Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Statisch IP adres Genexis 7840

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

  • Statisch IP adres Genexis 7840

    Gisteren zijn we aangesloten op het Delta glasvezelnet. We hebben een Genexis 7840 modem met 3 Deco WiFi versterkers.
    Nu wil ik een aangesloten ESP8266 (via WiFi) en een PV omvormer (via een kabel aangesloten) een vast IP adres geven.
    Er is op de homepage van het modem een optie "Vaste adrestoewijzing". Als ik daar MAC en IP adres invul krijg ik nog altijd een ander IP adres toegewezen.
    Weet iemand wat ik nog meer zou moeten doen?
    m.v.g. Nico

  • #2
    Op pagina 19 van deze handleiding staat er een stukje over.

    Een statische hostinvoer staat een specifiek IP-adres toe voor een host op basis van: zijn MAC-adres.
    Als de host DHCP gebruikt, wijst de DHCP-server de Host wijst het gedefinieerde IP-adres toe voor elke lease.
    Om een ​​nieuwe statische toewijzing in te stellen, klikt u op de knop en voert u het MAC-adres en het gewenste IP-adres in.

    Reageer


    • #3
      driepinter Dank voor uw antwoord. Tot zover was ik ook gekomen. Echter het apparaat krijgt geen nieuw IP adres. Ook na enige tijd blijft het IP adres staan op het eerder toegekende IP adres. Kennelijk moet er nog iets gebeuren. ????

      Reageer


      • #4
        Het spreekt ongetwijfeld voor zich, maar het gekozen adres zal denk ik wel binnen de range van de dhcp server moeten liggen anders werkt het niet.

        Reageer


        • #5
          Zojuist helpdesk gebeld. Het moet zo werken maar wij bieden GEEN ondersteuning voor deze optie als het NIET werkt. U moet daarvoor een IT bedrijf om hulp vragen.
          Nu al spijt van de overstap naar DELTA!

          Reageer


          • #6
            Oorspronkelijk gepost door Zuid Bekijk bericht
            Zojuist helpdesk gebeld. Het moet zo werken maar wij bieden GEEN ondersteuning voor deze optie als het NIET werkt. U moet daarvoor een IT bedrijf om hulp vragen.
            Nu al spijt van de overstap naar DELTA!
            Het zijn opties voor gevorderden, als je zelf niet gevorderd genoeg bent, zul je iemand moeten vinden die dat wel is. Delta ondersteunt de basisinstellingen. Wat ze niet ondersteunen staat ook in de voorwaarden die je natuurlijk gelezen hebt...

            Reageer


            • #7
              Er is een draadje over een eigen glasvezel modem.

              Reageer


              • #8
                Oorspronkelijk gepost door Zuid Bekijk bericht
                Nu wil ik een aangesloten ESP8266 (via WiFi) en een PV omvormer (via een kabel aangesloten) een vast IP adres geven.
                Je bedoelt een SoC? Die kun je geen ip adres geven, tenzij je het op een Arduino boardje prikt (dat dan weer op een Raspberry is aangesloten). Wellicht begrijp ik je niet?

                In de regel scheidt je je interne netwerk van je router/modem ; de laatste is als gateway onderdeel van je interne netwerk en dus niet andersom. Reden daarvan is dat als je alles 'ophangt' aan je router/modem, je intern rechtstreeks gaat koppelen en dat kan vreemde situaties opleveren.
                Het toekennen van vaste ip adressen in een thuisnetwerk kun je in de meeste gevallen dan ook niet op een Delta router/modem instellen; anders dan bij een zakelijk account krijgt de modem/router ook geen vast ip adres. Wat je kunt doen (als dat wel werkt) is de lease periode van het apparaat-ip op bv een jaar of langer zetten. In principe werkt het toekennen van 'vaste' ip adressen ook zo.

                Meest gekozen oplossing is een tweede router aan je fibermodem koppelen waarmee je je interne netwerk geheel naar eigen hand zet, inclusief DHCP en/of vaste ip adressen. Daarvoor hoeft het fibermodem niet persé in de bridge mode te staan, maar is wel handiger in geval van een probleem met je verbinding.
                Je kunt ook zelf een router/modem aanschaffen en het Delta modem vervangen, maar dat is meestal een dure grap en in geval van problemen wordt je niet echt feestelijk binnengehaald door support :-)

                Note: als je een apparaat buiten de scope van DHCP configureert, dan geldt dat ip adres als een vast ip adres omdat alleen DHCP adressen een leasetijd kennen (en dus dynamisch zijn).
                Wat ikzelf doe, is mijn DHCP scope definieeren tussen x.x.x.50 en x.x.x.200 Alles wat daarbuiten valt gebruik ik als server-, camera en printer ip's.
                Laatst bewerkt door Webkabouter; 8 Jul 2021, 15:40.
                Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

                Reageer


                • #9
                  Oorspronkelijk gepost door Webkabouter Bekijk bericht

                  Note: als je een apparaat buiten de scope van DHCP configureert, dan geldt dat ip adres als een vast ip adres omdat alleen DHCP adressen een leasetijd kennen (en dus dynamisch zijn).
                  Wat ikzelf doe, is mijn DHCP scope definieeren tussen x.x.x.50 en x.x.x.200 Alles wat daarbuiten valt gebruik ik als server-, camera en printer ip's.
                  Even vooraf: Ik heb inderdaad problemen met alle termen, afkortingen enz mbt modem/routers enz te begrijpen.

                  Het citaat hierboven geeft aan dat ik een ip adres buiten de DHCP range kan configureren. Alleen is mijn vraag daarbij hoe en waar zou ik dat moeten configureren.
                  Mijn voorbeeld van de ESP8266 betreft een een zelfstandig functionerende webserver via Wifi aangesloten die lokaal door andere computers benaderd moet kunnen worden. Ik had verwacht dat met de Delta modem functie "Netwerk > vaste adrestoewijzing" een IP adres toegewezen kon worden. Iets dergelijks voor de PV omvormer. Hierop is een webserver aanwezig met gegevens over de opbrengst van de zonnepanelen. Deze is echter via een kabel aangesloten op het modem. Alles functioneerde tot voor kort met een KPN experia box v10 met vast toegewezen IP adressen prima. (klein probleempje was de internetsnelheid van KPN 7,9 down en 0,7 up) Volgens mij is de situatie te vergelijken met het gebruik van server, camera en printer.

                  Reageer


                  • #10
                    Ik denk dat je de "Vaste adrestoewijzing" van de Genexis 7840 meer moet zien als een DHCP-reservering.

                    Dus ja, het is een dhcp adres afkomstig uit de range van de dhcp server maar die wordt toegewezen aan een bepaald MAC adres.

                    Buitenom de dhcp range zal waarschijnlijk niet gaan met dit type modem, althans niet met deze vaste adrestoewijzing optie.
                    Laatst bewerkt door driepinter; 8 Jul 2021, 17:45.

                    Reageer


                    • #11
                      Ik lees 1 jaar gratis business pack. Daar is het IP vast te zetten.

                      Reageer


                      • #12
                        Oorspronkelijk gepost door Bordewolf Bekijk bericht
                        Ik lees 1 jaar gratis business pack. Daar is het IP vast te zetten.
                        Dit gaat over je interne netwerk, niet het externe IP

                        Reageer


                        • #13
                          Zuid Controleer de instellingen van je Deco-set eens.
                          Ga in de Deco app naar Router-instellingen, Geavanceerd. Bewerkingsmodus moet op ‘Access point’ staan.
                          Anders gaat je Deco namelijk zelf ip-adressen uitdelen en worden de instellingen in het modem genegeerd.

                          Reageer


                          • #14
                            Oorspronkelijk gepost door Bordewolf Bekijk bericht
                            Daar is het IP vast te zetten.
                            Van het Delta modem zelf. Mbt interne netwerkclients is dat helaas een no-no.
                            Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

                            Reageer


                            • #15
                              Oorspronkelijk gepost door driepinter Bekijk bericht
                              Ik denk dat je de "Vaste adrestoewijzing" van de Genexis 7840 meer moet zien als een DHCP-reservering.

                              Dus ja, het is een dhcp adres afkomstig uit de range van de dhcp server maar die wordt toegewezen aan een bepaald MAC adres.

                              Buitenom de dhcp range zal waarschijnlijk niet gaan met dit type modem, althans niet met deze vaste adrestoewijzing optie.
                              Als dat zo is zou een ip adres dat ik als vast ip heb gekozen binnen de range dus moeten werken, helaas lukt mij dat ook niet.
                              (Ik had al eerder als test vast (ongebruikt) adres 192.168.1.111 gekoppeld aan MAC. Het IP blijft echter ongewijzigd 192.168.114)

                              GoeRoe Deco staat/stond op ‘Access point’


                              Inmiddels zie ik wel een nieuw probleem. Op de pagina "Netwerk" staat bij "DHCP-Server configuratie" achter de optie Domeinnaam de melding domain_not_set.invalid
                              Voor zover ik weet heb ik in die regels niets gewijzigd. Weet iemand wat daar ingevuld had moeten staan?

                              Reageer

                              Om te reageren, moet je eerst .

                              verwerken...
                              X