, want dat protocol maakt zelf gebruik van DVB-C.
                    Zoals je zelf aangeeft is de haalbaarheid van 6Gbps nu de twist die de oorzaak moet zijn van het verdwijnen van kabelTV. Ik vind dat zelf wat kort door de bocht.
                    Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

                    Reageer


                    • #25
                      Oorspronkelijk gepost door Bordewolf Bekijk bericht
                      Daarmee is de noodzaak voor coax verdwenen
                      Dat zou je kunnen stellen en zal waarschijnlijk ook gebeuren. Ik denk zelf echter dat wat we tot nu toe lezen over de 'noodzaak' van glasvezel en het verdwijnen van kabelTV een puur strategische is die ons in de media op basis van verkeerde argumenten wordt voorgeschoteld.
                      Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

                      Reageer


                      • #26
                        Oorspronkelijk gepost door Webkabouter Bekijk bericht
                        Eens, maar dat is een keuze die de provider maakt - is geen beslissing die sec te maken heeft met Docsis, want dat protocol maakt zelf gebruik van DVB-C.
                        Zoals je zelf aangeeft is de haalbaarheid van 6Gbps nu de twist die de oorzaak moet zijn van het verdwijnen van kabelTV. Ik vind dat zelf wat kort door de bocht.
                        Ik moet je gelijk geven, er is dus inderdaad een scenario denkbaar met behoud digitale tv.
                        Bijgevoegde bestanden

                        Reageer


                        • #27
                          Oorspronkelijk gepost door driepinter Bekijk bericht

                          Ik moet je gelijk geven, er is dus inderdaad een scenario denkbaar met behoud digitale tv.

                          Ziggo test al met IPTV decoders, coax op docsis40, aint gonna happen.
                          Sterker ik zie Ziggo steeds meer naar de achtergrond gaan, tenzij ze een glasprovider gaan overnemen of al provider op glas beschikbaar komen.

                          Reageer


                          • #28
                            Eerste DOCSIS 4.0 modem/router waarschijnlijk pas eind 2023 beschikbaar

                            Ben zeer benieuwd of DELTA ook deze stap nog gaat maken

                            Misschien weten we dan in 2024 meer

                            Bron

                            Reageer


                            • #29
                              Oorspronkelijk gepost door driepinter Bekijk bericht
                              Eerste DOCSIS 4.0 modem/router waarschijnlijk pas eind 2023 beschikbaar

                              Ben zeer benieuwd of DELTA ook deze stap nog gaat maken

                              Misschien weten we dan in 2024 meer

                              Bron
                              Dan staan ze letterlijk voor een tweesprong, al zei ik al dat men moet kiezen:
                              * niet meer investeren in coax
                              * wel investeren om later te verkopen
                              * direct verkopen

                              Twee netwerken naast elkaar onderhouden kosten veel te veel geld, men mikt op glasvezel. Naar mijn mening dan ook die weg in slaan en daar je geld in investeren.

                              Reageer


                              • #30
                                Oorspronkelijk gepost door Bordewolf Bekijk bericht

                                Dan staan ze letterlijk voor een tweesprong, al zei ik al dat men moet kiezen:
                                * niet meer investeren in coax
                                * wel investeren om later te verkopen
                                * direct verkopen

                                Twee netwerken naast elkaar onderhouden kosten veel te veel geld, men mikt op glasvezel. Naar mijn mening dan ook die weg in slaan en daar je geld in investeren.
                                Ik denk dat DELTA nog vele jaren afhankelijk zal zijn van het kabelnetwerk in Zeeland, de (totale) verglazing van de provincie gaat nog lang duren.

                                Reageer

                                Om te reageren, moet je eerst .

                                verwerken...
                                X