Sinds vanochtend heb ik problemen met de internetverbinding zonder dat er in huis iets in het netwerk verandert is. Iemand anders misschien dezelfde problemen de oplossing?
We hebben sinds een paar weken een Cisco EPC3940 modem, en al een paar jaar een Apple AirPort extreme 6de generatie die altijd probleemloos heeft gewerkt met zowel IPv4 als IPv6. In het LAN een aantal devices bedraad en vele devices via wifi aangesloten.
Vanochtend (zaterdagochtend) dus opeen 'geen internet' meer.
Ik kon wel IPv4 adressen pingen maar geen hostnamen dus conclusie was dat er een DNS probleem was. Als ik op een bedraad aangesloten macbook handmatig de DNS instellingen wijzigde in 8.8.8.8 dan werkte alles weer probleemloos.
Na o.a. een fabriekreset van de AirPort bleef het probleem dat de DHCP DNS instellingen ervoor zorgden dat ik niet kon internetten.
Uiteindelijk kwam ik er achter dat als ik in de AirPort de IPv6 uit zette (op link.local zette), dat het probleem zich dan niet voordeed.
De rest van de dag IPV6 uit laten staan en alles blijft stabiel werken.
Zijn er bij Zeelandnet werkzaamheden geweest of is er een IPv6 gerelateerde configuratiewijziging doorgevoerd waardoor dit probleem wordt veroorzaakt? Het lijkt me sterk dat mijn AirPort dit probleem veroorzaakt door een defect.
We hebben sinds een paar weken een Cisco EPC3940 modem, en al een paar jaar een Apple AirPort extreme 6de generatie die altijd probleemloos heeft gewerkt met zowel IPv4 als IPv6. In het LAN een aantal devices bedraad en vele devices via wifi aangesloten.
Vanochtend (zaterdagochtend) dus opeen 'geen internet' meer.
Ik kon wel IPv4 adressen pingen maar geen hostnamen dus conclusie was dat er een DNS probleem was. Als ik op een bedraad aangesloten macbook handmatig de DNS instellingen wijzigde in 8.8.8.8 dan werkte alles weer probleemloos.
Na o.a. een fabriekreset van de AirPort bleef het probleem dat de DHCP DNS instellingen ervoor zorgden dat ik niet kon internetten.
Uiteindelijk kwam ik er achter dat als ik in de AirPort de IPv6 uit zette (op link.local zette), dat het probleem zich dan niet voordeed.
De rest van de dag IPV6 uit laten staan en alles blijft stabiel werken.
Zijn er bij Zeelandnet werkzaamheden geweest of is er een IPv6 gerelateerde configuratiewijziging doorgevoerd waardoor dit probleem wordt veroorzaakt? Het lijkt me sterk dat mijn AirPort dit probleem veroorzaakt door een defect.
Reageer