Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Statisch IP adres Genexis 7840

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

  • #16
    Oorspronkelijk gepost door Zuid Bekijk bericht
    Inmiddels zie ik wel een nieuw probleem. Op de pagina "Netwerk" staat bij "DHCP-Server configuratie" achter de optie Domeinnaam de melding domain_not_set.invalid
    Voor zover ik weet heb ik in die regels niets gewijzigd. Weet iemand wat daar ingevuld had moeten staan?
    Volgens mij maakt dit niet zoveel uit, maar goed dan geef je het een naam bv : home.local

    Reageer


    • #17
      Oorspronkelijk gepost door Zuid Bekijk bericht
      Even vooraf: Ik heb inderdaad problemen met alle termen, afkortingen enz mbt modem/routers enz te begrijpen.
      Ik denk dat het slim is om je eerst eens te verdiepen in het gebruik van een netwerk (incl. de terminologie) en modemgebruik. Zo zijn de meeste forumbewoners hier ook begonnen. Google kan je daarbij heel goed van dienst zijn; er zijn genoeg Youtube filmpjes over dit onderwerp. Het is inderdaad geen gemakkelijk onderwerp, het is even doorbijten.
      Laatst bewerkt door Webkabouter; 9 Jul 2021, 09:29.
      Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

      Reageer


      • #18
        Heb je al gekeken wat er gebeurd als je na het maken van een Statische Adrestoewijzing (DHCP reservering) het betreffende apparaat opnieuw opstart? Of wat er gebeurd als je na de toewijzing het modem reboot?
        Firewalls maken meer kapot dan je lief is.....

        Reageer


        • #19
          Oorspronkelijk gepost door Webkabouter Bekijk bericht
          Ik denk dat het slim is om je eerst eens te verdiepen in het gebruik van een netwerk (incl. de terminologie) en modemgebruik.
          Als aanvulling op mijn "bekentenis" .... ik heb wel 50 jaar ervaring in de IT, laatste jaren vooral in het programmeren van Arduino en Android apparaten, Het probleem bij het opdoen van kennis over modem/routers ed. is vooral de beperkte test mogelijkheid. Het is uitproberen in een live omgeving. Huisgenoot heeft er dus direct last van.

          Google kan je soms lelijk op een dwaalspoor zetten. Een zoekopdracht heeft mij b.v. een overzicht gegeven van door Delta ondersteunde opties. Het was alleen via de url van de pagina zichtbaar dat dit niet over de opties voor particulieren ging. Maar Google is wel het hulpmiddel dat ik als eerste inzet.

          ejanse Na toewijzing herstart apparaat en na toewijzing reboot modem had ik al geprobeerd. In beide gevallen niet het gewenste resultaat. Reboot modem heeft wel iets bijzonders gedaan, Bij de reboot was de Deco M5 niet uit gezet. Die voelde zich kennelijk verantwoordelijk voor de aangesloten Wifi apparaten en heeft die apparaten toen alvast een nieuw IP adres gegeven in de range 192.168.1.10 / 192.168.1.19 Standaard zijn de IP adressen via het modem in de range 192.168.1.64 / 192.168.1.253

          Google heeft mij wel laten denken aan de optie om de Deco M5 in router mode te gaan zetten. De Deco in router mode lijkt alle mogelijkheden te hebben die ik nodig heb.
          Een tweede router is volgens Google een mogelijkheid die elders ook wordt toegepast. Ik ben nog opzoek naar de eventuele nadelen. Ik kan mij bijvoorbeeld voorstellen dat de via Deco aangesloten apparaten dan in een separaat netwerk komen, dit zou voor mij niet direct een probleem zijn.

          Reageer


          • #20
            Of zoals Webkabouter terecht opmerkt, het inkorten van de dhcp server naar 192.168.1.200 en dan de apparaten een statisch ip adres te geven buiten deze range maar binnen het subnet.

            Dan heb je met hele deze modem optie : "Vaste Adrestoewijziging" niets te maken.
            Laatst bewerkt door driepinter; 10 Jul 2021, 08:37.

            Reageer


            • #21
              Oorspronkelijk gepost door driepinter Bekijk bericht

              Dan heb je met hele deze modem optie : "Vaste Adrestoewijziging" niets te maken.
              Als "Vaste Adrestoewijziging" niet de juiste optie is, welke optie zou ik dan moeten gebruiken om een zelf gekozen statisch IP adres te krijgen?



              Reageer


              • #22
                Wanneer je een ip adres kiest wat buiten de dhcp server range valt maar wel binnen het subnet hoef je niets in te stellen (excluden).

                Dus wanneer de dhcp server range eindigt op 192.168.1.200 hou je de adressen van 192.168.1.201 tot en met 192.168.1.254 over als statisch ip adres.

                Reageer


                • #23
                  driepinter Ik mis hierin nog altijd het antwoord op mijn vraag. Hoe maak ik het modem of een willekeurig apparaat zo bijdehand dat die weet welk ip adres ik bedacht heb voor het betreffende apparaat. Dus er is een vrije reeks ik weet een ip adres (192.168.1.201) voor bijvoorbeeld mijn ESP8266 board of PV omvormer. En dan........

                  Reageer


                  • #24
                    Het instellen van een statisch ip adres verschilt natuurlijk per apparaat en zul jezelf moeten uitzoeken.


                    Wanneer het apparaat alleen geconfigureerd kan worden met een dhcp adres gaat deze vlieger niet op en zul je idd naar een andere oplossing moeten uitkijken.

                    Reageer


                    • #25
                      .....
                      Na toewijzing herstart apparaat en na toewijzing reboot modem had ik al geprobeerd. In beide gevallen niet het gewenste resultaat. Reboot modem heeft wel iets bijzonders gedaan, Bij de reboot was de Deco M5 niet uit gezet. Die voelde zich kennelijk verantwoordelijk voor de aangesloten Wifi apparaten en heeft die apparaten toen alvast een nieuw IP adres gegeven in de range 192.168.1.10 / 192.168.1.19 Standaard zijn de IP adressen via het modem in de range 192.168.1.64 / 192.168.1.253
                      ......

                      Ik ken de Deco M5 niet, maar vind het wel opmerkelijk dat die "opeens" als DHCP server gaat fungeren als de DHCP server in het modem er even niet is. Mij bekruipt dan het gevoel dat er 2 DHCP servers actief zijn in je LAN.

                      Als je een IP adres in wil stellen die buiten de DHCP reeks valt maat wel in hetzelfde subnet dan moet je dus op het betreffende apparaat handmatig een vast ip adres instellen, het adres dat je zelf hebt bedacht.
                      Firewalls maken meer kapot dan je lief is.....

                      Reageer


                      • #26
                        ejanse Ik kan uiteraard niet vaststellen hoelang DHCP of NAT op de Deco actief was. Deco default is router mode, het zou dus kunnen dat als er geen modem/router is dat de Deco het dan maar zelf oplost. Het waren alleen IP adressen voor Wifi apparaten die IP kregen in de standaard vrijgelaten range tot 192.168.1.63 (toeval dat de standaard range in het modem begint vanaf dit adres ?) Na de volledige opstart waren alle IP adressen via het modem te zien. Of het allemaal werkte heb ik niet getest. Het IP adres via een apparaat instellen is niet voor elk apparaat mogelijk. Via de ESP8266 zou het moeten kunnen, mijn eerste poging was met een IP adres volledig buiten de standaard range en dat werkte dus niet. Wordt vervolgt.
                        Deco als router zou mijn probleem kunnen oplossen maar Delta modem in bridge mode is niet beschikbaar voor particulieren

                        Reageer


                        • #27
                          OPGELOST

                          Een adres reservering (statisch IP adres) wordt door het Delta genexis Platinum 7840 modem uitsluitend toegepast op een apparaat dat nog ander GEEN IP adres heeft of aan het begin van een nieuwe "lease" periode van het apparaat.
                          Het herstarten van een apparaat heeft een tegengesteld effect. Na toekenning van het reeds bekende IP adres word dan een NIEUWE lease periode gestart.
                          Een vast IP adres toekennen kan het snelst als het apparaat nog NIET is aangesloten op het (Wifi) netwerk.
                          Dit is in de praktijk alleen mogelijk als het MAC adres bekend is.
                          Alternatief zou kunnen zijn de lease periode (tijdelijk) te verkorten. Dit heb ik niet getest.

                          Bedankt voor het meedenken.
                          m.v.g.
                          Nico

                          Reageer

                          Om te reageren, moet je eerst .

                          verwerken...
                          X