Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Jonge mensen mogen geen fastfood kopen

2.886 stemmen | Geplaatst op 20 april 2022 | Website

Eens
21.4%
Oneens
78.6%

Reacties (42)

@nt¡-Na®©ist 20 April 2022
Onzin, zolang het maar geen verslaving wordt en daar loert nu juist het gevaar. Zeker met al die reklame borden (in bijvoorbeeld bushokjes) met daarop hamburgers afgebeeld voor de lekkere trek. Als ze dit laatste nu eens aanpakken dan scheelt het al een hoop, omdat veel mensen hierdoor onbewust toch worden beinvloed. Niet zo gek dus dat een kwart van Nederland met overgewicht kampt.
Zeeuwleeuw 20 April 2022
Meestal vind ik weinig goed van het landelijke CDA, maar deze keer ben ik het hiermee eens. Maar hun landelijke politici zullen dit niet willen omdat zij bang zijn dat het kiezers bij hen wegjaagt. Gebruik en consumptie van schadelijke stoffen en ongezonde producten moeten tegengegaan worden bij jonge mensen en met name jongere kinderen. Zij moeten tegen zichzelf en de gewetenloze hebzucht van de fabrikanten beschermd worden. Die schrapen bakken met geld bij elkaar ten koste van talloze mensen. Het tegengaan van de verkoop zal hun gezondheid, welzijn, functioneren en geluk sterk bevorderen en de samenleving als geheel op lange termijn een hoop ellende, leed en kosten besparen. Dus prima idee, maar het zal voorlopig waarschijnlijk niet uitgevoerd worden.
Stockholm 20 April 2022
@Zeeuwleeuw, laten we een vega snackbar beginnen. ;-)
Zeeuwleeuw 20 April 2022
@@nt¡-Na®©ist Ongezonde dingen zijn juist vaak sterk verslavend, zoals sigaretten, alcohol, drugs, suiker en zout vooral in combinatie met meestal verzadigde vetten. Vaak zijn snoep, snacks en ongezonde voeding juist het goedkoopst waardoor veel mensen met weinig geld hiervoor kiezen en hun gezondheid sterk benadelen. Gezonde voeding zou daarom goedkoper moeten worden en slechte zaken juist duurder. Het heeft niets met betutteling te maken of beperking van vrijheid, het zal vooral veel mensen stimuleren om gezonder te leven en iedereen die persé toch de ongezonde dingen wilt blijven gebruiken moet daar dan gewoon meer voor betalen. Dit lijkt mij wel zo logisch en rechtvaardig.
Zeeuwleeuw 20 April 2022
@Stockholm Eind jaren '90 zat die al in Vlissingen op het Bellamypark. je kon daar o.a. heerlijke broodjes vega kroket en burger kopen met zelfgemaakte verse sauzen, verse salades en ook bv. heerlijke biologische ijsjes en koeken. Helaas bleek de markt daar nog niet rijp voor en is de eigenaresse ermee gestopt. Met name in de randstad zijn dat soort zaken tegenwoordig heel gebruikelijk, ook vegan(voor degene die het verschil niet weet: vegan is geheel plantaardig, dus zonder ingrediënten van dierlijke afkomst) en er is een groeiende markt voor.
@nt¡-Na®©ist 20 April 2022
@Zeeuwleeuw, klopt. Maar geloof maar niet dat grote fastfoodrestaurants aangepakt kunnen worden, laat staan dat er een leeftijdsgrens komt. Er gaat teveel geld in om. Het zou mooi zijn daar niet van, maar ik zie het niet gebeuren. Ben trouwens benieuwd of deze stelling straks weer op zwart gaat door iemand die een script post die de filters omzeilt. Als je terugkijkt dan gebeurt dit om en om. Deze stelling zou dan weer op zwart moeten gaan na ongeveer 15 reacties. Volgens mij snapt de webmaster er niets van. De mensen achter een grote website als Zeelandnet zouden dit toch gewoon moeten kunnen oplossen?
Kaiser 20 April 2022
weet het nog beter , mensen met een inkomen beneden de 50.000 euro mogen geen fast food kopen , en beneden de 20.000 alleen droog brood , wat zegt u daarvan heertje Rutten ?gelijk maar invoeren ? o ja , en pas boven de 100.000 mag je een biefstukje kopen
Het vrije woord 20 April 2022
Vitaliteit zou een belangrijk deel van de opvoeding moeten zijn. Gezond en goed eten, bewegen/sport, ontspanning/slapen en vriendschappen geïntegreerd in onderwijs en clubverband. Dat begint bij de consultatie bureaus, kinderopvang en in het onderwijs. Dat zou de hele samenleving ten goede komen. Het achterlijke en kortzichtige verhaal van het CDA ( fastfood verbieden) getuigd weer van oud denken (de overheid die verbiedt en bepaald) in plaats van een overheid die stimuleert en kansen creëert . Zijn genoeg voorbeelden van hoe het ook kan in bijvoorbeeld de Scandinavische landen.
Het vrije woord 20 April 2022
@Kaiser een terecht punt. Er is een aangetoond verband tussen armoede en gezondheid. Als je arm bent/een laag inkomen hebt, leef je ongezonder en ga je eerder dood. Is een statistisch feit. Voordat de grote echo's weer gaan oreren , dat heeft niet alleen te maken met fastfood/eten.
dutchy71 20 April 2022
Als wij nu overal stempels gaan plaatsen die ongezond zijn dan zijn we nog wel even bezig, Leef en en geniet van het leven en doe normaal.
GebakkenBanaan 20 April 2022
Serieus, spenderen wij als bevolking van Nederland geld aan dit soort onzinnige discussies in de politiek? We lijken wel gek te worden om deze mensen nog langer als volksvertegenwoordigers van Nederland te laten optreden!!! Laten we met ons allen eens onze gezonde boeren verstand gebruiken en zelf weer nadenken wat goed voor ons is!!!!
GinaHeynze 20 April 2022
Waarom zouden ze dat niet mogen? Dit gaat toch veel te ver zeker! Bovendien werkt het averecht. En wie gaat dat handhaven? Het is ook onze taak niet maar die van de ouders. Onzinnige regel wat mij betreft. Al dat gepamper!
BigF666 20 April 2022
wauw..... de ondergang van een Happy Meal...
wispelhuis 20 April 2022
Jonge mensen mogen geen garnalen uit de Westerschelde meer eten.
Zomervliegje 20 April 2022
Mensen mogen niet meer ademen. Is dat misschien een idee? Wat een onzin zeg!!
J.L.G 20 April 2022
Ik val van de ene verbazing in de andere, naar mijn mening leven wij in een vrij land , maar naar het blijkt heb ik het steeds meer mis. Die randdiebielen in Den Haag willen er echt een dictatuur van maken. wij het volk bepalen wat er gebeurd in een democratie, wij kiezen en zij moeten onze wensen uitvoeren. Tja zo behoord het te gaan. Maar je zag het al met de corona regels met een avondklok, Maar goed nu naar het verbod op fastfood voor onze kids, Dat het allemaal niet zo gezond is dat weten we al jaren en we leven nog steeds langer, dat we wat zwaarder worden is waar maar dat bepalen we zelf. Dat de tabak levensgevaarlijk is weten we al jaren, maar de belangen van de rijken gaan voor dus draaien de fabrieken gewoon door. En dat geld voor alles dus ook voor fastfood. Als dit zo doorgaat mogen we ook al geen afhaalchinees meer. Welke randdiebiel is hier dan ook verantwoordelijk voor. En zo gaan we langzaam naar een totaal verklote samenleving, net zoals in Rusland. Dat dit kan gebeuren, en dat we dit gaan toelaten. Wat zijn wij toch een slappehap volk. En maar buigen voor die rijke randdiebielen, onvoorstelbaar!!!!
Mart 1957 20 April 2022
Wat een betutteling. Laat iedereen zelf beslissen wat ze eten en drinken. Ik verwacht wel van de ouders dat ze hun kind waarschuwen voor de gevaren van fastfood. Maar een keer per week is niets mis mee hoor. Is juist lekker. Fastfood... eet het met mate
Pindakaas1983 20 April 2022
Oude mensen mogen geen fastfood kopen
Peritum ? 20 April 2022
Gezien het feit dat jongeren en ook hun ouders niet de goede regie over de gezondheid van zichzelf en kroost kunnen voeren, lijkt mij dit een verstandig besluit. Alleen jammer dat dit bij monde van de charlatan partij CDA gepresenteerd wordt, die op andere fronten in de gezondheid heel tegenstrijdig te werk gaat.
sooldleg 20 April 2022
Ach, dan koop ik dat toch gewoon voor ze. Of je ze het geld er voor geeft, of het product dat ze willen maakt toch niet veel uit? Doe ik inmiddels ook al met een pakje sigaretten of een biertje. Geen probleem hoor. Gewoon van thuis meegekregen, zullen ze later zeggen.
wijngiessen 20 April 2022
Frietje, Wat een onzin verhaal. Straks frituurpannen verbieden te verkopen alle snacks en diepvries produkten , frisdranken met suiker uit de schappen, alle dranken uit de supermarkt, alleen maar duurdere biolochische groente en fruit. enz. enz. Advies aan het CDA bemoei met de mensheid hoe ze moeten leven.
Mosk 20 April 2022
jullie snappen er echt totaal niks van. dat zeggen ze niet voor niks, denk ik. het is toch zeker zo dat het allemaal rotzooi is wat je inslikt. bepaalde mensen kunnen nou eenmaal niet goed voor zich zelf zorgen, dat blijkt steeds opnieuw. vandaar dat ze dit willen beperken. en zeker pubers niet, die hersens zijn nog niet voor honderd procent volgroeid. ze zeggen dit heus niet om mensen te pesten hoor, en ook niet om regeltjes op te leggen. wat een onzin halen jullie toch in je hoofd. ga eerst eens nadenken eer je iets zegt.
Nautiek 20 April 2022
voor iedere stap die men zet,is men zelf verantwoordelijk. Dus als men zich te buiten wil gaan,.......moeten ze dat toch zelf weten? Dus als vreet je jezelf klem aan dat baggerfood,.....de rest weet je.
J.Vet 20 April 2022
totaal van de pot gerukt , en een ieder die hier mee eens is, want blijkbaar acht je elke ouder en kind niet instaat om hier zelf keuzes in te maken. dit is het grootste probleem wat nederland heeft natuurlijk , overal over dikke kinderen , zie niks anders joh dan kids zo dik dat ze de deur niet meer uit passen. Enige wat dikker word in dit land is het ego van de linkse idioten die voor de rest moeten bepalen hoe zij moeten leven , eet je gras burger en ga lekker in de wei staan !
W.Melger 20 April 2022
Waanzin, komt regelrecht uit de krochten van her Klaus Schwab!
sooldleg 20 April 2022
Als ze van regeringswege zo begaan zijn met het welzijn van jongeren, dan kunnen ze zich beter eerst maar eens beperken tot hetgeen zich er nu huidig afspeelt, bv. in de zorg, in de opvang, met vervoer, met de velen, die gewoon door de overheid in de steek gelaten worden. En dus ben ik blij, dat ik ze het kan geven als ze dat willen, mogen ze zelf kiezen en hoeven ze niks stiekum te doen. (Er blijven altijd nog genoeg dingen over, die ze toch stiekum doen. Maar die gaan mij natuurlijk niets aan.)
li-me-sha 20 April 2022
Fastfood weet eigenlijk iedereen dat dit in grote hoeveelheden niet erg gezond is. Maar de producten in de winkel met van alles en nog wat erin wat niet zo goed voor je is, daar wordt minder naar gekeken. Tegenwoordig zelf met een zogenaamd label a t/m e (Nutri-Score) die ook al niet te vertrouwen is, omdat het algoritme (komt uit Frankrijk met andere eetgewoontes) regelmatig een onlogische label geeft bij producten die juist wel gezond zijn en dan als zeer ongezond bestempeld worden of ongezond als gezond bestempeld. Maar volgens mij wil men dat mensen zelf niet meer nadenken of uitzoeken, maar simpelweg wat voorgeschoteld wordt aannemen.
li-me-sha 20 April 2022
Gezond en ongezond eten. Wie bepaald dat? Wat voor de een gezond is, is voor de ander vergif. Denk bijv. aan de ‘gezonde’ appel. Er zijn dus personen, waar de appel echt vergif voor is. Als ik etiketten lees, dan zie ik tegenwoordig veel de combinatie glucose-fructose (GFS). Vaak ook de synthetische vorm komt voor, blijkbaar. Ook veel HFCS in producten. Vroeger werd er heel vaak aspartaam gebruikt, maar dat zie je steeds minder. Gelukkig maar, want dat was erg slecht. Toen ik ging kijken wat deze stof (GFS en HFCS) met je doet, dan kunnen ze beter dit uit de voedingsmiddelen halen. Dat zullen de fabrikanten niet gauw willen, want het is een super goedkope manier om te zoeten. Dat het slecht voor de gezondheid is, dat maakt blijkbaar niet uit.
li-me-sha 20 April 2022
Hoeveel gaan ze van bovenaf nog meer bepalen? Mensen steeds dikker worden in algemeen, dat is wel zo, maar wordt ook goed gekeken hoe dat komt, i.p.v. gelijk aannames te doen dat het altijd gelijk aan fastfood, snoepen, ongezond eten algemeen e.d. ligt? En ‘wetenschappelijk’ onderzoek? Daar moet je ook naar kijken, wie doet het onderzoek en wie heeft voor dat onderzoek betaald. Tenslotte is het nog steeds: wie betaald, die bepaald. Bij heel veel wetenschappelijk onderzoek is dat helaas nog steeds. Tevens kun je niet zomaar stellen dat een dikker iemand gelijk ook ongezonder is. Dat is te kort door de bocht. Het is wel zo dat dikker zijn OPVALT, dus makkelijker is om daar commentaar op te geven. Maar dun wil ook nl. niet gelijk zeggen dat je gezond bent. (denk bijv. aan anorexia).
li-me-sha 20 April 2022
Tegenwoordig veel meer personen ook die achter PC, achter spelcomputers en mobieltjes etc. zitten. Neem dan nog aanleg e.d. en als je echt alle factoren hebt bekeken en meegenomen, dan pas kun je zeggen: dit of dat maakt dat de bevolking dikker wordt. En dat de armere mensen eerder overlijden, dikker zijn, ongezonder etc. dat dit per definitie aan eten ligt, is ook kort door de bocht. Stress is veel dodelijker en dan wel over de slechte stress (zorgen maken hoe je rond komt, dak boven je hoofd houdt, hoe je je kinderen kunt geven wat ze nodig hebben, willen werken en wel of geen werk krijgen. Het naar je zin hebben op werk etc. etc.). Vergeet ook niet dat de ene sneller stress zal ervaren dan de ander en dat dit weer per persoon anders kan zijn. Kan ook zelfs met aanleg te maken hebben.
Peter Arnolds 20 April 2022
Dat mag iedereen zelf bepalen in ons landje. Bemoeienis van hogerhand is niet wenselijk, laat iedereen maar zelf bepalen wat te eten. Maar laat ze niet vergeten wat de gevolgen kunnen zijn. Ik kan mij niet herinneren dat er kinderen met overgewicht op mijn school waren, maar ja toen was een boterham met kaas al een bijzonderheid.
Kaiser 20 April 2022
J.VET , is het CDA ook al links ? of is iedereen waar u het niet mee eens bent links ?
Kenna 20 April 2022
Wat een betutteling wauw gewoon. Het lijkt wel of ze willen dat we steeds minder over steeds meer zaken te vertellen hebben.
P.O.Peye 20 April 2022
Waar moeten die dan hun caffeinelurk en lachgassnurk mee verteren?
sooldleg 20 April 2022
Op de lagere school, waar ik zat, zaten ook dikkertjes. Die werden er wel eens mee gepest. Zelf kan ik me niet herinneren, dat er iemand iets van eten op school meekreeg van huis. Wel, is er een tijd geweest, dat we een beker melk kregen (wie het wilde). En bij het jubileum van zoveel jaar bevrijding, een melkbeker en (naar ik meen bij een bepaalde mijlpaal van Juultje) ook een. Er is ook een tijd geweest, dat melk werd gepromoot, MELK DE WITTE MOTOR, was de slogan. (ook al bleef die van mij altijd stationair draaien). Later was melk weer uit, uit den boze. Bij een schoolreisje hoorde snoep en geld voor snoep en voor een lepeltje voor moeder. We gaan nog niet naar huis zongen we (totdat snoep en geld op waren). .....Onze kinders kregen opeens te maken met de hetze van tracteren op snoep. Maderijntjes, een doosje rozijntjes, totdat ook dat niet meer mocht (bepaalde stoffen die in rozijntjes zaten). Later werd het gewoon weer snoep. En zo door de jaren heen dus wijzigde het e.e.a. steeds. Maar dikkertjes zijn er altijd al geweest, zeker in de hoogste klassen van de lagere school en de hormonen een woordje mee gingen spreken. Al die onzin, die zich iedere keer weer afspeelt (tijdelijk), moeten we maar gewoon links laten liggen. Zelf heb ik suikerbeesten gegeten, gevulde kikkers, marsepein, chocolade letters, kilo's drop, jaren gerookt, alcohol genuttigd en verder de beest uit gehangen. Vooralsnog ben ik er oud? mee geworden en een tevreden mens, want ja, ik heb geleefd en nog.
sooldleg 20 April 2022
En soms, lijkt het er sterk op, dat men bezig is om een bepaald ras te creeren. (waar ken ik zoiets toch van?). Een nooit ziek ras, een monddoodras, gehoorzaam werkras etc. (gezond...naar het front ras). Want het klootjesvolk wat we heden zijn, voldoet kennelijk niet meer.
Euphy58 20 April 2022
Helaas een denktank van het CDA zonder enige invloed van hersens. Misschien willen ze de verkoop van "Kerkebrood" ofwel kingetjes stimuleren. Goede voorlichting aan ouders en kinderen en vooral het goedkoper maken van gezond voedsel lijkt mij zinvoller dan alles te gaan verbieden. Gaan ze ook de supermarkten en buurtsupers verbieden om zakken chips en weet ik veel wat de jeugd allemaal koopt en de jeugd onder 18 te weren? Het zoveelste hersenschimmelspinsel dat totaal verkeerd is.
waggel1 20 April 2022
Het is simpel. De overheid heeft "zorgplicht". En dat kost aardig wat. Hetgeen betekent dat diezelfde overheid er bij gebaat is de bevolking zo gezond mogelijk te laten leven. Minder kosten toch? En dus gaan we stapsgewijs richting totalitaire democratie waarin de overheid bepaald wat gezond is voor de bevolking.
sooldleg 20 April 2022
Helaas, die overheid heeft teveel oren naar de zwaar gesubsidieerde instanties, die met hun tunnelvisie weten door te drammen, zonder daadwerkelijk bij de nevengevolgen stil te staan. Dag woningbouw, dag veehouderij, hallo strontvogels, en hoera alweer een plantje erbij..........Fabriekje een maatje te groot, voor de despoot. Dan gaan ze met hun de rose wolk,..... gewoon naar het klootjesvolk.
W.Melger 20 April 2022
@waggel1. Een totalitaire dictatuur zul je bedoelen. Een totalitaire democratie bestaat niet.
waggel1 20 April 2022
@Melger. Nog niet.
W.Melger 20 April 2022
@ waggel1. Ik ben het heel dikwijls met uw standpunt eens, maar een “totalitaire democratie” lijkt mij meer een utopie. Fijne avond.
U moet eerst inloggen voordat u kunt reageren.