Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Defecte TT-module in Humax-decoder ??

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

  • Defecte TT-module in Humax-decoder ??

    Een paar maanden geleden stelde ik een vraag over de teletekst van de Humax-decoder https://forum.zeelandnet.nl/televisi...ng-hapert-6746. Niet veel wijzer van geworden in dit forum.

    De daarin genoemde euvel bestaat nog steeds en nu vermoed ik dat de TT-module in de decoder defect is. (Humax HDR 5050C).
    Voor de rest werkt de decoder als een tierelier. Programmeren, opnemen, afspelen, tv-gids enz.

    Vroeger kon je je TV laten repareren als de TT-module kapot was om dit door een nieuw module te laten vervangen maar nu ben ik bang dat dat met de Humax niet (meer) kan.
    Wie weet raad of de vervanging van die module nog mogelijk is of moet ik met grote vreze vrezen dat ik een nieuwe decoder mag gaan aanschaffen.
    En voor diegenen die dit wat vreemd overkomt: mijn vrouw en ik zijn beiden doof en erg afhankelijk van de teletekst (888) van de decoder. Op een analoge zender werkt de TT wel goed via de module van de TV zelf. Maar dat is volgend jaar verleden tijd, analoog dan.

    Ook de algehele teletekst met alle pagina's werkt zonder problemen. Maar irritant blijft wel het wegvallen van sommige regels in de 888 op alle zenders die de 888-ondertiteling gebruiken. Het vreemde is wel weer dat de BBC 1 en 2 vrijwel storingsloos zijn. Of ik moet gaan zoeken in het digitale teletekst-signaal dat vanuit de studio wordt mee-verzonden. Dit wordt wel erg technisch en moeilijk waar je dit moet navragen.

    Ik stel deze vraag weer tegen beter weten in want dit valt echt buiten de horende wereld.

    Wie kan me helpen ?

  • #2
    repareren is helaas niet echt meer van deze tijd.
    ik weet niet (meer) welk merk en type TV je hebt
    maar misschien kan er een CI+ module in.
    smart-card heb je natuurlijk al.

    als je zonder decoder naar NPO 1,2 of 3 kijkt, werkt TT dan wel ??

    Reageer


    • #3
      Ik gebruik ook (2) Humax 5050's en ervaar af en toe wel eens een probleempje met het beeld (overigens niet met teletekst) Tot nog toe kon ik al die problemen verhelpen door terug te gaan naar de fabrieksinstellingen en daarna opnieuw de zenders te installeren. Overigens blijken opnames dan gewoon op de HD te blijven staan.
      Alvorens nieuwe apparatuur aan te schaffen..niet geschoten is altijd mis

      Reageer


      • #4
        Jos, Ik had dit ook in mijn gedachten maar nog niet gedaan vanwege het risico van verlies aan opnames. Ik wacht even tot ik alles elders opgeslagen heb en dan alles terug naar de fabrieksinstellingen. Moet ik nog uitvogelen om te updaten via aansluiting op het netwerk. Waarschijnlijk een upt.kabel tussen modem en decoder. Nooit gedaan, wellicht helpt dat ook.

        En boven heb ik in de slaapkamer ook dezelfde decoder staan met raar genoeg dezelfde problemen met de 888--ondertiteling. Wel frappant maar toch...

        Bovendien is een aanschaf van een nieuwe decoder nog geen garantie tot een smetteloos 888-ondertiteling als de storing toch tussen de studio's in Hilversum en de provider ligt.

        En inderdaad: niet geschoten is altijd mis.

        Wordt vervolgd.

        Reageer


        • #5
          Oorspronkelijk gepost door fred44nl
          repareren is helaas niet echt meer van deze tijd.
          ik weet niet (meer) welk merk en type TV je hebt
          maar misschien kan er een CI+ module in.
          smart-card heb je natuurlijk al.
          als je zonder decoder naar NPO 1,2 of 3 kijkt, werkt TT dan wel ??
          Fred, op de TV met analoog werkt de TT-ondertiteling prima, alleen met dit verschil dat het analoog is met slecht beeld in vergelijking tot de HD-kwaliteit. Bovendien verschijnen de ondertitelingen in zwarte balken met daarin de tekst. In de digitale vorm (vanuit de decoder) vallen de zwarte balken weg en hebben we mooie letters zoals in de reguliere ondertitelingen zoals in anderstalige films. Ook weer met een verschil dat de TT-ondertitelingen met kleuren werken en de reguliere alleen maar met wit.
          Bovendien hebben we de decoder aangeschaft omdat er op onze huidige TV geen insteek van een CI+module mogelijk was. Op de Panasonic Plasma TV wel veel aansluitingen zoals HDMI, scart, computer, dvd, USB enz enz.
          Dus ik richt me alleen op de decoder omdat daar het defecte euvel in zit. De haperende ondertitelingen zitten zowel in het rechtstreeks kijken als in de opnames.

          Reageer


          • #6
            De Humax moet je updaten via de (coax) kabel zelf.

            Zie de handleiding pagina 63

            https://myhumax.info/wp-content/uplo...iHRD-5050c.pdf

            Je kunt de ontvanger ook opsturen ter reparatie : https://myhumax.info/service/

            Maar naar gelang de leeftijd van het apparaat zal dit toch behoorlijk wat geld (onderzoekskosten + verzendkosten) gaan kosten, dus is dit allemaal nog wel waard
            om te doen ?

            Reageer


            • #7
              ik vind het twijfelachtig om de Humax als schuldige aan te wijzen.
              op internet zie dergelijke problemen ook bij KPN.

              misschien kun je tijdelijk een PVR van iemand lenen.
              en anders kun je wellicht een koopje vinden op het prikbord.

              daarnaast kunnen we ook voor je testen op bijv. NPO1, 2 en 3

              Reageer


              • #8
                Oorspronkelijk gepost door fred44nl
                ik vind het twijfelachtig om de Humax als schuldige aan te wijzen.
                op internet zie dergelijke problemen ook bij KPN.

                Reageer


                • #9
                  effe goed zoeken op internet

                  https://forum.kpn.com/interactieve-t...et-goed-437360

                  Reageer


                  • #10
                    Ik weet niet hoe vaak je storing ondervind in de ondertiteling, maar op dit moment (12:00 uur) zie ik op NPO1 en 3 (via de Humax5050) een storingsvrije en synchrone ondertiteling via Teletekst.
                    Ik wil dat best nog eens verder (en zo mogelijk tegelijkertijd) met je uitproberen. Als je (via PB) enkele programma's en tijdstippen doorgeeft, probeer ik op die tijdstippen ook even te kijken.

                    Reageer


                    • #11
                      De ondertitelingsproblemen, besproken in de KPN-forum kende ik al. Dat zijn problemen met de TT-computer in de studio zelf. Soms bij het NOS-journaal helemaal geen 888-uitzending, dan "vergeten" ze die ondertiteling aan te zetten of een verkeerde ondertiteling.
                      Maar mijn probleem is van een andere orde. Vergelijkt het maar met de blokjes in het beeld, wat sommige kijkers ervaren. Dat zijn storingen in kabels binnenshuis. Dan zijn er genoeg adviezen van het forum om die en die kabel te vervangen door een kwaliteitskabel en aansluiting. Wellicht moet ik hier ook zoeken, maar dan moet ik iemand hebben die het binnenkomende signaal kan meten vanaf de buitenkabelaansluiting. De storing is zo klein dat dat niet te waarnemen is op het TV-scherm, maar dat wel aanwezig is in het TT-signaal. Vroeger kon je dat wel eens zien in vreemde letters, kleuren en blokjes in de algemene teletekstpagina's. Dan is de aansluiting vanaf het aansluitpunt naar de decoder niet in orde. Dit is dan gemakkelijk te verhelpen. Maar niet tijdens een rechtstreekse TT-ondertiteling, dat is niet te doen.

                      Reageer


                      • #12
                        ik kijk altijd naar het journaal van 8 uur.
                        en als er rond die tijd wel eens visite is, dan zet ik via txt 888 de ondertiteling aan.
                        dat gebeurt niet zo vaak, maar heb er ook nooit iets merkwaardigs aangezien.
                        vandaag komt het er niet van, maar ik zal morgen es effe oefenen
                        overigens heb ik een Humax 5200C

                        Reageer


                        • #13
                          Oorspronkelijk gepost door Jos
                          Ik weet niet hoe vaak je storing ondervind in de ondertiteling, maar op dit moment (12:00 uur) zie ik op NPO1 en 3 (via de Humax5050) een storingsvrije en synchrone ondertiteling via Teletekst.
                          Ik wil dat best nog eens verder (en zo mogelijk tegelijkertijd) met je uitproberen. Als je (via PB) enkele programma's en tijdstippen doorgeeft, probeer ik op die tijdstippen ook even te kijken.
                          Jos, dit is een lastige suggestie. Als ik van te voren wist wanneer ik een tia krijg, kan ik de huisarts tijdig waarschuwen maar zo werkt het niet. Dus ik kan niet van te voren bekijken wat er fout gaat. Dat is koffiedik kijken en was ik nu schat- en schatrijk.
                          Het enige is wat ik nu doe is zijn die programma's opnemen op de harde schijf, dat is dus inclusief de 888-ondertiteling en achteraf bekijken welke storingen er voorkomen. Maar ja, achteraf... Ik heb wel enkele opnames van de Humax overgezet op DVD om die ondertiteling-ellende te bewaren.
                          Maar je gaf al aan dat de TT-uitzendingen van 12:00 uur op NPO1 en 3 probleemloos waren maar heb je dan ook gelet op de drie-regelige ondertiteling?. Vaak valt dan de onderste regel uit en kun je gaan invullen wat ze nou gezegd hebben. De drie regels zijn pas van het laatste jaar en de twee regels zijn nog nooit een probleem geweest, ook nu niet.
                          Ik ga volgend jaar alle aansluitingen nakijken en eventueel vernieuwen en 's kijken of dat verbetert. Volgend jaar want tuurlijk staat de kerstboom precies op die plek waar ik moet wezen.

                          Reageer


                          • #14
                            Oorspronkelijk gepost door hillebregt
                            Maar je gaf al aan dat de TT-uitzendingen van 12:00 uur op NPO1 en 3 probleemloos waren maar heb je dan ook gelet op de drie-regelige ondertiteling?. Vaak valt dan de onderste regel uit en kun je gaan invullen wat ze nou gezegd hebben. De drie regels zijn pas van het laatste jaar en de twee regels zijn nog nooit een probleem geweest, ook nu niet.
                            kan dat iets te maken hebben met de beeldscherm-instelling van de TV ??
                            mijn TV heeft bijv. Wide, Zoom, 16:9, 4:3, etc. etc.

                            Reageer


                            • #15
                              Oorspronkelijk gepost door hillebregt
                              Oorspronkelijk gepost door Jos
                              Ik weet niet hoe vaak je storing ondervind in de ondertiteling, maar op dit moment (12:00 uur) zie ik op NPO1 en 3 (via de Humax5050) een storingsvrije en synchrone ondertiteling via Teletekst.
                              Ik wil dat best nog eens verder (en zo mogelijk tegelijkertijd) met je uitproberen. Als je (via PB) enkele programma's en tijdstippen doorgeeft, probeer ik op die tijdstippen ook even te kijken.
                              Jos, dit is een lastige suggestie. Als ik van te voren wist wanneer ik een tia krijg, kan ik de huisarts tijdig waarschuwen maar zo werkt het niet. Dus ik kan niet van te voren bekijken wat er fout gaat. Dat is koffiedik kijken en was ik nu schat- en schatrijk.
                              Het enige is wat ik nu doe is zijn die programma's opnemen op de harde schijf, dat is dus inclusief de 888-ondertiteling en achteraf bekijken welke storingen er voorkomen. Maar ja, achteraf... Ik heb wel enkele opnames van de Humax overgezet op DVD om die ondertiteling-ellende te bewaren.
                              Maar je gaf al aan dat de TT-uitzendingen van 12:00 uur op NPO1 en 3 probleemloos waren maar heb je dan ook gelet op de drie-regelige ondertiteling?. Vaak valt dan de onderste regel uit en kun je gaan invullen wat ze nou gezegd hebben. De drie regels zijn pas van het laatste jaar en de twee regels zijn nog nooit een probleem geweest, ook nu niet.
                              Ik ga volgend jaar alle aansluitingen nakijken en eventueel vernieuwen en 's kijken of dat verbetert. Volgend jaar want tuurlijk staat de kerstboom precies op die plek waar ik moet wezen.
                              De ondertiteling was inderdaad 3 regels en die waren alledrie perfect in beeld. Ik zal de komende dagen de NOS-journaals van 20:00 uur bekijken/opnemem. Als je kunt aangeven of en bij welke uitzending je de storing zag, kan ik zien of dat bij mij ook was. Zo kun je wellicht de Humax als oorzaak aanwijzen/uitsluiten.

                              Reageer

                              Om te reageren, moet je eerst .

                              verwerken...
                              X