Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Gaat u (nog) naar de kerk?

6.225 stemmen | Geplaatst op 25 september 2020 | Website

Nee, nooit
53.1%
Nee, niet meer maar vroeger wel
28%
Jazeker
12.9%
Nee, sinds corona niet meer
6.1%

Reacties (52)

bung 86 25 September 2020
vroeger--heel lang geleden-- moest ik mee naar de kerk. daarna ben ik nooit meer gegaan.
patrik71 25 September 2020
Gelukkig nooit naar de kerk, vind het 1 van de verschrikkelijke dingen van zeeland: die kerkgangers! heb echt een bloedhekel aan dit trieste hoopje mensen. als ik 1 ding graag doe dan is het wel vloeken op zn tijd.
Poeslief 25 September 2020
Kerk is niet meer van deze tijd voor mij. (En voor vele anderen ook niet meer.)
Poeslief 25 September 2020
Zouden we zonder religie niet meer in liefde en vrede leven dan met ?
BigF666 25 September 2020
de meeste oorlogen zijn ontstaan door geloof...... eentje om over na te denken
Johan__ 25 September 2020
Ik ga nooit naar de kerk.. alhoewel, was vorige week in de dom in Aken, en een paar weken ervoor in Den Bosch. Prachtige bouwwerken!
dasy 25 September 2020
patrik71 als je vloekt roep je toch God aan?
bung 86 25 September 2020
dasy: hahaa, juist--je vraagt om je eigen verdoemenis. lol. vloeken is een gebrek aan woorden.
v.deursen 25 September 2020
Ik laat ieder in zijn waarde, ik vloek nooit. Het is onnodig en het kan iemand kwetsen. Ik heb begrip dat er mensen in iets geloven.
famclaes 25 September 2020
@Bigf666, ik heb er even over nagedacht maar wereld oorlog 1 en 2 de Vietnam oorlog de oorlog in oostelijk Oekraïne de Irak oorlog ontketenden door Amerika en GB hebben volgens mij niets met het geloof te maken
V.v.C. 25 September 2020
@famclaes, Vanaf de kerstening van Europa zijn er oorlogen geweest: met de islam, tussen christenen onderling, met de indiaanse bevolking van Zuid-Amerika. Als je alles bij elkaar optelt, wegen de periodes dat het christendom vrede bracht daar niet tegenop. Het christendom heeft meer oorlog dan vrede gebracht. De kruistochten, de strijd tegen de Katharen, de veroveringen van de Duitse Orde, de Spaanse Reconquista. ''In naam van het kruis zijn velen vroegtijdig aan hun einde gekomen, denk aan het geweld van de katholieke Spaanse dictator Franco en de Eerste Wereldoorlog, ''toen alle elkaar bestrijdende militairen werden gezegend uit naam van dezelfde god''.
Fatsoen 25 September 2020
Nee. Kerk en religie zijn bedoeld om mensen dom en in het gareel te houden. Dieren hebben geen geloof, waarom niet? Omdat zij niet nadenken zoals de mens. "It's all in the mind!"
wispelhuis 25 September 2020
Perfecte stelling om mensen tegen elkaar op te zetten. Respecteer elkaar!
famclaes 25 September 2020
VvC je hebt gelijk er zijn zeker oorlogen gevoerd waarbij het geloof een rol heeft gespeeld en nu nog denkent aan IS of taliban maar dat oorlog voeren per definitie een gevolg is van het geloof zoals BigF666 beweert gaat er bij mij niet in en zelfs de Iran Irak oorlog welke werd bestempeld als heilige oorlog was niet meer dan een ordinair landje-pik van de kant van Saddam Hoessein.
MarkJohan 25 September 2020
Jesus is anti Kerk
F blade 25 September 2020
ja om ze te bezichtigen, prachtige bouw werken ,jammer dat er in de eu zoveel in de hens worden gestoken door de religie van de vrede
V.v.C. 25 September 2020
@famclaes, Het leger van Irak zette op grote schaal chemische en biologische wapens in. Onder de chemische wapens die gebruikt werden waren mosterdgas, sarin en tabun. Irak produceerde ook VX maar het is onzeker of dit ook gebruikt is. In totaal stierven meer dan 100.000 Iraniërs en Koerden aan de gevolgen hiervan. De meeste chemische stoffen om wapens te kunnen maken, werden geleverd door westerse landen, zoals Duitsland, Frankrijk en de Verenigde Staten. Officieel was een verbod op levering van chemische stoffen van kracht, maar vrij algemeen wordt aangenomen dat dit verbod met medeweten van westerse landen omzeild is. De Nederlander Frans van Anraat is in Nederland veroordeeld tot 17 jaar gevangenisstraf voor het leveren van verboden stoffen aan Irak. Irak noch toeleveranciers zijn ooit internationaal veroordeeld voor het gebruik van chemische wapens.
roderick963 25 September 2020
Geloof? Ik citeer slechts de uitspraken van Luther de bekende godsdienst hervormer.: 1.Synagogen en Joodse scholen moeten afgebroken worden 2.Huizen van Joden moeten afgebroken worden 3.Joodse gebeden boeken moeten in beslag worden genomen 4.Rabbijnen en andere joodse geletterden moeten op straffe van de dood verboden worden Christenen het Joodse geloof te leren 5. Sieraden en goud moeten Joden inleveren 6 .Joden mogen zich in het openbaar alleen vertonen als zij als zodanig herkenbaar zijn 7. Joden moeten gedwongen worden om daartoe aangewezen werk met hun handen te verrichten ( Geld) handel is hen verboden Wie heeft van deze stellingen nu toch gebruik gemaakt? Jezus ging voor in eenvoud wanneer ik het waanzinnig protsige Vaticaan bekijk met zijn al even belachelijk uitgedoste Kardinalen en Bisschoppen dan denk ik hier kun je rationeel toch niet in geloven?
V.v.C. 25 September 2020
@roderick963, En dan nog maar te zwijgen over het kindermisbruik waar duizenden kinderen zijn gedwongen om seksuele handelingen met priesters, kardinalen en bisschoppen te verrichten. In en in triest is dat het gewoon doorgaat. Honderden kinderen werden seksueel misbruikt bij de Getuigen van Jehova. Het misbruik werd toegedekt. ‘Toont de ‘‘zondaar’’ berouw, dan wordt de zaak gesloten.’ De lust om een kerk te bezoeken verdwijnt vanzelf als je dit allemaal hoort en leest.
MarkJohan 25 September 2020
@VVC als je kijkt naar de cijfers worden er meer kinderen misbruikt door leraren dan door Priesters. Maar er is een heel geloof waar je mag trouwen met een 9-jarige daar hoor ik je niet over.
Johan__ 25 September 2020
Historisch gezien is het Christendom slechts een laatste nieuwe sekte. Vele geloven/gebruiken zijn vele malen ouder, en puur. Christendom is gevormd door alleen mensen, zoals in Nicosia is bepaald ergens 300 jaar of zo na Jezus. Overigens is Jezus een figuur uit het midden oosten. Wij hadden de oude goden, Odin en dergelijke. Druiden liepen hier rond met natuur geloof. Allen vele malen ouder dan Christendom. Het is m.i dan ook behoorlijk arrogant om als Christen te pretenderen dat je het ware geloof hebt. Verre van. Tenslotte, als ik al zou geloven als Christen zou ik nooit naar een kerk gaan. Gewauwel van anderen aanhoren. Het zit tenslotte in je hart. Ik aanbid de zon, die maakt dat wij hier kunnen leven. Alhoewel ik Bachhus ook wel een lieverd vind af en toe.. :-)
v.deursen 25 September 2020
Je hoeft geen kerk te bezoeken om iets te geloven. Ik laat in het midden wat dat iets kan zijn. Een geloof belachelijk maken vind ik iets minderwaardig . Ik zelf geloof niet in welke god dan ook , maar laat iedereen in zijn waarde.
Allem 25 September 2020
@MarkJohan meent kindermisbruik en geloof met elkaar in verband te brengen. Dat is de reden dat ik op deze stelling reageer, er is nl. niet 1 geloof die dat goedkeurt. Dat is dan ook een smerige aanteiging. In het voetbal, gym, wielrennen, hockey komt het voor, in de theaterwereld, op de scholen en weet ik niet waar meer. Niemand die niet meer voetbal kijkt of tv. De sport afkeurt etc. etc. Maar misstanden in kerk wordt als excuus gebruikt om er weg te blijven.
MarkJohan 25 September 2020
@Allem Mijn reactie was niet tegen U en U maakt een Stro-man van mijn Punt graag niet doen.
Prakties 25 September 2020
Het geloof heeft niet het privilege op oorlogen en mistanden. Daar is de mens zelf goed genoeg in. Maar maken we ons druk om. Nog even en we bidden met z`n allen in een moskee. En de wereld draait door.
hobbit 25 September 2020
Zou wel willen, maar iets weerhoudt mij ervan.
V.v.C. 25 September 2020
@MarkJohan, De stelling gaat over dat de kerkgang onder katholieken door corona met een kwart is afgenomen. Over een moskee lees ik niets. Volgens de Bijbel is een meisje dat de pubertijd bereikt heeft klaar om te trouwen. Niet dat ik het daar mee eens ben. Ik walg van het idee dat een minderjarig meisje van twaalf, dertien jaar gedwongen wordt door haar familie om met een veel oudere man te trouwen, die ze waarschijnlijk niet eens (goed) kent en waar ze zeker niet verliefd op is. In het Westen staat het romantisch ideaal nog hoog in het vaandel. En elke vorm van huwelijksdwang wordt verworpen. En dat is terecht.
V.v.C. 25 September 2020
Christelijke evangelisten en apologeten (verdedigers) die onze geliefde profeet Mohammed (vrede en zegeningen van Allah zijn met hem) aanvallen wegens zijn huwelijk met de jonge Aïsja (‘Aa-ieshah – moge Allah tevreden over haar zijn) zullen zich realiseren dat dit huwelijk ‘BIJBELS’ is. Dit huwelijk wordt door de Bijbel goedgekeurd. Oprechte christenen zullen hun verontschuldigingen aanbieden. Deze extreme evangelische christelijke fanatici, die moslims treiteren wegens dit omstreden huwelijk, beledigen in feite de hele tijd ook de Bijbel en Joods-christelijke tradities. Maar dit gebeurt ontzettend vaak. Vele argumenten tegen de islam zijn vaak ook argumenten tegen de boodschap die Jezus (vrede zij met hem) predikte of tegen Bijbelse concepten. Zie het artikel O christenen, beledig Jezus niet! op deze website voor enkele voorbeelden. Hier is een citaat van een christelijke apologeet, Sam Shamoun, die bevestigt dat PUBERTIJD in feite de Bijbelse leeftijd voor toestemming (om te trouwen) is. “…de Bijbel verwijst naar de algemene leeftijd van een meisje dat geschikt is voor het huwelijk. De verwijzing wordt aangetroffen in een parabel waar God Israël vergelijkt met een babymeisje dat Yahweh (Jehovah) onder Zijn hoede nam en later huwde. De parabel gaat verder door Israëls bezigheid met verafgoding te vergelijken met een vrouw die overspel en prostitutie verricht.
MarkJohan 25 September 2020
Ik verwerp dat ISA (Koran) Jesus is in de nieuwe testament. in de Koran is ISA niet gestorven voor de Zonde van de mensheid en dus houden ze vast aan een soort Oude Testament stenigen mag in OT en Koran niet onder Nieuwe Testament ik verwerp Koran en het meerendeel OT ik zie alleen iets in het concept van Cathar Christendom ik toets me Moraliteit aan het geschreven woord niet andersom.
hanshofman 25 September 2020
Wat is de kerk volgens de bijbel? Dat zijn de mensen die Christus Zijn voorbeeld volgen en in Hem geloven met heel hun hart en ziel. Het woord kerk heeft een nare klank gekregen omdat het veel misbruikt is voor religie, wat een vormendienst is van mensen en er veel misverstanden door discussies zijn ontstaan. Discussie leid bijna altijd tot een compromis wat niet meer op de bijbel (het fundament van de kerk van Christus) is gebaseerd. God is liefde maar ook waarheid. Mensen hebben die begrippen verwrongen en de leugen in plaats van de waarheid gezet. Dan werkt kan God Zijn woord niet bevestigen want Hij gaat nooit om Zijn woord heen. Veel mensen lopen rond met bitterheid omdat ze anderen niet willen vergeven. vergeving is een bijbels principe. De wereld heeft dit principe veranderd in ik wil je wel vergeven maar vergeten doe ik het nooit.. en zo kun je na oprecht spijt betoon en dingen recht zetten, na jaren weer op je verleden gewezen worden. Dat is wat mensen doen. De God van de bijbel is totaal anders, als Hij na oprecht belijden van je fouten vergeeft dan komt Hij er nooit meer op terug. Mensen steken gemakshalve veel dingen op God die ze zelf fout doen. Zo van als er dan een God is waarom dan oorlog, enz. Maar wie nemen de wapens op??? Dat doet de mens zelf om macht en geld enz... Het is zo gemakkelijk naar de ander te wijzen, maar vergeet nooit dat als je naar de ander wijst, dat er drie vingers naar jezelf wijzen. Laten we eerst nadenken en eens werkelijk en eerlijk onderzoek doen waar het kwaad vandaan komt. Religie maakt mensen verward en verdeeld, maar een persoonlijke relatie met Jezus en God de Vader geeft mensen een heel nieuw leven. Hij spreekt ook vandaag nog tot de mens door Zijn woord. Wens een ieder een mooi en zinvol weekend toe!
V.v.C. 25 September 2020
@MarkJohan,@VVC als je kijkt naar de cijfers worden er meer kinderen misbruikt door leraren dan door Priesters. Maar er is een heel geloof waar je mag trouwen met een 9-jarige daar hoor ik je niet over. Die rijke machtige Roomse kerk kopen alle misbruiken af . De doofpotten zijn niet te tellen, er zijn ontelbare levens verwoest door misbruik op grote schaal, en u bagatelliseert dat gewoon. Smeerpijpen zijn het niet anders.
Resque 25 September 2020
In de religieuze wereld zijn prachtige bouwwerken voortgebracht die de moeite van het bezichtigen meer dan waard zijn. Het zijn de aanhangers die deze kapitale bouwwerken hebben bekostigd en het doet er niet toe of men wel of niet gelovig is, is geweest of misschien nog worden zal; de pracht en de praal blijft voortbestaan en is door iedereen, gelovig of niet, te bezoeken en zodoende wordt soms nog een kerk bezocht die bovenal de moeite waard is om te bezoeken...……………..
bung 86 25 September 2020
de islam is geen religie. het is een arrogante vrouwonvriendelijke gewelddadige ideologie uitgevonden door een moordenaar en kinderverkrachter. kijk wat ISIS--boko haram enz doe uit naam van hun allah. het vermoorden van niet gelovigen is geen zonde--wordt gezegd. daden van moorden waren genoeg te zien op tv. en dat gaat nog steeds door gezien de aanvallen door boko haram en hert ontvoeren -- verkopen en verkrachten van schoolmeisjes.
The Dutch 25 September 2020
Mij is geen religie aangeleerd dus zal hier geen weet van hebben. Denk je gelukkiger te zijn om in 'iets' te geloven moet je dat gewoon doen, maar ik kies mijn eigen pad. (en dat gaat eigenlijk best goed)
famclaes 25 September 2020
Ja bung 86 dan zal het voor jou volgend jaar wel even wennen zijn in Indonesië want daar is de islam de voornaamste godsdienst.
bung 86 25 September 2020
famclaes: weet het--het is het land met de grootste islamitische bevolking. maar ik ga naar bali--daar hebben ze de hindoe ideologie.
Farmer. 25 September 2020
Het enkele feit dat we hier op deze aarde rondlopen en dat die aarde in dat grote heelal zweeft met al zijn sterren en planeten en t.o.v. elkaar op de zelfde plaats blijft en dat die onmetelijk grote ruimte waarin zich dat allemaal afspeelt kennelijk geen einde kent, kan niet anders betekenen dan dat er meer moet zijn dan de simpele mens.
Johan__ 25 September 2020
Waarom zou dat iets anders moeten betekenen ? omdat je het niet kan bevatten ?
Bert Kaiser 25 September 2020
voor sprookjes ga ik wel naar de Efteling , maar omdat ik niet in sprookjes geloof kom ik daar ook niet
Famvb20 25 September 2020
Als iemand begint met ik geloof....weet je het niet zeker.
bung 86 25 September 2020
geloven is niet zeker weten. bv: ik geloof dat het gaat regenen. ik geloof dat ik opslag krijg........enz.
hanshofman 25 September 2020
V.v.C. een meisje van 9 jaar tot je nemen door er mee te trouwen heet in onze westerse wereld pedofilie en dient streng gestraft te worden. een meisje van 9 is nog jaren kind en hoort geen bezit te zijn van een oudere man. Of die nu een z.g.n profeet is of een ander persoon, het is een duivels (en zeker geen bijbels) verzinsel. Ik denk dat je de koran naar je eigen idee uitlegt naar wat je wil horen of mensen wil wijs maken. De relatie tussen een man en een vrouw in een huwelijk is in de bijbel, een beeld van Christus en Zijn gemeente (kerk).
kees1965 25 September 2020
Nee vroeger moest ik van mijn ouders in die sprookjes geloven en in dat grote sprookjesboek vol met leugens en bedrog. Ook moesten we geloven in sinterklaas, maar we kwamen er al vroeg over dat dat allemaal niet bestaat. Voor sprookjes ga ik nu naar de Efteling al is die erg duur. Verder zijn de meeste oorlogen ontstaan door het geloof, behalve de Vietnam oorlog
V.v.C. 25 September 2020
@hanshofman. Ik citeerde slechts. Zelf ben ik atheïst!
wij zijn het 25 September 2020
Ik ben zelf -christelijk- gelovig, maar respecteer ook moslims. Ik ben het niet met ze eens, maar ze mogen er net als wij gewoon zijn. Nu lijkt het net of christenen in Nederland niet mogen bestaan. N.a.v. alle misbruik/oorlogen en andere argumenten: 1 ding: alle priesters die misbruik hebben gepleegd ZIJN GEEN CHRISTEN!!! Deze daden gaan lijnrecht tegen de Bijbel in. Een ieder die gelooft heeft God lief, maar ook alle mensen!
V.v.C. 25 September 2020
Niemand hier die antropologie heeft gestudeerd? Bij alle oerculturen was het gangbaar dat iemand zodra deze geslachtsrijp was als volwassene werd beschouwd. Dit is nog steeds gangbaar bij stammen die in de bush leven. Grootouders spelen hierbij een belangrijke rol in de opvoeding van de kleinkinderen. Door welvaart en scholing is het het moment dat iemand als volwassene wordt gezien omhoog getrokken tot 18 jaar. Tot iemand 18 is behandelen we tegenwoordig iemand als kind terwijl deze lichamelijk gezien volwassen is. Het directe gevolg van deze verlenging van het kind zijn is de pubertijd wat volgens mijn oud docent antropologie gewoon een welvaartsziekte is. Je kan de tijd van toen niet veroordelen met de ogen van nu.
wijari 25 September 2020
Lees de bijbel, bid elke dag. Wat zou het mooi zijn als jullie dit deden, dan werd er hier positiever over het geloof geschreven het meeste wat geschreven is slaat nergens op. Zeker niet heb je naaste lief. Ieder mens is je naaste Of het gehandicapt is ,zoals er in een dorp mensen jongeren die gehandicapt zijn hun dorp uit willen hebben.
wispelhuis 26 September 2020
Laat iedereen in zijn waarde. Er is Godsdienstvrijheid, geen verplichting!
Farmer. 26 September 2020
@Johan, het moet vooralsnog iets anders betekenen omdat het niet wetenschappelijk is te verklaren, we blijven steken in aannames. Dit geld evenzo voor het ontstaan er van.
Mr. Bean 26 September 2020
geloof is het onderdrukken van hun schaapjes, zo hielden ze de mensen bij elkaar, preken van verdoemenis etc. maakte mensen bang, macht hebben, daar ging het immers om en arme mensen nog verder uitkleden voor praal en pracht. GELOOF, het woord zegt het al, daar trappen wij niet in !
wijari 26 September 2020
Ben nooit onderdrukt, echt geloven is geen verdoemenis maar geloven. Wat maakt je bang? ook geen macht hebben. Jij bent geestelijk arm als je denkt dat dit met echt geloven te maken heeft. Wat je schrijft is alleen maar negatief. Mr.Bean
mopsel 26 September 2020
Patrik71 ga dan weg uit Zeeland. Hebben wij ook geen last van je vloeken.
U moet eerst inloggen voordat u kunt reageren.